Objavljeno u Nacionalu br. 495, 2005-05-10

Autor: Eduard Šoštarić

EKSKLUZIVNO IZ FRIEDRICHSHAFENA

Smotra aviona za poslovnu elitu

U njemačkom gtadću Friedrichshafenu održan je najveći europski sajam poslovne i generalne avijacije Aero 2005, na kojem su 543 izlagača na 80 tisuća četvronih metara izložili najveće novitete zrakoplovne industrije pred rekordnim brojem posjetitelja

S ukupno 543 izravnih izlagača, 216 predstavnika tvrtki zrakoplovne industrije iz 28 zemalja koji su se okupili na 80 tisuća kvadratnih metara izložbenog prostora, Aero je ove godine potukao vlastite rekordeS ukupno 543 izravnih izlagača, 216 predstavnika tvrtki zrakoplovne industrije iz 28 zemalja koji su se okupili na 80 tisuća kvadratnih metara izložbenog prostora, Aero je ove godine potukao vlastite rekordeNjemački gradić Friedrichshafen, u neposrednoj blizini jezera Constanz i granice sa Švicarskom, rodno mjesto konstruktora letjelica Ferdinanda von Zeppelina, od 21. do 24. travnja 15. je put bio domaćin najvećeg europskog sajma zrakoplovstva putničke i teretne avijacije, ultralakih zrakoplova, jedrilica i opreme za zrakoplove pod nazivom Aero 2005. Događanja u Friedrichsafenu posjetila je i ekipa Nacionala.

ZNAKOVI OPORAVKA Dobra posjećenost znak je oporavka avioindustrije, koja je smanjila troškove i cijene zrakoplova KORIJENI DIZEL REVOLUCIJE Visoka cijena aviobenzina u 90-tim godinama usmjerila je proizvođače na traženje alternative GENERALNA AVIJACIJA Najveći interes posjetitelja bio je za zrakoplove Diamond Aircrafta, Cessne, Pipera i Pilatusa S ukupno 543 izravnih izlagača, 216 predstavnika tvrtki zrakoplovne industrije iz 28 zemalja koji su se okupili na 80 tisuća kvadratnih metara izložbenog prostora, Aero je ove godine potukao vlastite rekorde za 10 posto u odnosu na dvije godine prije, što je pokazatelj oporavka industrije zrakoplova koji su uvođenjem kompozitnih materijala u tehnologiju gradnje i dizel motora smanjili troškove proizvodnje pa su zrakoplovi postali dostupni širokoj populaciji.

Messe Friedrischafen vjerojatno je jedan od najmodernijih sajamskih prostora u Europi, idealna lokacija za sajamske priredbe kakav je Aero, jer su samo nekoliko stotina metara od izložbenih prostora zračna luka Friedricshafen i dom Zeppelina, što tvori jedinstvenu cjelinu. Okružen panoramom švicarskih alpskih predjela i brojnim jezerima uz samu poletno-sletnu stazu, posjet sajmu zrakoplovstva neponovljiv je turistički doživljaj. Premda se izložbeni prostor s poletno-sletnim stazama nalazi na 100 tisuća četvornih metara, sve je nadohvat ruke i vrlo blizu.

Devet zatvorenih hala poredano je u nizu jedna uz drugu, a samo stotinjak metara dalje je i tribina za posjetitelje s koje se mogu promatrati svakodnevne zrakoplovne prezentacije na dvije poletno-sletne staze uz zračnu luku. Posjetitelji koji odluče stići zrakoplovom izravno na mjesto svih sajamskih događanja mogu to učiniti iz Beča, Frankfurta , Londona, Berlina i Hamburga. Samo 60 km od mjesta održavanja sajma nalazi se i zračna luka Zurich s koje se izravnom željezničkom vezom dolazi u malo švicarsko mjesto Romenshorn na obalama jezera Constanz, a potom trajektom do Friedrichshafena.

Ovogodišnji Aero potvrdio je kako se po značaju ne može svrstavati samo u europske okvire, jer prisutnost 193 izlagača izvan Europe pokazuju njegov svjetski značaj. Više od 20 prestižnih izlagača, među ostalim Cessna, Piper, Garmin, došlo je iz SAD-a, što je i razumljivo jer se 80 posto zrakoplova opće i poslovne avijacije proizvodi u SAD-u, gdje na tržištu vlada velika konkurencija, a rastu i troškovi proizvodnje.

Dolazak proizvođača iz SAD-a i Azije u tako velikom broju u Europu, osobito Njemačku, povezuje se s tim što je Njemačka po broju zrakoplova i jedrilica na prvom mjestu u Europskoj uniji. Približno 7700 registriranih jedrilica, 6670 jednomotornih zrakoplova, 2800 motornih jedrilica, 200 turboprop i 480 poslovnih zrakoplova impresivne su brojke. Sajam u Friedrichsafenu u neposrednoj su blizini Švicarske, Italije, Francuske i Austrije, zemalja s velikim tržišnim potencijalom, stoga je dolazak velikog broja izlagača izvan Europe i više nego dobar marketinški potez.

Zrakoplovi poslovne i generalne avijacije postali su dugoročna kvalitetna investicija koja štedi vrijeme i novac. Prosječni vijek trajanja zrakoplova danas je 30 godina, što obećava mnogim proizvođačima bolja vremena. Zahtjevi za modernim, tehnološki inovativnim, a time i jeftinijim zrakoplovima danas su veći nego ikad. Profitirale su tvrtke koje su unaprijed predvidjele povećanje cijena goriva na tržištu, povećanje sekundarnih troškova birokracije vezane uz dobivanje raznih certifikata, pa su stoga pronašle inovativna rješenja u primjeni kompozitnih materijala kako bi zrakoplov učinili laganijim te uveli nova rješenja ugradnjom dizelskih motora. Dizelski Thielert motor Centurion 1.7 predstavljen na ovogodišnjem sajmu izazvao je pravu revoluciju u generalnoj avijaciji. Visoka cijena aviobenzina u 90-im je godinama prošlog stoljeća proizvođače unutar zrakoplovstva opće primjene prisilila na traženje alternativnih rješenja za pogon svojih aviona. Kao logično rješenje nametnuli su se dizel motori koji su u autoindustriji već postigli velik tehnološki napredak. Tvrtka Thielert Aircraft Engines (TAE) u kratkom je roku preradila turbodizelski motor iz Mercedesa A klase, koji je svojim dimenzijama i težinom savršeno odgovarao ugradnji u avione zrakoplovstva opće namjene. Ovaj motor, koji se u fazi ispitivanja i rane eksploatacije zvao TAE-125, a poslije je preimenovan u Centurion 1.7, pokazao je da se prednosti turbodizela s ceste mogu prenijeti na nebo. Osim što se i u zraku pokazao štedljivim i pouzdanim, on je omogućio predstavljanje još nekih novosti koje će u budućnosti postati standard pri konstruiranju i gradnji aviona zrakoplovstva opće namjene.

Kad je riječ o zainteresiranosti kupaca za kupnju pojedinih vrsta zrakoplova, na sajmu se moglo čuti da su knjigu narudžbi za ovu godinu popunili Cessna i austrijski Diamond Aircraft koji svoje predstavništvo i školu letenja ima i u Varaždinu. Prije godinu dana austrijska je tvrtka dobila sve potrebne certifikate da počne serijsku proizvodnju dvomotornog dizel zrakoplova DA-42 Twin Star, prvog dvomotornog zrakoplova u svijetu koji zbog revolucionarne tehnologije ugradnje kompozitnih materijala teži manje od 2 tone.

Twin Star je prošle godine uspio preletjeti Atlantski ocean bez dolijevanja goriva, što nije pošlo za rukom ni jednom sličnom zrakoplovu zahvaljujući upravo turbodizelskom motoru Centurion 1.7. Direktor i vlasnik kompanije Christian Drees za Nacional je izjavio da je knjiga narudžbi za iduće dvije godine puna, i to ne samo za DA-42 nego i za prethodnika DA-40 jednomotornog dizel četverosjeda. “Svakog tjedna tri zrakoplova DA-40 i tri DA-42 odlaze iz tvornice u Austriji prema svojim naručiteljima. Polovica narudžbi dolazi iz SAD-a, a sve su veće narudžbe i s azijskog tržišta, iz Kine i Japana, dok je potražnja u Europi konstantna.” Ovakvi poslovni rezultati i potražnja za austrijskim zrakoplovima zacijelo su rezultat i prihvatljive cijene. Jednomotorni DA-40 četverosjed stoji je 200 tisuća eura, dok je dvomotorni DA-42 malo skuplji od 400 tisuća eura, što je s obzirom na malu potrošnju goriva izvrsna cijena.

Već iduće godine na berlinskom međunarodnom sajmu zrakoplovstva iz Diamond Aircrafta za Nacional su najavili predstavljanje svog prvog mlažnjaka D-Jet-a koji će moći ponijeti četiri putnika, a u odnosu na konkurenciju bit će višestruko jeftiniji. Najveći interes posjetitelja ove se godine mogao primijetiti za zrakoplove generalne avijacije, i to tvrtke Diamond Aircraft, Cessna, Pipera i Pilatus, te ultralakih zrakoplova i helikoptera kod kojih težina posade s gorivom i opremom ne smije prelaziti 472 kg.

Piper je osim ponude tradicionalno dobro prihvaćenih modela svojih zrakoplova Warrior, Archer i Seminola izložio i znatno novije modele Senecu V, Mirrage i Meridian s cijenama od 1 do 1,5 milijuna eura, koji prevoze od 6 do 8 putnika. Cessna se u zatvorenom prostoru sajma predstavila svojim novim Grand Caravanom po cijeni od 1,4 milijuna eura, koji zahvaljujući snažnijim motorima Pratt-Whitney može ponijeti nekoliko stotina kilograma više tereta zamjenjujući nešto jeftiniju Cessnu Caravan-675.

Od jednomotornih zrakoplova izloženi su bili modeli Cessna Skyhawk po cijeni od 130 do 170 tisuća eura, ovisno o kvaliteti i količini opreme, te Cessna Skylane po cijeni od 200 do 260 tisuća eura. Posebna pažnja posjetitelja bila je usmjerena i na ultralake zrakoplove i helikoptere s obzirom na njihovu cijenu na razini automobila srednje klase.

Zenair Zodiac CH 701, kojem je dovoljno 15 metara za polijetanje i isto toliko za slijetanje brzinom od 150 km/h, potom CH-801 četverosjed, i CH 601 izazvali su osobitu pažnju mlađe generacije posjetitelja. Velik interes vladao je i za češke modele TL-ultralight Condor, Star i Sting.

Zbog svoje atraktivnosti, luksuza i snage na otvorenom prostoru sajma pozornost su privukli poslovni zrakoplovi Cessna 650 Citation-7, Cessna 750 Citation-X, Beechcraft Beechjet Premier 1, Embraer ERJ-145, čija cijena može privući samo iznimno bogate ljude te velike tvrtke i korporacije.

Globalizacija je dala velik zamah tom dijelu avioindustrije i smatra se da danas postoji oko 12.000 aviona u vlasništvu tvrtki, a njima će se, prema predviđanjima američkih stručnjaka, u sljedećih deset godina pridružiti još 8000 novih aviona vrijednih 115 milijardi dolara. Prednosti putovanja privatnim avionom očite su: ako više djelatnika neke tvrtke mora često putovati, kupljeni će se avion brzo isplatiti.

Na sajmu se našlo mjesta i za proizvođače zrakoplovne opreme, sustava komunikacija, GPS navigacije, najnovijih simulatora i softverskih rješenja. Jedan od paviljona bio je namijenjen najmlađim posjetiteljima koji su mogli uživati u “gradu zrakoplovstva” s više od četiri stotine modela zrakoplova na nekoliko aerodromskih površina u jednom paviljonu. U svakom od paviljona moglo se pronaći nekoliko kioska sa suvenirima zrakoplovne industrije, pa se moglo kupiti i vino Zeppelin za 8 eura, model Zeppelin za sastavljanje za 10 eura, letački kombinezoni za 30 eura, pilotske kacige, nekad popularne spitfire jakne za 70 eura kao i kožne za 200 eura.

Najveći europski sajam putničke avijacije potvrdio je i jednu žalosnu činjenicu. Unatoč sve većoj popularizaciji i dostupnosti zrakoplova zbog njihove cijene, a time i širenja, modernizacije i sve veće upotrebe manjih zračnih luka u čitavoj Europi, Hrvatska daleko zaostaje za svijetom. Osim direktora Diamond Aircraft Hrvatska Rajka Rauša, inače glavnog operatera varaždinskog aerodroma, a ujedno i predstavnika svjetskog lidera putničke avijacije Diamond Aircraft za područje bivše Jugoslavije, u Friedrichschafenu nije bilo ni traga predstavljanju hrvatskih turističkih potencijala i zračnih luka koje bi bile na raspolaganju strancima ako kojim slučajem odluče svratiti zrakoplovom, zmajevima ili jedrilicama do Hrvatske. Nacionalov novinar posljednjeg je dana sajma dva sata bezuspješno pokušavao susresti predstavnike Hrvatskog zrakoplovnog saveza ili Hrvatske turističke zajednice, koji su imali zakupljeni štand. Međutim, na štandu je bilo nekoliko promidžbenih letaka i brošura, ali se ni s kim nije moglo porazgovarati.
Uz to, pogledaju li se pažljivo brošure o mogućnostima i kapacitetima hrvatskih zračnih luka za dolazak sportskih, ultralakih ili zrakoplova putničke avijacije, nigdje se ne spominje varaždinska zračna luka koja je, po broju zrakoplova putničke i teretne avijacije koji godišnje slete, odmah iza zagrebačke Zračne luke Pleso i uz bok osječke zračne luke u Čepinu. Bez obzira na tako grube previde, nakon Friedrichschafena postalo je jasno da su Austrijanci, na čelu s vlasnikom Diamond Aircrafta Christian Driesom, ipak čvrsto odlučili krenuti s prvom fazom velike varaždinske investicije stvaranja modernog servisnog zrakoplovnog centra, a potom će se, za dvije godine, krenuti i u konkretniji projekt izgradnje pogona za proizvodnju opreme i rezervnih dijelova. U trećoj fazi planira se početak proizvodnje zrakoplova koji će u Varaždin kao polufinalni proizvod dolaziti vjerojatno iz tvornice Diamond Aircraft u Kini i Wiener Neustadta u Austriji. Takve je najave Nacionalovu novinaru potvrdio direktor kompanije i njezin vlasnik Christian Dries.
Diamond Aircraft Croatia postala je službeni operator varaždinske zračne luke za domaće i međunarodne letove još prošle godine, tako da je aerodrom potpuno i konačno u namjenskoj funkciji. Potpuno je infrastrukturno uređen za dnevno VFR letenje domaćih i stranih zrakoplova. Na aerodromu se već prikuplja treća skupina polaznika pilotske škole Diamond Flight Training. Škola je registrirana u skladu s najnovijim propisima, tako da dozvole stečene u njoj vrijede u svim zemljama EU. Učioce u kojima se odvija nastava pružaju puni komfor, klimatizirane su i namjenski opremljene. U nastavi se koriste suvremena nastavna sredstva i metode uključujuću multimedijalnu opremu. Polaznici tijekom školovanja prolaze 127 sati teorije i 45 sati letenja, praktičnog dijela pilotske obuke. Letenje se odvija na Diamond Katani DA-20, kao i na svjetski poznatom turbodizelu DA40 TDI. Pilotska škola ima mogućnost povećanja kapaciteta školovanja jer ima već 12 iskusnih stručnjaka u svom timu, a povećanje flote zrakoplova škole već je u tijeku.

Vezane vijesti

Odluka o avionima HRZ-a u sljedećih 45 dana

Odluka o avionima HRZ-a u sljedećih 45 dana

Ministar obrane Ante Kotromanović izjavio je danas kako je potrebno najkasnije u sljedećih 45 dana donijeti odluku o tome hoće li Hrvatska nabaviti… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika