Objavljeno u Nacionalu br. 473, 2004-12-07

Autor: Plamenko Cvitić

USPJEH AGENCIJE

Nove ponude za 3. GSM dvostruko bolje

Nakon hrabrog poništenja natječaja za treću GSM mrežu, Vijeće Hrvatske agencije za telekomunikacije postiglo je veliki rezultat: ponude konzorcija Croatia Mobile, Match Telecom i Tele 2 na novom natječaju otvorene u petak 3. prosinca puno su bolje od one koja je primljena na prvom natječaju

Odluka koja leži na predsjedniku Gašperu Gaćini i članovima Vijeća iznimno je teška jer će, bez obzira na to koju tvrtku članovi Vijeća proglase boljom od drugih dviju, gubitnici natječaja biti vrlo nezadovoljni, tako da će završna odluka moraOdluka koja leži na predsjedniku Gašperu Gaćini i članovima Vijeća iznimno je teška jer će, bez obzira na to koju tvrtku članovi Vijeća proglase boljom od drugih dviju, gubitnici natječaja biti vrlo nezadovoljni, tako da će završna odluka moraZa dva tjedna napokon će se rasplesti duga i počesto kontroverzna priča o trećem GSM operatoru koji će sljedećih 20 godina hrvatskim građanima pružati usluge u pokretnoj mreži. Nakon što su u petak, 3. prosinca, u prepunoj dvorani Hrvatske agencije za telekomunikacije javno otvorene ponude triju tvrtki, članovi Vijeća Agencije imaju na raspolaganju dva tjedna da ozbiljno prouče sve tri ponude i odluku o novom operatoru javno obznane u ponedjeljak, 22. prosinca. Odluka koja leži na predsjedniku Gašperu Gaćini i članovima Vijeća iznimno je teška jer će, bez obzira na to koju tvrtku članovi Vijeća proglase boljom od drugih dviju, gubitnici natječaja biti vrlo nezadovoljni, tako da će završna odluka morati biti vrlo snažno obrazložena.

Svoje mišljenje o svakom kandidatu članovi Vijeća donijet će na temelju sedam kriterija po kojima se daju ocjene, a to su: tehnički plan, sustavni razvoj, doprinos razvoju tržišta, financijski plan, implementacija stručnih znanja, doprinos razvoju nacionalnog gospodarstva, a sedmi kriterij, koji uzima u obzir kandidatovu odluku da uzima oba sustava DCS 1800 i UMTS, sva tri kandidata podjednako ispunjavaju. Od navedenih parametara neki su egzaktno mjerljivi, a kod drugih će, poput već gotovo kontroverznog doprinosa razvoju nacionalnog gospodarstva ili razvoju tržišta članovima Vijeća biti iznimno teško donijeti argumentirano neoborivu ocjenu. Isto tako, sva kontroverzna događanja oko ulaska trećeg GSM operatora u Hrvatsku oduvijek su bila povezana s više ili manje prisutnim i jasnim političkim razlozima, pa je teško ne očekivati da se i u ovaj slučaj, osim stručnosti, neće uplesti i snažno političko lobiranje vezano uz sva tri kandidata.

Prvi kandidat za trećeg GSM operatora je Croatia Mobile. Čelni čovjek tvrtke Mislav Šutalo na prošlo je podnošenje ponuda zakasnio tri minute, a u petak, 3. prosinca, predao je ponudu konzorcija koji okuplja 12 hrvatskih tvrtki, od toga dvije poznate i ostale, potpuno nepoznate široj javnosti: Croatia Mobile, Mont-montaža, Industrogradnja, Kemo komplex, Epta, Alea, Finvest Corp., Eto, Furnir, Lag, Tehtel i Vizual. “Konzorcij Croatia Mobile nastao je ujedinjavanjem dvaju stručnih timova koji su za prošli natječaj složili odvojene ponude. Od samog početka išli smo s idejom da to bude hrvatski projekt u cijelosti te da ga podrže poduzetnici iz domovinske i iseljene Hrvatske. Okosnicu projekta čini 12 tvrtki iz Hrvatske, a u ime iseljeništva to je Grupa 100, koja je okupila istaknute investitore koji će nam se pridružiti u drugom krugu dokapitalizacije. Hrvatski iseljenici zaključili su da naš projekt ima veće povrate kapitala i manje rizike od drugih projekata u Hrvatskoj, pa su zainteresirani za ulazak u projekt do 50 posto. Važno je naglasiti da su, umjesto izvlačenja dobiti van, naši iseljenici voljni reinvestirati dobit u neke druge projekte u Hrvatskoj”, rekao je Mislav Šutalo. Osim stopostotno hrvatskog konzorcija, Croatia Mobile kao svoju prednost ističe i zakup velikog frekvencijskog resursa: “Spremni smo zakupiti dvostruko više frekvencijskog spektra od ostalih ponuđača, jer svoju uslugu i ponudu planiramo temeljiti na znatnom razvoju podatkovnih usluga. Za takvu širinu pojasa nužno je razviti mnogobrojne sadržaje uz pomoć content providera”, istaknuo je Šutalo. Osim postpaid i prepaid tarifa za umirovljenike i branitelje Domovinskog rata, Croatia Mobile najavljuje i povoljniju tarifu za invalide. Stopostotno hrvatski konzorcij namjerava veliku pažnju posvetiti i poslovnim korisnicima, kojima će na raspolaganju biti stalni pristup internetu, uz mogućnost pristupa povećanoj širini pojasa na zahtjev, multimedijski video on demand i broadcast s obrazovnim, informacijskim i oglašivačkim video programima, a zanimljiv je i koncept sustava daljinskog, online knjigovodstva i računovodstva za poduzetnike. Drugi kandidati proteklih su mjeseci službeno ili neslužbeno najavljivali da po dobivanju GSM koncesije namjeravaju ući i na tržište fiksne telefonije. Na pitanje planira li se, ako dobije koncesiju, i Croatia Mobile baviti fiksnom telefonijom, čelni čovjek konzorcija odgovara: “Trenutačno se natječemo za koncesiju za mobilne usluge. Nije pametno da dajemo ikakva obećanja i skupljamo jeftine poene izjavama koje nisu vezana uz navedeni natječaj. Koncesija u fiksnoj mreži dodjeljuje se na zahtjev.”

Šutalo također otklanja sumnje u postojanje valjanog bankovnog jamstva. Što se tiče stručnih znanja, Šutalo navodi da konzorcij računa na podršku jakih domaćih telekomunikacijskih kompanija KATE-kom, Siemens, Ericsson, a interes za suradnjom pokazali su i Nokia i Motorola. Kako je Nacional neslužbeno doznao, Šutalov konzorcij ima i snažnu potporu Telecom Italia Mobile Groupa, koji je s više od 26 milijuna korisnika najveći GSM operator na talijanskom trzištu.

Drugi kandidat za trećeg GSM operatora je Match telekom. U francusko-hrvatskom konzorciju, na čijem je čelu Bruno Marchisio, 51 posto ima svjetska telekomunikacijska tvrtka Alcatel, dok će 49 posto dionica dijeliti jake domaće tvrtke Ina, Hrvatska elektroprivreda, Končar, dok bi za potporu izgradnje mreže bili zaduženi Ericsson – Nikola Tesla i Ingra. Neslužbeni izvori već mjesecima ističu da, osim Alcatelove, Match telekom ima potporu i jednog od najvećih svjetskih operatera Orangea. Tim pričama ide u prilog i zajednički nastup Matcha i Orangea za osvajanje tržišta čitave regije. Službeno je najavljen njihov zajednički ulazak početkom 2005. na tržišta Albanije i Kosova. Kako ističe čelni čovjek Matcha Bruno Marchisio, prednost Matcha je posljednja najmodernija tehnologija koja bi dolazila iz Alcatela, a iskoristit će se i snažni resursi hrvatskih partnerskih tvrtki. Tako će, primjerice, distributivna mreža Ine s više od četiri stotine prodajnih mjesta biti ključna u prodajnoj strategiji Match telekoma i postavljanja mreže antena. Čelni čovjek Match telekoma Bruno Marchisio odbacio je zlobne komentare o upitnosti bankovnih jamstava koja je predao u svojoj ponudi, rekavši da će Vijeće Agencije ionako provjerom moći utvrditi neospornu valjanost Matchovih jamstava. U procjenama o broju novih radnih mjesta Match telekom ističe da bi do kraja 2005. zaposlio tristotinjak djelatnika, a do 2007. ta bi brojka narasla na pet stotina radnika. Posebnu pažnju Match pridaje i regionalnoj zastupljenosti, tako da bi pozivni centri bili izgrađeni u Splitu i Zadru, gdje bi bilo otvoreno po 200 novih radnih mjesta. U Zagrebu bi bili menadžment i marketing. Osim snižavanja, cijena u nekim slučajevima i do 50 posto, Match telekom namjerava budućim korisnicima ponuditi niz najmodernijih usluga, no najznačajnije pogodnosti za hrvatske građane čelni čovjek Matcha Bruno Marchisio još uvijek ne želi otkrivati. Osim mobilne telefonije, Match ne krije svoju zainteresiranost za ulazak na tržište fiksne telefonije, a korisnicima Matcha bile bi omogućene brojne pogodnosti ako bi osim Matcha kao mobilnog operatora koristili i moguću Matchovu fiksnu mrežu. Jedna od prednosti Matcha je i spremnost da s radom počne u najkraćem roku, do 1. srpnja 2005. Razlog takvoj spremnosti krije se u sudjelovanju Ingre, koja ima bogato iskustvo u izgradnji VIPnetovih baznih stanica, tako da bi već u prvih šest mjeseci Matchova mreža samostalno pokrila više od 30 posto populacije. Matchov tržišni cilj visoko je postavljen: u prvih šest mjeseci želi se privući čak 100.00 novih korisnika, od kojih se osim standardnih govornih usluga za građane posebna pažnja pridaje i poslovnim korisnicima.

Treći kandidat je švedski Tele2, koji je u Hrvatskoj kao potencijalne partnere našao Quaestus fond Borislava Škegre koji okuplja devet hrvatskih tvrtki: Privredna banka Zagreb, Croatia osiguranje, Nexe grupa, Konstruktor-inženjering, Dalekovod, Jamnica, Lura, Institut građevinarstva Hrvatske i FIMA Holding. U sažetku ponude Tele2 koja je javno dostupna preko web stranica Hrvatske agencije za telekomunikacije ovaj se put jasno navodi da će hrvatske tvrtke članice konzorcija tek po dobivanju koncesije steći 49 posto vlasništva u budućem GSM operatoru. Budući da se u ponudi izrijekom ne spominju hrvatski partneri u “Trećoj sreći”, Borislav Škegro je za Nacional potvrdio da je sastav i dalje isti, odnosno da nije bilo promjena u sastavu konzorcija. Premda se nakon odluke Vijeća Agencije prije dva mjeseca podiglo mnogo medijske prašine zbog nezadovoljstva Škegre i njegovih švedskih partnera, kao i njihovih najava tužbi, konzorcij je očito na vrijeme shvatio da je jedina ispravna odluka poboljšanje prethodno odbijene ponude i prestanak napada na odluku Vijeća Agencije o nedodjeli koncesije. Tako je već u petak, 3. prosinca, odmah po završetku javnog otvaranja ponuda, koordinator konzorcija Tomislav Matić pred okupljenim novinarima davao pomirljive izjave u kojima ni jednom riječju nije kritizirao Vijeće Agencije za telekomunikacije, nego je naglašavao da je nova ponuda Tele2 dvostruko bolja od prethodne. I doista: osim što je ovaj put zatražena i kombinirana GSM i UMTS koncesija, Tele2 naglašava da se to odražava i na visinu inicijalnih ulaganja u čitav projekt, koja su udvostručena, a i broj mogućih zaposlenika popeo se na gotovo tisuću. Iz ponude Tele2 u međuvremenu je misteriozno nestao navod o osnivanju pozivnog centra u Vukovaru, no tvrdi se da će se tvrtka razbijanjem dosadašnjeg duopola najpovoljnijim cijenama na hrvatskom tržištu usmjeriti na sve segmente tržišta, a osim građanstva posebno će ciljati i na male i srednje poduzetnike. Komparativna prednost Tele2 je i to što je on jedini ponuđač koji ima više od 20 godina operatorskog iskustva, dok druga dva ponuđača stručna znanja namjeravaju naći kod svojih partnera, europskih operatora s kojima imaju potpisane ugovore o suradnji. Ponuda Tele2 otkriva i ozbiljne namjere da osim ulaska na tržište mobilne telefonije švedska telekomunikacijska tvrtka uz pomoć hrvatskih partnera uđe i na tržište fiksne telefonije, kao i pružanja internet usluga.

Pred članovima Vijeća Agencije za telekomunikacije očito su dva tjedna pomnog pregledavanja dokumentacije troje ponuđača, a budući da svaki od njih ima i prednosti i nedostataka, odluku sigurno neće biti lako donijeti. U svakom slučaju, ponavljanje natječaja bilo je potpuno opravdano, jer je prisililo zainteresirane kandidate da se natječu za kombiniranu GSM i UMTS koncesiju, što će hrvatskom proračunu donijeti 172 milijuna kuna naknade, a natjeralo ih je i da “pojačaju” i poboljšaju svoje inicijalne ponude, što znači da bi hrvatski građani 22. prosinca napokon mogli dobiti kvalitetnog trećeg GSM operatora.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika