Objavljeno u Nacionalu br. 328, 2002-02-26

Autor: Zoran Ferić

Otpusno pismo

Hrvatskoj je nužno potreban zakon o deustašizaciji prije svega zbog akutne opasnosti od neoustaštva

Kolumnisti - Zoran Ferić

“Latinica”, izgleda, ostaje lakmus demokracije. Nije prvi put da je cenzura oštrila zube upravo na ovoj emisiji koja je, svakako zasluženo, jedna od najpopularnijih na televiziji. Ali je prvi put i neočekivano da ju se zabranjuje poslije ponovljenih demokratskih promjena. I po tome je, nažalost, vidljivo da se u svim tim promjenama nije promijenilo zapravo ništa. U emisiji, koja je bila posvećena inicijativi IDS-a da se donese zakon o deustašizaciji Hrvatske, govori se, između ostaloga, i o logorima: onima iz Drugoga rata, a bome i ovima iz nedavne prošlosti. A na prostorima gdje se bodljikavom žicom ograđuju i dječja igrališta, logori su uvijek vruća tema.

Pokojni Danilo Kiš, pisac kojega izuzetno cijenim i čijim se tekstovima uvijek vraćam, želeći pojasniti jednu od svojih opsesivnih tema, logore, jednom prilikom je rekao da boluje od “logorologije”. Odlična riječ da bi se izrazio sveukupni emotivno-istraživački kompleks bavljenja fenomenom logora u dvadesetom stoljeću. Jer, upravo minulo stoljeće uistinu i jest stoljeće logora. Proizvele su ih dvije dominantne ideologije, nacizam i staljinizam, a usavršile strahovito razorne energije evropskoga racija, s električnom žicom, minskim poljima, dobermanima, plinskim komorama i krematorijima.

Logori su nesumnjivo onaj markantni argument koji tako uvjerljivo kompromitira obje spomenute ideologije. Oni su, dakako, i jedna od dominantnih simboličkih predodžbi zla, kao što je, primjerice u srednjem vijeku bio đavo s rogovima i repom. Nije stoga čudno što se čovjek koji je rođen i odrastao u stoljeću slika, a dvadeseto stoljeće to nesumnjivo jest, najviše užasava pred crno-bijelim fotografijama iz Auschwitza. I te nas fotografije i ta kalvarija, uz poneko vlastito iskustvo, tjeraju da ponekad obolimo od logorologije.

Vječna je povijesna tragedija, međutim, što postoje i ljudi koji boluju od logorofilije. Nerijetko su to, čak, isti ljudi u kojima je iskustvo logora proizvelo maltene erotski naboj prema logorima s drugačijim ideološkim ili nacionalnim predznakom, ali istim metodama. Poznata poslovica oko za oko, zub za zub, ovdje je dobila i svoju balkansku inačicu koja bi mogla glasiti: logor za logor. Jasenovac, Manjača i Dretelj po toj krvavoj logici nasilja direktno proizlaze jedan iz drugoga. Logorofilija je, čini mi se, još jedna od “filija” koja obilježava kraj dvadesetog stoljeća u Hrvatskoj i BIH, i koja mi se čini znatno opasnijom od njene popularnije sestre pedofilije.

Logor je, štoviše, u suvremenoj kulturi toliko markantan znak da svojom neupitnom stravom zasjenjuje sve ostale. Pa tako mi uz Dubrovnik, Brijune ili Gorana Ivaniševića, imamo i Jasenovac. Upravo zato deustašizacija mi se čini jednim od ključnih problema ne samo za image ove zemlje u razvijenome svijetu, nego i za njenu sliku u vlastitom ogledalu.

Čak i oni koji ovom prilikom kritiziraju Latina i “Latinicu”, dokazujući ono što se dokazati ne može, da je urednica Jasna Ulaga-Valić u pravu kad je skinula s programa jednu dobru i aktualnu emisiju, ne mogu ipak poreći notornu činjenicu: da je Hrvatskoj nekakav zakon o deustašizaciji nužno potreban. A potreban je u prvom redu zato što postoji vrlo izražena i akutna opasnost od neoustaštva. Oni pak koji se protive takvome zakonskom prijedlogu, a takvih je, nažalost, dosta, kao jedan od najjačih argumenata protiv deustašizacije ističu da bi se onda trebalo donijeti i zakon o zabrani komunističkih simbola jer je i ta ideologija opasna i požnjela je znatne ljudske žrtve.

Na taj je problem upozoravao i Vladimir Primorac još u ožujku 1998., dakle iste godine otkada i datira prijedlog IDS-a o zakonu kojim bi se deustašizacija u Hrvatskoj i provodila. Tom prilikom Primorac kaže: “Ovo što se događa s tim u vezi (pravaška ikonografija, ustaške pjesme, ali i ubojstva i nasilje) nije nostalgično koketiranje s NDH. Ovo je neoustaštvo.”

Upravo ta razlika između ustaške nostalgije i neoustaštva čini mi se ključnom za tretiranje ovoga problema, koji danas, uoči mogućeg velikog povratka desnice, postaje itekako aktualan. U riječ nostalgija, naime, uključena je činjenica da se ono za čime i jesmo nostalgični nikada neće vratiti, da je to svršena stvar, pa za njom, onako, malo kiselo i malo slatko žalimo. Okus nostalgije je kiselo-sladak, kao okus lovačkog umaka u glasovitoj kuharici Mire Vučetić. Ali divljač koju konzumiramo uz tu nostalgiju odavno je mrtva.

S druge strane, sve ovo što ima prefiks “neo”, kao što je, primjerice, neoustaštvo, nije usmjereno prema prošlosti, nego prema budućnosti. A taj je okus slankast i nerijetko podsjeća na okus svježe krvi. Pa, ako se radi o opasnim ideologijama, dakako da su opasniji pokušaji ponovne uspostave takvih ideoloških sistema, nego tugaljivo cmoljenje za nekim njihovim aspektima i simbolima. Prvo je ponavljanje masovnoga zločina, a drugo koketerija. Pri tome, čini mi se, nema dvojbe što je opasnije. U aktualnoj hrvatskoj situaciji rigidni komunizam je mrtvi dinosaurus kojemu se trza još samo pokoji živac, a neonacizam i svi njegovi derivati, čini mi se, ispucano kobrino jaje, iz kojega upravo plazi mala zmijica.

Ne bih želio vjerovati da nesretna i nespretna zabrana “Latinice” ima veze s tom kobrinom bebom, ali se bojim da nam ne ostaje prostora za optimizam. Glavna urednica Hrvatske televizije pružila nam i više nego jasne argumente za takav pesimizam.

Vezane vijesti

Retro-sela za ugodnu starost

Retro-sela za ugodnu starost

U Švicarskoj gradit će se selo za oboljele od Alzheimera. Projektirano je da izgleda kao iz 50-ih godina kako bi ljude koji danas imaju 70-80… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika