Objavljeno u Nacionalu br. 829, 2011-10-04

Autor: Dragan Petric

Povijest IPhonea

Kako je Jobs pobijedio štrebere u odijelu

Ovog tjedna Apple predstavlja petu generaciju iPhonea, najveće i zadnje remek-djelo tehnološkog genija Stevea Jobsa. Tajna uspjeha ovog gadgeta krije se u priči o tome na koji ga je način Jobs uopće stvorio

Appleovi revolucionarni uređaji promijenili su globalno društvoAppleovi revolucionarni uređaji promijenili su globalno društvoIstog dana kad je, prije punog desetljeća, u prodaju pušten prvi iPod, naprava kojom je Apple preokrenuo cijelu industriju distribucije glazbe, nametnuvši MP3-playere kao preferirane uređaje za slušanje glazbe i internet kao preferirano mjesto za kupnju glazbe, kompanijski gazda Steve Jobs počeo je razmišljati o stvaranju mobilnog telefona kojim će na isti način preokrenuti i cijelu industriju mobilnih telekomunikacija. Bilo mu je jasno da će se prije ili kasnije mobilni telefoni i MP3-playeri spojiti u jedan uređaj, čime će dominacija Appleova iPoda biti ugrožena.

Ulazak u svijet bežičnog komuniciranja činio se neizbježnim, no koliko god je ta ideja bila nužna sama po sebi, očigledne su bile i prepreke koje su joj stajale na putu. Najveća među njima bili su mobilni operateri. Jobs je znao da oni proizvođačima mobitela diktiraju što će i kako će to izrađivati te je znao da mobitele doživljavaju tek kao nosila na kojima će korisnici biti dovedeni u njihove mreže. Egocentrik poput njega nije mogao dopustiti da mu “naporni dosadnjakovići u odijelima”, kako ih je nazivao, govore kakav mora biti njegov mobitel. Bilo mu je jasno da mora napraviti drukčiji telefon, onakav kakav kupci žele.


U veljači 2005. sastao se sa šefovima Cingulara, tada najvećeg mobilnog operatera u SAD-u. “Dosadnjakovićima u odijelima” iz te tvrtke, među kojima je bio i Stan Sigman, objasnio je svoju viziju iPhonea. Poslije je telekomunikacijski div AT&T kupio Cingular, a Sigman, koji je najviše zagrizao za Jobsovu viziju, imenovan je direktorom za mobilne mreže u AT&T-ju.

ONO ČIME JE čovjeka u odijelu impresionirao Appleov šef u trapericama i dolčeviti bila je ponuda da AT&T dobije ekskluzivan ugovor o distribuciji iPhonea, ali i to da dio bežičnog prometa Apple odmah otkupi od ovog mobilnog operatera i postane de facto i sam mobilni operater. Dogovorivši se s najvećim američkim telekomom, Jobsu je preostalo da u obećanu roku, do 2007. godine, isporuči famozni iPhone. U taj je projekt ulagao bez ikakvih ograničenja, pazeći na svaki detalj, kao da proizvodi putnički zrakoplov, a ne mobitel. Da bi bio siguran da će malena antena ugrađena u tijelo iPhonea efikasno obavljati svoj posao, Apple je potrošio desetke milijuna dolara kupujući opremu za posebne robotizirane testne laboratorije, a da bi se uvjerio da je zračenje iz aparata minimalno. Slično tome, da bi predvidio kako će se njegov mobitel ponašati u mreži, Jobs je naredio da se kupe deseci baznih stanica i izgradi prava mala mobilna mreža, što je stajalo milijune dolara. Kada mu se ekran iPoda ogrebao u džepu, zatražio je da ekran iPhonea bude prekriven staklom, a ne tvrdom plastikom kao MP3-player. U jesen 2006., par mjeseci prije roka, nekoliko je stotina Appleovih najboljih inženjera radilo na kreiranju iPhonea, a u jednom se trenutku čak činilo da ga neće uspjeti napraviti, barem ne u predviđenu roku, što zbog Jobsova perfekcionizma, što zbog “sitnica” koje nisu uspijevali pokrpati. Problem je bilo to što je popis tih sitnica bio beskonačan, pa je Jobsa te jeseni uhvatila panika. Održao je predavanje voditeljima timova u maniri ljutog trenera jer je za Macworld, godišnju Appleovu konferenciju koja se održavala u siječnju 2007., morao imati gotov funkcionalni prototip. Uređaj je doista predstavljen u siječnju 2007. na Macworldu, a u lipnju je bio i u prodaji, uz medijsku pompu kakva nikad prije nije pratila nijedan drugi elektronički uređaj. Korisnici su bili oduševljeni, ali nedostajala im je brzina pri upotrebi interneta koju nudi 3G.

Nedostajala im je i satelitska navigacija, a i cijena im se činila prilagođena onima koji se žele šminkati, a ne zaista upotrebljavati aparat. Ovotjednom pojavom iPhonea 5, gotovo pet godina kasnije, udovoljeno je svim tim željama korisnika, ali su postavljeni i novi standardi u svijetu smartphonea kojima će se morati prilagođavati drugi tržišni igrači. Misija Stevea Jobsa da industriju mobilne telefonije preokrene naglavce time je privedena kraju. Korisnici su napokon dobili uređaj kakav žele, a operateri koji prodaju iPhone svoju su uslugu prilagodili njima. Industrija mobilne telefonije ovime potpuno postaje podređena potrošaču, čak i u segmentima koji se ne dotiču Applea, a kao i u slučaju konzumiranja glazbe, korisnici to mogu zahvaliti jednom od najvećih tehnoloških vizionara u povijesti čovječanstva - Steveu Jobsu.

Vezane vijesti

Direktor Applea Tim Cook odbio isplatu 75 milijuna dolara

Direktor Applea Tim Cook odbio isplatu 75 milijuna dolara

Direktor informatičkog diva Apple, Tim Cook, odustao je od 75 milijuna dolara dividende od dionica kojima je tvrtka nagradila svoje zaposlenike,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika