Objavljeno u Nacionalu br. 398, 2003-07-02

Autor: Igor Saračević

DVD/VIDEO

Jezivi pakt velikog filmaša s monstrumom

Redatelj E. Elias Merhige utemeljio je ovaj film o snimanju legendarnog nijemog horora 'Nosferatu' na ideji da tumač glavne uloge nije bio glumac nego - pravi vampir

VIDEORECENZIJA: ‘VAMPIROVA SJENA’

Tri godine poslije svjetske premijere na festivalu u Cannesu 2000., kultni film redatelja E. Eliasa Merhigea “Vampirova sjena” napokon se pojavljuje i u nas, doduše, samo kao videopremijera. U tom vrlo ambicioznom ostvarenju, redatelj Merhige i scenarist Steven Katz latili su se fikcionaliziranog prikaza nastanka filma “Nosferatu, jedna simfonija užasa” – slobodne prerade “Drakule” Brama Stokera koju je 1922. režirao legendarni Friedrich Wilhelm Murnau – koji se općenito smatra jednim od neprijepornih klasika svjetske kinematografije u nijemom razdoblju. Tandem Merhige – Katz svoj je film utemeljio na razmjerno ingenioznoj premisi – u njihovoj interpretaciji, glumac Max Schreck, koji je tumačio naslovnu ulogu, zapravo je doista bio vampir s kojim je Murnau sklopio jezivi pakt, obećavši mu da će mu, kao nagradu za njegov nastup, dopustiti da uzme glavnu glumicu Gretu Schroder za svoju žrtvu.

Poslije iznimno elegantne špice, “Vampirova sjena” započinje završetkom studijskog dijela snimanja “Nosferatua”, prateći pripreme ekipe za odlazak na nastavak snimanja u tadašnju Čehoslovačku. Murnau (John Malkovich) ni najbliže suradnike – producenta Albina Graua (Udo Kier), scenarista Henrika Galeena (John Aden Gillett) i snimatelja Wolfganga Mullera – nije upoznao s glavnim glumcem Schreckom, koji će im se pridružiti na mjestu snimanja; samo im je rekao da će tajanstveni Schreck cijelim tijekom produkcije biti “uživljen u lik”, te da ga oslovljavaju kao grofa Orlocka. Od trenutka kad se napokon pojavi, Schreck (Willem Dafoe) svojim izgledom i ponašanjem unosi tjeskobu i strah u ekipu, što je Murnau i priželjkivao, kako bi mogao priču učiniti potpuno uvjerljivom. Čak i kad Schreck/Orlock počne sve otvorenije pokazivati svoju pravu prirodu, Murnau ne odustaje od ostvarenja svog remek-djela, spremno žrtvujući svoje suradnike monstrumu.

Iz prepričanoga je jasno kako je “Vampirova sjena” meditacija o moralu umjetnosti, prije svega filma, o postupcima na koje su umjetnici spremni kako bi u punoj mjeri ostvarili svoju kreativnu viziju. Središnji je problem filma, međutim, u nedovoljno uslojenoj razradi te teme: u trajanju od nepunih sat i pol, “Vampirova sjena” naprosto se doima nedorečenom. Merhige i Katz uglavnom fino postavljaju temelje priče, pedantno rekonstruirajući ugođaj snimanja nijemih filmova na početku dvadesetih godina prošlog stoljeća, i elegantno kreirajući atmosferu nelagode i jeze kroz postupno uvođenje lika Schrecka/Orlocka. Međutim, negdje oko polovice vampir počinje dominirati filmom, a ključni lik Murnaua sve više postaje zapostavljen, iako je, s obzirom na tezu da filmaš nije ništa manje monstrum od svoga glavnog glumca, moralo biti obrnuto. Zbog toga se u konačnici cjelina pretvara u predvidivu metaforu, iako je u polaznoj ideji bilo potencijala za mnogo više.

Film nipošto nije bez vrlina: Merhigeov vizualni stil vrlo je rafiniran, s vrlo preciznom rekonstrukcijom kadrova iz Murnauova klasika, glumački nastupi vrlo su efektni (doduše, Malkovich i Dafoe na trenutke preglumljuju, ali ne do mjere gdje bi to ozbiljnije smetalo), a treba istaći i vrlo sugestivnu glazbu Dana Jonesa.

Na solidnom DVD-izdanju najvrjedniji je prilog Merhigeov audiokomentar.

VAMPIROVA SJENA
(Blitz)

Shadow of the Vampire, am.-brit.-luksemb. art horor, 2000.
R: E. Elias Merhige
GL: John Malkovich, Willem Dafoe, Udo Kier, Catherine McCormack, John Aden Gillett

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Krvna slika
Issa

Poslije odličnog, nepravedno podcijenjenog trilera “Istiniti zločin” te veoma šarmantnih i zabavnih “Svemirskih kauboja”, prošlogodišnji film Clinta Eastwooda “Krvna slika” doima se kao veće razočaranje nego što možda uistinu jest. Eastwood glumi umirovljenog agenta FBI-ja kojeg jedna žena nagovori da krene u istragu za ubojicom njezine sestre – davateljice agentova presađenog srca. Isprva razmjerno zanimljiv, zaplet postupno postaje sve manje uvjerljiv, a razrješenje je krajnje trivijalno; pretjerano ležeran ritam Eastwoodove režije dodatno ističe slabosti predloška.
Prilozi na DVD-u su rutinski, a slika i zvuk solidni. (I. S.)

VHS/DVD
Blood Work, am. triler, 2002.
R: Clint Eastwood GL: Clint Eastwood, Jeff Daniels

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Napuštena
Continental Film

Oscarom nagrađeni scenarist Stephen Gaghan (“Traffic”) debitirao je kao redatelj ovim trilerom koji posuđuje ključni dramski štos iz “Genijalnog uma”: junakinja se bliži diplomi i angažmanu u velikoj kompaniji, ali s muškarcima nema sreće. Koji su od njih stvarni, a koji utvare? Film nije bez stila, ali mu je priča primjerenija videotrileru, nego produkciji od 25 milijuna dolara.
Domaće DVD izdanje ima u dodacima samo natuknice o glavnim članovima ekipe: unatoč činjenici što je film slabo prošao u kinima, strano je puno ambicioznije. (N. P.)

VHS/DVD
Abandon, am. triler, 2002.
R: Stephen Gaghan GL: Katie Holmes, Benjamin Bratt, Charlie Hunnam

FILM: dvije točkice
DVD: dvije točkice

Crveni zmaj
Discovery

Nije, naravno, riječ o hongkonškoj verziji bestselera Thomasa Harrisa, nego o kostimiranoj akcijskoj fantaziji u kojoj su junaci kung fu majstor (Jet Li) i njegov sinčić, također vrlo vješt borac; njih dvojica bore se protiv zlih predstavnika vlasti, koji se žele domoći zemljovida koji vodi do skrivenog blaga, a istetoviran je na leđima petorice dječaka. Redatelj i scenarist Wong Jing nije filmaš osobito istančanog stila, no njegova izvedba odlikuje se dinamičnim ritmom, a glavna atrakcija filma svakako su prilično maštovite borilačke scene u koreografiji glasovitog Coryja Yuena (“Transporter”). (I. S.)

VHS/DVD
Hong xiguan zhi Shaolin wu zu/The Legend of the Red Dragon, hongk. akc. film, 1994./2000.
R: Wong Jing GL: Jet Li

FILM: dvije točkice
DVD: jedna točkica

Djevojke! Djevojke! Djevojke!
VTI

Srednji dio Elvisove Havajske trilogije bolji je od prethodnika “Plavi Havaji”, iako ne i po soundtracku: “Return to Sender” i naslovna tema jedini su pravi hitovi. Kralj rock ‘n’ rolla glumi siromašnog pomorca koji sanja o vlastitoj jedrilici i ne zna da se zaljubio u kćer bogataša. Norman Taurog sigurno vodi predvidljiv, ali simpatičan zaplet, a ponajbolje je režiran glazbeno-plesni broj “The Walls Have Ears”. Unatoč drugom mjestu na špici, Stella Stevens je u sporednoj ulozi.
Slika je solidna, zvuk skroman šesterokanalni, dodataka nema. (N. P.)

DVD
Girls! Girls! Girls!, am. mjuzikl, 1962.
R: Norman Taurog GL: Elvis Presley, Stella Stevens

FILM: dvije točkice
DVD: jedna točkica

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika