Objavljeno u Nacionalu br. 464, 2004-10-05

Autor: Dragan Đurić

TAJNI PLAN SANADEROVA KABINETA

Bechtel pred dobivanjem dionice do Ploča

Iako će Vlada formalno zadovoljiti zakonsku formu za dodjelu posla na gradnji dijela autoceste do Ploča dugačkog 96 km, zbog nepostojanja projektne dokumentacije i troškovnika koji bi trebali biti gotovi potkraj 2005., na javni natječaj može se javiti malo koja tvrtka, osim Bechtela

Miomir Žužul ni nakon afere koja ga je stajala predsjedničke kandidature ne prestaje s lobiranjem za Bechtel.Miomir Žužul ni nakon afere koja ga je stajala predsjedničke kandidature ne prestaje s lobiranjem za Bechtel.Iako je hrvatska Vlada u kolovozu pod pritiskom javnosti formalno odustala od dodjele posla Bechtelu bez javnog natječaja, Nacionalov izvor blizak Vladi tvrdi da je ta američka tvrtka, zapravo, pred dobivanjem još boljeg posla. To na Vladinu odluku o odustajanju od Bechtela, ali i cijeli slučaj, baca posve novo svjetlo. Ovaj put Vlada bi prepustila posao Bechtelu na elegantniji način, simulacijom javnog natječaja. Međutim, prema riječima Nacionalova izvora, unatoč istančanijem pristupu, bio bi to definitivan povratak na stari stil rada, koji je obilježio bivše HDZ-ove vlade iz doba predsjednika Tuđmana.

Da se nije odustalo od mutnog posla s Bechtelom ukazuje imenovanje bivšeg Bechtelova direktora članom Uprave Hrvatskih autocestaUmjesto dionice autoceste Dugopolje ? Šestanovac od 37 kilometara, procijenjene na oko 200-tinjak milijuna dolara, od čega je Vlada navodno odustala, potajno se priprema ulazak Bechetela u posao izgradnje 96 kilometara autoceste od Dugopolja do Ploča, čija će cijena dosegnuti iznos veći od 600 milijuna dolara. Dakako, u to će biti uključena i spomenuta dionica Dugopolje ? Šestanovac, koja je ljetos bila u žarištu zanimanja javnosti.

Po svemu sudeći, ni ovaj put ministar vanjskih poslova Miomir Žužul neće moći izbjeći neugodno suočavanje s hrvatskom javnošću, iako će taj natječaj formalno raspisati ministar prometa Božidar Kalmeta. I ovoga ljeta, kad je eksplodirala afera zbog poslije poništene Vladine odluke kojom je Bechtelu bila dodijeljena izgradnja autoceste, upravo je šef hrvatske diplomacije bio prisiljen priznati da je svojedobno radio kao konzultant te američke kompanije. Naposljetku ga je afera s Bechtelom izbacila iz utrke za mjesto najozbiljnijeg HDZ-ova kandidata na predstojećim predsjedničkim izborima. Kalmeta je i tada ostao u sjeni cijeloga skandala.

Premda ovaj put plan podrazumijeva zadovoljenje forme javnog natječaja, i prema ocjeni bivšeg ministra Radimira Čačića, ključnog čovjeka zaduženog za cestogradnju u bivšoj Račanovoj vladi, malo se tko može upustiti u taj posao osim Bechtela. Projektna dokumentacija za dodatne tri dionice autoceste do Ploča, za koje je ministar Kalmeta najavio da će ih ponuditi zajedno s dijelom autoceste Dugopolje ? Šestanovac, još nije završena.

Projektantske tvrtke koje rade na dokumentaciji, prema potpisanim ugovorima, posao trebaju završiti tek potkraj sljedeće godine, tako da je sama najava natječaja na granici apsurda. Postavlja se pitanje zašto se uopće ide na natječaj.

Upravo zbog nedostatka dokumentacije za građevinsku dozvolu, kao i izvedbene dokumentacije, malo će koja hrvatska tvrtka moći ozbiljno konkurirati u takvoj vrsti natječaja koji je bivša koalicijska vlada u cijelosti prekinula, kaže Čačić. Za takav posao presudna su čvrsta jamstva investitora, dakle, vlade da će poslije priznati rastezljivost nepredvidljivih troškova prema potrebama graditelja. Onaj pak tko dobije ta jamstva može ponuditi nižu cijenu za cijeli projekt, uključujući i projektno završeni dio autoceste od Dugopolja do Šestanovca. Eventualni financijski gubitak na tom dijelu može se nadoknaditi kroz cijenu gradnje dionica, za koje još ne postoji projektna dokumentacija, pa ni troškovnici.

Relativno zatišje, nakon što je ministar Kalmeta najavio objavljivanje natječaja, Čačić smatra i posljedicom vlastitog glasnog negodovanja, koje je samo na trenutak zaustavilo realizaciju ideje. Po njemu, veoma je upitno dokad će to potrajati, jer je nedavno jedan od direktora Bechtela promijenio tvrtku. Postavljen je za člana uprave i tehničkog direktora Hrvatskih autocesta, u čemu je Čačić prepoznao očit znak da se od plana ipak ne odustaje.

S druge strane, iako je Bechtel najavio veliko povlačenje strojeva iz Hrvatske nakon što je bio stvoren lažni dojam da mu je posao propao, to je učinio samo djelomice. Očito iščekuje povoljniji rasplet nego što se to činilo ljetos, kad je Vlada odlučivala o odustajanju od dodjele posla Bechtelu bez natječaja. Prema Čačiću, priprema se i teren za neutraliziranje eventualnog nezadovoljstva hrvatskih građevinara. Bechtel s nekima od njih već ozbiljno pregovara o mogućem ustupanju dijela radova.

Dok se osmišljava najbolji način uvođenja Bechtela u posao preko javnog natječaja, što nije tipično za ovu američku tvrtku, a posebice ne za njegova turskog partnera ENKA s kojim u Hrvatskoj zajedno nastupa, Čačić procjenjuje da je, s druge strane, nezamisliva varijanta da Bechtel uđe u posao eventualno dobivši koncesiju. Iako su neki Nacionalovi sugovornici naveli i tu mogućnost, koncesija podrazumijeva i financiranje projekta vlastitim novcem, a taj tip poslovnog rizika jednostavno nije stil rada svojstven Bechtelu.

Za Sanaderovu vladu upravo bi takva varijanta bila spasonosna, jer joj je aranžman s MMF-om bitno suzio manevarski prostor za ulaganja u cestogradnju, umanjujući joj šanse ne samo za ispunjenje predizbornih obećanja, nego i za stvaranje uvjeta koji bi osigurali više stope gospodarskog rasta, nužne hrvatskom gospodarstvu. Prema Čačiću, zbog smanjenja ukupnih ulaganja u cestogradnju, što proizlazi iz dogovora s MMF-om, sad je već izvjesno da je dovedena u pitanje dinamika programa izgradnje autocesta bivše vlade.

Izvjestan je samo završetak autoceste od Županje do Lipovca, jer je riječ o pravcu koji je među europskim prioritetima, a i posao oko svih priprema za gradnju u cijelosti je obavila bivša koalicijska vlada, procjenjuje Čačić. Sve ostalo pod velikim je upitnikom, uključujući i završetak autoceste do Dubrovnika do 2008.

Jednostavno, kako kaže Čačić, sporazum s MMF-om cestogradnju je sveo na 60-ak posto realizacije onoga što je programom predvidjela Račanova vlada. U sljedećem razdoblju, od 2005. do 2008., u cestogradnju neće biti uloženo planiranih 16 do 18 milijardi, nego između 12 i 14 milijardi kuna.

U tim okolnostima Vlada neće moći ispuniti predizborna obećanja. Ekipa predvođena ministrom financija Ivanom Šukerom ozbiljno razmišlja o tome da se okani projekta izgradnje autoceste Zagreb ? Sisak, kao i projekta izgradnje cestovnog koridora Vc kroz Slavoniju od mađarske granice do granice s Bosnom i Hercegovinom, rekao je Čačić.

Na primjedbu da je to logična posljedica smanjenja prekomjerne državne potrošnje kroz neumjereno velik deficit državnog proračuna u doba Račanove vlade, Čačić je uzvratio da je ukupna razina kapitalnih investicija za vrijeme koalicijske vlade bila tek 70 posto ulaganja u najrazvijenijim tranzicijskim zemljama, što u cijelosti opovrgava takve tvrdnje. S druge strane, upravo je cestogradnja bila jedan od glavnih generatora više stope gospodarskog rasta, koja je po svim metodama iznosila više od 5 posto, da bi se danas spustila na 3,7 posto, s tendencijom nastavka pada.

Vezane vijesti

Za pljačku dobili i kamate

Za pljačku dobili i kamate

Kakav bezobrazluk i besramno izvlačenje novca iz Hrvatskih autocesta su vladali za mandata HDZ-a svjedoči još jedan dokument koji smo dobili i koji… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika