Objavljeno u Nacionalu br. 465, 2004-10-12

Autor: Melisa Skender

PIONIR KURIRSKE SLUŽBE U HRVATSKOJ

'City Express ne ugrožava poslovanje Hrvatske pošte'

Boris Vidić, predsjednik Uprave City Expressa, tvrtke koja je razgranatim poslom u 25 hrvatskih gradova postala ozbiljna konkurencija Hrvatskoj pošti, govori o sprezi Pošte i dužnosnika u resornom ministarstvu koji pokušavaju s tržišta izbaciti kurirske službe

Poduzetni Zagrepčanin iz ugledne pravničke obitelji prvu je tvrtku, naime, otvorio već 1990. godine, praktički čim je diplomirao na trgovini i marketingu ekonomskog fakulteta u Zagrebu, a ona uspješno posluje i danas.Poduzetni Zagrepčanin iz ugledne pravničke obitelji prvu je tvrtku, naime, otvorio već 1990. godine, praktički čim je diplomirao na trgovini i marketingu ekonomskog fakulteta u Zagrebu, a ona uspješno posluje i danas.Boris Vidić, 34-godišnji predsjednik uprave i jedan od dvojice osnivača City Expressa, niti jedan radni dan nije proveo radeći za nekog tko bi mu bio poslodavac. Poduzetni Zagrepčanin iz ugledne pravničke obitelji prvu je tvrtku, naime, otvorio već 1990. godine, praktički čim je diplomirao na trgovini i marketingu ekonomskog fakulteta u Zagrebu, a ona uspješno posluje i danas. Upravo njoj zahvaljujući mladi je zagrebački poduzetnik iz ugledne pravničke obitelji i upoznao svog budućeg poslovnog partnera, 37-godišnjeg Stašu Heftija, koji ga je 1997. godine nagovorio na otvaranje City Expressa.

ILEGALAN NAPAD NA KURIRE 'Hrvatska pošta želi dio tržišnog kolača koji joj ne pripada prisvojiti na ilegalan način, iskorištavajući sukob interesa u državnom aparatu' PITANJE PRIORITETA 'Zanimljivo je da se sindikat pošte buni protiv nas, a ne reagiraju na to što HP radnicima ne vraća dug veći od 300 milijuna kuna' UGROŽENA POZICIJA POŠTE 'City Express postao je prijetnja jer je ušao u segment distribucije dokumenata pravnih subjekata koji su prije bili osuđeni na HP'?Prva moja tvrtka, Eboco, bavi se distribucijom i proizvodnjom tekstila za velike korisnike i imala je i tada potpisan ugovor o ekskluzivnom zastupstvu talijanske tvornice svile La Setta Mantero za 12 srednje europskih zemalja. Vlasnik tvornice, gospodin Mantero, upoznao me jednom prilikom s Riccardom Heftijem, talijanskim biznismenom švicarskog porijekla čija je supruga Splićanka, Snježana Hefti, Stašina majka. Snježana Hefti predsjednica je Hrvatske zajednice za čitavu Italiju i, među ostalim, pomaže povratnicima u domovinu savjetima u koji bi posao u Hrvatskoj bilo najbolje investirati novac. Njezin suprug, Riccardo Hefti, od predsjednika Tuđmana imenovan je počasnim građaninom Republike Hrvatske zbog znatne novčane pomoći kojom je obitelj pomagala Hrvatskoj za vrijeme rata. Kad je Staša predložio osnivanje City Expressa nisam ni trenutka sumnjao u njegovu procjenu da bi se to moglo pokazati isplativim poslom?, o počecima City Expressa govori Boris Vidić, a da u prosudbi nije pogriješio pokazalo se već nakon godinu dana kada je City Express počeo poslovati u Rijeci i u Splitu, da bi danas pokrivao ukupno 85 posto hrvatskog teritorija i poslovao u 25 gradova. Upravo zahvaljujući uspješnosti i brzom razvoju, tvrtka je postala trn u oku Hrvatskoj pošti kojoj iz godine u godinu uzima sve veći broj klijenata među kojima su i brojna državna poduzeća, te općine i gradovi. Hrvatska pošta, kao tvrtka u vlasništvu države, uskoro se pobunila protiv takvog trenda.

Tako je krajem prošle godine donesen novi Zakon o pošti prema kojem je i kurirska usluga definirana kao još jedna poštanska usluga pa, prema tome, u monopolu Hrvatske pošte. Novim su zakonom pogođene sve kurirske službe, no City Express kao tvrtka koja je dosad, prema Vidićevim riječima, uložila oko 150 milijuna kuna u razvoj svoje distributivne mreže trpi najveću štetu. Dok HP ustrajava na tumačenju kako ima ekskluzivno pravo na distribuciju svih pošiljaka do 100 grama na području Hrvatske gdje joj je država osigurala monopol do početka 2007. godine, Boris Vidić ispred granskog odjela kurirskih službi, kojim predsjeda unutar Hrvatske udruge poslodavaca, tvrdi kako je pravo na monopol HP-a na univerzalnu poštansku uslugu u novom zakonu namjerno krivo tumačen. Nije, naime, bitno što se distribuira, već na koji način, objašnjava Vidić, jer univerzalna poštanska usluga nigdje u svijetu ne podrazumijeva dolazak po pošiljku. To je, za razliku od donošenja pošiljaka u poštanske urede ili sandučiće, ekstra usluga koja se posebno plaća i stoga je u interesu korisnika da može birati između više ponuđača. Tako je, uostalom, definirano i u dvama međunarodnim sporazumima: onom što ga je Hrvatska potpisala s WTO-om i onom koji je sklopila s EU. Zbog toga je i Ministarstvo europskih integracija o spornom članku 14. Zakona o pošti dalo negativno mišljenje, tj. ocijenilo kako sporni članak 14. nije u skladu s pravnom regulativom EU.

“Pošta ne može zabraniti bilo koji drugi oblik dostave samim time što ima monopol u univerzalnoj poštanskoj usluzi. Mi pružamo sasvim drugu vrstu usluge, znači kurirske službe nemaju paralelan sustav koji bi ugrožavao HP, a tog je mišljenja i Agencija za tržišno natjecanje, Ministarstvo europskih integracija jer, konačno, ni u jednoj se zemlji EU, ni svijeta, kurirska usluga ne regulira zakonom o pošti”, revoltirano je zaključio predsjednik Uprave City Expressa Boris Vidić.

NACIONAL: Nije li pomalo bizarno zaključiti da je zakon koji je u saborsku proceduru išao po hitnom postupku radi usklađivanja sa zakonodavstvom EU zapravo tek sada, ovako promijenjen, u suprotnosti s Europskom pravnom regulativom? – Hrvatska se kod pristupa WTO-u obvezala da na kurirsku uslugu nema ograničenja, a da se poštanska regulira nacionalnim zakonodavstvom. Kurirske usluge nisu regulirane zakonom o pošti ni u jednoj od 220 zemalja svijeta, znači ne pričamo samo o zemljama EU. Hrvatska je takvu definiciju namjerno uvrstila u zakon koji su kreirali isključivo djelatnici Hrvatske pošte, a kurirskim službama koje su pokušavale lobirati preko HUP-a pristup nije bio dopušten. Jedino što smo uspjeli lobirati u Saboru jest da se u Zakon o pošti unese odredba po kojoj Sabor nalaže Vladi da u roku 60 dana pripremi poseban zakon o kurirskim uslugama jer one ne bi smjele biti definirane kao vrsta poštanskih usluga. Tu obvezu Vlada još nije ispunila. Mogu samo zaključiti da se radi o moćnom lobiju te da je HP u sprezi s određenim ljudima koji su u resornom ministarstvu ostali i nakon promjene vlasti na posljednjim općim izborima. Pritom ne mislim na vrh ministarstva, ministra Kalmetu ili njegove tajnike, nego prije svega na pomoćnicu ministra Tatjanu Holjevac, načelnicu poštanskog prometa Bosiljku Tintor i ostale koji su izravno povezani i u vrlo dobrim prijateljskim odnosima s Upravom HP-a, pa se ponašaju kao da su nadležni i odgovorni samo da brane interese pošte, a ne globalne državne interese.

NACIONAL: O kakvoj je sprezi točno riječ? Inspektori u City Express uglavnom dolaze na prijave Sindikata pošte, a ne državnih ili organa Uprave HP-a? – Državni sindikat pošte, a to je jedan od dvaju sindikata koji bi trebali štititi interese radnika HP-a, samo je produžena ruka uprave tvrtke. Konačno, i osnovan je kao balast u odnosu na republički sindikat pošte i telekomunikacija u kojem vrlo dobro znaju što se događa. Samim time i predsjednica Sindikata pošte Jadranka Dumbović produžena je ruka Uprave HP, tj. Marijana Bolarića, predsjednika Uprave. Vezana je na sličan način i uz pomoćnicu ministra Tatjanu Holjevac koja je isto tako bila djelatnik HP-a. Uostalom, nije li neobično da sindikat daje prijavu protiv drugog igrača na tržištu i da sve prijave protiv nas stižu isključivo iz sindikata? To znači samo da je on postavljen da radi ono što uprava hoće i sasvim je sigurno da tu ima i svoje financijske interese. Prema tome stvar je jasna, HP želi dio kolača koji mu ne pripada prisvojiti na ilegalan način, tako da koristi sukob interesa u državnom aparatu, tj. resornom ministarstvu, dok njegovi sindikalni povjerenici kradu pošiljke City Expressa iz sandučića građana kako bi nas prijavili inspektoratu koji radi prema zakonu što ga je pisao Dragutin Bazijanec, inače zaposlenik HP-a.

NACIONAL: Možda je Sindikat pošte opravdano zabrinut jer bi zbog smanjenog prometa u HP-u mogli početi padati i otkazi? – Promet HP-a uopće se ne smanjuje, dapače. Ako je vlasnik kartice American Expressa do nedavno od njih primao jednu, danas prima bar četiri kuverte mjesečno. Osim toga, HP ne živi samo od primanja i dostave pošiljaka nego i od platnog prometa preko Poštanske banke čije usluge godišnje donose prihod od otprilike 500 milijuna kuna. Uostalom, iako se predstavlja kao neprofitabilna, Hrvatska pošta ima godišnji promet od 1,5 milijardi kuna, dok sve kurirske službe koje posluju u Hrvatskoj u godinu dana ostvare zajednički promet od 150 milijuna kuna. Ukratko, Uprava HP-a trebala je svoj jaki lobi unutar resornog ministarstva iskoristiti da, prilikom razdvajanja telekomunikacija, naplati dio kolača prodan Deutche Telekomu. Nisu se pobrinuli ni da plate više od 300 milijuna kuna, koliko po kolektivnom ugovoru duguju radnicima, ali tu se nisu sindikalno dizali. Zato vjerujem da taj sindikat udara samo tamo gdje misli da je mekano, plodno tlo. Ovim putem im poručujem da City Express zapošljava oko 700 ljudi, na koje je egzistencijalno vezano još najmanje dva člana obitelji pa, ako treba, i mi možemo prijetiti radnom snagom. S obzirom na to da u HP-u od 12 tisuća ljudi ima svega 2700 poštara, a ostalo je administracija, problem HP je mnogo dublji i mnogo veći nego što je jedan City Express.

NACIONAL: Zbog čega je upravo City Express na meti HP-a? Što je s ostalim kurirskim službama koje posluju u Hrvatskoj? – City Express predstavlja prijetnju isključivo zato što je lokalna kuća koja se bavi distribucijom pošiljaka na gradskoj i međugradskoj razini, pa je samim tim ušla u segment distribucije dokumenata nekih pravnih subjekata koji su do pojave City Expressa bili osuđeni na HP. Globalni igrači na tržištu, poput DHL-a, Fedexa, UPS-a i drugih, ne šire se na taj način da naprave gustu lokalnu mrežu, već se na lokalnoj razini koriste kućama kao što je City Express. Sad se u javnosti stvara mišljenje da City Express isključuje poštu sa tržišta, što je sasvim pogrešno. Mi se sa svima, pa tako i s HP-om, natječemo u tržišnim uvjetima. Uostalom, ne bavimo se poštanskom uslugom, niti distribuiramo pošiljke putem poštanskih marki, niti imamo prijemne urede. Ne može se smatrati da City Express pruža neku uslugu koja je pod monopolom jer se uopće ne bavi univerzalnom poštanskom uslugom, nego isključivo distribucijom poslovne dokumentacije i paketa.

NACIONAL: Nedavno ste preregistrirali tvrtku, pa se sad umjesto kurirskom djelatnošću bavite prijenosom poslovne dokumentacije, razmjenom, skeniranjem i pohranom dokumenata za druge pravne osobe. Jeste li to učinili kako biste izbjegli nadzor inspekcije resornog ministarstva? – Točno. Da smo ostali registrirani kao kurirska djelatnost, potpali bismo pod nadzor inspektorata resornog ministarstva, a oni bi nas odmah zatvorili. I dalje smo na meti inspektora za poštanski promet koji nigdje nije ni bio u inspekcijskom nadzoru osim u City Expressu. On se i dalje poziva na Zakon o pošti, za koji dobro zna da je nadležan isključivo za tvrtke koje se bave poštanskom uslugom, i na taj način svakom inspekcijom zapravo prekoračuje svoje ovlasti. Državni inspektorat već je nekoliko puta reagirao na prijavu poštanskog i svaki put iznova potvrdio kako City Express posluje u skladu s onim kako je registriran i hrvatskim zakonima. Takva ocjena, međutim, nije spriječila inspektorat resornog ministarstva da protiv nas podnese tužbu prekršajnom sudu, i to je sad u proceduri.

NACIONAL: Vi ste pak lani podnijeli tužbu Ustavnom sudu. Očekujete li uskoro rješenje? – Očekujemo ga ovih dana. Podnijeli smo tužbu jer je novim Zakonom o pošti ograničena usluga koja već postoji na slobodnom tržištu, a prema Ustavu RH ono što već postoji na tržištu i u što je investiran novac ne može se zakonskim aktom retroaktivno zabraniti. Čak smo bili spremni povesti se za uzorom razvijenih zemlja, gdje je uobičajeno da se lokalni kuriri vežu za nacionalnog operatera, bilo putem ugovora o poslovnoj suradnji ili čak spajanja poput Deutche Posta i DHL-a ili Fedexa i američke nacionalne pošte. Išli smo toliko daleko da predložimo dokapitalizaciju i zajednički nastup prije globalizacije i ulaska u EU, i to tako da s naše strane pomognemo u dijelu koji je naša domena i pripremimo, zajednički s Vladom, nacionalnog operatera za restrukturiranje.

NACIONAL: Mislite da bi City Express u suradnji s Vladom mogao restrukturirati HP? – Ne samo City Express. Plan restrukturiranja HP-a napravili smo u Hrvatskoj udruzi poslodavaca i ti bi prijedlozi koristili i ostalim sudionicima na tržištu, znači svim kurirskim kućama, međunarodnim i lokalnim, a i nacionalnom operateru. Bilo bi dobro da svi zajedno pristupimo tome da se osnažimo i ojačamo pred nadolazećom europskom konkurencijom, ali očigledno to nekima nije u interesu. Ti će se ljudi na kraju pobrinuti za sebe, a 2007., kad HP izgubi monopol na koji se poziva u univerzalnoj poštanskoj usluzi, najmanje će pet tisuća ljudi završiti na ulici.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika