Objavljeno u Nacionalu br. 377, 2003-02-05

Autor: Igor Saračević

VIDEO/DVD - Igor Saračević

Steven Spielberg podnosi zamalo savršen 'Izvještaj'

Utemeljen na pripovijetci Philipa K. Dicka, 'Specijalni izvještaj' Stevena Spielberga nudi impresivnu viziju svijeta pola stoljeća od danas, no dramaturški je neujednačen

Asterix & Obelix u originalnom izdanjuAsterix & Obelix u originalnom izdanjuVIDEO-RECENZIJA: “SPECIJALNI IZVJEŠTAJ”

Poslije vrlo ambicioznog filma “A.I. Umjetna inteligencija”, Steven Spielberg prihvatio se još jednog vrlo ozbiljnog projekta u žanru znanstvene fantastike: “Specijalni izvještaj” utemeljen je na pripovijetci Philipa K. Dicka, čija su djela, kao što je dobro poznato, poslužila kao predlošci dvaju klasičničnih djela tog žanra, “Blade Runnera” Ridleyja Scotta i “Potpunog sjećanja” Paula Verhoevena. Spielbergovo djelo na neki se način doima poput križanca spomenutih filmova, spajajući Scottov vizionarski prikaz budućnosti sa shizofrenim zapletom Verhoevenova ostvarenja u kojem pratimo put glavnog junaka prema razrješenju koje je i njemu, kao i gledatelju, naizgled poznato unaprijed.
Spielberg je svakako uspješniji u prvom pogledu. “Specijalni izvještaj” doista je impresivan u detaljiziranju svijeta budućnosti pola stoljeća od danas, s diskretnim sugeriranjem totalitarnosti poretka u kojem se svakoga motri i kontrolira na svakom koraku, pomoću sveprisutnih ureðaja koji skeniraju ljudske mrežnice: pritom, ta informacija služi za nametanje raznih proizvoda kroz agresivne reklamne poruke koje se prilagoðuju svakom skeniranom pojedincu. Posebno imponira lakoća s kojom Spielberg predočava te elemente budućnosti, bez prizivanja posebne pažnje na bilo koji detalj, tretirajući taj svijet naprosto kao svakodnevnicu i posvećujući se izlaganju zapleta.
Nažalost, upravo je u tom pogledu film manje uspio. Temeljni je problem što Spielberg kao pripovjedač nema Verhoevenov manični zamah, neophodan za voðenje ovakvih fabula. Priča o policajcu iz posebne službe za sprječavanje zločina prije nego što se dogode, koji se i sam naðe pod “optužbom” da će u bliskoj budućnosti počiniti ubojstvo te mora dokazati svoju nedužnost, zahtijeva puno energičniji pristup od onog za koji se Spielberg odlučio u “Specijalnom izvještaju”. Jednako kao i u “A.I. Umjetnoj inteligenciji”, manjak je cjeline što kulminira dobrih dvadesetak minuta prije konačnog završetka. Dok se prethodni film izgubio u nepotrebnoj kodi smještenoj u još dalju budućnost, “Specijalni izvještaj” gubi se u vrlo predvidljivom razrješavanju misterija identiteta pravog negativca: mnogo bi inventivnije rješenje bilo da su Spielberg i scenaristi Jon Cohen i Scott Frank element detekcije apsolvirali prije u zapletu, no što je, tu je.
Ipak, ti prigovori ne znače da filmu nedostaje autentičnih uzbuðenja i napetosti, naprotiv, brojne sekvencije neosporno su sjajne. No, kao i u slučaju “Umjetne inteligencije”, čini se da je Spielberg zamalo propustio priliku da napravi istinski antologijsko ostvarenje.
DVD izdanje sastoji se od dva diska. Film je predstavljen u praktički savršenom izdanju, a drugi disk sadržava oko sat i pedeset minuta materijala, s nizom kratkih dokumentaraca koji pružaju sveobuhvatan uvid u nastanak ovog vrlo zanimljivog djela.

SPECIJALNI IZVJEŠTAJ
(Continental Film)

Minority Report
am. akc. SF drama, 2002.
R: Steven Spielberg
GL: Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max Von Sydow, Lois Smith, Peter Stormare, Tim Blake Nelson

FILM: tri točkice
DVD: četiri točkice

Druga igrana ekranizacija popularnog stripa Alberta Uderza i Renea Goscinnyja još je raskošnije producirana od prethodnika, “Asterixa i Obelixa protiv Cezara”, a, na sreću, nije ni ništa slabija. To, naravno, nije osobita pohvala, jer prvi film, u režiji veterana Claudea Zidija, bio je tek korektna razbibriga, u svakom pogledu inferiorna predlošku; “Misija Kleopatra” također je tek bljedunjava sjena stripa, jer redatelj i scenarist Alain Chabat (dosad poznatiji kao glumac) nije uspio na pravi način prenijeti duhovitost i pripovjedačku eleganciju Uderza i Goscinnyja. Gerard Depardieu idealan je kao Obelix, no Christian Clavier pomalo je antipatičan Asterix, a isti prigovor može se uputiti Claudeu Richu za interpretaciju druida Panoramixa; naravno, Monica Bellucci iznimno je atraktivna Kleopatra.
Slika i zvuk na DVD-u su sjajni, a najzgodniji prilog je “redateljska verzija” filma. (I. S.)

Asterix & Obelix: Mission Cleopatre, franc-njem. pov. komedija, 2002.
R: Alain Chabat GL: Gerard Depardieu, Christian Clavier, Jamel Debbouze, Monica Bellucci, Alain Chabat

FILM: dvije točkice
DVD: tri točkice

Kate i Leopold
UCD

Poslije ne baš uspjelog pokušaja dokazivanja svojih dramskih potencijala u filmovima “Taj vražji telefon” i “Dokaz života” te katastrofalne afere s Russellom Croweom za vrijeme snimanja potonjeg, Meg Ryan odlučila se vratiti na “siguran” teren nastupom u romantičnoj fantaziji “Kate i Leopold”, u kojoj glumi neurotičnu djelatnicu newyorške marketinške agencije koja se zaljubi u vojvodu pristiglog u današnje vrijeme iz 1876. godine. Premisa filma sasvim je zgodna, no afektirani nastup Meg Ryan prilično je teško gledljiv, a dojmu ne pomaže ni suhoparna režija Jamesa Mangolda (nedostatak suptilnosti u njegovoj izvedbi neće, naravno, iznenaditi nikoga tko je vidio njegova prethodna dva filma – ambiciozne, ali suhoparne drame “Cop Land” i “Prekinuta mladost”). Glavna vrijednost filma je doista elegantan nastup Hugha Jackmana u ulozi vojvode.
Dodaci na DVD-u su rutinski, slika i zvuk vrlo dobri. (I. S.)

Kate and Leopold, am. fant. ljub. komedija, 2001.
R: James Mangold GL: Meg Ryan, Hugh Jackman, Liev Schreiber, Breckin Meyer, Natasha Lyonne, Bradley Whitford

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Pjevajmo na kiši
Issa

Brzopleta nabava omiljenih filmova na DVD-u često zna biti pogubna. Mjuzikl Genea Kellyja i Stanleyja Donena s razlogom slovi kao remek-djelo tog žanra, pa su mnogi oduševljeno obogatili svoju kućnu kolekciju DVD-izdanjem koje se pojavilo u proljeće 2000.: slika je bila odlična, zvuk solidan mono, pa razloga za negodovanje nije bilo. Ipak, dvije i pol godine poslije, u povodu pedesete obljetnice tog klasika, “Warner Bros.” je izbacio na tržište dvostruki disk, koji je jednostavno fantastičan, ponajprije zbog filma na kojem se slika nevjerojatno približila kvaliteti izvornog technicolora, a zvuk je prepravljen u šesterokanalni. I što sad? Ne preostaje drugo nego nekom darovati prethodno izdanje i nabaviti novo.
Među odličnim dodacima izdvajaju se cjelovečernji dokumentarac o Arthuru Freedu, kreativnom motoru MGM-ovih mjuzikla, te prilog s insertima iz starih hollywoodskih mjuzikla u kojima su pjesme iz filma “Pjevajmo na kiši” prvi put izvedene. (N. P.)

Singin’ in the Rain, am. mjuzikl, 1952.
R: Stanley Donen i Gene Kelly GL: Gene Kelly, Debbie Reynolds, Donald O’Connor, Jean Hagen

FILM: četiri točkice
DVD: četiri točkice

Pinero
UCD

Sredinom sedamdesetih newyorški Portorikanac Miguel Pinero postao je kultna figura tamošnje umjetničke scene zahvaljujući karijeri koja je podsjećala na onu Jeana Geneta: bivši robijaš proslavio se zatvorskom dramom “Short Eyes” i poslije sagorio u traženju autentične inspiracije, uništavajući se drogom i alkoholom, ne prezajući ni od pljačke i krađe. Paradoksima u njegovu životu nikad kraja: prije nego što je umro kao beskućnik od ciroze jetre nastupao je kao glumac u tv seriji “Poroci Miamija”. Benjamin Bratt, bivši dečko Julije Roberts i zvijezda serije “Zakon i red”, izvrstan je u naslovnoj ulozi, ali je redatelj Ichaso umrtvio potencijalno zanimljivu biografsku građu mozaičnom strukturom, zbog koje o većini likova ne doznajemo apsolutno ništa. (N. P.)

Pinero, am. biograf. drama, 2001.
R. Leon Ichaso GL: Benjamin Bratt, Giancarlo Esposito, Talisa Soto

FILM: dvije točkice
DVD: ništa

Pakleni šund
UCD

Posve je izvjesno da bi modernistička krimi-drama Quentina Tarantina, nagrađena Zlatnom palmom u Cannesu i Oscarom za najbolji scenarij, pobijedila u glasovanju kritičara za najutjecajnije ostvarenje devedesetih, pa je razumljivo i očekivanje brojnih poklonika filma da se napokon pojavi i hrvatsko DVD-izdanje. Razočaranje je, međutim, poprilično. Izvorni dvostruki disk sveo se u domaćoj varijanti na jednostruki, s kojeg su pobacani najzanimljiviji prilozi – Tarantinov jednosatni intervju u televizijskoj emisiji Charlieja Rosea te polusatni dokumentarac o snimanju filma. Među onim što je ostalo vrijedi spomenuti jedino pet izbačenih scena, čiji izostanak iz završne verzije redatelj objašnjava s puno argumenata i strasti. (N. P.)

Pulp Fiction, am. krim. drama, 1994.
R: Quentin Tarantino GL: John Travolta, Uma Thurman

FILM: četiri točkice
DVD: dvije točkice

Kvaka 22
VTI

Poslije golemog uspjeha “Diplomca”, redatelj Mike Nichols u Hollywoodu je dobio otvorene ruke da realizira što god poželi, i odlučio se za ovu iznimno ambicioznu ekranizaciju glasovitog antiratnog i antiestablišmentskog romana Josepha Hellera. Nicholsovo uprizorenje priče o zrakoplovcu koji za Drugog svjetskog rata pokušava smisliti način kako da se izvuče iz sveopćeg ludila vizualno je impresivno, no dramski neujednačeno, pogotovo u pomalo banalnom praćenju podzapleta o ratnom profiterstvu. Ipak, i uz zamjerke film je neosporno dojmljiv i svakako intrigantniji od najvećeg dijela suvremene hollywoodske produkcije. DVD svakako vrijedi vidjeti i zbog zajedničkog audiokomentara Nicholsa i Stevena Soderbergha. (I. S.)

Catch-22, am. rat. satira, 1970.
R: Mike Nichols GL: Alan Arkin, Martin Balsam, Anthony Perkins

FILM: tri točkice
DVD: dvije točkice

Iz Rusije s ljubavlju
Continental Film

Unatoč golemom uspjehu, drugi film iz serijala o Jamesu Bondu zaobišao je naša kina, budući da je tajni agent 007 doživljavao pustolovine od Beograda do Piranskog zaljeva. Iako puno raskošnije produciran od “Dr. Noa”, filmu smeta što ima prekompliciranu fabulu, jer su producenti iz komercijalno-političkih razloga izmijenili roman Iana Fleminga i proglasili za glavne negativce nadnacionalnu organizaciju S.P.E.C.T.R.E., a ne sovjetski KGB.
Dodaci su solidni iako već rutinski u odnosu na prethodna DVD-izdanja Bondova: portret svestranog producenta Harryja Saltzmana suviše je usredotočen na serijal 007, a ponajbolji je 34-minutni dokumentarac o snimanju filma. (N. P.)

From Russia With Love, brit.-am. akc. spektakl, 1963.
R: Terence Young GL: Sean Connery, Daniela Bianchi, Robert Shaw

FILM: tri točkice
DVD: tri točkice

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika