Objavljeno u Nacionalu br. 823, 2011-08-23

Autor: Ilko Čulić

Rušenje gerijatrijskog mita o boljoj prošlosti

Kad se maknu oni koji pjevaju na engleskom, izbor bandova je ograničen, ali ipak zanimljiviji od prisjećanja tko je prije pola stoljeća bio najbrži u skidanju hitova s Radio Luksemburga

Zagrebački kvartet Ignor utemeljen je krajem 2009.Zagrebački kvartet Ignor utemeljen je krajem 2009.Za jesen je najavljeno snimanje dokumentarnog serijala „Povijest hrvatskog rocka". Ambiciozno zamišljen zajednički projekt Instituta hrvatske glazbe i Hrvatske televizije u deset nastavaka obuhvatit će pedeset i kusur godina ovdašnje rock glazbe. Kad sve bude gotovo, gledatelji će vidjeti šaroliku povorku nezaobilaznih protagonista i nametljivih deuteragonista koji će evocirati uspomene iz davno prošlih vremena. U trećoj ili četvrtoj epizodi netko će s jakim prizvukom nostalgije u glasu primjetiti da je rokerska prošlost bila bolja i njegove riječi neće biti daleko od istine.


Univerzalni gerijatrijski mit o boljoj prošlosti može se prilično jednostavno transplantirati na domaću rock scenu, desetljećima pokrivenu gustom mrežom režimskih omladinskih organizacija i za to vrijeme puno manje izloženu zakonima tržišta. Novi mladi bandovi koji se tek raspoređuju na rubnim područjima hrvatskog rocka ne smiju ni sanjati o takvim privilegijima jer bi se mogli potpuno obeshrabriti i vrlo brzo odustati. Njihov rad ne prati nikakva krovna organizacija osim sveprisutnog ZAMP-a koji će ih možda bogato nagraditi kad postanu popularni, ali će im isprva samo zagorčavati život. Kako bi bilo da IHG i HTV još jedanput udruže svoje resurse i poslije evidentiranja postignuća iz slavne prošlosti počnu istraživati što donosi budućnost? Mogu li se u ovim krajevima danas pronaći mladi bandovi koji će zvučati uzbudljivije od medijski prenapuhanog Kinokluba?

Kad se maknu svi oni što pjevaju na engleskom i nepokolebljivo vjeruju da će jednog dana osvojiti svijet ili makar postati drugi Overflow, preostali izbor je prilično ograničen, ali još uvijek zanimljiviji od prisjećanja tko je prije pola stoljeća bio najbrži u skidanju hitova s Radio Luksemburga.
Najuzbudljiviji novi hrvatski alter-rock sastav je riječki Leifert. Petra Baričević (bas, vokal) i Vida Fućak (synth) počele su svirati zajedno u electro-punk grupi Larva, prvoj all-girl formaciji na riječkoj sceni nakon Cacadou Looka. Iz Larve je prošle godine nastao duo Leifert, nazvan po djevojačkom prezimenu Petrine majke, manje vezan za tamni zvuk Ri-rocka iz 80-ih i jače naslonjen na suvremeni electro-gothic izričaj. Odličan nastupni singl „Žena u godinama" uokviren je efektnim video spotom koji je producirao Bojan Bajić iz riječkog punk banda Diskurz. Petra i Vida već marljivo skupljaju iskustvo na koncertnim pozornicama, a najzapaženiji nastup imale su u ljubljanskom kinu Šiška kao predgrupa Leta 3. Drugi favorit među perspektivnim domaćim newcomerima je zagrebački kvintet PROtestEFEKT. Punokrvni rock sastav osnovan 2005. u Dubravi dugo je tražio priliku za izlazak iz anonimnosti, sve do prošle jeseni kad se pojavio na kompilaciji kluba Sax i Croatia Recordsa „Novi zvuk" s pjesmom „Tko kog' propušta" za koju je kasnije snimljen i video spot. Pronalaženje zainteresiranog izdavača sretno se podudarilo s profiliranjem banda koji svira melodičan indie-rock prošaran utjecajima američke psihodelije i može se pohvaliti nizom ujednačeno kvalitetnih pjesama. PROtestEFEKT trenutačno je zaokupljen snimanjem debitantskog albuma „Plan B za dan D". Šibensko-zagrebački ska-punk band Beetantone uopće se nije zamarao traženjem izdavača nego je maksimalno iskoristio mogućnosti što ih pružaju društvene mreže i blogosfera pa je njegov prvi EP s pet pjesama „Stiže promjena?" pušten u promet preko interneta. No Beetantone se prije toga usmjerio na intenzivnu koncertnu aktivnost i u nepune četiri godine došao do respektabilne brojke od osamdesetak manjih i većih nastupa. Osmočlanu postavu (dvije gitare, bas, bubnjevi, truba, trombon) predvodi pjevačica Duška Radečić koja u udarnim pjesmama „Pitam se" i „Bolji život" zvuči kao glasnogovornica studentske pobune na zagrebačkom Filozofskom faksu. Zagrebački kvartet Ignor upadljivo je najmlađi band u ovom izboru. Utemeljen je koncem 2009., a neki od njegovih članova još nisu prevalili dvadesetu. Dečki sviraju pop-punk pod utjecajem starijih kalifornijskih MTV atrakcija Green Day i Blink 182, a na prvom singlu „Rac" i u izlascima na ulične demonstracije s transparentom „Pun mi je rac" pokazali su da ih ipak najviše zanima sumorna hrvatska stvarnost. Vrlo brzo došli su do Dancing Beara, a ovih dana pripremaju se za snimanje drugog singla koji će producirati Denyken.

Splitsko-zadarsko-zagrebački kvartet Apsolud ovog je ljeta objavio album „Nebuloze" (Aquarius Records / Morris Studio) u produkciji Roberta Nappholza, bivšeg člana grupe Fali V. Band koji se pretprošle godine niotkud pojavio na Splitskom festivalu debitantskim je albumom razotkrio bitno drukčije glazbene afinitete uobličene na tragu ranih radova Red Hot Chili Peppersa. Frontman Igor Jakšić u pjesme je unio prepoznatljivu poetiku splitskog hip hopa, što katkad jako podsjeća na prvi i jedini album Dhirtee III Ratza „Miš Impossible III" , dok u njegovu scenskom nastupu ima nešto od mahnitosti mladog Dina Dvornika. Dakle, Leifert, PROtestEFEKT, Beetantone, Ignor i Apsolud su mladi bandovi kojima svakako treba napraviti mjesta. O njima itekako ovisi budućnost hrvatskog rocka, a budućnost je uvijek važnija od prošlosti.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika