Objavljeno u Nacionalu br. 830, 2011-10-11

Autor: Ilko Čulić

Novi album Björk

Laptop i Teslina zavojnica

Umjetnica je na 'Biophiliji' prikazala osobnu verziju gesamtkunstwerka spojenu s novim tehnologijama

Gesamtkunstwerk nikako ne asocira na nešto što će dobro zabaviti masu egzaltiranih konzumenata brzo kvarljivih pop hitova. Pojam se odnosi na potpuno ili totalno umjetničko djelo, nastalo povezivanjem raznih grana umjetnosti. Autorstvo se pripisuje njemačkom filozofu Trahndorffu, a koncept gesamtkunstwerka produbio je njegov suvremenik Richard Wagner koji je oko polovice 19. stoljeća u esejima "Umjetnost i revolucija" i "Umjetničko djelo budućnosti" pisao o idealnoj sintezi svih umjetnosti u kazalištu.


Na svom osmom studijskom albumu, 150 godina poslije Wagnera, Björk je prikazala vlastitu viziju gesamtkunstwerka usklađenu s novim tehnologijama.
Uz pomoć njujorškog multimedijalnog umjetnika Scotta Snibbea i ekipe vrhunskih dizajnera pod patronatom Applea, razradila je interaktivne iPad aplikacije za svaku od 10 pjesama uvrštenih na album "Biophilia" koji objedinjuje glazbu, tehnologiju i prirodu. Björk u tome nije prva jer su još prije tri godina slične zamisli predstavili londonski audiovizualni globtroteri 1 Giant Leap na DVD-u "What About Me?", ali genijalna islandska umjetnica još je jedanput otišla nekoliko koraka, ako ne i cijeli krug, ispred svih. Kad se osvrnete na njenu biografiju, ustanovit ćete da je takva bila već u djetinjstvu. Prvu ploču snimila je na Islandu kao jedanaestogodišnji pjevački wunderkind, u četrnaestoj je predvodila ženski punk band Spit and Snot, a u dvadesetoj kultni indie-rock sastav Sugarcubes s kojim je stigla i do pozornice Kulušića. Na početku prošlog desetljeća u album "Vespertine" ugradila je fenomenalan spoj avangardne, umjetničke i popularne glazbe, promoviran u opernim kućama i postavljen kao opreka poplavi neoclassical kičeraja. U tom pothvatu asistirali su joj kalifornijski eksperimentalni elektroničari iz dua Matmos, izvanredno upućeni u "musique concrete" i druge avangardne tokove 20. stoljeća. Matmosovac Martin Schmidt tada je vodio odjel konceptualne umjetnosti na institutu u San Franciscu, dok je njegov partner Drew Daniel kasnije postao profesor književnosti na univerzitetu u Baltimoreu.

Suradnju s Björk nastavili su na podjednako hvaljenom albumu "Medulla" koji je imao nezaboravnu praizvedbu na otvaranju Olimpijskih igara u Ateni. Za sljedeći album "Volta" Björk je prije četiri godine angažirala nadaleko razvikanog hip-hop i R&B hitmakera Timbalanda, ali u tom sudaru glazbenih svijetova nije baš dobro prošla. Početno oduševljenje publike i kritike brzo je splasnulo pa je "Volta" ostao na polumilijunskoj nakladi, što je bio najslabiji rezultat u karijeri planetarne dive koja je prije toga prodala čak 15 milijuna albuma. Osjetan pad prodaje dogodio se u trenutku kad je imala više nego dovoljno publiciteta, prije svega zbog oštrih reakcija iz Srbije i Kine na političke provokacije u njenim prokosovskim i protibetanskim koncertnim najavama pjesme "Declare Independance". Timbaland, naviknut na jednostavnije formate Missy Elliot i Nelly Furtado, očito je premalo napravio za Björk i nije dobio drugu priliku. Umjesto njega na snimanju novog albuma pojavio se višestruko provjereni Matmos, što se itekako osjeti u nekoliko pjesama. Kad maknete iPad aplikacije i ostalu gadgeteriju, "Biophilia" zvuči kao prirodan nastavak albuma "Vespertine" i "Medulla". U prvom planu je moćan i potpuno savršeno snimljen glas koji će pažljivijeg slušatelja zadržati u jednakoj napetosti, od uvodne kompozicije "Moon" do odjavne "Solstice". Vrhunac albuma je briljantna pjesma "Mutual Core" koja nadvisuje sve što je Björk objavila nakon "Pagan Poetryja".
Za vokalnu pratnju u studio je doveden grenlandski ženski zbor, iz čega proizlazi još jedna sličnost s albumom "Vespertine".

Manje očekivan gost bio je sirijski electro-dabke superstar Omar Souleyman, no njegov je doprinos na koncu ograničen na tri orijentalna remixa objavljena uz prvi singl "Crystalline", dok na albumu nije ostavio nikakav trag. Fuzija minimalističke laptop elektronike i toplih zvukova harfe obogaćena je nekonvencionalnim i unikatnim glazbalima poput Tesline zavojnice koja drži bas dionice u pjesmi "Thunderbolt" i gameleste, neobičnog hibrida čeleste i indonežanskog gamelana. Premda se Björk odavno distancirala od pop produkcije i sezonskih trendova (danas gotovo nevjerojatno zvuči podatak da je nekoć surađivala s Madonnom), u novi materijal precizno su ucrtani znakovi današnjeg vremena pa srodnike albuma "Biophilia" najprije treba tražiti na živahnoj engleskoj post-dubstep sceni, negdje između Jamesa Blakea, Buriala i bristolskog inovatora Guida.

U prošireno izdanje albuma, na dvostrukom CD-u, uvrštena je i snimka koncertne pretpremijere održane u lipnju na festivalu u Manchesteru. Novo izdanje Björk najprije je bilo najavljeno za 27. rujna, ali je u posljednji trenutak odgođeno za dva tjedna pa se dugoiščekivani album pojavio na europskom tržištu 7. listopada.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika