30.08.2011. / 15:32

Autor: Barbara Ivezić

Priča o jugoslavenskim ikonama

Redatelj se putem umjetnosti želi obračunati s mitovima o bivšoj državi i načinom na koji oni živi u sjećanjima njenih nekadašnjih stanovnika

Oliver Frljić (Pixsell)Oliver Frljić (Pixsell)Premijerom predstave" Leksikon Yu mitologije" redatelja Olivera Frljića " u Ljubljani će 16. rujna biti otvoren 18. festival izvedbenih umjetnosti Ex Ponto. Iako je predstava nastala na temelju istoimenoge knjige koji obuhvaća pojmove iz jugoslavenske popularne kulture, predstava se, kaže Oliver Frljić, razlikuje od originala, jer povijesne mitove propituje kroz biografije tadašnjih pop-zvijezda.

„Predstava nikako nije mogla na scenu donijeti sve ono što se nalazi u Leksikonu, a to nije ni bila njena ideja. Izabrao sam jugoslavenske ikone kroz čije sudbine i odnose se može govoriti o Jugoslaviji, ali i njenom raspadu i onome što je nakon toga ostalo od te zemlje u našoj kolektivnoj memoriji. Nisam htio ponavljati nikakve službene i neslužbene historigrafije Jugoslavije, nego kreirati predstavu iz praznih mjesta u biografijama jugoslovenskih pop-zvijezda. Ono vrijeme koje njihovi životopisi ne bilježe mi se učinilo kao prostor u kojem možemo izgraditi jednu fikcionalnu povijest koja, kao i trač, nije provjerena, ali daje mogućnost da je ono o čemu govorimo i istina", kaže Oliver Frljić.

Tako je Dino Dvornik sin Bate Živojinovića, glumca koji je s Dininim ocem Borisom bio u svađi nakon raspada Jugoslavije, a Milena Dravić i Sonja Savić su ljubavnice koje su se upoznale na snimanju filma 'Una', dok Milenin brak s Draganom Nikolićem služi samo kao paravan. Tajnu ljubavnu vezu imaju i Emir Kusturica i Lepa Brena.

Takvim pristupom redatelj se putem umjetnosti želi obračunati s mitovima o bivšoj državi i načinom na koji oni živi u sjećanjima njenih nekadašnjih stanovnika.

„Alergičan sam na jugonostalgiju, naročito velike većine koja o bivšoj zemlj govori s toliko sentimenata. To su isti oni ljudi koji su Jugolsaviju rušili jer su ideju nacije i nacionalne države pretpostavljali jednom, makar i nominalnom, univerzalizmu koji je postojao u Jugoslaviji. Jugoslavija kao politička zajednica je bila daleko od idealne države. Ali, za one koji su propustili sat marksizma i socijalističkog samoupravljanja, Jugoslavija je bila proces društvene transformacije koji je bio antinacionalistički i antietatistički. Jugoslavija predstavlja prekid s logikom identiteta i reprezentacije", kaže Oliver Frljić.

Producent predstave je festival Exponto iz Ljubljane, a kao koproducenti su uključena različita kazališta iz bivših jugoslovenskih republika i pokrajina.

„Činilo nam se da je ovaj projekt po svojoj naravi upućen na jedan širi kulturni prostor. Mene je osobno zanimalo što znači oformiti jedan ovakav "mješoviti" ansambl nakon iskustva proteklih dvadeset godina, nakon svih ratova koji su na ovim prostorima vođeni, dakle kako s ove distance i s tim iskustvima govoriti o Jugoslaviji. Sam proces rada na predstavi je jako zanimljiv jer, uz sve što radim, promatram i kako danas, nakon svega o čemu sam govorio, u jednom kreativnom procesu pregovaraju različiti identiteti", kaže Oliver Frljić.

Vezane vijesti

Furiozna hrvatska shizofrenija

Furiozna hrvatska shizofrenija

Odmah nakon Nove godine, točnije u subotu, 7. siječnja, ansambl Gavelle praizvest će novo djelo Dubravka Mihanovića "Prolazi sve" u kojem taj mladi i… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika