Objavljeno u Nacionalu br. 478, 2005-01-11

Autor: Melisa Skender

...

U prvi krug kampanje HDZ je utrošio 12 milijuna kuna

Prema procjenama marketinških stručnjaka Mesićeva kampanja trostruko je jeftinija

Njegovi predizborni skupovi, kažu u Mesićevu stožeru, bit će prikazani kao donacije jer održavali su se u dvoranama bez posebnog razglasa i opreme, a na poziv i dakako račun prijatelja i simpatizera.Njegovi predizborni skupovi, kažu u Mesićevu stožeru, bit će prikazani kao donacije jer održavali su se u dvoranama bez posebnog razglasa i opreme, a na poziv i dakako račun prijatelja i simpatizera.Prema procjenama marketinških stručnjaka, samo u reklamnu kampanju Jadranke Kosor do kraja prvog kruga predsjedničkih izbora uloženo je barem 12 milijuna kuna. Predizborni skupovi što ih je HDZ-ova predsjednička kandidatkinja dosad imala na trgovima više od 40 hrvatskih gradova nisu ukalkulirani u taj iznos, no svaki je morao stajati najmanje deset do 15 tisuća eura koliko je potrebno za najam razglasa i bine, te postavljanje scene i opreme (bez bijelih šuškavaca s predizbornim sloganom i bombona s potpisom Jadranke Kosor). Glasnogovornik HDZ-ove vlade i šef stožera stranačke kandidatkinje za predsjednicu države, Ratko Maček, tvrdi kako je do kraja prošlog tjedna u kampanju utrošeno samo 4,2 milijuna kuna. S obzirom na to da je stožer Stjepana Mesića ovog vikenda objavio izvješće revizije prema kojem je do 7. siječnja za Mesićevu kampanju potrošeno 3,9 milijuna kuna, Mačekova procjena čini se prilično nevjerojatnom. Ne treba biti marketinški stručnjak da bi se uočilo koliko je agresivnija i prisutnija reklama HDZ-ove kandidatkinje. Bombardirani sa svih strana neodređenim obećanjima u formi nemuštih reklamnih slogana, hrvatski birači i nakon ovih će izbora, po svemu sudeći, ostati zakinuti za informaciju o tome kolika je bila cijena svega toga i, što je još važnije, tko je to platio.

MESIĆEVE TV REKLAME Mesić je na televizijsko oglašavanje do 31. prosinca potrošio 2,7 milijuna kuna TV REKLAME JADRANKE KOSOR Prema neslužbenim procjenama HDZ je do 31. prosinca na televizijske reklame potrošio 7 milijuna kunaAludiranje na Jadranku Kosor koja iskače iz paštete jasno cilja na visoke troškove njezine kampanje. Lice možebitne buduće predsjednice smješka se tako na najmanje 2200 jumbo-plakata u hrvatskim gradovima. Već je to, uz maksimalne popuste, trošak od najmanje 220 tisuća eura bez pripreme koja stoji još oko 400 tisuća kuna. Prema neslužbenim procjenama pojedinih agencija koje redovno prate medije i njihov sadržaj, HDZ je samo u televizijsku kampanju Jadranke Kosor uložio 6,6 milijuna kuna, u što nisu uračunati troškovi snimanja spota nego samo njegovo emitiranje na sva četiri nacionalna programa. Na ljestvici kandidata koji su najveći dio proračuna uložili u televizijsku reklamu slijedi je Stjepan Mesić koji je, prema podacima iz istog izvora, za emitiranje spota platio ukupno 2,7 milijuna kuna. Njegovi predizborni skupovi, kažu u Mesićevu stožeru, bit će prikazani kao donacije jer održavali su se u dvoranama bez posebnog razglasa i opreme, a na poziv i dakako račun prijatelja i simpatizera. S obzirom na to da je broj panoa za jumbo-plakate ograničen, a Jadranka Kosor rezervirala je sva mjesta na kojima se prethodno reklamirao program Vlade “Otvorena vrata”, Mesiću je ostalo samo 600 dovoljno atraktivnih lokacija za koje je plaćen iznos od milijun kuna. Konačno, i prostim je okom vidljivo u kojoj je mjeri kampanja Jadranke Kosor agresivnija i prisutnija od Mesićeve kampanje. Stoga ako iz stožera još uvijek aktualnog predsjednika tvrde da su u njegovu kampanju dosad utrošili 3,9 milijuna kuna, nemoguće je vjerovati da je HDZ uložio tek tri stotine tisuća kuna više. Uzaludna su nastojanja Ratka Mačeka da uvjeri javnost kako je HDZ imao posebne popuste na plaćanje oglasnog prostora, a zahvaljujući kampanji “Otvorena vrata” na koju se predsjednička, kako je priznao, samo nastavila. Ukupni troškovi reklamiranja učinkovitosti HDZ-ove vlade, a koji su pukom slučajnošću prethodili promoviranju stranačke predsjedničke kandidatkinje, iznosili su prema izračunu nezavisne agencije Media Puls 8,3 milijuna kuna. Troškovi kampanje Jadranke Kosor ne mogu biti manji. Doda li se tome i podatak da je emitiranje televizijskog spota kampanje “Otvorena vrata” stajalo ukupno 2,6 milijuna kuna, a u emitiranje spota za predsjedničke izbore HDZ je uložio još četiri dodatna milijuna, jasno je i odakle kalkulacija o 12 milijuna kuna koja se spominje na početku teksta. Izvanredno terminsko poklapanje dviju kampanja od kojih je ona Vladina financirana iz proračuna, a predsjednička za Jadranku Kosor iz proračuna HDZ-a, vjerojatno je i razlogom zbog kojeg je Stjepan Mesić u javnosti izjavio kako se promocija njegove suparnice u drugom krugu predsjedničkih izbora financira državnim sredstvima, što je Vlada odlučno demantirala. Nova Mesićeva provokacija o tome koristi li HDZ predsjedničku kampanju za pranje novca drži se i opet stare teme – prihodi i rashodi za promociju Jadranke Kosor očito su visoki, a tokovi novca i dalje su tajni. Nije isključeno da će i HDZ na kraju izaći s nekakvim popisom, a koliko će kompletna ta lista biti nemoguće je provjeriti, baš kao što i Mesiću birači tu moraju vjerovati na riječ budući da novac darežljivih pristaša ne mora nužno biti uplaćivan putem računa. Može se još uvijek, na primjer, donositi i u vrećicama. Zato je u stožerima nemoguće doznati bilo kakve konkretne podatke o broju emitiranja spotova i objavljenih oglasa, da ne bi morali objašnjavati od kuda su prikupili novac što su ga uložili u reklamu.

Poučen iskustvom prethodne svoje kampanje nakon koje je bio prozivan zbog anonimnih donatora, aktualni predsjednik Stjepan Mesić ovaj je put odlučio ustrajati na transparentnosti. Objavljena je lista pravnih i fizičkih osoba koje su financijski podržale kampanju i iznosi njihovih donacija. Istodobno, Ratko Maček diplomatski je izbjegao odgovoriti na pitanje hoće li stožer Jadranke Kosor slijediti ovakvu praksu, propisanu kao obaveznu Zakonom o financiranju izborne promidžbe za izbor predsjednika RH.

Zakon koji je Sabor usvojio u srpnju 2004. kandidatima nalaže da sedam dana prije izbora Državnom izbornom povjerenstvu moraju podnijeti prijevremeno izvješće o iznosu i izvorima novca za kampanju. Najkasnije 23 dana nakon izbora povjerenstvo bi u Narodnim novinama trebalo objaviti i konačan izvještaj o financiranju kampanje svakog pojedinog predsjedničkog kandidata, barem onih koji se izvješće odluče poslati. Maček je već najavio kako će lista donatora za kampanju Jadranke Kosor biti objavljena ako se oni sami s time slože. Ako sponzori budu željeli, njihov će identitet ostati tajna, najavljuje šef izbornog stožera Jadranke Kosor, unatoč zakonu koji ionako ne propisuje nikakve kaznene odredbe za one koji ga odluče kršiti. Službeno, kampanju Jadranke Kosor financira HDZ, a ni jedna stranka nije obavezna otkriti identitet svojih simpatizera ni iznose kojima joj pomažu. Teško je oteti se dojmu kako HDZ spretno koristi ovu mogućnost ponajprije zato da bi sakrio financijske izvore kojima je plaćena kampanja njihove predsjedničke kandidatkinje. Konačno, i sam je Maček neizravno priznao da donatori ipak postoje i ostat će anonimni dok sami ne odluče drukčije.

Kad je već sve prepušteno nagađanju, a do informacija je moguće doći tek neslužbenim putem, slobodno je nagađati i o razlozima zbog kojih je u kampanju Jadranke Kosor uložen toliki novac premda su istraživanja pokazala da investicija u reklamu na izborne rezultate može utjecati tek do tri posto. Ima li se pritom na umu kako i ovu kampanju, baš kao i kampanju s kojom je HDZ u studenome 2003. pobijedio na općim izborima radi agencija Massol, a ista je agencija radila i kampanju Vlade “Otvorena vrata”, moguće je razvijati kojekakve scenarije. Posebno ako se zna da je agencija u ožujku 2003., osam mjeseci prije općih izbora, promijenila odredbe o tvrtki, poslovnoj adresi, predmetu poslovanja, pa čak i jedinom članu i osnivaču društva te u cijelosti izmijenila i osnivačku Izjavu društva, tada je jasno da je Massol, iako formalno pravno postoji od 1995., agencija otvorena neposredno uoči općih izbora. Treba li uopće napominjati kako je u te tri godine HDZ bio jedan od njezinih najisplativijih klijenata.

Vezane vijesti

'Neću dati ostavku'

'Neću dati ostavku'

Neću dati ostavku na mjesto potpredsjednice Hrvatskog sabora, kao što je to učinio Vladimir Šeks, poručila je Jadranka Kosor nakon jutrošnje sjednice… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika