Objavljeno u Nacionalu br. 467, 2004-10-26

Autor: Sanja Romić

EUROPSKI PORAZ AMERIČKOG GIGANTA

Europska komisija zaustavila Coca-Colin monopol u Europi

Nakon petogodišnje kampanje koju je protiv monopola Coca-Cole pokrenuo PepsiCo, Coca-Cola je s Europskom komisijom sklopila nagodbu po kojoj će od početka 2006. trgovci moći slobodno birati artikle koje žele kupiti a u hladnjake koje im poklanja Coca-Cola smjet će staviti 20 posto proizvoda drugih proizvođača

Predsjednik Uprave Coca-Cole Neville Isdell sa zaposlenicima svoje tvrtke ispred središta u Atlanti.Predsjednik Uprave Coca-Cole Neville Isdell sa zaposlenicima svoje tvrtke ispred središta u Atlanti.Od ovog će se tjedna u Coca-Colinim hladnjacima diljem Europe pored uobičajenog napitka, Coca-Cole, naći boce i limenke nekih drugih proizvođača bezalkoholnih napitaka. To će ujedno biti i najuočljivija od svih promjena koje će tek uslijediti nakon uspješnog zaključenja gotovo petogodišnjeg procesa pregovaranja Europske komisije s The Coca-Cola Company ovog tjedna u Bruxellesu. Naime, dogovor kojim se Coca-Cola obvezala da više neće imati ekskluzivne aranžmane sa svojim europskim kupcima na veliko te da neće upotrebljavati svoje najjače, odnosno najprodavanije proizvode u svrhu promicanja nekih znatno manje popularnih artikala američkog giganta bezalkoholnih gaziranih napitaka. Dosadašnja politika prodaje Coca-Coli je omogućila da osvoji gotovo polovicu europskog tržišta bezalkoholnih pića vrijednog 17 milijardi eura. Kampanju protiv Coca-Cole prije pet godina je pokrenuo PepsiCo Inc. koji je u Europi zastupljen s oko 10 posto ukupnog tržišta. Nova mjera Europske komisije trebala bi stupiti na snagu u proljeće 2005., ali s primjenom će se vjerojatno pričekati i do 1. siječnja 2006. Prema nekim procjenama ova će nagodba značiti de facto slamanje prevlasti Coca-Cole na europskom tržištu gaziranih bezalkoholnih pića.

PRIKRIVANJE PORAZA Isdell tvrdi da je unatoč gubitku prava na sklapanje ekskluzivnih aranžmana Coca Cola pobijedilaOsim toga, Europska se komisija nada da će paket obećanja na koje je The Coca-Cola Company pristala ovog tjedna pridonijeti i povećanju konkurentnosti u toj trgovačkoj branši u Europi, odnosno, kako je ustvrdio povjerenik za konkurenciju Europske komisije Mario Monti, to će omogućiti stvaranje ravnopravne podloge za funkcioniranje tržišta gaziranih bezalkoholnih napitaka. “Zahvaljujući ovoj akciji Europske komisije potrošači će općenito imati na raspolaganju veći izbor napitaka u kafićima, pubovima i trgovinama i stoga će biti u poziciji da biraju, ovisno o cijeni i vlastitom ukusu, te neće biti prisiljeni kupovati Coca-Coline proizvode jer su to jedini proizvodi u ponudi”, dodao je Monti. The Coca Cola Company, koja je s više od 400 brendova prisutna u 200 zemalja i koja je samo u trećem kvartalu ove godine ostvarila profit u iznosu od 935 mil. USD, time je očito ostala bez svog dosadašnjeg monopola na europskom tržištu kapitala.

Predsjednik uprave Coca-Cole Neville Isdell u Bruxellesu predstavio je u utorak Coca-Colinu paket ponudu Europskoj komisiji u ime kompanije i tri glavna Coca-Colina europska punjača, odnosno lokalnih kompanija koje su ili u privatnom ili u djelomičnom vlasništvu The Coca Cola Company. Tom je prilikom objasnio kako žestoka antitrustovska kampanja Europske komisije tijekom posljednjih pet godina, kojoj se sada konačno nazire kraj, nikako ne znači poraz za Coca-Colu. Naime, Isdell je konstatirao da unatoč činjenici da kompanija više neće moći sklapati ekskluzivne aranžmane sa svojim kupcima, odnosno da će oni ubuduće moći sami kupovati i prodavati napitke od dobavljača za kojeg se odluče,”ondje gdje kupci na veliko privatnog sektora te izvršna vlast organiziraju natječaj za dobavljače, Coca-Cola će i dalje biti jedini dobavljač ako njezina ponuda u određenoj situaciji bude najbolja”. Sve ostale obveze koje je na sebe preuzela, tri od ukupno četiri , “predstavljaju izlaženje Coca-Cole ususret klijenteli”, dodao je Isdell.

Jedna od tih obveza je i ta da Coca-Cola više neće odobravati povrat novca kao nagradu kupcima koji ponovno ili nekoliko puta uzastopce kupuju istu količinu napitaka ili nekoliko Coca-Colinih proizvoda više nego što su to imali običaj činiti. Time im se olakšava kupnja od drugih dobavljača bezalkoholnih negaziranih napitaka, ako se za njih odluče. Vodstvo Coca-Cole je, osim toga, u Bruxellesu ustvrdilo da više neće insistirati na upotrebi svojih najjačih brendova kako bi poticalo prodaju manje popularnih Coca-Colinih proizvoda. Bio je, naime, običaj da su trgovci, umjesto kupovine samo jednog ili nekoliko najprodavanijih Coca-Colinih brendova kao što su obična Coca-Cola ili Fanta s okusom naranče, morali u paketu kupovati i ostale proizvode, na primjer Sprite ili Coca -Colu s okusom vanilije.

Isto će vrijediti i kad se trgovci odluče na kupnju drugih Coca-Cola artikala zajedno s onim najprodavanijima ili se odluče rezervirati prostor na policama svojih trgovina za cijelu seriju proizvoda. Posljednja stavka u paketu Coca-Colinih obećanja Eurospkoj komisiji odnosi se, pak, na slučaj kad su trgovci suočeni s nedostatkom prostora za hlađenje napitaka koje nude na prodaju. U slučaju da Coca-Cola daruje trgovcu jedan prazan hladnjak u koji kupci imaju direktan pristup, a prodavač nema u svom prodajnom prostoru mjesta za napitke, od sada će imati pravo korištenja barem 20 posto Coca-Colinog hladnjaka za bilo koji drugi proizvod koji odluči prodavati. Pokaže li se da su Coca-Colina obećanja isplativa, ona bi jednog dana mogla postati apsolutno neizbježna za legendarnu kompaniju zbog takozvane obvezujuće odluke koju je Europska komisija učinila pravno važećom još u svibnju, a u slučaju njezina kršenja predviđena je kazna. Prema riječima povjerenika Europske komisije Maria Montija Coca-cola je bila spremna na postizanje kompromisnog rješenja još 1999. i 2000., kad je EU provela raciju Coca-Colinih punionica diljem Europe, što je dokumentirano s preko 100.000 stranica.

Vezane vijesti

Krist i Che među top 11 ikona

Krist i Che među top 11 ikona

Isus Krist, kubanski revolucionar Che Guevara i boca Coca-Cole nalaze se među 11 najprepoznatljivijih slika koje su s vremenom postale ikone, smatra… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika