Objavljeno u Nacionalu br. 808, 2011-05-10

Autor: Plamenko Cvitić

POZADINA KRIZE U ZASTUPNIKU DAIMLERA

Neprijateljski udar na Euroline iznutra

GLAVNI ZASTUPNIK Daimlera za Hrvatsku Euroline dobio je, tvrde zaposlenici, umjesto menadžera koji će ih izvući iz teškoća, osobu koja priprema neprijateljsko preuzimanje

JOCHEN DIMTER
Nijemac poslan iz Daimlerove centrale
nije ispunio očekivanja zaposlenika Eurolinea: umjesto financijske
stabilnosti dobili su niz novinskih napisa o poteškoćama tvrtkeJOCHEN DIMTER Nijemac poslan iz Daimlerove centrale nije ispunio očekivanja zaposlenika Eurolinea: umjesto financijske stabilnosti dobili su niz novinskih napisa o poteškoćama tvrtkeU pozadini poslovnih poteškoća s kojima se posljednjih mjeseci bori tvrtka Euroline, glavni zastupnik Daimlera za Hrvatsku, možda se nalazi tajni plan za neprijateljsko preuzimanje. Nekoć jedna od najmoćnijih tvrtki na hrvatskom automobilskom tržištu, unatoč recesiji i problemima koji su zahvatili cijelu branšu, još je uvijek primamljiv mamac za mnoge biznismene, a prema Nacionalovim izvorima, za nju je, uz zasad nepoznate poslovne partnere, najviše zainteresiran lani postavljeni predsjednik uprave, 49-godišnji Jochen Dimter. Premda je u srpnju prošle godine postavljen na čelno mjesto u Eurolineu, Dimter nije uspio stabilizirati tvrtku kao što se očekivalo, a zaposlenici Eurolinea sve su više uvjereni da on stoji iza nekih negativnih napisa koji su se proteklih mjeseci pojavili u hrvatskim medijima.


Jedan od upućenijih zaposlenika zagrebačkog Eurolinea za Nacional je to ovako objasnio: “Svjesni smo recesije i pada prodaje automobila koji je možda još dramatičnije pogodio neke druge automobilske zastupnike u Hrvatskoj. No, znakovito je da su dosad mediji izvještavali samo o našoj firmi i to nimalo pozitivno: jedan dan pišu da je banka blokirala račune, a drugi dan opisuju luksuzni život osnivača Eurolinea. Mi zaposlenici smo očekivali od predsjednika uprave da na to reagira, da demantira neke potpune neistine ili da, na primjer, pojasni da je tvrtka bila u blokadi, ali da je ona trajala svega 24 sata. Kad se to nije dogodilo, zaključili smo da njemu iz nekog razloga odgovaraju što negativnije glasine o firmi, a neki slute da on možda cijeli Euroline namjerno želi odvesti u propast, a nakon toga ga jeftino preuzeti.” Slično razmišljanje o čudnoj poslovnoj situaciji tvrtke Euroline dijele i neki Nacionalovi sugovornici iz zagrebačkih poslovnih krugova, pogotovo kolege iz iste branše. Jedan od njih, koji je pristao govoriti za Nacional uz uvjet da mu se ne navede ime kazao je: “Svi smo mi u problemima, neke auto-kuće su već nestale, preostale se s više ili manje uspjeha održavaju na životu, a što se tiče Eurolinea, da se nisu prije recesije zaletjeli s otvaranjem centara u Zadru i Splitu, vjerojatno ne bi imali tolike probleme. Uostalom, prodaja automobila je zbog recesije opala u cijelom svijetu. Sudeći po medijima, mogli biste steći dojam da nešto ozbiljno ne valja kod hrvatskog zastupnika Mercedesa, no službeni podaci Mercedes grupacije pokazuju drugo: od dvadesetak zemalja u zasebnoj mreži, Hrvatska je po prodajnim rezultatima zauzela osmo mjesto, ostavivši iza sebe i zemlje poput Slovenije, Izraela, Rumunjske, Litve, Srbije, Mađarske, Bugarske ili Slovačke. Zbog takvih rezultata Mercedesova centrala u Njemačkoj može biti itekako zadovoljna, pa im zato ne pada na pamet oduzeti Eurolineu zastupstvo. Vjerojatnije je da se netko pokušava dokopati tog zastupstva”.

A PRIČA OKO EUROLINEA zapravo traje već punih godinu dana. Sve do tada Euroline, tvrtka koju je u listopadu 1993. u Zagrebu osnovao povratnik iz Njemačke Milorad Radovanović Braco, slovila je kao jedna od najmoćnijih na hrvatskom automobilskom tržištu. Osnivač tvrtke, danas 56-godišnji Milorad Radovanović mnogo je godina proveo u inozemstvu, prvo na studiju u SAD-u, a potom u Njemačkoj, u mjestu Friolzheim, dvadesetak kilometara udaljenom od Stuttgarta, u kojem se nalazi sjedište Mercedesa. U Zagrebu je Radovanović počeo automobilski biznis od nule, no posao je razvijao vrlo dobro, pa je u srpnju 2000. započeo s izgradnjom velikog Mercedes- Benz centra na zagrebačkom Jankomiru. U izgradnju tog centra Euroline je uložio dvadesetak milijuna tadašnjih njemačkih maraka, a polaganje kamena temeljca bila je vijest i u Dnevniku HTV-a. Radovanović i njegovi suradnici nastavili su s dobrim poslovnim rezultatima, pa je 2006. otvoren centar u Zadru, a u lipnju 2008. svečano je otvoren i novoizgrađeni centar u Splitu. Iz današnje perspektive mnogi smatraju da je otvaranje Eurolineovih centara u Splitu i Zadru bila ključna greška, jer su milijuni eura utrošeni na njihovu izgradnju netom prije no što je svjetska recesija poharala automobilsko tržište. Novi centri su osim golemog troška počeli i stvarati gubitke. Sve se to događalo u periodu krize koja je uzrokovala golem pad prodaje u svim sektorima, no osnivač Eurolinea i njegovi suradnici vjerovali su da mogu prebroditi privremene probleme.

KAKO ISTIČU NACIONALOVI IZVORI, rješenje je zvučalo jednostavno i sastojalo se od dva zadatka: dogovoriti s bankama refinanciranje postojećih kredita i ne posustati u nastojanjima da Euroline zadrži godinama građenu poziciju na hrvatskom automobilskom tržištu. Prvi napisi o Eurolineovim gubicima pojavili su se u svibnju prošle godine, istovremeno s najavom da Daimlerova njemačka centrala namjerava u Hrvatsku poslati Nijemca Jochena Dimtera. Zaposlenici Eurolinea pretpostavljali su da će Dimter biti zadužen za rješavanje financijskih problema tvrtke, pogotovo na iznalaženje novih oblika kreditiranja, a da će njegova menadžerska prednost biti i činjenica da mu to neće biti prvi dolazak u Hrvatsku. Naime, 49-godišnji Dimter od 1998. do 2002. godine proveo je na čelnoj funkciji tvrtke “debis Leasing Croatia d.o.o.”. Ipak, od srpnja prošle godine pa sve do danas Dimter nije ispunio očekivanja zaposlenika, kojih u Zagrebu ima oko 260, uz još 150 zaposlenih u centrima u Splitu i Zadru. Umjesto da Euroline pod njegovim vodstvom krene u stabilnijem smjeru, u poslovnim krugovima zaredale su glasine o financijskim poteškoćama tvrtke, mogućnosti da centrala Daimlera oduzme Eurolineu zastupstvo za Mercedes, a početkom veljače mediji su objavili da je Zagrebačka banka zbog neplaćenih rata kredita blokirala sve poslovne račune Eurolinea i zatražila prisilnu naplatu čak 80 milijuna kuna. Milorad Radovanović istog je dana otputovao u centralu u Stuttgartu i problem je ubrzo riješen, pa je blokada trajala svega 24 sata, no zanimljivo je da aktualni predsjednik uprave Jochen Dimter uopće nije sudjelovao u rješavanju blokade, a ni nakon nje nije barem nekom izjavom pokušao poboljšati poslovni ugled tvrtke kojoj je na čelu. Takvo njegovo ponašanje navelo je zaposlenike na sumnju je li Dimterov stvarni cilj spasiti Euroline ili ga neaktivnošću i lošim poslovnim odlukama - odvesti u stečaj.

TAKVE SUMNJE BILE SU još i jače zbog nikad jasno demantiranih glasina da Daimlerova centrala u Stuttgartu, ili neki pojedinci u Njemačkoj, već godinama pokušavaju nagovoriti Milorada Radovanovića da im proda Euroline. On je u sedamnaest godina poslovanja u Hrvatskoj napravio dobar posao, stvorio prodajno-servisnu mrežu, etablirao tržište, promovirao Mercedesov brend, stvorio i održavao tvrtku kojoj bi mnogi rado bili vlasnici. No, Radovanović i njegovi suradnici navodno se protive prodaji i sve donedavno smatrali su da Euroline nakon izlaska iz recesije ponovno može biti itekako uspješna tvrtka, jedino bi u periodu dok u Hrvatskoj još nema značajnijeg gospodarskog oporavka valjalo iznaći načina da se s bankama u poštenim pregovorima dogovori refinanciranje koje ne bi gušilo trenutačne poslovne aktivnosti tvrtke. Neki od njih sve donedavno su vjerovali da je to glavni zadatak predsjednika uprave Dimtera, no u Eurolineu ima sve manje onih koji još uvijek u to vjeruju. Čak štoviše, sve se više ozbiljno razmatra teza da Dimter pokušava neprijateljski preuzeti vlasništvo nad cijelom tvrtkom, a zaposlenici su i dalje skloniji dugogodišnjem vlasniku Miloradu Radovanoviću koji zasad znakovito šuti.

Vezane vijesti

Pet Daimlerovih afera

Pet Daimlerovih afera

Nacional u svom novom broju donosi priču o pet afera koje se u Hrvatskoj vežu uz njemačku tvrtku Daimler, a koje su samo vrh ledenog brijega s… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika