Objavljeno u Nacionalu br. 353, 2002-08-21

Autor: Nenad Polimac

NAJBOLJI I NAJGORI FILMOVI AMERIČKE LJETNE SEZONE

Pomama za nastavcima uništava hollywoodski film

Nakon uspjeha Spider-Mana i Ratova zvijezda na početku sezone, mnogi su tvrdili da će ovo biti rekordna godina

"Spiderman""Spiderman"Svečana premijera novog hollywoodskog blockbustera neobičnog naslova “XXX” bila je događaj od kojeg se iznimno mnogo očekivalo. Njegov redatelj Rob Cohen prošlog je ljeta postigao neočekivan uspjeh automobilističkom igrarijom “Brzi i žestoki” (više od 140 milijuna dolara bruto zarade u američkim kinima), koja je promovirala na nulu ošišanog Vina Diesela u prvorazrednu glumačku atrakciju. Kad je kompanija “Universal” shvatila da joj je na raspolaganju unosna franšiza, poželjela je odmah snimiti nastavak filma, ali Diesel nije bio zainteresiran, a srećom nije potpisao ni predugovor koji bi ga na takvo što obvezivao. Radije se ponovno udružio s Cohenom na projektu za kompaniju “Sony”, priču o alternativcu, pokloniku tzv. ekstremnih sportova, koji protiv vlastite volje postaje agent američke tajne službe u “nemogućim misijama”. Snimljen za 70 milijuna dolara, ponajviše na praškim lokacijama, “XXX” je trebao promovirati Diesela kao Jamesa Bonda za MTV generaciju, a sudeći prema reakcijama na svečanoj premijeri u tome je uglavnom i uspio. Nije još sve u tom konceptu dotjerano kako treba (donedavni kolumnist Reel.coma Jeffrey Wells prigovorio je da bi Diesel trebao proširiti raspon te uz mlađu mušku podjednako privući i žensku publiku), o čemu svjedoči i vrlo solidan, ali ne i senzacionalan utržak prvog vikenda: 44 milijuna dolara više je nego što su lani ostvarili “Brzi i žestoki”, no potonji je igrao na manje ekrana i imao bolji prosjek po kinu. “XXX” će vjerojatno zaraditi stotinjak milijuna dolara – što je također podbačaj u odnosu na “Brze i žestoke” – ali razloga za zabrinutost nema. Pred filmom je još svjetska distribucija, pa eksploatacija na videu, DVD-u i televiziji, što će posve sigurno rezultirati solidnim profitom. Osim toga, prema anketama vođenim nakon pretpremijera “XXX”-a, očito je da se publici novi junak sviđa te da će u sljedećim izdanjima njegovih pustolovina producenti izglačati eventualne nedostatke. Diesel je, prema tome, odbio “Universalovu” franšizu, jer je procijenio da mu “Sonyjeva” puno više nudi.

ULAGANJA U REKLAME Katkad su ulaganja u reklame veća od budžeta filma, a inzistiranje na prepoznatljivom proizvodu je nužnost BRIGE PRIKAZIVAČA Prikazivači ponovno više zarađuju na kokicama i osvježavajućim pićima nego na filmovimaRiječ “franšiza” nije naročito omiljena među utjecajnim američkim filmskim kolumnistima. Peter Bart iz tjednika Variety smatra da je danas glavni problem velikih hollywoodskih kompanija što svoju produkciju oblikuju kao proizvode koje mogu reciklirati unedogled, a ne kao priče jednokratno poticajne publici. Rizik se izbjegava (nimalo slučajno da su ovogodišnji glavni favoriti za Oscara – “Genijalni um”, “Gospodar prstenova”, “Moulin Rouge”, “U zamci” i “Gosford park” smatrani problematičnim investicijama), a preferiraju se projekti namijenjeni klincima i tinejdžerima koji lako generiraju nastavke. Prouči li se lista 13 najuspješnijih filmova ovog ljeta u američkim kinima, zapanjuje podatak da na njoj samo tri filma nisu uopće koncipirana kao predložak za eventualnu franšizu: “Znaci”, novi film hollywoodskog hitmakera indijskog podrijetla M. Nighta Shyamalana (”Šesto čulo”, “Nesalomljivi”), s Melom Gibsonom i Joaquinom Phoenixom u ulogama farmera koji na svom posjedu otkrivaju prisustvo izvanzemaljaca , “Specijalni izvještaj” Stevena Spielberga prema priči kultnog SF autora Philipa K. Dicka, s Tomom Cruiseom kao specijalnim agentom koji u bliskoj budućnosti uz pomoć vidovnjaka sprječava zločine te “Put do pakla” Sama Mendesa (“Američka ljepota”), s netipičnim nastupom Toma Hanksa kao plaćenog ubojice iz razdoblja čikaške prohibicije. Nimalo slučajno, sva tri su vrlo dobro prošla kod kritike (“Znaci” su, istina, imali i negativnih ocjena), upravo zbog toga što se ne doimaju kao lakopotrošna roba za multiplekse.

Četiri filma s te liste nastavci su već uhodanih franšiza – “Ratovi zvijezda: Klonovi napadaju”, “Austin Powers u Zlatnom udu”, “Ljudi u crnom 2” i “Zbroj svih strahova”. Pa dok će Lucasova svemirska saga i prenemaganje Mikea Myersa u ulozi luckastog “mod” agenta Austina Powersa dobiti bar još jedan nastavak, za “Ljude u crnom” to nije tako izvjesno: budžet i reklama iznosili su gotovo 200 milijuna dolara, budući da su honorari glavnih kreativnih sudionika bili golemi, a u produkciju je bilo upleteno suviše velikih kompanija. Isporučeni proizvod traje samo 80 minuta, što je mizerno za film na koji se čekalo punih pet godina. Film bi morao ostvariti bar još 200 milijuna dolara u svjetskoj distribuciji da pokrije troškove, što ga svrstava među investicije visokog rizika. Nasuprot njemu, “Zbroj svih strahova” puno je solidniji posao: Ben Affleck po sudu većine uspješno je zamijenio Harrisona Forda u ulozi agenta CIA-e Jacka Ryana, glavnog junaka romana Toma Clancyja, film se doima puno skupljim no što uistinu jest, pa se nastavci već pripremaju.

Pripremaju se i bar dva nastavka “Spider-Mana”, “Sonyjeve” ekranizacije Marvelova stripa, koji je apsolutni prvak u kinima ove godine. Film se počeo prikazivati još početkom svibnja kako bi izbjegao guranje s “Ratovima zvijezda”, no nadjačao je svog slavnijeg konkurenta za sto milijuna bruto zarade. Iznimno skup (185 milijuna dolara utrošeno je u produkciju i reklamu), “Spider-Man” se ipak pokazao kao vrlo unosna investicija i zasigurno najatraktivnija nova franšiza. Zahvaljujući njemu, “Sony” se ove godine probio na vrh top-liste najuspješnijih hollywoodskih kompanija (prošle je godine bio tek šesti), a još jedan njegov film lako bi mogao polučiti nastavak – “Gospodin Deeds” nova komedija Adama Sandlera, prepravak klasika Franka Capre “Gospodin Deeds ide u grad” s Garyjem Cooperom. Komičar kojeg je proslavila humoristička emisija “Subotom uvečer uživo” činio se otpisanim nakon što je visokobudžetna ekstravagancija “Mali Nicky” pretrpjela krah, no “Gospodin Deeds” je, usprkos vrlo slabim kritikama, uspio nasmijati publiku. Lik Deedsa lako je reciklirati, pa ako Sandler opet doživi neuspjeh, “G. Deeds 2” nudi izlaz iz krize. Dobro raspoloženje u “Sonyju” kvari tek činjenica što je “Stuart Mali 2”, 160 milijuna skup nastavak pustolovina miša koji voli živjeti među ljudima, u kinima ostvario tek trećinu tog iznosa. Ni franšize same po sebi katkad nisu pouzdan posao.

U “Warner Brosu” su zadovoljni što je njihova igrana verzija animirane serije Hanne i Barbere “Scooby Doo” s kraja šezdesetih na šestom mjestu najgledanijih filmova ovoga ljeta. Naslovni junak – pas-detektiv – dočaran je kompjutorskom animacijom, dok likove od krvi i mesa utjelovljuju Freddie Prinze jr., njegova supruga Sarah Michelle Gellar i Matthew Lillard. Kritičari su film proglasili imbecilnim, no u “Warneru” već rade na nastavku.

Nakon komercijalnih razočaranja s “Carevom novom ćudi” i “Atlantidom – izgubljenim carstvom”, u “Disneyju” su napokon napravili uspješan crtić realiziran klasičnom animacijom. “Lilo&Stitch”, dražesna pričica o maloj Havajki koja pretvori zločestog izvanzemaljca u kućnog ljubimca, dobila je odlične kritike i u kinima zaradila 140 milijuna dolara. “Disney” nastavke svojih crtanih hitova obično snima samo za video i DVD-tržište, no ovaj put možda odustane od te navike, budući da su glavni junaci vrlo efektni – za razliku od glavnih junaka njihove akcijske triler-komedije “Loše društvo” (glume ih Chris Rock i Anthony Hopkins), koja je očito bila koncipirana kao potencijalna franšiza, ali se nakon testiranja u kinima oprostila od tih ambicija.

Nastavak bi mogao dobiti i film “Bourneov identitet”, nova verzija poznatoga špijunskog romana pokojnog Roberta Ludluma, u kojem je – nakon Richarda Chamberlaina – ulogu agenta pod amnezijom odigrao Matt Damon. Film je jedan od najbolje ocijenjenih u ovoljetnoj hollywoodskoj žetvi jer se doima svježe čak i kad su u pitanju tipični akcijski prizori potjera i pucnjave. Tajna je možda u tome što je režija povjerena Dougu Limanu koji je stekao reputaciju niskobudžetnim art filmovima “Svingeri” i “Go – divlja noć”, i u svom se prvom skupom hollywoodskom angažmanu nije ponašao kao unajmljeni štancer. Bourne – kako ga igra Damon – moderan je akcijski junak koji imponira i publici koja je prošla adolescentsko razdoblje, a to je ujedno i prvi glumčev nastup dostojan njegova statusa zvijezde, iznevjerenog u komercijalnim krahovima “Legenda o Baggeru Vanceu” i “Svi lijepi konji”.

“Bourneov identitet” je tijekom prikazivanja pokazivao neuobičajene vrline za moderne hollywoodske standarde: njegov utržak nije strmoglavo padao iz tjedna u tjedan nego je film postojano mamio gledatelje, svjedočeći da mu je najbolja reklama vrlo dobra usmena predaja. Velike hollywoodske kompanije danas rade potpuno drukčije: film se počinje prikazivati katkad i na sedam tisuća ekrana tako da je kino-tržište ne samo potpuno pokriveno nego i prezasićeno. Već sljedećeg tjedna pad prometa zna biti i viši od pedeset posto, a kasnije je sve gore. Još 1997. hollywoodski blockbusteri ostvarili bi prvog vikenda samo 34 posto ukupne zarade, a danas, zbog spomenute strategije, čak 46 posto. Upravo zato su ulaganja u reklamne kampanje sve veća (ponekad je budžet za reklamu veći od budžeta za film, kao u slučaju “Sonyjeve” komedije “Majstor prerušavanja” s Danom Carveyjem), a inzistiranje na prepoznatljivom proizvodu – tj. franžizi – poslovna nužnost.
Odstupanje od tih pravila ponekad će rezultirati velikim uspjehom, ali ponekad i debaklom. Prije ljeta mnogi su pretpostavljali da će se pri vrhu liste najvećih hitova naći “K-19” Kathryn Bigelow, bivše supruge Johna Camerona, inače superiorne redateljice akcijskih filmova (“Pakleni val”, “Čudni dani”). Priča zasnovana na autentičnoj zgodi o sovjetskoj nuklearnoj podmornici koja je 1961. umalo izazvala katastrofu svjetskih razmjera činila se uzbudljivom, a tek se malo čudnim činilo što Harrison Ford i Liam Neeson glume Ruse. No ako je to mogao Sean Connery u “Lovu na Crveni oktobar”, zašto ne bi i oni! Prvu podozrivost izazvala je tek odluka “Paramounta” da na plakatu za film retuširaju Fordovo lice ne bi li izgledao bar dva desetljeća mlađi. Kritike filma su čak bilo i vrlo blagonaklone, ali kako natjerati gledatelje na film koji evocira zgodu od prije četiri desetljeća – i to s ruskom podmorničkom posadom! U “K-19” uloženo je – s reklamom – 135 milijuna dolara, a ukupna bruto zarada ne iznosi ni 34. Djelić krivnje za to možda snosi i pomlađivanje Fordova lica.

Probleme sa starenjem mogao bi imati i Clint Eastwood. On ih je sjajno nadvladao u svom (odličnom) prethodnom filmu “Svemirski kauboji”, no u novom krimiću “Krvavi posao” publika se smije dok gleda njegove ljubavne scene s bar tri desetljeća mlađom Wandom De Jesus. Pritom on igra i agenta FBI-a kojem je nakon infarkta presađeno srce, što čitavu stvar čini još bizarnijom. Od 75 milijuna uloženih dolara, “Krvavi posao” uspio je zaraditi samo 15.
Zasigurno najdojmljivija zgoda ovogodišnjeg američkog filmskog ljeta vezana je uz komediju “Moje veliko debelo grčko vjenčanje”. Redatelj Joel Zwick dosad je samo štancao epizode bezbrojnih tv-serija, a za glavne glumce Niu Vardalos i Johna Corbetta jedva da je tko čuo (potonji je, istina, glumio u ”Životu na sjeveru”, no lice mu znate, ali ime ne). Vardalosica je priču o 30-godišnjoj Grkinji koja odluči zakormilariti svojim životom kako spada, prestati slušati oca, majku i ode grčkoj tradiciji te se udati za muškarca koji nije njezina etničkog podrijetla najprije napisala kao monodramu da bi je kasnije preradila u filmski scenarij. Predložak se dopao Tomu Hanksu i njegovoj supruzi Riti Wilson, čiji je autoritet osigurao skroman budžet od tri i pol milijuna dolara. Film se počeo prikazivati u vrlo ograničenoj distribuciji, no dobra usmena predaja pretvorila ga je u hit: broj kina koja su željela film sve se više povećavao, pa se “Moje debelo grčko vjenčanje” probilo među deset najgledanijih u protekla tri vikenda. Budući da zanimanje za njega ne jenjava, nitko ne može procijeniti kolika će biti ukupna zarada: vrlo oprezna procjena je 60 do 70 milijuna dolara bruto. Kako ističu kritičari, nije u pitanju nikakvo remekdjelo, nego mala, sočna komedija puna života, kakva se ne osjeća u velikim hollywoodskim produkcijama. Ne tako velik, ali zamjetan uspjeh ostvarilo je “Monsunsko vjenčanje” Mire Nair, pobjednik prošlogodišnjeg venecijanskog festivala. Otkupljena za američko tržište za cijenu ne veću od milijun dolara, ta je indijsko-francusko-talijanska produkcija utržila 14 milijuna dolara i postala prvi hit na indijskim jezicima (hindi i punjabi) u američkim kinima.

Iako su nakon prvih velikih uspjeha “Spider-Mana” i “Ratova zvijezda” zaredale procjene da će ovogodišnje američko filmsko ljeto biti rekordno, oduševljenje prikazivača i distributera znatno je splasnulo u srpnju i prvoj polovici kolovoza. Ukupna kino-zarada u odnosu na prethodnu godinu i dalje je veća, ali donekle i stoga što su ulaznice za multiplekse danas nešto skuplje. Prikazivači su se požalili da nakon dugo vremena opet više zarađuju na kokicama i osvježavajućim pićima nego na filmovima, a producente i distributere muče druge brige. Njihovi proizvodi su preskupi, ulaganja u reklamu pretjerana, a publika pomalo zasićena rutinskim pričama. Franšize možda ipak nisu pravi odgovor, no što vrijedi kad su neočekivani hitovi poput “Mog velikog debelog grčkog vjenčanja” jednokratan fenomen, a ne model koji se isplati varirati u beskonačnost?!

Praške pustolovine novog Jamesa Bonda

Glavni junak “Sonyjeva” hita “XXX” je Xandera Cagea, pustolov koji obožava tzv. ekstremne sportove i protiv volje postaje agentom američke tajne službe. U interpretaciji karizmatičnog Vina Diesela, Cage je profiliran kao James Bond MTV generacije, grubi alternativac koji nalazi kakav-takav zajednički jezik s establishmentom. Da nije bilo rata u Hrvatskoj, taj bi se film možda snimao u “Jadran filmu”. Propašću zagrebačkog filmskog diva tijekom devedesetih, praške su filmske kuće ponudile Hollywoodu najprimjerenije koprodukcijske usluge među kojima je ne mali adut bio krasan izgled češke metropole. Završnicu filma “XXX” čini jurnjava za ubojitim plovilom ispod praških mostova, prilikom čijeg je snimanja poginuo jedan američki kaskader. Akcijski triler Roba Cohena postao je – nakon “Nemoguće misije” Toma Cruisea – najveći hollywoodski hit realiziran u Češkoj. Među zapaženijim produkcijama su i “Legenda o vitezu” s Heathom Ledgerom, “Iz pakla” s Johnnyjem Deppom te “Hartov rat” s Bruceom Willisom.

Labuđi pjev Harrisona Forda

Retuširanje lica Harrisona Forda na plakatu za “Paramountovu” podmorničku dramu “K-19” potaklo je spekulacije koliko je hollywoodska zvijezda još u stanju snimati akcijske spektakle. Glumac je prošlog mjeseca navršio šezdesetu, a sudeći po zadnjem uspješnom nastupu u triler-hororu “Ispod površine” – u kojem je glumio negativnu ulogu – i sam bi se rado izvukao iz žanra koji ga je proslavio. Zasad je jedino izvjesno da će nastupiti u četvrtom izdanju serijala o Indiani Jonesu, ali za razliku od trećeg nastavka – u kojem mu je oca glumio Sean Connery – ovaj put bi Ford za sina mogao dobiti neku mladu hollywoodsku nadu, kako bi adolescenti u gledalištu našli kakvo-takvo uporište na ekranu. Kako komentira Jeffrey Wells na web siteu “Reel.com”, “Indiana Jones 4” mogao bi biti labuđi pjeva Harrisona Forda kao akcijskog junaka.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika