Objavljeno u Nacionalu br. 399, 2003-07-08

Autor: Boris Beck

Novi zagrebački klub

Hram jazza ispod Jelačićeva trga

Dražen Kokanović otvara VIP klub u podrumu kraj Gradske kavane u kojem će nastupati vrhunski glazbenici i gdje će se plesati do zore

Dražen Kokanović, pravnik i kulturni menadžerDražen Kokanović, pravnik i kulturni menadžerNakon više od dvije i pol godine građevinskih radova te borbe s podzemnim vodama i prastarim instalacijama, napokon se idućeg utorka otvara VIP klub, novi i tehnički savršeno opremljen jazz prostor. Klub se nalazi na Trgu bana Jelačića 9, u podrumu, odmah pored Gradske kavane, na mjestu gdje je svojedobno svirao Drago Diklić, a na otvorenju će nastupiti zagrebački Big Band. Kako su jazz klubovi u svijetu mjerilo glazbene kulture nekog grada, jer privlače klijentelu sofisticirana ukusa i vrhunske glazbenike, njegov voditelj Dražen Kokanović, dugogodišnji kulturni menadžer i direktor VIP Jazz festivala, nada se da će novi klub upotpuniti turističku ponudu Zagreba, ali i ponovno, nakon zatvaranja čuvenog BP kluba, smjestiti Zagreb na klupsku jazz kartu Europe.

No koncept Dražena Kokanovića, poznatog po izvrsnim organizatorskim sposobnostima, što je potvrdio ugostivši na VIP jazz festivalu neke od najvećih jazzera današnjice, puno je ambiciozniji i nadaleko nadmašuje ponudu običnog jazz kluba. Najavljujući uzbudljivu koncertnu sezonu, objasnio je da VIP klub neće biti samo prostor za jazz nego klub s intrigantnim muzičkim i drugim kulturnim sadržajima kakvi, prema njegovu mišljenju, nedostaju Zagrebu, a imaju ih sve europske metropole. Iako će klub ponajprije biti orijentiran prema "malo starijoj klijenteli i vrhunskom jazzu", kaže Kokanović, "zapravo će raditi u tri smjene i bit će namijenjen različitim grupama ljudi".

Danju će funkcionirati kao kavana u kojoj će posjetitelji moći popiti, primjerice, vruću čokoladu i čitati knjige i časopise o jazzu, zatim će se od 20 sati održavati koncerti klasične, jazz, etno, rock i ostale glazbe, a poslije ponoći, u trećoj smjeni, u VIP klubu će se kao i u svakom drugom klubu moći plesati do zore", objašnjava Kokanović. U klubu će se prikazivati i filmovi, gostovat će kazališne predstave, a Randić je zamislio i tjedne arhitektonske programe "Prsa u prsa", svojevrstan novi format "standup arhitekture". "Arhitekti i dizajneri držat će predavanja, a zatim će se u ležernoj atmosferi, u ambijentu bara, uz piće, žamor i svjetla reflektora, diskutirati o raznim temama", pojasnio je Randić. Kokanović nam je otkrio da će se VIP klub razlikovati od ostalih klubova i po tome što je uređen vrhunski tonski studio u kojem će se snimati live izvedbe glazbenika, a i CD-i će se u klubu moći kupiti po pristupačnim cijenama. No i dalje će u klubu gostovati velika glazbena imena, a posebnu pažnju posvećivat će europskom jazzu, koji je u posljednje vrijeme prilično zapostavljen.

"I CIJENE ULAZNICA, pića i malih zalogaja također će biti pristupačne svima, i starijima i studentima", kaže Kokanović, inače pravnik koji je svojedobno radio u odvjetničkom uredu Zvonimira Hodaka, a zatim je u poznatom klubu Gjuro II stekao neprocjenjivo organizatorsko iskustvo, priskrbivši si imidž jednog od najuspješnijih i najelokventnijih kulturnih menadžera. Usto je jedno vrijeme istodobno imao i obiteljski posao s Ghetaldusom za kojeg je uglavnom osmišljavao marketinške kampanje. Na otvaranje jazz kluba odlučio se zato što je veliki zaljubljenik u jazz, kao i zbog toga što je uvidio da Zagreb nema adekvatnu klupsku ponudu za ljude iz kategorije "50 plus koja ujutro mora biti na poslu i ne može se izležavati do podneva, a još želi izlaziti". Godinama je tražio odgovarajući prostor, a kada je prije nekoliko godina Grad Zagreb raspisao natječaj za zakup derutna i zapuštena podruma ispod Gradske kavane, i to za obavljanje kulturno-glazbene djelatnosti te za caffe- bar i noćni klub, Kokanović je odmah znao "da će to biti njegov posao do smrti".

Ugovor o zajedničkom zakupu potpisan je između Grada Zagreba kao zakupodavca i Dražena Kokanovića kao zakupnika, a zatim je pozvan arhitekt Saša Randić i počela je adaptacija prostora. "Kod svake rekonstrukcije prostora nikad se ne zna što će vas dočekati", kaže Randić, poznati i nagrađivani arhitekt, kojem je uređenje VIP kluba u Zagrebu bio velik izazov, ne samo zbog arhitektonskih razloga nego i zbog osobnih sklonosti prema jazzu. Randić je poznat po eksperimentiranju sa scenskim prostorom, što je potvrdio surađujući s Damirom Martinovićem Mrletom iz Leta 3, radeći u riječkoj Harteri. Osim što godinama vodi svoj projektantski ured, prvo s kolegom Idisom Turatom s kojim je dobio i nekoliko važnih strukovnih nagrada - primjerice, za školu na Krku, a bili su zapaženi i njihovi ostali radovi: škola i vrtić u Puli, te stambeno-poslovni kompleks i Pastoralni centar "Aula Pape Ivana Pavla II." u Rijeci - a odnedavno i samostalno, Randić predaje i na splitskom Studiju arhitekture.

Ti uspjesi doveli su ga i do čuvenog Harvarda, gdje je održao nekoliko zapaženih predavanja, a u suradnji s tim američkim sveučilištem priprema knjigu o arhitektonskom fenomenu Bakua, "grada nafte", u kojoj se bave fenomenom odnosa nafte i urbanizma.

"PROSTOR JE BIO potpuno zakrčen i devastiran i naš je rad nalikovao na arheološko iskapanje jer smo stalno otkrivali nove slojeve", objašnjava Randić i dodaje da je to bio glavni razlog neprestana odgađanja otvorenja kluba. "Prostor smo prvo morali raskrčiti, a zatim rješavati brojne probleme. Na samom početku rekonstrukcije suočili smo se s problemom vode jer tik do kluba je potok koji teče od Manduševca pa se voda često slijevala u podrum i uništavala prostor, posebno etažu ispod kluba u kojoj je smještena kompletna tehnika. Ti su radovi trajali jako dugo, ali sve smo uspješno riješili. Zatim je trebalo promijeniti sve instalacije jer su bile u jako lošem stanju. Kad su se bušilice i čekići stišali, shvatili smo da se u klubu čuje neugodno struganje stolica iz Gradske kavane, pa smo pomoću najsuvremenije tehnologije izradili posebnu izolaciju cijelog prostora. To je izvrsno realizirao poznati njemački stručnjak koji je savršeno izolirao više od 200 njemačkih klubova. Zapravo, izrađena je posebna konstrukcija, svojevrsna zvučna kutija koja je zvučno savršeno izolirala ovaj podrumski prostor od vanjskoga. Primjerice, ispred postojećih podigli smo dodatne zidove od cigle, a gore, na stari strop, postavili smo još jedan poseban strop, tako da je VIP klub zasigurno jedan od najbolje izoliranih klupskih prostora."

NA PITANJE da pojasni koncepciju prostora, Randić je odgovorio da su većina svjetskih jazz klubova zapravo rupe, pa su oni htjeli napraviti nepretenciozan, demokratski prostor u kojem će se svatko osjećati ugodno. "To neće biti klub koji će klijentelu odbijati kvazi ekskluzivnošću, što se često događa s našim interijerima u kojima se posjetitelji osjećaju neudobno i nelagodno", rekao je Randić, koji od iduće godine u Rijeci, zajedno s Turatom, te u suradnji s institutom Berlage iz Rotterdama, pokreće poslijediplomski stručni studij arhitekture. "Koncept kluba vezao sam uz namjenu kluba: u cijelosti sam ga zamislio kao koncertni prostor, što znači da je koncept podređen zvuku. Klub sam zamislio kao zvučnu kutiju, a cijeli prostor kao veliku pozornicu tako da se ljudi osjećaju kao u glazbenom studiju, kao dio muzičke priče. Zato smo po cijelom prostoru postavili reflektore, scensku rasvjetu i zvučnike. Prostor je sasvim jednostavan, u neutralnoj sivoj boji, a obuhvaća gotovo 500 četvornih metara, gdje će tijekom koncerata biti postavljeno 120 stolica sa stolovima, unikatnih radova dizajnerske grupe Numen.

Klubom dominira velika pozornica od 70 četvornih metara, s lijeve i desne strane su veliki šankovi, kao u američkim klubovima, što me oduvijek fasciniralo, jer se posjetitelji mogu udobno nalaktiti i lako doći do pića. A preko puta pozornice je DJ-pult. Klub izgleda kao da vas je zagrlio." Randić je duhovito dodao da je VIP klub "nešto kao Sagrada Famiglia, never ending story", jer će na nekim detaljima raditi i nakon otvorenja. Primjerice, u idućoj fazi postavit će parket, na zidovima će biti tzv. zvučne piramide te razne fotografije koje svaki jazz klub mora imati. Iako je interijer zasad u neutralnoj, sivoj boji, on će se mijenjati raskošnom rasvjetom, ovisno o programu. "Od samog prostora zapravo je zanimljivija atmosfera koja se stvara tijekom koncerata te vibracije koje nakon toga ostaju. To se ne može projektirati – to se s vremenom stvara", zaključio je Randić.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika