Objavljeno u Nacionalu br. 355, 2002-09-04

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD

Filmski evergreeni s nezaboravnom plavušom

U povodu 40. godišnjice smrti Marilyn Monroe u nas je ovih dana objavljen komplet od šest DVD-a koji predstavljaju legendarnu zvijezdu u njezinu punom sjaju

U povodu četrdesete godišnjice smrti Marilyn Monroe studio 20th Century Fox prošlog je mjeseca na DVD-u objavio niz njezinih filmova. U nas se u distribuciji Continental Filma, domaćeg zastupnika Foxa, pojavila “Dijamantska kolekcija”, koja uključuje šest diskova – pet filmova te dvosatni dokumentarac “Marilyn: Posljednji dani”, snimljen prošle godine. Riječ je, zapravo, o prvom od dva kompleta koji su objavljeni u SAD, a uključuju ukupno deset filmova te spomenuti dokumentarac. U nekim europskim zemljama ta su dva kompleta spojena u jedan veliki “box set”, ali za manja tržišta poput našega Fox je namijenio samo ovo izdanje.

U ovoj “Dijamantskoj kolekciji” nalaze se komedije i mjuzikli iz razdoblja 1953.-1956., u kojem se Monroe ustoličila kao vjerojatno najveća a svakako najseksepilnija filmska zvijezda pedesetih: naslovi su “Muškarci više vole plavuše”, “Kako se udati za milijunaša”, “Zabava je najljepši posao na svijetu”, “Sedam godina vjernosti” te “Autobusna stanica”. Brižljivo restaurirane kopije većini će današnjih filmofila pružiti priliku da prvi put vide te filmove u njihovu punom sjaju: naime, svi osim “Muškarci više vole plavuše” snimljeni su u širokom formatu CinemaScope, a na televiziji su mogli biti viđeni samo u površno obrađenim “pan&scan” izdanjima, na kojima se gubilo više od polovice slike.

Moram priznati da mi nijedan od naslova iz ove kolekcije nikad nije bio osobito drag, tako da se nisam naročito radovao ponovnom gledanju. U načelu, nisam bitno promijenio mišljenje o filmovima, no Monroeičine interpretacije danas mi se čine bitno zanimljivijima. U većini od ovih pet filmova ona je, unutar okvira imidža plavokose seks-bombe, diskretno uspijevala obogaćivati karakterizacije svojih likova, čineći ih bogatijim i životnijim. Zajednička crta njezinih junakinja jest težnja za prihvaćanjem okoline, koja u pravilu traži prilagođavanje društvenim predodžbama stvorenim na temelju njihova izgleda.

U filmu “Muškarci više vole plavuše” njezin lik, Lorelei Lee, naizgled je klasični izdanak stereotipa “praznoglave plavuše” kojoj je jedini cilj u životu da se uda za nekog bogataša, ali u završnici ona nedvosmisleno daje do znanja kako je to zapravo samo vrlo svjesno “odglumljena” uloga koju je prihvatila jer praktički nije imala drugog izbora. Slična je situacija i u komediji “Sedam godina vjernosti”, u kojoj njezina junakinja u sugestivnom monologu objašnjava zašto je privlače mirniji, povučeniji muškarci, pritom otkrivajući kako je svjesna predrasuda koje okolina ima o njoj.

Manje samosvjesne varijante istog stereotipa glumila je u komedijama “Kako se udati za milijunaša” i “Autobusna stanica”. U prvom filmu njezina je junakinja, Pola Debevoise, kratkovidna djevojka koja naočale nosi samo u društvu najbližih prijateljica, iz dubokog straha da muškarce ne zanimaju žene s naočalama. U “Autobusnoj stanici” nesigurnost njezina lika, Cherie, te želja za prihvaćanjem nisu mogli biti jasnije predočeni kroz njezinu vrlo emotivnu interpretaciju.

Filmovi ove kolekcije daju solidan presjek razvoja Marilynina glumačkog talenta, podsjećajući da se – uz malo više povjerenja producenata – mogla razviti u solidnu dramsku glumicu. No otprilike u doba “Autobusne stanice” njezina nesigurnost te privatni problemi počeli su se odražavati na njezin odnos prema poslu, te je na svojim posljednjim projektima suradnja s njom postala praktički nemoguća. Dokumentarac “Marilyn: Posljednji dani” daje vrlo temeljit uvid u produkciju njezina posljednjeg, nedovršenog filma “Nešto mora popustiti”. Koristeći dokumente iz arhiva studija 20th Century Fox te svjedočanstva niza suradnika s tog filma, u “Posljednjim danima” predočava se kako je spoj njezina krhkog zdravstvenog stanja i oslanjanja na razne savjetnike potpuno usporio tok snimanja do trenutka dok šefovi Foxa nisu procijenili da im se više isplati otpustiti Marilyn te ugasiti projekt nego se izlagati daljnjim troškovima zbog vjerojatnih kašnjenja. Na kraju dokumentarca nalazi se i montirana verzija snimljenog materijala, u trajanju od nekih 35 minuta, koja daje naznaku kakav je film mogao biti. U tom materijalu nema ničega posebno atraktivnog, osim scene u kojoj se Monroe gola kupa u bazenu, a koja bi za doba u kojem je nastala vjerojatno bila itekako provokativna da film postane vrlo gledan.

Sami filmovi danas se manje-više doimaju zastarjelima: “Muškarci više vole plavuše” nipošto ne pripada među važnija djela velikog Howarda Hawksa, “Kako se udati za milijunaša” vrlo je cinična ali vrlo sporadično duhovita komedija, “Zabava je najljepši posao na svijetu” zahtijeva dosta gledateljeva strpljenja tijekom većine glazbenih točaka, “Sedam godina vjernosti” trpi od izvještačeno teatralnog ugođaja, a “Autobusna stanica” nakon šarmantnog uvoda počinje se gubiti te kulminira nategnutom završnicom. Ipak, prepostavljam da poklonici nostalgije neće imati mnogo prigovora, i za njih će ova kolekcija zasigurno biti prvorazredna atrakcija.

Pasja ljubav VIDEO-DVD
(Discovery)
Nadahnut kako Quentinom Tarantinom tako i Luisom Bunuelom, dojmljiv prvijenac meksičkog redatelja Alejandra Gonzalesa Inarritua, po odličnom scenariju Guillerma Arriage, prepliće tri priče koja povezuje jedan automobilski udes: protagonisti prve pripadaju društvenom dnu, u drugoj figuriraju boljestojeći buržuji, a junak treće je nekad ugledni profesor koji zbog političkih uvjerenja postaje klošar i plaćeni ubojica. Svi imaju poseban odnos prema psima i gotovo nikakve izglede na sreću. Sirove, žestoke slike s ulica Mexico Cityja kao i prizori iz klaustrofobičnog apartmana iz druge priče ne zaboravljaju se lako, pa je Inarritu s razlogom uvršten među najperspektivnije nove filmaše.
Domaće DVD izdanje razočarava utoliko što je film nije u širokom, nego u pan & scan formatu. I dodaci su poprilično skraćeni u odnosu na strane diskove (od tri dokumentarca sa snimanja filma preostao je samo jedan), no treba biti zahvalan na vrlo zanimljivim izbačenim scenama i tri efektna glazbena video spota. (N. P.)

Amores perros, meks. soc. Drama, 2000. R: Alejandro Gonzales Inarritu GL: Emilio Echevarria, Gael Garcia Bernal, Goya Toledo, Alvaro Guerrero

Film četiri
Dvd dva

Anđeoske oči VIDEO-DVD
(UCD)
Priča o policajki koja se zaljubljuje u zagonetnog stranca, i ne sluteći da mu je prije godinu dana spasila život, povremeno je na rubu neuvjerljive melodramatičnosti, međutim, spašavaju je “usidrenja” u realnost, osobito sporedni dramski odvojci u kojima se elaborira kakve probleme ima glavna protagonistica nakon što se suprotstavila nasilju u svojoj obitelji. Majstor ljubića Luis Mandoki (‘White Palace’, ‘Kad muškarac voli ženu’, ‘Poruka u boci’) solidno radi s glumcima, osobito sa svojom zvijezdom Jennifer Lopez, koja spretno utjelovljuje agresivnost i ranjivu emocionalnost, pa ‘Anđeoske oči’ (uzgred, naslov se odnosi na oči muškog, a ne ženskog junaka) zasigurno neće razočarati – ako ništa drugo – žensku publiku.
Film je na disku predstavljen u izvornom širokom formatu i sa solidnim šesterokanalnim zvukom, ali bez osobitih surround-efekata. Dodaci su nešto slabiji: izostao je redateljev audio komentar kojeg imate na stranim diskovima, a ostatak je sirovi materijal za dokumentarac o snimanju filma. (N. P.)

Angel Eyes, am. Melodrama, 2001. R: Luis Mandoki GL: Jennifer Lopez, Jim Caviezel, Terrence Howard, Shirley Knight, Sonia Braga

Film tri
Dvd dva

Jerry Maguire DVD
(Blitz)
Velike hollywoodske kompanije često znaju prvo izdavati ogoljene DVD verzije svojih hitova, na kojima je samo film, da bi ih zatim kasnije puno bogatije ukrasili. Takva je sudbina zadesila i ‘Jerryja Maguirea’ Camerona Crowea, ključni svjetonazorni film američkih yuppieja, koji je u tamošnjim kinima utržio preko 150 milijuna dolara. Ukoliko vam je film drag, ne preostaje vam drugo nego nabaviti ovaj dvostruki disk, no treba upozoriti da svi dodaci nisu na razini koje obično zahtijeva ‘specijalno izdanje’. Recimo, podatak da komentare Crowea i njegovih zvijezda Toma Cruisea, Renee Zellweger i Cube Goodinga jr.-a imate u audio i video verziji (potonju uz smanjenu sliku filma) zvuči sjajno, no kad čujete njihovo cerekanje i frivolne zafrkancije, brzo ćete se razočarati. Integralna verzija dokumenta zbog kojeg glavni junak dobije otkaz, naprotiv, odličan je štos, kao i kraći dokumentarac o pravom Maguireu, sportskom agentu Drewu Rosenhausu. Izbačene scene su O.K., kao i još ponešto, no ostaje dojam da je posao mogao biti i bolje obavljen. (N. P.)

Jerry Maguire, am. Sport. Drama, 1996. R: Cameron Crowe GL: Tom Cruise, Renee Zellweger, Cuba Gooding jr., Kelly Preston, Jay Mohr

Film četiri
Dvd tri

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika