18.07.2011. / 13:54

Autor: Nacional.hr

Eurobonton: Nova pravila ponašanja pri korištenju mobilnih uređaja

Obiteljski stol naveden je kao najnepoželjnije mjesto za korištenje mobilnih tehnologija, bez obzira na to je li riječ o pametnim telefonima ili prijenosnim računalima

Računalo za stolom nije poželjnoRačunalo za stolom nije poželjnoKršite li pravila lijepog ponašanja? Ne mislimo na odabir odgovarajućeg pribora za jelo ni na oslovljavanje ljudi odgovarajućom titulom, već na korištenje mobilne tehnologije u društvu. To vrijedi za sve nas - bez obzira na to je li riječ o preglasnu razgovoru putem mobilnog telefona ili o posvećivanju veće pozornosti prijenosnom računalu nego ljudima koji nas okružuju.

Pa ipak, nedavno istraživanje koje je Intel naručio za područje Europe, Bliskog istoka i Afrike (EMEA) pokazalo je da se mjerila prihvatljivog ponašanja mijenjaju. Postajemo sve tolerantniji, a mobilna je tehnologija danas toliko sveprisutna da se pojavila potreba za novim kodeksom ponašanja.

Tuš - kava - internet

Na čitavom području EMEA-e situacija je slična - budimo se, tuširamo, pijemo kavu te provjeravamo e-poštu ili šaljemo prve tweetove prije nego što uopće promolimo nos iz kuće. Dvije trećine (67%) ispitanika izjavilo je da provjerava poruke na mobilnom uređaju prije nego što ujutro krene na posao, a gotovo ih četvrtina (23%) to čini prije nego što uopće ustane iz kreveta. To je novi standard.

Ako na kavi s prijateljima ili kolegama bacite pogled na svoj status na Facebooku, nije vjerojatno da će im to smetati (samo sedam posto ispitanika smatra takvo ponašanje neprimjerenim), većina ljudi neće se uzrujati ni ako ponesete prijenosno računalo na vikend-putovanje (samo ih se devet posto tome protivi), a neće im smetati ni korištenje mobilnih uređaja u spavaćoj sobi (samo sedam posto protivnika).

Svima nam je privlačna ideja stalne povezanosti sa živahnom virtualnom zajednicom te stalnog pristupa najnovijim informacijama. Zbog toga smo spremni oprostiti povremene rastresene ispade, npr. kada se hodajući sudarimo s nekim tko se previše uživio u pisanje SMS poruke (samo šesnaest posto ispitanika smatra to problematičnim). Emotivna povezanost s mobilnim uređajima toliko je jaka da bi se gotovo mogla nazvati ovisnošću - više od polovice nas radije će se na tjedan dana odreći čokolade ili slatkiša nego ostati bez svog voljenog uređaja. Mobilna je tehnologija postala neizostavan dio našeg javnog nastupa, pa nam mobilni uređaji često služe kao statusni simboli (54 posto ispitanika prepoznalo se u toj tvrdnji).

Pazite na mobilni bonton

Ipak, postoje granice u prihvaćanju korištenja mobilnih uređaja, pa i dalje postoje neka nedodirljiva pravila ponašanja koja nećemo samo tako prekršiti. Obiteljski stol naveden je kao najnepoželjnije mjesto za korištenje mobilnih tehnologija, bez obzira na to je li riječ o pametnim telefonima ili prijenosnim računalima. Sveukupno gledano, većina ispitanika (61 posto) smatra da bi trebala postojati pravila ponašanja koja bi određivala korištenje mobilnih uređaja u javnosti. Ta želja za mobilnim bontonom itekako se odnosi i na društvene medije, temelj velikog dijela prometa na mobilnim uređajima, i to zahvaljujući raznovrsnim kršenjima pravila pristojnog ponašanja. Kao najneprihvatljiviji prekršaji navode se korištenje tuđeg korisničkog računa za objavljivanje šaljivih materijala, pretjerano otkrivanje osobnih informacija i označavanje ne baš laskavih fotografija prijatelja.

U nešto pragmatičnijem pristupu ispitanici su spomenuli zabrinutost zbog korištenja uređaja koje može dovesti do opasnih situacija (67 posto kao primjer je navelo slanje poruka u vožnji) ili koje predstavlja opipljivu smetnju (67 posto ispitanika spomenulo je glasne razgovore putem mobilnih telefona). Ti su postoci još veći u odgovorima na isto pitanje u Sjevernoj Americi, gdje je 73 posto ispitanika istaknulo zabrinutost zbog sigurnosti. Začuđujuće visok postotak (33 posto) ispitanika s područja EMEA-e ima tako negativno mišljenje o tim pojavama da se zalaže za zabranu korištenja mobilnih telefona na javnim mjestima.

Genevieve Bell, Intel Fellow i voditeljica odjela za istraživanje interakcije i korisničkih doživljaja u laboratorijima Intel Labs, izjavila je: "Istraživanje je pokazalo da, iako je korištenje mobilnih uređaja danas sveprisutno u većini zemalja, kao društva i kulture još uvijek nismo sasvim načisto s pitanjem kako bezbolno uklopiti te uređaje u svakodnevni život. Kada pogledamo podatke prikupljene u istraživanju i počnemo shvaćati frustraciju - a ponekad i zbunjenost - koja proizlazi iz načina korištenja mobilnih uređaja, postaje nam jasno da smo tek na početku procesa koji će odrediti mjesto tih uređaja i njihovih primjena u svijetu u kojem živimo. Takva se društvena regulativa, društvena pravila, bonton obično stvaraju tijekom dugog niza godina i za to je potrebno nekoliko generacija."

Bontonski anđeli i demoni

A zatim je tu i nedostatak objektivnosti od kojega, čini se, svi patimo. Vrlo smo spremni kritizirati druge, no nismo baš presretni kada se pozornost usmjeri na nas same.

Kada su ispitanici morali ocijeniti vlastito ponašanje pri korištenju mobilnih uređaja te općenito ponašanje korisnika u svojoj zemlji, pojavio se vrlo jasan trend. Na čitavom području EMEA-e svega je jedanaest posto ispitanika ocijenilo općenito ponašanje korisnika pri korištenju mobilnih uređaja izvrsnom ocjenom. S druge strane, nevjerojatnih pedeset posto izjavilo je da se oni sami izvrsno ponašaju pri korištenju mobilnih uređaja, što upućuje na zaključak da postoji vrlo stvaran percepcijski raskorak između načina na koji ljudi vide sebe i na koji ih vide osobe koje ih okružuju. Kada se rezultati s područja EMEA-e usporede s rezultatima istog istraživanja provedenog u Sjevernoj Americi, može se zaključiti da stanovnici Europe, Bliskog istoka i Afrike imaju malo više vjere u pristojnost svojih sugrađana. Svega je šest posto ispitanika u SAD-u svojim sunarodnjacima dalo odličnu ocjenu, no pozamašnih 54 posto smatra da je njihovo vlastito ponašanje besprijekorno.

Bell je ovako komentirala rezultate istraživanja: "U istraživanjima koja provodimo u Intelu pratimo način interakcije korisnika s mobilnim uređajima. Želimo razumjeti ulogu te interakcije u njihovu svakodnevnom životu te primijeniti ta saznanja na razvoj tehnologije. Jednako je važno znati što frustrira korisnike kao i što ih oduševljava jer i jedno i drugo ostavlja trajan dojam. Istraživanje o pravilima ponašanja pri korištenju mobilnih uređaja pokazalo je da su mobilni uređaji neizostavan i trajan dio našeg svakodnevnog života. Jednostavno ne smijemo zaboraviti paziti na mobilni bonton."

Vezane vijesti

Facebook će platiti 10 milijuna za "sponzorizirane statuse"

Facebook će platiti 10 milijuna za "sponzorizirane statuse"

Društvena mreža Facebook pristala je isplatiti 10 milijuna dolara nakon tužbe korisnika kojom ju optužuju da je koristila njihove fotografije i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika