Objavljeno u Nacionalu br. 415, 2003-10-28

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

Aduti europskog dub-reggaea u Hrvatskoj

Overproof soundsystem u zgrebačkom 'Pauku' i zadarskoj 'Maji'

Ilko ČulićIlko ČulićOverproof Soundsystem – ‘Nothing To Proove’ (Different Drummer / Trolik)

Kad kažete supergrupa, zbog previše loših iskustava većina će ljudi najprije pomisliti na skupinu isluženih veterana koji putuju svijetom i trguju ostacima stare slave. Ali kad u CD playeru imate prvijenac birminghamskog Overproof Soundsystema, onda se supergrupa nastala spajanjem Groove Corporation i Rockers Hi Fi momentano pretvara u jedan od najjačih aduta europske dub-reggae scene. Nakon klupskog i festivalskog hita “Watch What You Put Inna Rizla”, koji bi lako mogao postati novom himnom “Cannabis Cupa”, uopće nije nužno otvarati debeli dosje s njihovim minulim radovima. Međutim, “Nothing To Proove” je prije svega trijumf velikog iskustva koje se proteže sve do konca 80-ih i techno-pop banda Electribe 101 koji je imao nekoliko dance hitova s njemačkom pjevačicom Billie Ray Martin. Već 1992. dečki su shvatili da ih više ne privlači komercijalni dance, zatvorili se u vlastiti studio “Elephant House”, a dvije godine poslije vratili se kao electro-dub band Groove Corporation. Za njima su četiri studijska albuma i hrpa vrhunskih remikseva, od dub verzija Boba Marleyja, UB 40 i Morriconea do plesnog “steppers” miksa na Thievery Co. singlu “The Richest Man In Babylon”.
Dok su se Electribe 101 transformirali u Groove Corporation, na drugom kraju Birminghama Richard Wittingham i Glyn “Bigga” Bush osnivali su Rockers Hi Fi. Kultni dub-house band, primijećen 1993. nakon izvrsnog debi-albuma “Rockers To Rockers”, odigrao je vrlo značajnu ulogu u profiliranju britanskog trip-hop zvuka. No kako su trendseterski brit magazini pratili samo bristolsku sekciju trip-hopa, Rockersi su se prebacili na njemačko tržište, gdje su dosegnuli zavidnu tiražu s trećim albumom “Overproof”. U Birminghamu, koji je nekoć imao jaču reggae scenu od Londona (Steel Pulse, UB 40, Pato Banton), Wittingham je s frendovima iz G-Corp pokrenuo mjesečni klupski program “Overproof”, opisan kao “reggae music in all styles”. U nepunih godinu dana došli su do 1500 stalnih posjetitelja, a onda se pojavio njemački promotor s ponudom za europsku turneju.
Nakon prvog đira po njemačkim, austrijskim i švicarskim klubovima peteročlani soundsystem (DJ, 2 MC-ja, klavijaturist i perkusionist) popeo se na pozornice velikih reggae festivala, dok su u studiju “Elephant House” počele pripreme za snimanje singla “Watch What You Put Inna Rizla” i albuma “Nothing To Proove”. Kroz 12 pjesama besprijekorno su pokrili skoro sve važnije stilove reggae glazbe: rocksteady u “Geth With It”, roots u “Live It Up Right” i “The Plea”, dub u obradi Mad Proffesorove “Kunta Kinte”, jungle u “This Sound”, te dancehall u dva nova potencijalna hita: “Got To Be A Way” i “The Herb”, u kojoj je Overproofov vokalni duo Ras Tweed-Juggla zamijenio Leftfieldov MC Cheshire Cat. Promotivna turneja “Nothing To Proove 2003” opet je krenula iz Njemačke, ali ovoga puta Overproof Soundsystem dolazi i u Hrvatsku, u petak, 31. listopada, na Bass Culture u zagrebačkom “Pauku”, a dan poslije u zadarski klub “Maya”.

Susheela Raman – ‘Love Trap’ (Narada World / Dallas)

Stara priča o britanskom imperiju u kojem sunce nikad ne zalazi danas se može ispričati kroz životopis indo-folk pjevačice Susheele Raman. Rodila se u Londonu, u obitelji tamilskih emigranata, odrasla je u Australiji, studij klasičnog pjevanja završila je u Indiji, uglavnom snima u Engleskoj, a izdavača je našla u Americi. Nakon zagrijavanja u koncertnoj pratnji Nitina Sawhneyja i etno-breakbeat banda Joi, Susheela se osamostalila albumom “Salt Rain” s kojim je došla do nominacije za nagradu Mercury i do laskavih usporedbi sa Sheilom Chandrom. “Love Trap” ima još veći potencijal jer raskošna fuzija različitih indijskih vokalnih tehnika i akustičnog instrumentarija u produkciji Sama Millsa (bivši 23 Skidoo) nadvisuje gotovo sve što su dosad snimile engleske neofolk primadone Dido Armstrong i Beth Orton.

Razni izvođači – ‘The Desert Sessions 9&10’ (Ipecac / Aquarius)

U stankama između snimanja i turneja s Queens Of The Stone Age, Josh Homme najradije odlazi s prijateljima na izolirani ranč De La Luna u kalifornijskoj pustinji, uključuje agregat za struju i nastavlja session započet prije desetak godina. Na dva posljednja sessiona odsvirana početkom 2003., naslovljena “I See You Hearin Me” i “I Heart Disco”, Josh je okupio P. J. Harvey, Joeyja Castilla (Queens), Twiggyja Ramireza (Marylin Manson), Chrisa Gossa (Masters Of Reality) i Josha Freeseja (A Perfect Circle). Snimatelj i producent Joshua Al je iz njihove svirke ekstrahirao 45 minuta stoner-rocka s najmanje dvije izvrsne pjesme: “I Wanna Make It With Chu” i “In My Head… Or Something”, u kojima se još više otvara apetit za sljedeći album Queens Of The Stone Age.

Soundtrack – ‘Kill Bill Vol. 1’ (Maverick / Dancing Bear)

Soundtrack za “Pulp Fiction” pokrenuo je planetarni revival surf i twang glazbe koji je na površinu izbacio bandove poput finskih Flaming Sideburnsa i naših Bambi Molestersa. Glazba iz filma “Kill Bill Vol. 1” možda neće imati takve implikacije, ali Tarantino je opet obrisao prašinu s nekih zaboravljenih ili opskurnih stvari sa svih strana svijeta, od “Bang Bang (My Baby Shoot Me Down)” Nancy Sinatre preko “Twisted Nerve” proslavljenog filmskog skladatelja Bernarda Hermana (“Taksist”, “Bitka na Neretvi”) do “easy listeninga” rumunjskog frulaša Gheorghea Zamfira i potpuno bizarne, ali zamalo neodoljive pjesmice “Woo Hoo” japanskog garage-rock banda The 5.6.7.8’s. U selekciji materijala Tarantino je napravio samo dvije veće pogreške. Prvu, kad je skoro cijelu treću četvrtinu albuma ostavio za jeftinu disco verziju “Don’t Let Me Be Misunderstood” iz 1978., a drugu kad je kompoziciju “Super 16” legendarnog kraut-rock banda Neu! brutalno srezao na jedva dvije minute.

Zvjezdice:
Overproof Soundsystem – 4
Susheela Raman – 4
The Desert Sessions – 3
Soundtrack ‘Kill Bill’ – 3

Top lista:
1.OutKast – ‘Speakerboxxx / The Love Below’
2.Sergent Garcia – ‘La Semilla Escondida’
3.Overproof Soundsystem – ‘Nothing To Proove’
4.Unkle – ‘Never Never Land’
5.Soundtrack ‘Kill Bill Vol. 1’

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika