Objavljeno u Nacionalu br. 361, 2002-10-16

Autor: Zoran Ferić

OTPUSNO PISMO - Zoran Ferić

Crkva šuti o stigmama vlč. Sudca jer on mobilizira mase vjernika

U slučaju velečasnog Sudca osim medijske upotrebe stigmi postoji i dodatni problem: on s propovjedaonice šalje prozirne političke poruke, a na misama mu sjedi čitava galerija desnih političkih likova od Ljerke Mintas-Hodak do Pašalića

Velečasni SudacVelečasni SudacDok sam bio mlađi, u onom ludom dobu seksualnih traženja i otkrivanja, pratio me prilikom odnosa s javnim ženama jedan specifičan strah: bojao sam se da se na čelu neke od njih ne pojavi krvavi otisak trnove krune. Ili kakva druga stigma. Taj moj davni mladenački strah pretočio se relativno nedavno u san o prostitutki čija slika ostaje na maramici kojom joj brišem lice. O tome sam napisao i priču i to je jedina moja priča koja u glavnim crtama ponavlja neki san. Freud bi o tome, vjerujem, mogao svašta reći. Međutim, kad sada, s dvadesetogodišnje distance, mislim o tom strahu, posve sam uvjeren da se jedna od njegovih dimenzija krije u mom ondašnjem uvjerenju da su stigme uistinu nekakav mističan božji signal. Otada se mnogo toga promijenilo. Ponajprije, nemam više ozbiljna posla s javnim ženama, a i u stigme kao neku božju manifestaciju sve manje vjerujem. Čini mi se, međutim, da sam u manjini.

U poplavi medijskih reakcija na pastoralno i političko djelovanje stigmatiziranog svećenika, velečasnog Suca, prevladava mišljenje da u porijeklo njegovih rana ne bi valjalo sumnjati i da se tu, očito, radi o paranormalnim pojavama. Paranormalno je, očito u modi, a popularnost serija kao što su “PSI-faktor” i “Dosje X” svjedoči o visokom javnom interesu za te pojave i ne samo u našim skučenim mistifikacijsko-nacionalnim prilikama, nego i u velikom svijetu. Upravo takve serije i niz popularnih knjiga i emisija proizvele su u javnosti prešutni konsenzus o tome da u paranormalno valja vjerovati jer se uistinu događa i jer nas oslobađa prilično opterećujućeg uvjeta realnosti na koju smo osuđeni. Jer, mi smo, naime, osuđeni na svoju normalnu, svakodnevnu, uobičajenu realnost kao na oblik zemaljskoga pakla, a povremene izlete u paranormalno nerijetko shvaćamo kao neku vrstu oslobođenja, možda čak idile. Paranormalno je za suvremenog čovjeka kojeg muči posao, prometna gužva, financijski problemi, kardiovaskularne bolesti, poskupljenje struje, Bobetko i još niz uvjetovanih realija, neka vrsta Arkadije. A serije o paranormalnom u našoj su popularnoj kulturi zauzele ono mjesto koje je u renesansi imala pastorala: predstavljaju prozor u drukčiji svijet. Pa, iako su na prvi pogled mnoge od tih serija bliže onom demonskom nego idilično-pastoralnom, namjera im je da nas povedu u idealan svijet s onu stranu znanstveno spoznatljive realnosti. U svakom slučaju to je povratak mističnim energijama u čovjeku koje današnja vjera u znanost tako efikasno osporava.

Sveopće medijsko oblikovanje naše kulture pretočilo je popularni znanstveno-fantastični žanr u stvarnost. To je podloga na kojoj se danas vjeruje u paranormalno kao da je normalno. U okviru takvih serija postoje, naravno, i oni koji ne vjeruju, svojevrsni nevjerni Tome čija je uloga u tome da nam kao gledateljima pokažu kakve su budale oni koji ne vide Istinu. A istina je da iracionalno probija na sve strane. Ne vjerovati u paranormalno je pri takvom stanju stvari postalo nepopularno i staromodno.

Moram priznati da sam u tom pogledu vrlo staromodan. Naime, s vremena na vrijeme stigme se pojavljuju u velikom stilu i onda se oko njih uzdigne prilična bura kao da je nastupila, u najmanju ruku Apokalipsa. Pri tome se ne misli da bi takve ozljede bilo relativno jednostavno kemijski proizvesti. Naravno, postoje u toj stvari i svakovrsna medicinska vještačenja. Ali vjerovati u medicinska vještačenja, zapravo znači vjerovati u apsolutni autoritet medicine. Mi opet ne vjerujemo stigmatiziranome, nego medicini koja kaže da nešto ne može objasniti. Temelji naše vjere su u manjkavosti medicinskih tumačenja. Za stigmatiziranje koristila su se u prošlosti sredstva koja brzo razaraju tkivo, tako da se krvarenja događaju naglo, ponekad naočigled pastve, i bez vidljivih vanjskih uzroka. Zapravo je zapanjujuće kako je lagano izvesti takvu prijevaru, čak i s medicinskim vještačenjima. Uzmimo, primjerice, spermu. Neki sastojci u sjemenoj tekućini mogu izazvati alergijske reakcije, pa i krvarenja. Isto je sa smokvinim mlijekom.

Ipak, većina onih koji danas istražuju ove pojave tumače stigme specifičnim psihosogenim reakcijama pri čemu se na tkivu i koži javljaju rane koje nisu izazvane nekim vidljivim i razumljivim oštećenjima. Temelj suvremenih gurua i proroka je vjerovanje, a upravo je vjera u paranormalno danas deficitarna roba. I zato ju se permanentno proizvodi. Međutim, u trenutku kad je ta vjera medijski proizvedena, kao što je slučaj s velečasnim Sucem, javljaju se određeni problemi i dvojbe. Crkva mora reagirati. Pri tome je zapravo svejedno radi li se o kemijskoj supstanci ili psihosomatici. I jedno i drugo je u ovome kontekstu, naime, prijevara. Ne vjerujem u stigme kao što ne vjerujem ni u međugorska viđenja. Takva su čuda uvijek dvojbena i Crkva se od njih ograđuje, ali ih ne odbacuje jer joj trebaju za mobiliziranje prilično brojnog segmenta vjernika. U tom smislu vrh Crkve ponaša se kompromisno jer se ne želi jasno ograditi od ovakvih postupaka. Uvjeren sam, naime, da se istinski signali božjeg postojanja vide u okviru fizike, kemije, biologije, biokemije, astronomije, pa i matematike. Da znanost proučava skup mehanizama kojima, eventualno, Bog upravlja svijetom, a sve se događa u domeni mogućeg i objašnjivog. Znanost i vjera sukladni su politici i bave se mogućim. Ovakva upotreba paranormalnog jednostavno je opasan kič, kao i fosforescentno plastično raspelo.

Moralna dvojba kojom bi se u ovom trenutku trebala pozabaviti Crkva u Hrvata ista je ona kojom se bave i junaci Marinkovićeve drame “Glorija”: je li cirkuskim točkama opravdano privlačiti vjernike u crkvu da bi im se posredovale neke više i složenije istine? U slučaju velečasnog Suca postoji i dodatni problem. Spomenuti s propovjedaonice šalje i prozirne političke poruke, a na misama mu sjedi čitava galerija desnih političkih likova od Mintas-Hodak do Pašalića. Ne treba pri tome zaboraviti da su i neke navodne ekstremne mogućnosti stigmatika i svetaca, kao što je, bilokacija (istodobno pojavljivanje na dvama mjestima) i levitacija (lebđenje), istodobno prirođene i Demonima.

Vezane vijesti

Glavni sudac krenuo u fizički obračun s navijačima

Glavni sudac krenuo u fizički obračun s navijačima

Nesvakidašnja situacija viđena je nakon nogometne utakmice španjolskih niželigaša. Glavni sudac utakmice se nakon iste krenuo fizički obračunavati s… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika