Objavljeno u Nacionalu br. 342, 2002-06-05

Autor: Mate Granić

SAT POLITIČKE ANATOMIJE

Hrvatska i Slovenija moraju se čuvati sukoba u Piranskom zaljevu do međunarodne arbitraže

Hrvatska i Slovenija nisu riješile ni jedan međusobni spor: ni o granici, ni o Ljubljanskoj banci, ni o nuklearki Krško. No spretna slovenska diplomacija pritom internacionalizira sitne probleme i tako potiskuje bitne, a hrvatska je nesposobna i inertna

Milan KučanMilan KučanSlovenija je bez jasnog obrazloženja otkazala dogovoreni radni doručak predsjednika Milana Kučana i Stipe Mesića na margini sastanka predsjednika država srednjoeuropskih zemalja na Bledu. Naknadno organiziranje sastanka samo je spašavanje obraza dvojice predsjednika. Nakon dvije diplomatske note sa slovenske strane i jedne s hrvatske, gotovo svakodnevnih incidenata ribara u Piranskom zaljevu, ali i najava još oštrijih, “naftne afere”, slovenske prijave Hrvatske WTO-u u Ženevi i Energetskoj komisiji u Bruxellesu, odbijanje rješenja Ljubljanske banke (filijale Zagreb) bilateralnim putem te problema s ratifikacijom sporazuma o NE Krško i odbijanja Slovenije da ponovno razgovora o sporazumu o državnoj granici ili da prihvati obligatornu međunarodnu arbitražu, ovo je vrhunac krize u odnosima dviju država. Danas su ti odnosi na najnižoj razini od osamostaljenja hrvatske i slovenske države.
Odnosi dviju država nikad nisu bili lošiji i hladniji, ali Slovenija je u stalnoj diplomatskoj inicijativi. Ovih dana je održan sastanak između Williama Perryja, bivšeg američkog državnog tajnika za obranu i posrednika u hrvatsko-slovenskom sporu, oko određivanja državne granice na moru (savjetodavna uloga 1999.) s predsjednikom Kučanom, a Slovenija je aktivno lobirala u Europskom parlamentu te pokušala primijeniti stavove Europskog parlamenta o odnosima između dvije države, posebno oko mehanizama rješenja spora oko granice.
S druge strane, Hrvatska je u posvemašnjoj diplomatskom defenzivi. Hrvatska se uglavnom samo brani te nema jasne i odlučne stavove o trima ključnim pitanjima (sporazumu o državnoj granici, posebno granici na moru, Ljubljanskoj banci – filijala Zagreb te ratifikaciji potpisanog sporazuma o NE Krško). Korijeni tako neodlučne i neaktivne hrvatske politike dvije su velike vanjskopolitičke pogreške. Prva je nepotrebno i nespretno parafiran sporazum o državnoj granici sa Slovenijom (radi načina razgraničenja na moru i nepotrebnog teritorijalnog ustupka Sloveniji), a druga je način donošenja Pravilnika o prijevozu nafte i naftnih derivata kroz Hrvatsku (hrvatska Vlada nije prethodno obavijestila Sloveniju, što bi bila dobra diplomatska praksa).
Slovenija je jedno manje nebitno pitanje, koje je uostalom u nadležnosti Republike Hrvatske, internacionalizirala, kako bi pažnju i međunarodne i svoje javnosti skrenula sa stvarnih problema u odnosima dviju država, posebno duga Ljubljanske banke. Na sve te diplomatske aktivnosti Slovenije gotovo da nema odgovora Hrvatske, a incidentima u Piranskom zaljevu Slovenija pokušava dokazati da ima pravo na nadzor u cijelom zaljevu, što bi joj moglo biti vrlo korisno u budućoj međunarodnoj arbitraži.

Sporazum o granici

Zato Hrvatska mora progovoriti jasno i jednostavno i dobro koordiniranom diplomatskom akcijom. Kako parafirani sporazum o državnoj granici sa Slovenijom (koji nije potpisan te ne proizvodi nikakve međunarodne pravne učinke) ne podržava Hrvatski sabor (osim dijela SDP-a ni jedna parlamentarna politička stranka), hrvatska javnost i međunarodnopravni stručnjaci, hrvatska Vlada ga treba javno otkazati te u Hrvatski sabor uputiti nova stajališta hrvatske Vlade o državnoj granici sa Slovenijom (posebno je značajan onaj dio koji se odnosi na razgraničenje na moru i kopneni dio ulaska u Piranski zaljev). Prije nego što ga uputi u Sabor, premijer Račan trebao bi postići konsenzus svih političkih stranaka, ili barem najveći stupanj suglasnosti o tom pitanju. Tako verificirana platforma u Saboru o državnoj granici sa Slovenijom trebala bi biti podloga za ponovne pregovore sa Slovenijom. Pouzdano se može očekivati da će Slovenija odbiti ponovne pregovore, barem do završetka parlamentarnih i predsjedničkih izbora. U tom slučaju dogovor MUP-ova dviju država iz 1991. o nadzoru nad Piranskim zaljevom i dalje će vrijediti, a dvije države trebaju se čuvati bilo kakvih incidenata na kopnu i moru. O tome se može i treba posebno razgovarati sa Slovenijom jer bi dobar privremeni režim u Piranskom zaljevu bio od velike koristi za obje države.
Nakon što verificira svoje stavove u Saboru, Vlada treba aktivno lobirati u međunarodnoj zajednici za obligatornu međunarodnu arbitražu jer će to znatno ojačati međunarodni položaj Hrvatske. Hrvatska može i predložiti moguće arbitre, npr. Sud za pravo mora UN-a u Hamburgu, ili međunarodni Sud pravde u Haagu, a moguća je i ad hoc arbitraža ako se dvije strane dogovore o arbitru. Nakon toga otpast će bilo kakvi međunarodni pritisci na Hrvatsku i ti problemi neće utjecati na europsku integraciju Hrvatske. Hrvatska treba snažnim diplomatskim lobiranjem objasniti svoje stavove svim relevantnim zemljama i međunarodnim organizacijama u svijetu – EU, SAD-u, Ruskoj Federaciji, članicama Vijeća sigurnosti, OESS-u, Vijeću Europe, regionalnim političkim i gospodarskim inicijativama itd.
“Naftnu krizu” treba riješiti dogovorom dviju država (to su upute WTO-a i Energetske komisije), a pitanju Ljubljanske banke treba čvrsto braniti stavove da je to bilateralni problem dviju država a ne sukcesijski problem. Uostalom, okvirni ugovor o sukcesiji već je u Beču i potpisan.
Ako se dvije države ne mogu dogovoriti o tim pitanjima, moguća je i obligatorna međunarodna arbitraža kao najbolje civilizirano rješenje za dvije demokratske susjedne i prijateljske države.
Što se tiče nuklearke Krško, sporazum je potpisan bez obzira na njegove nedostatke (to je za Hrvatsku zaista velik i bolan kompromis) te proizvodi međunarodno pravne učinke, ali nije ratificiran. Svi su izgledi da Hrvatska od 1. srpnja ove godine neće dobivati struju iz NE Krško, što bi moglo dovesti u pitanje i sam sporazum. Zato je vrlo važno da se Hrvatska dogovori sa Slovenijom o principijelnom rješavanju svih triju problema (npr. obligatorna međunarodna arbitraža za državnu granicu, posebno morski dio te Ljubljansku banku, a istodobna ratifikacija sporazuma o NE Krško). Svoj dio u NE Krško Hrvatska bi nakon toga mogla i prodati, a najzainteresiranija bi vjerojatno bila Slovenija.
Sporazum o pograničnom prometu, koji je ratificiran, treba dosljedno provoditi. Ali za sve te poteze treba odlučna, aktivna i dobro koordinirana vanjska politika Hrvatske koje, na žalost, danas nema.

Vezane vijesti

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

'Nikolić - četnički vojvoda ili redizajnirani predsjednik?'

Uoči inauguracije Tomislava Nikolića na mjesto predsjednika Srbije, novosadski Dnevnik objavio je osvrt bivšeg predsjednika Hrvatske Stjepana Mesića… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika