Objavljeno u Nacionalu br. 349, 2002-07-24

Autor: Ilko Čulić

Šesto čulo - Ilko Čulić

Razorni hrvatski vjetar zaslužuje ime 'Severina'

Već desetak godina u ženskoj konkurenciji na hrvatskoj estradi nema veće pošasti od Severine Vučković, nalik na tropski uragan

Severina -  'Virujen u te (najbolje uživo)'(Dallas)Severina - 'Virujen u te (najbolje uživo)'(Dallas)U nekim tropskim krajevima postoji čudan običaj davanja ženskih imena razornim ciklonima koji katkad ostavljaju veću pustoš od najsavršenije ratne mašinerije. Jedan stari pomorac pričao je da ova tradicija potiče iz jeftinih karipskih barova gdje stradalnici do zadnje boce ruma raspravljaju o tome je li “Suzy” bila strašnija od «Laure», dok se za susjednim stolom lokalni Metuzalemi prisjećaju legendarne «Magdalene».
Poslije svih globalnih klimatskih poremećaja, tropski uragani možda se uskoro mogu probiti i do nas. Ako ih bude, trebalo bi nagovoriti Vakulu da prvi pravi uragan nazove Severininim imenom. Tijekom posljednjih desetak godina u ženskoj konkurenciji na ovdašnjoj estradi nije bilo veće pošasti od nje. Dakako, nije za podcjenjivanje ni šteta koju su kroz to vrijeme napravile Vjekoslava Huljić, Danijela Martinović, Ivana Banfić ili Alka Vuica, no nakon transformacije u maskotu hrvatske nogometne reprezentacije i izazivanja kolektivnog transa u ritmu «Djevojke sa sela» Severina se definitivno preselila u posebnu kategoriju rezerviranu za nacionalne junakinje. Rijetki prigovori zbog očajnih pjesama, mizerne interpretacije i vulgarnog nastupa nakon toga postaju još rjeđi, a poslije incidenta na zadnjem «Porinu» i oni su prikazani kao dio prljave igre koju već dugo vodi Severinin bivši mentor Zrinko Tutić. Naime, njihov sukob traje još od Severininog bijega iz «Tutica», kad je osvetnički raspoloženi Zrinko izvukao iz arhive zaboravljenu koncertnu snimku s početka njezine karijere i pod naslovom «Paloma Nera» predstavio uvjerljivo najgori «live» album u povijesti hrvatske diskografije.
Nedavni Severinin prelazak iz «Croatia Recordsa» u «Dallas» nije bio povod većim skandalima. Doduše, bivši je nakladnik žurno objavio kompilaciju starih studijskih snimki samo par dana poslije premijere koncertnog albuma s novom etiketom, ali sličnih primjera našlo bi se i u najrazvijenijim zapadnim diskografijama. Međutim, tamo ne biste tako lako našli Severinu. Umjetnica s toliko vokalnog potencijala kod njih bi se eventualno mogla prijaviti za natjecanje u disciplini koju Jamajkanci zovu “eat under table”. Kod nas su uvjeti puno povoljniji i ako samo bacite oko na posljednje Severinine rezultate, primijetit ćete koliko griješe oni mladi koji maštaju o karijeri u dalekim zemljama. Severina je živi i raspjevani dokaz da se snovi mogu ostvariti u krugu koji pokriva jedan spremnik benzina. Album «Virujen u te» snimljen je na koncertu u velikoj dvorani «Doma sportova», a raskošno opremljeni booklet upozorava na činjenicu da je spektakl pratilo 10 000 fanova. Unutra su i novinski izvještaji s trijumfalnih koncerata u Vukovaru, Splitu i Sarajevu, ali nažalost nema ni slova o rekordno plaćenom Severininom nastupu na onoj legendarnoj svadbi u sjevernoj Crnoj Gori. No, zato su u knjižici pažljivo sortirane sve pohvale upućene na njezinu adresu, pa i one iz pera naših najčitanijih pisaca (aferim, Jergoviću!). Kad pređete na glavno jelo dočekat će vas 16 pjesama snimljenih na zagrebačkom koncertu i dva studijska «bonus tracka», što daje 77 minuta i 25 sekundi užasa nad kojim bi se zamislio i David Cronenberg. Tek sad se vidi da je Zrinko Tutić prije tri godine zapravo učinio dobro djelo jer je unaprijed otklonio opasnost da «Virujen u te» bude proglašen najgorim domaćim «live» albumom svih vremena. «Paloma Nera» ipak ostaje nedostižna, čak i za Severinu.

Departure Lounge – “Too Late To Die Young” (Bella Union / Trolik)

Frontman Departure Lounge, gitarist i pjevač Tim Keegan bio je asistent francuskog «downtempo» prvaka Kid Loca na izvrsnom lanjskom albumu “Kill Your Darlings”, a nakon zamjene uloga njihova je suradnja nastavljena na «Too Late To Die Young»
Iza produkcijskih zahvata karakterističnih za Kid Loca nazire se kvartet iznimnog potencijala na koji je Keegan prenio iskustvo stečeno u pratnji indie-rock veterana Robyna Hitchocka, kao i neskrivenu fascinaciju psychedelic-pop evergreenima Arthura Leeja i Briana Wilsona. Raspored instrumenata u nekim pjesmama neodoljivo podsjeća na Lambchop s albuma «Nixon», što i nije iznenađenje ako se zna da su se Departure Lounge prije nekoliko godina preselili iz Londona u Nashville.

Robert Plant – “Dreamland” ( Mercury / Aquarius)

Posljednji solo album «Fate Of Nations» Plant je objavio 1993., ali za «Dreamland» su ipak bile osigurane dobre preporuke zahvaljujući efektno odigranoj kombinaciji s Pageom na «Walking Into Clarksdale» i zapaženom gostovanju kod Afro Celt Sound System. Dodatni izazov predstavljao je popis novih Plantovih suradnika krcat zvučnim imenima poput gitarista Justina Adamsa ( Sinead O’Connor), Porla Thompsona
(The Cure) i bubnjara Clivea Deamera (Portishead). Nažalost, nitko se od njih nije na pravi način uklopio u ambiciozni plan o povezivanju folk i blues naslijeđa s modernim alter-rock izričajem ala Flaming Lips. Sljedbenici Zeppelina vjerojatno će konstatirati da je Plant još uvijek u zavidnoj pjevačkoj formi, no to je slaba utjeha poslije neizmjerno dosadne sedmominutne verzije «Hey Joe».

Sandoz – “Chant To Jah” (Soul Jazz Records)

Iza imena švicarske farmaceutske tvrtke koja je prije pola stoljeća proizvodila LSD prema formuli dr Alberta Hoffmana skriva se Richard H. Kirk, bivši član Cabaret Voltaire i jedan od najprogresivnijih elektronskih glazbenika iz 80-tih. U bližoj prošlosti
Kirk je paralelno radio na nekoliko samostalnih projekata (Dark Magus, Electronic Eye, Sandoz, Sweet Exorcist), a «Chant To Jah» iz 1998. ubraja se u njegove najbolje albume i
bilo bi doista nepravedno da je ostao zarobljen u katalogu malog labela «Touch». Obnovljeno izdanje s etiketom utjecajnog nakladnika «Acid Jazz» otkriva zamalo besprijekoran spoj digitalne tehnologije i dub-reggae tradicije omeđene prastarim pločama King Tubbyja i Lee Scratch Perryja.

Zvjezdice:
Severina – 1
Departure Lounge – 4
Robert Plant – 2
Sandoz – 4

Vezane vijesti

Veliki poklon fanovima povodom rođendana

Veliki poklon fanovima povodom rođendana

"Na kraju 30-ih... Ja sam ipak samo vaša, vama pripadam i ovu i sve ove godine... Kad sam bila tužna, vi ste me tješili svojim pljeskom i voljeli… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika