Objavljeno u Nacionalu br. 826, 2011-09-13

Autor: Boris Beck

Muzejska senzacija

Galeta u MSU

Hrvatski umjetnički eksperimentator Ivan Ladislav Galeta u Muzeju suvremene umjetnosti ima spektakularnu retrospektivu na kojoj će se vidjeti njegovi filmovi i fotografije, ali i šahovi, bale slame i Foucaultovo njihalo

Galeta u MSU-u pred
balama slame složenima
u obliku tetraktisa, svetog
broja pitagorejacaGaleta u MSU-u pred balama slame složenima u obliku tetraktisa, svetog broja pitagorejacaLjudi više ne razlikuju sijeno od slame”, kaže Ivan Ladislav Galeta, jedan od najvažnijih srednjoeuropskih medijskih umjetnika današnjice, čija će se velika retrospektivna izložba “Krajolik nulte točke” otvoriti 23. rujna u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Riječi o sijenu i slami izgovorio je ispred divovskog izloška u MSU-u koji se sastoji od deset velikih bala slame poslaganih u obliku piramide.

“TO JE MANIFESTNI RAD”, kaže kustos izložbe Tihomir Milovac. “U njemu je sadržana i geometrijska simbolika, u spiralnim oblicima, i brojčana, jer je to oblik tetraktisa, svetog broja pitagorejaca, a opet je dio Galetina rada na permakulturi - permanentnoj agrikulturi. Galeta u pronađenim predmetima prepoznaje simboliku i oblike u kojima funkcionira svemir, on prepoznaje simboliku u jednostavnim i učestalim pojavama u prirodi. On ne manipulira onim što nađe u prirodi, nego konzumira, to jest, kako voli reći, “samo komponira nove rečenice od postojećih riječi.” Hrvatski multimedijalni umjetnik i filmski redatelj Ivan Ladislav Galeta rođen je 1947. u Vinkovcima, a u Zagrebu je diplomirao 1967. likovnu umjetnost na Pedagoškoj akademiji i 1981. pedagogiju na Filozofskom fakultetu.


Objekte-instalacije, fotografijeinstalacije, prezentacije proširenog filma, video i televizijska djela, tekstove i zvučne instalacije izlaže od 1973. ne samo u domovini, nego i u Parizu, Budimpešti, Barceloni i Beču, a osim toga je sudjelovao u nizu festivala u Trstu, Oberhausenu, Rotterdamu i Bangkoku te na bijenalu u São Paolu i Documenti u Kasselu.

“KADA VIDIM DA ljudi ne razlikuju sijeno od slame, onda im kažem da je sijeno film, a slama video. Postoji temeljna razlika između sijena i slame, kao što postoji i temeljna sličnost. Ali ljudi ne razlikuju više ni film od videa”, kaže Galeta čija se djela nalaze u mnogim važnim domaćim i svjetskim zbirkama suvremene umjetnosti i filmskim arhivima, od MSU-a u Zagrebu i Hrvatskog filmskog saveza do Internationale Kurzfilmtage Oberhausen i Centra Georges Pompidou u Parizu. Uz Centar Georges Pompidou vezan je i jedan izložak u MSU-u, Galetin autoportret, četiri snimke iz automata nastale prije 21 godinu, za njegova boravka u Parizu. “Te sam snimke našao nedavno i oduševilo me da se raspadaju. One su sada na prodaju, a svakog dana cijena im raste za jedan euro, sve dok se sasvim ne raspadnu”, kaže Galeta koji je i autor inicijative da se 29. veljače proglasi za Svjetski dan suzdržavanja od umjetničkog stvaralaštva na planetu Zemlji - Noart Earth Day. “Proizvodnja umjetničkih djela je najveći ekološki problem jer sve više i više ljudi želi ostaviti svoje radove za vječnost, ali onda su potrebni ovakvi deponiji, poput Muzeja suvremene umjetnosti, da bi se djela čuvala. Nakon ove izložbe ja ću prestati proizvoditi umjetnička djela”, kaže Galeta.

NO TO NE ZNAČI da će odustati i od svojih ambijentalnih intervencija, ekoloških projekata i Scenarij 'Kotač' s prve Galetine izložbe iz 1974. u SC-u u ZagrebuScenarij 'Kotač' s prve Galetine izložbe iz 1974. u SC-u u Zagrebuakcija. Galeta, naime, živi u mjestašcu Kraj Gornji pokraj Zaprešića, a po imenu tog sela nazvao je projekt Deep End Art - koji je poput projekta Noart Earth Day dostupan na internetu. Deep End Art je, po riječima umjetnika, čisto dokumentarni niz fotografija prirode. “Mene sada zanima samo ono što okupira sva osjetila”, kaže Galeta mirišući bale slame u MSU-u. “Ovdje ćemo napraviti svojevrsnu rekonstrukci- I. L. Galeta pred pločom nastalom u Pragu ju prve Galetine izložbe ‘Kretanje’, održane u Galeriji Studentskog centra u Zagrebu 1974.” kaže Milovac pokazujući na prostor u koji se ulazi nakon što se razgledaju bale slame, Foucaultovo njihalo koje ostavlja trag u pepelu i Kafkina basna o mišu ispisana u obliku piramide. “Izložba ‘Kretanje’ prati razna prijevozna sredstva, od romobila i bicikla do automobila i mrtvačkih kolica. Bila je to sjajna instalacija s fićom, motorima i dječjim kolicima, koja na kraju završava smrću, prikazan je čitav životni ciklus”, kaže Milovac ističući da je kretanje jedna od dominantnih preokupacija u Galetinu opusu te da su njegovi radovi uglavnom neka vrsta scenarija, pa i kad su u fizičkom obliku galerijske prezentacije. Galeta je po filmovima i najpoznatiji u Hrvatskoj. Filmove snima od 1969., videoradove od 1975., od 1977. do 1990. bio je voditelj Multimedijalnog centra SC-a u Zagrebu, prvog hrvatskog sustavnog prikazivača domaćeg i stranog eksperimentalnog filma i videa, 1991. osnovao je umjetničko kino Filmoteke 16, a na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje je redovni profesor, inicirao je uvođenje studija animacije i studija novih medija. Za svoje je filmove osvojio brojne nagrade, među ostalim i visoko odličje Ministarstva kulture i komunikacije Republike Francuske te nagradu filmske kritike Oktavijan za “Endart No 4” kao najbolji eksperimentalni film na Danima hrvatskog filma, a u MSU-u će se moći vidjeti remek-djela “Dva vremena u jednom prostoru” (1976-1984), “PiRâMídas 1972-1984” (1984), “sfaĩra 1985-1895” (1984), “Water Pulu 1869-1896” (1987/88) i “WAL(L)ZEN” (1989) i “END ART”. Film “Water Pulu” - dostupan poput nekih Galetinih radova i na YouTubeu - u suglasju je s nazivom izložbe. U njemu je, naime, Galeta snimku vaterpolske utakmice montirao neviđenom preciznošću, tako da je lopta uvijek u sredini kadra. Zahvaljujući tome čini se da lopta cijelo vrijeme miruje, a da se sve oko nje na začudan način pomiče. “Polje nulte točke novija je fizikalna teorija koja objašnjava kretanje subatomskih čestica, a razlikuje se od klasične newtonovske fizike u kojoj je sve mjerljivo. Multiperspektivnost je također jedna od važnih Galetinih preokupacija, a neobično je da je on svoje umjetničke eksperimente provodio prije nego što su uopće postavljene znanstvene teorije kojima njegovo djelo začudno korespondira”, kaže Milovac. Na pitanje o povezanosti njegove umjetnosti i znanosti Galeta odgovara ovako: “Ni fizičari ne mogu više doprijeti do istine, to su mogli samo mistici, zato postaju umjetnici. Pa što je lov na Božju česticu u CERN-unego performans? Oni žele otkriti nešto što već postoji i za to su izgradili svoju instalaciju. Umjetnici postaju znanstvenici, a znanstvenici umjetnici.”

I. L. Galeta pred pločom
nastalom u PraguI. L. Galeta pred pločom nastalom u PraguPREMA RIJEČIMA Tihomora Milovca, ova izložba predstavit će Galetin osebujan i originalan opus u svoj širini pristupa, postupaka, tema i medija te će publici pružiti mogućnost da upozna i manje poznate segmente njegova stvaranja. Izložba će također dati uvid posjetiteljima i u kompleksnu Galetinu umjetničku i životnu filozofiju u suglasju s prirodom. Najveća, pak, dobit ove izložbe je da su prikazana Galetina istraživanja koja je paralelno provodio u raznim medijima, tako da se njegovo djelo može doživjeti kao jedinstvena i povezana cjelina.

TAKOĐER ĆE BITI predstavljen i važan element u Galetinu stvaralačkom opusu, a to su predavački performansi. Galeta je zadnjih tridesetak godina gost predavač na raznim europskim sveučilištima, a osim toga svoj rad predstavlja i u galerijama i muzejima, tumačeći različita znanja o svijetu i umjetnosti na školskim pločama, na kojima zna susljedno raditi i cijeli semestar. “Ovu ploču sam ispisao i iscrtao tijekom četiri dana u Pragu na međunarodnom kongresu permakulture i feng shuija”, kaže Galeta pred pločom na kojoj se mogu razaznati spirale, fraktali, magični kvadrati i tetraktis. Ploču je, prepričava sa smiješkom, nakon kongresa ispilio u manje komade i donio u Zagreb te je sada našla mjesto u MSUu. Izložba “Krajolik nulte točke” i sama je svojevrsno umjetničko djelo u nastajanju - na kraju će biti dokumentirana izdavanjem publikacije koju će urediti kustos Tihomir Milovac, a uz svaki njen primjerak ići će i autorovo unikatno djelo. Izložbu će pratiti i edukativni programi, susreti s umjetnikom, predavanja i radionice te pravi šahovski turnir na šahovskim pločama koje je Galeta umjetnički preoblikovao. Ali moram reći unaprijed, šahisti će se jako iznenaditi!

Vezane vijesti

Kontra boga, tijela i društva

Kontra boga, tijela i društva

Kada je nedavno u likovnim krugovima grada prohujala vijest da u Zagreb stižu radovi kultne i ozloglašene ORLAN, francuske umjetnice koja je u… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika