Objavljeno u Nacionalu br. 825, 2011-09-06

Autor: Marko Biočina

Odjeci afere šverc nafte

Ulovljeni s prstima u dizelu

Iako tvrdi suprotno, austrijska kompanija OMV nezakonito je uvozila gorivo u Hrvatsku. Nacionalovo otkriće potvrdilo je Ministarstvo gospodarstva

Cisterna OMV-a koju su Nacionalovi reporteri uhvatili u švercu nafteCisterna OMV-a koju su Nacionalovi reporteri uhvatili u švercu nafteMinistarstvo gospodarstva potvrdilo je informacije o nezakonitu uvozu naftnih derivata objavljene u prošlotjednom izdanju Nacionala. U odgovoru na Nacionalov upit Ministarstvo je potvrdilo da je temeljem Zakona svaki uvoznik naftnih derivata prije puštanja derivata na tržište obvezan iste uskladištiti u svom veleprodajnom skladištu, iz čega proizlazi da je svatko tko to ne učini prekršio zakon. To očitovanje ministarstva zapravo je ključni dokaz Nacionalova otkrića.

Podsjetimo, Nacionalovi reporteri otkrili su masovnu praksu izravna uvoza benzina, dizela i loživoga ulja u Hrvatsku mimo zakonski propisanih odredbi, a čime se otvara mogućnost za goleme pronevjere i manipulacije, kako u kvantiteti tako i u kvaliteti uvezenog goriva. Svoju priču Nacional je podupro i čvrstim dokazima, fotografijama autocisterni austrijske kompanije OMV koje su dizelsko gorivo ukrcale u rafineriji u Bosanskom Brodu, te to gorivo transportirale izravno na kompanijine benzinske postaje u Hrvatskoj. Iako je u tekstu putanja cisterni bila netočno navedena, poanta teksta bila je jasna. Izbjegavajući korištenje veleprodajnog skladišta, prema Nacionalovu tumačenju, austrijska kompanija prekršila je zakonske propise. Demantijem Nacionalovih članaka već dan nakon izlaska novina javila se Carinska uprava, a nešto kasnije i OMV. Kompanija je demantirala Nacionalove tvrdnje o tome da je prekršila zakon ustvrdivši da je "dopušteno nakon obračuna svih carina i propisanih davanja izravno dostaviti naftne derivate na benzinske servise koji čine maloprodajnu mrežu uvoznika, u konkretnom slučaju OMV", te je najavila mogućnost podizanja sudske tužbe protiv Nacionala. Ipak, tvrdnjama iz demantija OMV je ustvari neizravno priznao nezakonito postupanje. Naime, u svom dopisu Nacionalu kompanija je potvrdila da je vršila izravnu opskrbu svojih benzinskih postaja gorivom uvezenim iz inozemstva, ali da je to u skladu sa zakonom. Mišljenje ministarstva upravo je suprotno. Na izravno pitanje Nacionala o tome je li se primjer gdje tvrtka uvoznik iz inozemstva uvozi naftne derivate i dostavlja ih izravno na benzinske servise u sklopu vlastite maloprodajne mreže može smatrati "trgovinom u tranzitu" - kad korištenje skladišta prema Zakonu o trgovini nije potrebno, Ministarstvo je odgovorilo:

"Navedeni primjer ne predstavlja oblik trgovine na veliko naftnim derivatima u tranzitu iz razloga što je uvoznik obvezan da uvezeni naftni derivat uskladišti u svom veleprodajnom skladištu, nakon čega iz veleprodajnog skladišta vrši opskrbu svoje maloprodajne mreže.(...) Isto tako, navedenu činjenicu potvrđuje i stavak 4. istoga članka, gdje se navodi da spremnici moraju biti fizički odvojeni od skladišta namijenjenih trgovini na malo koja se nalaze u sastavu benzinskih postaja". Iz svega navedenog evidentno je da je OMV prekršio zakon, a kako su i sami priznali da takvu praksu drže zakonitom, nameće se pitanje koliko je dugo ona trajala i koliko je goriva u Hrvatsku uvezeno na takav način. Može se očekivati da će mjerodavne institucije pokušati utvrditi razmjer tih nepravilnosti. Slično se odnosi i na Carinu. Naime, u predmetnom slučaju vidljivo je da je roba uvozno ocarinjena na Carinskoj ispostavi Županja, nakon čega je puštena u slobodan promet. Prije puštanja robe u slobodan promet samo je utvrđeno o kojoj vrsti goriva se radi (benzin ili dizel) kako bi se uvoznik teretio za odgovarajući porez, a nije kontrolirana ni kvaliteta ni količina robe, već su prihvaćeni podaci iz uvoznih dokumenata. Prema Zakonu o trgovini, roba koja se uvozi može biti stavljena na tržište ako je sukladna propisanim zahtjevima. Upravo to je i smisao korištenja veleprodajnih skladišta, gdje gorivo biva smješteno dok se ne obave sve potrebne analize, te ako su one u redu, roba se ocarini i pušta na tržište.

Na taj način sustav je funkcionirao godinama, a zašto je Carina u međuvremenu pristala vršiti carinjenje na mjestima izvan veleprodajnih skladišta i tako omogućila da se zakonski propisana procedura zaobilazi u njhovu dopisu se ne navodi. Ipak, s obzirom na to da je Ministarstvo gospodarstva potvrdilo Nacionalovo otkriće, ostaje nada da će državne institucije poduzeti odlučne korake kako bi se ovakva praksa - koja porezne obveznike potencijalno stoji stotine milijuna kuna godišnje - u budućnosti što prije zaustavila.

Carina: Nemamo ovlasti nadzora kakvoće goriva i naftnih derivata

Poštovani,
Kao posve neistinite te u cijelosti iskonstruirane odbacujemo sve navode objavljene u predmetnom članku koji se odnose na Carinsku upravu.
Naime, u pogledu navoda da su reporteri Nacionala snimili cisternu na Graničnom prijelazu Slavonski Brod u srijedu dana 25. kolovoza, obavještavamo Vas da je predmetna cisterna ušla u RH preko Graničnog prijelaza Županja – most, a ne Graničnog prijelaza Slavonski Brod, kako se to navodi u članku. Prevožena roba uvozno je ocarinjenja istoga dana (25. 08. 2011. godine) na Carinskoj ispostavi Županja – terminal pri čemu je izvršen obračun svih davanja na uvezenu robu, nakon čega je ista puštena u slobodan promet sukladno carinskim propisima.
U konkretnom slučaju uvoznog carinjenja robe izvršeno je i uzorkovanje goriva radi provedbe analize sukladno odredbama temeljnih carinskih propisa i u svrhu pravilnog utvrđivanja i provjere taksacijskih elemenata, odnosno specifično vrste deklarirane robe, iz čega je sasvim razvidno da su upravo u konkretnom slučaju poduzete sve mjere carinskog nadzora i provjera.
Nadalje, ističemo da Carinska uprava nema nikakva zakonska ili druga propisana ovlaštenja u području nadzora kakvoće goriva, odnosno naftnih derivata te su stoga potpuno netočne tvrdnje iz članka da bi Carinska uprava bila nadležna kontrolirati korištenje skladišta u smislu odredbi Uredbe o uvjetima za obavljanje trgovine na veliko i trgovine s inozemstvom za određenu robu kojima moraju raspolagati trgovci gorivima, kao i kvalitetu naftnih derivata, odnosno goriva u njima.
Naime, u pogledu naftnih derivata, a poglavito onih koji su uvozno ocarinjeni i za koja su plaćena propisana davanja, carinska služba ne ostvaruje ovlaštenja u smislu provedbe kontrole kvalitete, pri čemu je navedena problematika područje isključivih nadležnosti i ovlaštenja Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva te Državnog inspektorata RH.
S poštovanjem,
službenik za informiranje
glasnogovornik
Mario Demirović

OMV: Izravno dostavljamo gorivo iz inozemstva, ali pritom ne kršimo zakon

Poštovani,
Tvrdnje o OMV-u objavljene u članku pod naslovom "Uhvaćeni u švercu nafte" su neistinite i ne odgovaraju stvarnim činjenicama.
OMV poštuje sve pozitivne propise Republike Hrvatske, što uključuje i plaćanje svih carina i propisanih davanja na uvoz robe, a što relevantne institucije mogu i potvrditi. Svi naftni derivati koji se prodaju na OMV benzinskim servisima su Euro V kvalitete i analizirani od strane ovlaštene tvrtke za kontrolu kvalitete i kvantitete robe.
Nadalje, želimo navesti da na slici na stranici 16. nije prikazan OMV benzinski servis u Valpovu, već OMV benzinski servis u Đakovu, kojeg cisterna koja se spominje u članku tog dana nije niti posjetila. Štoviše, u članku se spominje da je cisterna u najmu tvrtke OMV prešla granicu u Slavonskom Brodu, što nije točno. Cisterna je prešla granicu na graničnom prijelazu Županja i nastavila put do OMV benzinskog servisa Osijek Divaltova, a ne na benzinski servis u Valpovu, kako je navedeno u članku. Naftni derivati koji su 25. kolovoza 2011. prevezeni navedenom cisternom od rafinerije u Bosanskom Brodu u Bosni i Hercegovini, do OMV-ovog benzinskog servisa Osijek - Divaltova u Republici Hrvatskoj, odgovaraju kvaliteti Euro V standarda te su testirani i odobreni od strane Croatiainspect d.o.o. (dalje: Croatiainspect), ovlaštenog trgovačkog društva za kontrolu kvalitete i kvantitete naftnih derivata. Croatiainspect je izdao certifikat analize za dotične naftne derivate iz skladišta u Bosanskom Brodu, iz kojeg je OMV-ova cisterna napunila spremnik na navedenom OMV benzinskom servisu. Ovlašteni inspektor je nakon utovara ponovno uzeo uzorak te ga je pohranio za slučaj da nova analiza bude potrebna.
Na graničnom prijelazu Županja predani su svi prateći dokumenti za ulazno carinjenje kao i jedinstvena carinska deklaracija (JCD). Ured Carine u Županji uzeo je uzorke naftnih derivata i zaprimio sve potrebne podatke za izračun poreza i trošarina tereta. Izdan je i TNG dokument (izjava sukladnosti kvalitete robe isporučene na hrvatsko tržište). Oba dokumenta - TNG dokument i certifikat Croatiainspecta - potvrđuju da predmetni naftni derivati zadovoljavaju Euro V standarde kvalitete sukladno hrvatskim zakonima. Količina uvezenih derivata i potvrda da su PDV i ostale trošarine plaćene također su jasno naznačeni na carinskoj deklaraciji, te ih nadležna tijela mogu provjeriti u bilo kojem trenutku.
Naposljetku, suprotno onome što je novinar naveo u članku, prilikom uvoza naftnih derivata iz inozemstva OMV posluje u skladu sa svim pozitivnim propisima Republike Hrvatske, a prema kojim je dopušteno nakon obračuna svih carina i propisanih davanja izravno dostaviti naftne derivate na benzinske servise koji čine maloprodajnu mrežu uvoznika, u konkretnom slučaju OMV.
S poštovanjem,
Andrea Kovačić, OMV Hrvatska

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika