Objavljeno u Nacionalu br. 837, 2011-11-29

Autor: Ilko Čulić

Album 'Lioness: Headen Treasures'

Crni biser poročne Amy

Pohlepno iskorištavanje neprežaljenih pokojnika rijetko je stvorilo antologijski posthumni album: ovaj je dobra uspomena

Psihički i fizički slomljena Amy Winehouse nije mogla snimiti treću pločuPsihički i fizički slomljena Amy Winehouse nije mogla snimiti treću pločuMjesec dana nakon smrti Amy Winehouse "Back To Black" na britanskom se tržištu prometnuo u najtiražniji album prve dekade 21. stoljeća budući da je s 3,26 milijuna prodanih primjeraka pretekao kantautorski popbestseler Jamesa Blunta "Back To Bedlam". U takvoj konstelaciji nije bilo teško pogoditi da će diskografska kuća Island za dane blagdanskog darivanja pripremiti novo izdanje najveće brit-soul dive. No dugo iščekivani i nekoliko puta najavljivani nasljednik "Back To Black" nikad nije snimljen.

Sve je bilo isplanirano još prije tri godine kad su se, osim Amy, u projekt uključili njeni najpouzdaniji suradnici Salaam Remi i Mark Ronson. Potom je u igru ušao i bubnjar The Rootsa Ahmir "Questlove" Thompson s kojim je dogovarala okupljanje zajedničkog benda, ali opet bez rezultata. Najavljujući izlazak "Lioness: Headen Treasures" dopredsjednik Island Recordsa Ted Cockle potvrdio je nagađanja da će to biti svojevrsna kompilacija jer je od materijala za treći album izdavač na koncu dobio samo dvije nove pjesme, "Beetween The Cheats" i "Like Smoke".


Problem bi se najbrže riješio ubacivanjem ostataka od prethodnih albuma, ali oni su, uglavnom, potrošeni na proširena deluxe izdanja "Frank" i "Back To Black". Zbog toga su se Remi i Ronson pri sastavljanju kompilacije "Lioness: Headen Treasures" suočili s vrlo delikatnim zadatkom. Iz nevelike ostavštine Amy Winehouse morali su iskopati desetak neobjavljenih snimki koje će na svaki način ispuniti velika očekivanja milijuna njenih fanova.

SALAAM REMI OPREZNO JE IZJAVIO da to neće voditi u ponavljanje slučaja Tupac, aludirajući na začudnu diskografsku aktivnost najpopularnijeg rappera 90-ih koji je živ objavio četiri, a mrtav čak sedam studijskih albuma. No čak i tamo gdje pohlepa nije dovela do besramne eksploatacije neprežaljenih pokojnika, posthumni albumi rijetko su bili zapamćeni kao antologijska izdanja. U povijesti popularne glazbe svega su tri takve ploče, drugi solo album Janis Joplin "Pearl" s besmrtnim interpretacijama "Me And Bobby McGee" i "Mercedes Benz", Marleyev "Uprising" s "Could You Be Loved" i "Redemption Song" te drugi album Joy Divisiona "Closer" koji je objavljen samo par tjedana nakon što je Ian Curtis počinio samoubojstvo. Teško bolesni Marley, mentalno rastrojeni Curtis i Janis koja je skončala poput Amy s više poroka nego prijatelja, imali su nešto zajedničko.

Snimali su gotovo do posljednjeg daha. Za razliku od njih, fizički i psihički slomljena Winehouse je u zadnjih godinu dana uspjela snimiti samo duet "Body&Soul" sa zapanjujuće vitalnim 85-godišnjakom Tonyjem Benettom, posljednjim velikim američkim croonerom iz epohe Franka Sinatre i Binga Crosbyja. Zajednička obrada omiljenog jazz standarda Johnnyja Greena iz 1930-ih najprije je objavljena kao najavni singl za njegov novi album "Duets II", ali oldtajmerska kombinacija nije impresionirala njenu mladu publiku. Dok se Benettov album izvrsno prodavao po cijelom svijetu, singl "Body&Soul" nakratko se probio na talijanski i španjolski top-20, u Britaniji je jedva dotaknuo top-40, a na američkoj top-listi zapeo je na neuglednu 87. mjestu. Salaam Remi i Mark Ronson ipak su došli do jačeg materijala i ohrabrili izdavača da iz službenog press releasea izbriše riječ kompilacija i najavi "Lioness: Headen Treasures" kao treći album Amy Winehouse.

Za dopadljivo otvaranje poslužila je dosad neobjavljena reggae verzija doo wop klasika "Our Day Will Come", snimljena prije devet godina, ali besprijekorno usklađena s recentnim produkcijskim standardima. Nakon nje su u prvi plan izvučene novija kantautorska pjesma "Beetween The Cheats" i prva verzija "Tears Dry", znatno sporija od one objavljene na albumu "Back To Black". Takav izbor možda najbolje odgovara blagdanskom ugođaju, ali ne otkriva sve posebnosti pjevačice koja je pokrenula planetarni soul revival sredinom prošlog desetljeća. O njenu potencijalu najviše govori izniman crossover klasičnog soula i modernog rapa u duetu s Nasom "Like Smoke" koji zvuči kao ultimativni svjetski hit.

OD PRILOŽENIH 12 PJESAMA ipak je najjače zablistala "Girl From Ipanema", snimljena 2002. kad je 18-godišnja Amy došla u Miami na probni session kod Salaama Remija. Prekaljeni hitmaker, proslavljen u 90-ima s Inijem Kamozeom ("Here Comes The Hotstepper") i The Fugeesima ("Fu-Gee-La"), odmah je shvatio da mu je u studio ušetao impresivan pjevački talent i objeručke prihvatio ponuđenu suradnju na albumu "Frank". Sad je potpuno jasno da je Remi nikako nije mogao odbiti. Engleski prepjev legendarnog bossa nova klasika Antonija Carlosa Jobima "Garota de Ipanema" prva je 1962. snimila brazilska pjevačica Astrud Gilberto. U stotinama kasnijih interpretacija nitko je nije uspio nadmašiti, sve dok se nije pojavila Amy Winehouse. Ona je to izvela potpuno drukčije i potpuno neodoljivo. Zbog toga se album ili kompilacija "Lioness: The Hiden Treasures" sigurno neće potrošiti u jednom božićnom šopingu. Možda neće trajati vječno kao "Pearl" i "Uprising", ali će kao njeno posljednje izdanje jako dugo čuvati uspomenu na najveću britansku divu s početka 21. stoljeća.

Vezane vijesti

Policija ne zna kome je poslala izvještaj o smrti Amy Winehouse

Policija ne zna kome je poslala izvještaj o smrti Amy Winehouse

Policijski izvještaj o smrti pjevačice Amy Winehouse možda je poslan potpunom strancu, izvijestili su u ponedjeljak iz londonske policije, prenosi… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika