Objavljeno u Nacionalu br. 446, 2004-06-01

Autor: Eduard Šoštarić

NOVI INVESTICIJSKI POTHVAT IZ AUSTRIJE

Varaždin postaje regionalni centar avioindustrije

Nacionalovi reporteri posjetili su sjedište austrijske tvrtke 'Diamond Aircraft Industries', svjetskog lidera u proizvodnji školskih i poslovnih zrakoplova, koja će u okviru varaždinskog aerodroma izgraditi tvornicu za izradu rezervnih zrakoplovnih dijelova te servisni centar i pilotsku školu

"Diamond Aircraft Industries" planira sljedećih godina započeti proizvodnju dijelova za zrakoplove u Varaždinu."Diamond Aircraft Industries" planira sljedećih godina započeti proizvodnju dijelova za zrakoplove u Varaždinu.Svjetski lider u tehnologiji i proizvodnji zrakoplova opće avijacije, školskih dvosjeda, poslovnih četverosjeda s benzinskim i turbodizelskim motorima austrijska tvrtka “Diamond Aircraft Industries” planira sljedećih godina započeti proizvodnju dijelova za zrakoplove u Varaždinu koja bi u konačnoj fazi projekta zaposlila 200 hrvatskih radnika. Nositelj projekta bila bi tvrtka “Diamond Aircraft Hrvatska” d.o.o. i njezin direktor Rajko Rauš sa sjedištem na varaždinskom aerodromu koja je trenutno i glavni zastupnik austrijske tvrtke za područje bivše Jugoslavije osim Slovenije.

Diamod Aircraft nedavno je proizveo prvi avion na svijetu pogonjen s dva turbodizelska motora, najtraženiji zrakoplov na svijetu Zrakoplovi Diamond Aircrafta nalaze se u 40 zemalja, a koristi ih preko 200 različitih organizacijaOsim generalnog zastupstva i prodaje svjetski priznatih zrakoplova “Diamond Star” će za područje bivše Jugoslavije na varaždinskom aerodromu u sklopu Zrakoplovnog centra “Diamond” uskoro otvoriti i servisni centar za zrakoplove i pilotsku školu s najmodernijim zrakoplovima opće avijacije. Zgrada varaždinskog aerodroma potpuno je obnovljena, a postoji i mogućnost hotelskog smještaja u osam soba dok će na raspolaganju biti i potpuno preuređeni ugostiteljski objekt.

Područje industrijske zone austrijskog grada Wiener Neustadta, udaljenog tridesetak kilometara južno od Beča poznatije je po povijesnom lokalitetu na kojem su se tijekom Drugog svjetskog rata proizvodili njemački zrakoplovi lovci bombarderi tipa Messerschmitt danas ne gubi na važnosti jer se na njemu nalazi središte opće avijacije tvrtke “Diamond Aircraft Industries GmbH”, svjetskog lidera u proizvodnji zrakoplova.
Ovaj jedinstveni industrijsko-poslovni zrakoplovni centar ima vlastitu proizvodnu tehnologiju i cjelokupan proizvodni proces na jednom mjestu, poletno-sletnu stazu i niz popratnih sadržaja: školu letenja, servisni centar, “pilot shop”, restoran i muzej. Sve to osigurava ovoj austrijskoj kompaniji vodeće mjesto u svjetskoj proizvodnji zrakoplova u verziji dvosjeda ili četverosjeda na dizelski ili benzinski motor.

Obilazeći tvrtku naišli smo na podatak da je tijekom četrdeset dana pilotima kompanije pošlo za rukom izvesti 10.000 slijetanja i polijetanja jednim jedinim zrakoplovom DA40 što je bilo za Guinnessovu knjigu rekorda. Ništa neobičniji i manji pothvat prošle je godine učinio distributer zrakoplova “Diamond Aircraft” za Švicarsku pilot Philip Sturm koji je motornom jedrilicom kompanije obišao svijet. Osim toga, austrijska je tvrtka prva u svijetu proizvela i kompozitni zrakoplov s turbodizelskim motorom.

Zrakoplovi austrijske tvrtke trenutno se nalaze u 40 zemalja svijeta, a koristi ih više od 200 različitih organizacija i to zrakoplovni klubovi, vojne akademije Egipta, Indije, SAD-a, zrakoplovne kompanije za početnu obuku svojih pilota kao što je primjerice Lufthansina pilotska škola Intercockpit u Zadru te Air France za svoje potrebe.

S obzirom na snagu kompanije u svjetskim razmjerima očekivali smo da će nas dočekati formalan i poslovično rezerviran prijam, no uvjerili smo se u potpuno suprotno. Čelni ljudi kompanije, vlasnik Christian Drier i direktor Michael Feinig, zbog zauzetosti i našeg iznenadnog dolaska nisu imali planiran susret s nama, no ipak su se nakratko vrlo neformalno i ležerno obratili Nacionalovoj ekipi želeći joj dobrodošlicu i stavljajući na raspolaganje sve kadrovske resurse tvrtke kako bi predstavili kompaniju.

Premda je tehnologija izrade i sastavljanja zrakoplova na neki način jednim dijelom i poslovna tajna, Nacionalu je bilo dopušteno fotografirati cjelokupni proizvodni proces, servisni centar, unutrašnjost svih objekata te raspoložive zrakoplove na pisti i u hangarima.

Očekivali smo kako će hale u kojima se proizvode zrakoplovi podsjećati na automehaničarske radionice s priličnim prisustvom metalnih alata i strojeva, neugodnim mirisom od laka, buke, dosta prljavštine i tome slično, no dojam je bio da smo se zapravo zatekli u malo većim laboratorijima ili istraživačkim centrima. Iznenadila nas je i činjenica da tijekom obilaska proizvodnih hala nismo naišli na zaposlenika starijeg od 30 godina.

Svaka proizvodna hala, bilo da se radi o rezanju, ljepljenju kompozitnih materijala, lakiranju ili završnoj obradi, sklapanju zrakoplova ili servisiranju, raspolaže izmjenjivačima zraka koji svakih deset minuta izvlače zrak iz prostorija i uvlače svježi. Nema buke ili prisustva ogromnih strojeva jer je cjelokupna proizvodnja zrakoplova u austrijskoj tvrtki neka vrst ručnog rada.

Upotreba karbona, aramida i drugih kompozitnih materijala pri sastavljanju trupa zrakoplova znatno su olakšali zrakoplov i potrošnju pogonskog goriva te lakoću upravljanja. Nema hrđanja, a trup zrakoplova, tvrde stručnjaci, ima doživotnu garanciju. Potencijalni kupci nakon nekoliko tisuća sati leta, uz redovita održavanja, moraju jedino promijeniti motor.

Imali smo priliku pobliže razgledati dvomotorni turbodizelski zrakoplov Twin Star, ponos kompanije koji je postao trenutno najtraženijim zrakoplovom na svijetu, unatoč činjenici da je potrebne međunarodne dozvole i certifikate dobio prije dva tjedna, 13. svibnja.

Austrijski sugovornici za Nacional rekli su kako je i prije dobivanja svih međunarodnih certifikata i dozvola naručeno 200 Twin Star turbodizelskih zrakoplova diljem svijeta, a naručeno je još 150 zrakoplova.

Novitet je činjenica da taj zrakoplov ima dva Turbo-Diesel motora ukupne snage 270 KS. Inženjeri Diamond Aircraft tima odlučili su se na ugradnju ovog tipa motora ponajviše zbog iznimno male potrošnje goriva koja znatno umanjuje cijenu eksploatacije zrakoplova. Jednako važnu ulogu ima trokraka elisa na svakom motoru koja znatno smanjuje buku aviona.

Struktura zrakoplova sastoji se od kompozitnih materijala te je izrazito čvrsta i otporna na koroziju što znatno olakšava održavanje zrakoplova. Zrakoplov je pogodan za poslovne svrhe i školovanje pilota kako zbog znatno manje cijene održavanja zrakoplova tako i zbog cijene sata leta. Zbog velike potražnje i popularnosti austrijskih zrakoplova proizvodni pogoni za američko i kanadsko tržište nalaze se smješteni i u Kanadi, pa će se i proizvodnja zrakoplova DA42 Twin Star morati jednim dijelom preseliti i tamo.
Poslovna ekspanzija i potražnja za austrijskim zrakoplovima na svjetskom tržištu prošle je godine uvjetovala brzi odgovor čelništva kompanije na izazove. U samo sedam mjeseci, uz već postojeće kapacitete, 23. siječnja 2004. podignuto je moderno zdanje i proizvodni kompleks “Diamond Composite”, koji će biti nositelj razvoja revolucionarnog projekta tvrtke mlaznog peterosjeda zrakoplova D-Jet namijenjenog poslovnim ljudima. Zrakoplov bi uz potrošnju od 125 kg po satu, što je primjerice deset puta manje potrošnje od vladina Challengera i brzinu od 580 km/h, imao dolet od 2440 kilometara.

Proizvodna paleta zrakoplova Diamond Star je poprilična, ali uvijek donekle i revolucionarna što smo se uvjerili i prigodom obilaska muzeja kompanije. U proizvodnom programu još od 1981. nudi se jedrilica HK 36. To je najprodavaniji model jedrilice te vrste u Europi, a u Sjevernoj Americi, poznat kao Katana Xtreme također je zabilježio dobru prodaju. Od 1991. godine proizvodi se model jedrilice HK 36 Super Dimona kojoj su dodani flapsovi i tricikl stajni trap.

Njeni današnji nasljednici su jedrilice serije Super Dimona u nekoliko verzija (TS, TC, TTS, TTC) s ugrađenim Rotax motorima te motorna jedrilica tzv. ECO Dimona ili Super Dimona TTC MPX koja zbog svoje namjene spada u posebnu kategoriju zrakoplova. Naime, ona se koristi za nadzor granica, cesta, za snimanja iz zraka te u istraživačke svrhe kao što su meteorološka istraživanja.

Za te svrhe zrakoplov pod krilima ima kontejnere u koje se mogu ugraditi kamere ili npr. senzori za mjerenje zagađenosti zraka, a u kabini ima mjesta predviđena za ugradnju mjernih instrumenata, monitora i slične istraživačke opreme. Prvi avion dvosjed kompletno izrađen od kompozitnih materijala je Katana DV 20 A1 napravljen 1992. godine.

Zrakoplov je osvojio je titulu “najboljeg lakog zrakoplova” koju dodjeljuje prestižni zrakoplovni časopis Flying Magazine Eagle Award. Nakon toga nastavilo se usavršavati Katanu s dodavanjem jačih motora pa je nastala inačica DA 21 C Eclipse i Evolution. Tijekom 2000. godine krenula je serijska proizvodnja prvog četverosjeda DA 40-180 Diamond Star koji je kao prvi u svijetu ispod 2000 kg dobio internacionalni JAA certifikat (po JAR 23).

Uspješna priča oko tog zrakoplova nastavila se tijekom 2001. godine kada je dobio certifikat za IFR po JAA pravilima, a u isto vrijeme priznat je i po FAA pravilima u SAD. U povijest zrakoplovstva ovaj je avion ušao kao jedan od prvih koji je BETA test (avion čini što veći broj slijetanja u što kraćem vremenu kako bi se testirala pouzdanost i sigurnost u intenzivnoj eksploataciji) izvršio potpuno besprijekorno.

Povijesni trenutak za tvrtku, i za generalnu avijaciju, dogodio se koncem prošle godine kada je poletio Diamond Star DA40-TDI, prvi kompozitni zrakoplovni s dizelskim motorom. Upravo se ovaj zrakoplov smatrao hitom produkcije i već je ostvario odlične rezultate u praksi.

U hrvatskim zrakoplovnim klubovima trenutno se nalazi nekoliko desetaka zastarjelih školskih zrakoplova tipa Piper ili Cessna, a suradnja poslovnih ljudi je sve intenzivnija na području bivše Jugoslavije te se zato i javlja potreba za brzim i pouzdanim prijevozom. Uzme li se u obzir već iskazana namjera JAT-ove škole u Vršcu da u dogledno vrijeme kupi školske zrakoplove tipa “Diamond Star” za obuku svojih pilota, “Zrakoplovni centar” s aerodromom u Varaždinu vjerojatno će u budućnosti postati najfrekventnijim aerodromom opće avijacije u regiji.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika