Objavljeno u Nacionalu br. 376, 2003-01-29

Autor: Ilko Čulić

Glazba - Ilko Čulić

Vrhunski album iz radionice azijskih imigranata

Iako pokazuje signale postupnog udaljavanja od undergrounda, novi album Asian Dub Foundationa u produkciji Adriana Sherwooda još je uvijek gotovo neprobavljiv zalogaj za konzumente pop-hitova

Asian Dub Foundation – 'Enemy Of The Enemy' (Virgin France / Dallas)Asian Dub Foundation – 'Enemy Of The Enemy' (Virgin France / Dallas)U listopadu 1965. Beatlesi su pozvani u Buckinghamsku palaču gdje im je uručeno visoko kraljevsko odlikovanje MBE (Member of the British Empire). Četiri godine poslije John Lennon vratio je svoj orden kraljici, protestirajući tako protiv britanske potpore američkom napadu na Vijetnam. Čuvena Lennonova gesta, bezbroj puta istaknuta kao primjer rockerskog suprotstavljanja političkom establishmentu, prošlog je ljeta opet spomenuta u agencijskim vijestima. Za MBE je ovoga puta bio predložen Pandit G iz Asian Dub Foundation, a priznanje se odnosilo na iznimne rezultate u vođenju londonskog alternativnog kulturnog centra “Community Music”. U centru koji daje prvu priliku mladim glazbenicima iz siromašnih azijskih zajednica, prije desetak godina postavljeni su temelji za Asian Dub Foundation, pa je MBE mogao poslužiti i kao besplatna reklama za novi album “Enemy Of The Enemy”. Pandit G je ipak odbio odlikovanje, a novinari su zabilježili izjavu u kojoj podsjeća da je britanski imperij počivao na kolonijalnoj eksploataciji njegovih indijskih i irskih predaka. Ovakva reakcija teško je mogla iznenaditi fanove ADF-a jer se slične ideje provlače kroz njihove pjesme još od debitantskog albuma “Facts & Fictions”. Utjecaj najglasnijih predstavnika druge generacije getoiziranih imigranata na početku su ograničili skromni kapaciteti nezavisnog nakladnika “Nation”, ali nakon prelaska na “major label” s drugim albumom “Rafi’s Revenge” dogodio se preokret koji prilično uvjerljivo dokazuje kako buntovnici s dobrim razlogom još uvijek mogu biti atraktivniji od apolitičnih zabavljača.

Eksplozivna mješavina elektronskih jungle ritmova, dub-reggae basova, hardcore-punk gitara, indijskih etno-elemenata i britke ulične poetike donijela im je nominaciju za prestižnu nagradu Mercury, a neviđena količina energije na pozornici reputaciju jednog od najboljih britanskih koncertnih bandova. Izvrsni treći album “Community Music” doveo je ADF do pozicije planetarne koncertne atrakcije, osobito omiljene u Francuskoj i Japanu, ali onda se dogodio manji zastoj zbog odlaska frontmana Deedara Zamana. Premda u njihovoj koncepciji nema nositelja glavne uloge, sigurno nije bilo jednostavno odrediti zamjenu za zapanjujuće originalnog “bhangra-jungle” MC-ja koji je “Facts & Fictions” snimio s nepunih 16 godina. Na rasprodanom zagrebačkom koncertu u “Tvornici” nastupila su četvorica iz stare postave (Chandrasonic, Dr Das, Pandit G i Sun-J), bubnjar Rocky Singh i dva mlada rappera: Aktar i Spex.

Inovacije prikazane na novom albumu jednim dijelom proizlaze upravo iz ovih personalnih promjena. Aktar i Spex isfurali su svoj hip-hop background, a ulaskom bubnjara znatno je smanjena upotreba elektronike. Međutim, “Enemy Of The Enemy” prije svega potvrđuje prvoligaški status banda koji se s najjačim adutima poput “Fortress Europe”, “Rise To The Challenge” ili “Power To The Small Massive” može izboriti za mjesto headlinera na svakom velikom “open air” festivalu. Iako se vokal Sinead O’Connor u dub-bluesu “1000 Mirros” i gitara Eda O’Briena (Radiohead) odmah prepoznaju kao signali postupnog udaljavanja od undergrounda, Asian Dub Foundation u produkciji Adriana Sherwooda još su uvijek gotovo neprobavljiv zalogaj za konzumente pop-hitova. No zato će se s porukama iz pjesama “Fortress Europe” i “Enemy Of The Enemy” lako poistovjetiti bilo koji aktivist antiglobalizacijskog pokreta, a “Power To The Small Massive” može poslužiti kao pozivnica za okupljanje “No logo” generacije.

Tony Allen – ‘Home Cooking’ (Comet)

Revival afro-beata, pokrenut poslije smrti Fele Kutija, nikako nije mogao zaobići Felina bubnjara Tonyja Allena. Njegov predzadnji solo-album “Black Voices” ipak je bio preduboko zakopan u avangardni jazz-funk, pa je klupska publika bolje reagirala na projekt Allenko Brotherhood Ensemble u kojem su klasični afro-beat ritmovi kombinirani s vještinama renomiranih underground-dance producenata. S istog popisa izabrani su suradnici za “Home Cooking”: londonski producentski dvojac Unsung Heroes, rapper Ty i soul pjevačica Eska. Jedino novo ime je razvikani Damon Albarn, a njegovo gostovanje u pjesmi “Every Season” nije jedini pokušaj približavanja širem auditoriju. Allen se i dalje drži karakterističnog stila bubnjanja razrađenog sredinom 70-ih u Nigeriji, ali pratnja je pažljivo usklađena s najnovijim hip-hop, broken-beat i future-soul standardima.

Bad Brains – ‘I & I Survived (dub)’ (Reggae Lounge)

Kult Bad Brainsa raširio se oko njihovih ranih albuma “Rock For Light” i “I Against I”, a kao sljedbenici furioznog washingtonskog hardcore-punk banda identificirani su Beastie Boysi, Peppersi, Faith No More, Jane’s Addiction i Henry Rollins. Povratnički album, snimljen bez karizmatičnog frontmana Paula “H.R.” Hudsona, neće ostaviti tako duboke tragove, ali fanovi koji su od 1995. tražili bilo kakav znak života grupe mogli bi biti prilično zadovoljni rezultatima reanimacije. Instrumentalni session povezao je dub-reggae verzije starih favorita poput “How low can a punk get”, “I & I Survive” i “Rally Around Jah Throne”, te nove materijale na kojima su radili Dr Know, Daryl Jenifer i Earl Hudson, pojačani s desetak studijskih muzičara.

Mikey Dread – ‘Rasta In Control’ (D.A.T.C)

U ovako dobroj formi Mikey Dread je posljednji put viđen početkom 80-ih, kad je radio s The Clash na albumu “Sandinista” i singlu “Bank Robber”, a nastupao je i kao njihov koncertni MC. Autor klasičnih dub-reggae albuma “Dread At The Control” i “African Anthem” poslije se posvetio televizijskoj karijeri, gdje je dogurao do mjesta programskog direktora Carribean Satellite Networka. Premda je bio stalno prisutan na reggae sceni, za povoljan ishod trebalo je pričekati obnovu njegove izdavačke kuće “Dread At The Control”. Čekanje se donekle isplatilo već s prethodnim albumom “World Tour”, ali “Rasta In Control” kroz 18 pjesama u “roots” i “lovers” stilu razotkriva možda najbolji autorski rad Mikeyja Dreada poslije albuma “World War III” iz 1981.

Zvjezdice:
Asian Dub Foundation – 4
Tony Allen – 3
Bad Brains – 3
Mikey Dread – 4

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika