Objavljeno u Nacionalu br. 833, 2011-10-31

Autor: Milan Pavlinović

Manara na Crtani romani šou

Talijanski voajer skriven u kvadratiću

Milo Manara najveći je erotoman svjetskog stripa opsjednut isturenim ženskim stražnjicama i crtač koji je surađivao sa slavnim Federicom Fellinijem i Hugom Prattom

"U svijet stripa ušao sam potpuno samouk. O stripovima nisam ništa znao sve dok ih nisam počeo crtati na Likovnoj akademiji i tada sam se počeo zanimati za njih. I kad sam bio mali, nisam ih baš čitao jer je moja majka bila staromodna učiteljica i stripovi su bili zabranjeni u kući", kaže Milo Manara, slavni 66-godišnji talijanski crtač poznat po svojim erotskim stripovima, glavni gost 14. festivala stripa Crtani romani šou. Festival će se održati ovog vikenda u Zagrebačkom Kazalištu Mladih, Kinu Europa, Francuskoj medijateci, KIC-u i Biblioteci Svijet Stripa.


Osim Manare, gosti festivala bit će Achdé, što je pseudonim Hervéa Darmentona, francuskog crtača koji crta strip "Lucky Luke" nakon smrti Morrisa, hrvatski autor Dubravko Mataković, francuski crtač i autor "Percevana" Philipe Luguy, srpski crtač i autor "Scherlocka Holmesa" Vladimir Krstić Laci, subotički crtač Leonid Pilipović koji radi na francuskim serijalima "Tajna povijest" i "Velika igra", urednik izdavačke kuće Actes Thomas Gabison i španjolski crtač stripa "Modesty Blaise" Enrique Badia Romero. U spomen na nedavno preminulog talijanskog izdavača Sergia Bonellija u Talijanskom institutu bit će izložba likova iz njegovih stripova, gdje će se predstaviti orginalni radovi autora poput Angela Stana i Ive Milazza, a i jedna Manarina naslovnica stripa "Dylan Dog". Manara je prvi strip nacrtao za talijanski Genius 1969. dok je bio student na sveučilištu u Veneziji. Da bi mogao platiti studij, crtao je pornografske stripove za različite magazine. Prvi uspjeh postigao je krajem 70-ih stripovima "Majmun" i "Snjegović" i suradnjom s francusko-belgijskim časopisima kao što su "Pilote" i "Charlie Menseul". Velik uspjeh postigao je strip-serijalima "Giuseppe Bergman" i "HP", koji je inspiriran slavnim talijanskim crtačem i njegovim prijateljem Hugom Prattom.
"Susret s Prattom bio je drugi najvažniji događaj u mojoj karijeri jer me potakao na to da pišem scenarije za svoje stripove, što me pretvorilo u kompletna autora. Od tog trenutka strip je postao vizija moga vlastita svijeta i moja ekspresija realnosti. Oduvijek sam htio pisati komplicirane, dramatične priče, ali bi se one uvijek pretvorile u glupast slijed događaja. Federico Fellini mi je jednom rekao da bi on uvijek počeo pisati komediju, a film bi na kraju bio drama", rekao je Manara koji je s Prattom napravio dva stripa, "Indijansko ljeto" 1983. i "El Gaucho" 1991., što su jedni od njegovih najboljih albuma. "Prattova je osobnost na mene utjecala i kao na čovjeka. On je bio jedan od rijetkih umjetnika koji je savršeno spojio svoj privatni život i rad. To se događa vrlo rijetko i obično završi loše, primjerice Caravaggio i Andrea Pazienza umrli su u ranim tridesetima jer nisu uspjeli biti umjetnici i voditi realan život. Pratt je bio zdrav i jak i mogao je živjeti kao njegov lik Corto Maltese. Zajedno smo kupili brod i često smo plovili. Bio je veliki vagabund, svjetski putnik, avanturist sa stilom, pomalo pirat i zavodnik s umjetničkom crtom. Živio je vrlo intenzivno, imao je izvrstan bariton, odlično je svirao gitaru, a kako je neko vrijeme živio u Argentini, odlično je pjevao pjesme za tango. Živio je kao likovi u njegovim stripovima".
Manara je surađivao i s drugim velikim talijanskim umjetnikom, redateljem Federicom Fellinijem, s kojim je radio strip "Giuseppe Bergman". "Bio sam veliki fan Federica Felinija prije nego što sam ga upoznao i puno sam elemenata iz njegovih filmova unio u stripove. Jednog dana me nazvao telefonom, ali ja nisam bio kod kuće. Kad su mi to rekli, činilo mi se da se šale sa mnom. No kad sam shvatio da je to zaista bio Fellini, mislio sam da sam propustio životnu šansu i htio sam se baciti pod vlak. No nazvao me drugi dan i rekao mi da je počašćen što sam mu posvetio jedan strip. Pozvao me na snimanje i ubrzo sam počeo crtati plakate za njegove filmove. Naše se prijateljstvo temeljilo na obostranoj ljubavi prema stripovima. Fellini je počeo karijeru kao strip-crtač, puno je znao o njima i bio je veliki obožavatelj, primjerice 'Mandraka'."
U Manarinim stripovima nižu se scene nimfomanije, sodomije, pedofilije, onanije, egzibicionizma i mazohizma, a posebnu pažnju posvećuje isturenoj ženskoj stražnjicu te se čini da je tim dijelom tijela opsjednut. Tjelesna dominacija, ropstvo i voajerizam česti su elementi njegovih stripova, igra se s moralnim granicama i tabu-temama poput incesta, pedofilije i seksualnog života svećenika. Strip "I Borgia", koji je crtao prema scenariju Alejandra Jodorowskog, jedno je od takvih djela. "Pratt je rekao za moj stil da je le chant heureux, što znači kao napaljena mačka. Potpuno se slažem. Eros je pozitivna i sretna energija, svemirska energija koja pokreće stvari", kaže Manara.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika