Objavljeno u Nacionalu br. 380, 2002-02-25

Autor: Nenad Polimac

FILM - Nenad Polimac - Provokativni hollywoodski zimski blockbuster

Bijeli rapper u Hollywoodu

Film '8 milja' fiktivna je priča o siromašnom detroitskom radniku koji se pokušava probiti kao rap glazbenik, no podudarnosti sa životopisom tumača glavne uloge Eminema i više su nego očite: povremeno predvidljivu fabulu izdiže intrigantna režija Curtisa Hansona, danas jednog od najzanimljivijih hollywoodskih filmaša

Eminem kao B-Rabbit u filmu '8 milja': u glazbenom žanru u kojem dominiraju crnci bijela boja kože prije je mana negoli prednostEminem kao B-Rabbit u filmu '8 milja': u glazbenom žanru u kojem dominiraju crnci bijela boja kože prije je mana negoli prednostNije lako u filmu “8 milja” tražiti skrivene znakovite prizore, budući da se dosad već cjelokupna svjetska kritika natjecala kako će protumačiti i u kakav će kontekst staviti ostvarenje u kojem je glumački debitirao bijeli rapper Eminem, danas jedna od najvećih američkih glazbenih zvijezda. Priča o momku koji odrasta na krivoj strani detroitske ceste 8 milja, tamo gdje žive siromašni crnci, a ne bogati bijelci, mnoge je ponukala na usporedbe s prvim uspjehom Sylvestera Stallonea “Rocky” ili na Princeov debi “Purple Rain”, a neskriveni autobiografski elementi filma – npr. odnos junaka i njegove majke – analizirani su u najsitnije detalje. Da je film režirao nekakav MTV-jev veteran, čiji tipičan kreativni prosede predstavljaju glazbeni spotovi sa stotinama kadrova u samo tri-četiri minute trajanja zadane cjeline, o njemu bi se jedva isplatilo pisati, jer bi se čitav posao iscrpio u filmskom eksploatiranju postojećeg Eminemova zvjezdanog statusa. Ipak, kako se zahtjevnog zadatka da se iz bezobraznog rappera napravi uvjerljiv filmski glumac prihvatio Curtis Hanson, nekadašnji filmski kritičar, poslije zanimljiv scenarist, a zadnjih godina jedan od najvažnijih hollywoodskih redatelja – o tome dostatno svjedoče filmovi “L.A. povjerljivo” i “Zlatni dečki” – moglo se očekivati da “8 milja” nudi puno više nego što se u prvi trenutak može razabrati.

Eminem bi zaslužio Oscara da je njegov debitantski film dramski malo oporijiUzmite za primjer scenu u kojoj se protagonist uvečer vraća kući u trošnu prikolicu te zatječe majku kako gleda na televiziji klasičnu melodramu Douglasa Sirka “Imitacija života”. Zašto upravo taj film? Signalizira li time redatelj svoj impresivan filmofilski pedigre? Ili se želi sugerirati da majka (glumi je plavokosa Kim Basinger, koja je za nastup u “L.A. povjerljivo” izborila Oscara) živi “imitaciju života”: unatoč tome što uz odraslog sina ima i malu kćer, ona uopće nije zaposlena nego se nada zaradi na bingu i ljubaka s momkom koji je junakov vršnjak. Postoji, međutim, još jedno značenje. U insertu koji vidimo na televiziji Sarah Jane, bjeloputa kći crne kućne pomoćnice Annie Johnson, zgrožena je što joj je majka donijela u školu kabanicu, zaštitu od snijega koji je počeo padati, i tako svima otkrila da je i ona crnkinja. Sara Jane je, naime, već kao djevojčica postala svjesna da su bijelcima svi životni putovi otvoreni, a da su crnci dobri samo kao služinčad. Ona, prema tome, svim srcem želi postati bjelkinja i zato nikome u razredu nije otkrila tko joj je majka.

U kontekstu filma “8 milja” taj se insert doima beskrajno ironično. Eminem glumi siromašnog detroitskog radnika koji sanjari da postane uspješan rapper i tako se izvuče iz začaranog kruga niskih nadnica i visokih životnih troškova: stoga u autobusu koji ga vozi na posao sluša glazbu s walkmana i črčka na papirićima stihove koji bi ga mogli proslaviti. Njegovi su najbolji prijatelji uglavnom crnci, u tvornici za izradu autokaroserija okružen je isključivo crncima, a i glazbenim prostorom u koji se želi uključiti dominiraju ponajviše crnci: stoga njegove scenske kretnje i način glazbenog fraziranja podsjećaju na crnačke. Najveća je uvreda u takvoj sredini biti bijel i samo se pretvarati da repaš iz srca i socijalne nužde. Dostatan je primjer rapper Vanilla Ice s početka devedesetih koji je proglašen prevarantom nakon što se suviše dodvorio srednjostrujaškoj publici. Prema tome, za razliku od male Sarah Jane iz “Imitacije života”, junak filma “8 milja” ima posve drugi problem: on je bijel, ali bi mu u odnosu na životne ciljeve bolje bilo da je crn, jer tada ne bi morao probijati rasnu barijeru i dokazivati da nije pozer.

Eminemov film zanimljivo je usporediti s jednim drugim probojnim hitom, “Groznicom subotnje večeri” koja je proslavila Johna Travoltu. Većina filmova o sanjarima radničkog podrijetla koji u završnici postižu veliku pobjedu nudi svojim junacima bar nekakve izglede, glamuroznu pjevačku, glumačku ili sportsku karijeru, međutim, ovaj je znatno smanjio ta očekivanja: Tony Manero, lik koji tumači Travolta, znao je samo jedno – odlično plesati u diskoklubu, no što napraviti s tom vještinom?! Film je namjerno izbjegao ponuditi svom junaku opipljiviju životnu šansu, ostavljajući ga u sferi nadanja.

Istim postupkom poslužio se i Hanson u “8 milja”. Ako se Travoltine vratolomije u diskoklubu nekome mogu učiniti skromnim ulogom za put do uspjeha, što li tek reći o Eminemovim vještinama? On se u klubu Shelter (sklonište) natječe s crnim izazivačima tko će više izvrijeđati svog protivnika rimovanim stihovima, sve dok publika ne odluči o pobjedniku. Tu nema ni pravih pjesama: svatko ima na raspolaganju 45 sekundi da uz jednoličnu glazbenu podlogu za koju se brine DJ ostvari svoj cilj. Čak i nakon eventualnog trijumfa junak bi se mogao vratiti u tvornicu i tamo crkavati do mirovine, zadovoljan što je bar i to postigao. Ako se tražio dramski minimalizam, “8 milja” je ostvario gotovo savršenstvo! Znam, prigovorit ćete, film baš nije tako radikalan, upravo zbog spomenutih autobiografskih elemenata. Uvodni natpis nakon špice upozorava nas da se zbivanja odigravaju 1995. godine, dakle, u razdoblju kad je Marshall Mathers III, kako se Eminem zapravo zove, bio anonimni detroitski rapper, i publika čitav film doživljava kao prolog nakon kojeg je uslijedila blistava glazbena karijera. Uostalom, tko tvrdi da nakon “8 milja” nećemo dobiti i nastavak, u kojem ćemo pratiti kako Johnny Smith jr., odnosno B-Rabbit, kako se sve zove Eminem u filmu, snima prvi album i doživljava vatreno krštenje u show businessu. Šefovi kompanije “Universal” već su dali naslutiti da se tako nešto planira, budući da je “8 milja” samo u američkim kinima zgrnuo fenomenalnih 120 milijuna dolara bruto i nastavak bi po hollywoodskim konvencijama bio logičan potez. Čak je i “Groznica” imala nastavak “Ostati živ”, u kojem se Tony Manero uspio dokopati Broadwaya i tamo postati plesačka zvijezda! Hoće li tako biti i sa “8 milja” ovisit će o Eminemu: on je, međutim, prilično neovisan u odnosu na hollywoodska priželjkivanja, pa nije htio sudjelovati u brojnim promocijama filma, zbog čega su izostale i isprva najavljivane, po nekima gotovo sigurne glavne nominacije za Oscara (dobivena je samo ona za najbolju pjesmu, “Lose Yourself”, koja se čuje tek na odjavnoj špici).

Nesumnjivo, “8 milja” se ne doima tako radikalno zbog prepletanja fiktivne priče i Eminemove autobiografije, no u mnogo čemu film se poigrava s nekoliko planova. Ponajprije, već dugo nismo gledali skupi hollywoodski proizvod (71 milijun dolara, uključivo s reklamnim troškovima) koji pokazuje tako bijedne ambijente: nimalo slučajno što je direktor fotografije Rodrigo Prieto, kojeg su proslavile snimke najružnijih dijelova Mexico Cityja u “Pasjoj ljubavi” (jedini nakratko prikazani raskošan prostor jest mramorno predvorje nebodera s radiopostajom u kojoj bi Johnny rado snimio svoj prvi demo). Ipak, to ne znači da “8 milja” ima puno zajedničkog sa žestinom i naturalizmom “Pasje ljubavi”. U besciljnim vucaranjima protagonista po detroitskim predgrađima zapravo se ništa drastično ne dogodi: Jimmy ima najviše problema sa samim sobom, a ne s okolinom. Iako ga jednom pretuku i zaprijete mu pištoljem, završni obračun u rap klubu on dočekuje na nogama i bez pretjeranih ozljeda. Jednom prigodom gotovo strada u požaru napuštene kuće, koji je izazvala njegova družina, međutim, ni to nije posljedica mladenačkog divljanja nego želja da se ukloni kulisa silovanja maloljetnice koje se odigralo prije početka radnje. “8 milja” neprestano sugerira mogućnost dramske neugode, ali to se ne realizira, ponajprije stoga što je glavni glumac ipak zvijezda i jer film neprestano balansira na tankoj niti provokativnog i oportunog. Čak je i glavni glumac zapustio homofobiju kojom je kao glazbenik razbjesnio zagovornike političke korektnosti. Njegov zločesti alter ego Slim Shady s albuma “The Slim Shady LP” i “The Marshall Mathers LP” iz filma je potpuno eliminiran, budući da B-Rabbit ustaje u obrani gay radnika kojeg njegovi kolege s posla zafrkavaju: taj mu u završnici vrati uslugu, pristavši ga zamijeniti, kad junak mora na rap natjecanje.

Za suptilne provokacije, međutim, pobrinuo se redatelj Hanson, delikatno uprizorujući situacije u kojima se zatekne Jimmyjeva mala sestra. Što sve to dijete ne mora otrpjeti?! Najprije tučnjavu brata i majčina ljubavnika, zatim majčino opijanje, a naposljetku i najneugodniju scenu, kad kroz zatvoreni prozor gleda kako crnci iz konkurentske skupine Leadaz of Free World pred njihovom prikolicom premlaćuju Jimmyja. Hanson nijednu od tih zgoda ne postulira kao tragičnu po djetinju psihu, nego kao događaj koji je djevojčica u stanju prevladati. Možda i stoga što je karizma Eminema takva da je on u stanju umirujućim riječima izbrisati i najgore traume.

Prisan odnos između brata i sestre na zanimljiv je način protumačio Ryan Gilbey, kritičar britanskog filmskog mjesečnika Sight & Sound: po njegovim riječima, scena u kojoj se majka sinu žali na seksualnu tehniku svog ljubavnika (“ne želi me lizati”) diskretno sugerira incestuozan odnos, budući da je Jimmy u potkošulji, a erotska tenzija između dvoje glumaca i više je nego očita. Karakteristično je također da Jimmy u istoj pozi tijekom ljubavnog snošaja zatekne ne samo majku nego i svoju djevojku. Je li moguće da mu je sestrica zapravo kći? Kolikogod naizgled ishitrena, ta se interpretacija ne čini bez osnova.

Unatoč dramskim predvidljivostima koje su rezultat sraza Eminema i Hollywooda, “8 milja” je nesumnjivo intrigantno ostvarenje, ponajprije zbog Hansonove režije. A Eminemova gluma? Andrew Sarris, doajen američke filmske kritike, u New York Observeru oduševljeno je ustvrdio kako ga još od vremena Beatlesa i pop-kolaža Richarda Lestera “A Hard Day’s Night” (”’Građanin Kane’ jukebox filmova”) nijedan glazbenik debitant nije tako impresionirao svojim nastupom kao zvijezda filma “8 milja”. “Eminem nije Elvis nego James Dean: on fascinantno utjelovljuje kako mušku agresivnost tako i ranjivost, poput protagonista ‘Istočno od raja’ i ‘Buntovnika bez razloga’”, komentirao je Sarris.

Iako vrlo siguran i uvjerljiv u glumačkom nastupu, Eminem ipak ne zaslužuje “peticu”. Razlog? Već spomenuto hollywoodiziranje njegova imidža, koje je potencijalno vrlo gruboj priči uskratilo opore dramske tonove. A tek u njima je Eminem mogao pokazati ima li uistinu pravog glumačkog dara!

Novi James Dean
Doajen američke kritike Andrew Sarris ustvrdio je da Eminem ima više zajedničkog s Jamesom Deanom nego Elvisom Presleyjem: obojica objedinjuju kako mušku agresivnost tako i ranjivost

Vezane vijesti

Lady Gagu skinuo s trona: Eminem dobio 10 nominacija za Grammy

Lady Gagu skinuo s trona: Eminem dobio 10 nominacija za Grammy

Američki bijeli reper Eminem dobio je najviše nominacija za dodjelu glazbenih nagrada Grammy 2011., čak deset, objavljeno je u četvrtak. Nagrade će… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika