Objavljeno u Nacionalu br. 341, 2002-05-29

Autor: Ilko Čulić

Glazba

Jedan od albuma godine snimljen je na putu oko svijeta

Jamie i Duncan su na šestomjesečnom tripu obišli 25 zemalja na pet kontinenata i prikupili materijal za doista originalan audiovizualni projekt

The Streets – 'Original Pirate Material' (Warner / Dancing Bear)
<br>
Asian Dub Foundation &#8211; 'Frontline 1993-1997' (Nation)
The Streets – 'Original Pirate Material' (Warner / Dancing Bear)
Asian Dub Foundation – 'Frontline 1993-1997' (Nation)
Pogled na neiscrpne resurse etno-glazbe lako može izazvati “zlatnu groznicu” među pop muzičarima i već zbog toga projekt 1 Giant Leap ne bi trebao biti nikakvo iznenađenje. Ipak, nakon otkrića raskošnog etno-ambijenta čija se konstrukcija naslanja na radove Afro Celt Sound Systema i Petera Gabriela, a neki detalji podsjećaju na tandem Byrne – Eno s albuma “My Life In The Bush Of Ghosts”, neizbježno je pitanje tko zapravo stoji iza 1 Giant Leap. Pokretač projekta je Jamie Catto, bivši član Faithlessa, i to iz vremena njihovih najvećih klupskih hitova: “Save Me”, “Insomnia” i “God Is A DJ”. No Catto je u Faithless bio samo asistent hitmakeru Rollu Armstrongu, dok je izvan granica komercijalne dance produkcije ostao prilično nezapažen. Njegov novi partner, producent Duncan Bridgeman, dobio bi još manje preporuka od kakvog društva ozbiljnih etnomuzikologa jer je dosad uglavnom radio s bandovima poput Take That. Zajedno su Catto i Bridgeman možda mogli proizvesti seriju dance-pop hitova, ali s 1 Giant Leap su se od početka usmjerili na spajanje digitalne tehnologije i etno-glazbe, makar u prvoj fazi nisu napredovali dalje od posuđivanja ideja sa svojih omiljenih “world music” albuma. Veliki korak naprijed napravili su tek onda kad su s probnim snimkama došli u ured Chrisa Blackwella, nekadašnjeg diskografskog mogula iz Island Recordsa. Blackwell je prije pet godina prodao svoj udjel u Islandu, a potom utemeljio malu izdavačku kuće Palm Pictures, koja je preko albuma Baaba Maala i Da Late zauzela respektabilnu startnu poziciju na etno-sceni. Blackwell je Cattou i Bridgemanu dao ponudu koju nisu mogli odbiti. Naime, poslao ih je na put oko svijeta!

Oboružani laptopima i digitalnim kamerama, Jamie i Duncan su na šestomjesečnom tripu obišli 25 zemalja na pet kontinenata i prikupili materijal za doista originalan audiovizualni projekt, koji je najprije predstavljen na CD-u “1 Giant Leap”, a potom i u DVD formatu. U ovu globalnu fuziju uključeno je mnoštvo glazbenika i drugih umjetnika, od planetarnih pop-rock zvijezda poput Michaela Stipea i Robbieja Williamsa do lokalnih junaka kao što je indijska “Bollywood” pjevačica Asha Bhoshle, opjevana u hitu Cornershopa “Brimful Of Asha”. Ekspedicija je počela u Senegalu, gdje su Catto i Bridgeman snimili vokal Baaba Maala, koji će poslije podvući ritmovima južnoafričkih i turskih perkusionista. Slične kombinacije odigrali su u svih 12 kompozicija, pa je tako aktualni hit singl “My Culture” povezao Robbieja Williamsa i ex-Faithless rappera Maxi Jazza, dok je pjesma “The Way You Dream” aranžirana kao virtualni duet Ashe Bhoshle i Michaela Stipea. U “Ma’ Africa” našli su se južnoafrički ženski zbor Mahotella Queens i indijanski vokalni trio Ulali, dok su ritam držali glazbenici iz pratnje Baaba Maala. Pjesma “Braided Hair”, koja je kao prvi singl predstavljena prošle jeseni, ujedinila je Neneh Cherry i Speecha iz Arrested Development, a poznate face izmjenjivale su se i na “Racing Way”: Grant Lee Phillips iz banda Grant Lee Buffalo, reggae veteran Horace Andy (mnogima poznatiji kao pridruženi član Massive Attack) i slavni književnik Kurt Vonnegut. Prije ili poslije njih, Catto i Bridgeman snimili su mnoštvo glazbenika iz Indije, Tajlanda, Gane, Kenije, Novog Zelanda i Francuske, a završni radovi izvedeni su u Londonu s ex-Faithless gitaristom Daveom Randallom. Konačnim rezultatom najzadovoljniji može biti Chris Blackwell jer je nakon deala s 1 Giant Leap utisnuo znak Palm Picturesa na jedan od najboljih ovogodišnjih albuma.

Asian Dub Foundation – ‘Frontline 1993-1997’ ( Nation)

Na izvrsnom zagrebačkom koncertu održanom potkraj 2001. u “Tvornici” Asian Dub Foundation odsvirali su i nekoliko pjesama s novog studijskog albuma, ali njegova je premijera odgođena barem do jeseni. Nestrpljivim fanovima u međuvremenu je servirana kompilacija raritetnih snimki s početka karijere, obogaćena s pet novih remikseva. Originalni ADF zapisi poskidani su s odavno nenabavljivih singlova, “Rebel Warrior / Strong Culture” i “Change A Gonna Come”, dok su remikserima prepuštene pjesme s debut albuma “Facts & Fictions”. Priliku su najbolje iskoristili Japanci Dry & Heavy u čudnovatoj space-dub rekonstrukciji pjesme “P.K.N.B”.

Weezer – ‘Maladroit’ (Geffen / Aquarius)

Kalifornijski Weezer je možda posljednji gitaristički band s razrađenom formulom za pravljenje ljetnih hitova, ali dobar dio zasluga za veliki uspjeh prošlogodišnjeg “zelenog” albuma mogao se pripisati iskusnom producentu Ricu Ocaseku. Bez njegove pomoći momčad Riversa Cuoma predstavila se u nešto slabijem izdanju. Premda se Weezer opet dobro drži na domaćem garage-rock i pop-punk terenu, Ocasekovi savjeti sigurno bi mu dobro došli za izvlačenje iz grunge baruštine u koju su potonule pjesme “Take Control” i “Death And Destruction”. Šteta je donekle sanirana reprizom lanjskog hita “Island In The Sun” i ubacivanjem multimedijalnog dodatka sa 20-ak minuta videomaterijala.

The Streets – ‘Original Pirate Material’ (Warner / Dancing Bear)
Pseudonim The Streets skriva 22-godišnjeg Mikea Skinnera iz Birminghama, programera i “2-step” MC-ja, koji je odmah nakon premijere debitantskog albuma proglašen najvećom nadom engleskog klupskog undergrounda. Umjesto jednostavnih rapperskih fraza karakterističnih za “2-step” i “UK Garage” produkciju, Skinner je na “Original Pirate Material” prezentirao zanimljivu uličnu poetiku, u kojoj se naziru utjecaji prve postave Massive Attacka, ali i sličnosti s trenutačno vodećim otočkim rapperom Roots Manuvom. U nekim komentarima The Streets je opisan kao britanski odgovor na Eminema, no ova je usporedba zasnovana samo na istoj boji kože i gotovo je uvredljiva za Skinnera jer on definitivno raspolaže mnogo većim talentom od detroitskog brbljivca.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika