Objavljeno u Nacionalu br. 843, 2012-01-10

Autor: Ivan Pandžić

Konstruktor dugove plaća nepostojećim građevinskim radovima

Dobavljačima i kooperantima umjesto novca nude da se cesijom naplate od Hrvatskih autocesta kada Konstruktor jednom bude radio na Podravskom ipsilonu, mostu na Dravi, autocesti Zagreb-Sisak...

Građevinske tvrtke nadaju se novim 
velikim projektima kojih zasad nemaGrađevinske tvrtke nadaju se novim velikim projektima kojih zasad nemaO tome u kolikim problemima je Konstruktor, nekad najveća građevinska kompanija, svjedoči i nevjerojatan podatak da svoje dugove plaćaju budućim radovima za koje se ne zna hoće li i kada biti odrađeni. Dobavljačima i kooperantima umjesto novca nude da se cesijom naplate od Hrvatskih autocesta kada Konstruktor jednom bude radio na Podravskom ipsilonu, mostu na Dravi, autocesti Zagreb-Sisak... Radovi na tim dionicama već godinama stoje ili idu puževim korakom jer Hrvatske autoceste uopće nemaju novca za investicije, a sve ugovore je potpisao tadašnji premijer Ivo Sanader pred lokalne izbore 2009. godine.

Neki izvođači poput Strabaga zbog toga traže milijunske penale. Naravno da u takvoj situaciji najgore prolaze mali dobavljači koji samo žele svoj novac i nemaju izbora, pa su mnogi pristali na aranžman. Rokovi u kojim im je Konstruktor Željka Žderića trebao platiti, prošli su prije pola godine, a i nova naplata od budućih radova je potpuno neizvjesna. Zato, kada jednom potpišu Konstruktoru da će se naplatiti od HAC-a u neodređeno vrijeme, otvorena im je mogućnost da taj svoj dug dalje prodaju. Mali kooperant tako može dobiti od faktoring kuće novac, ali da se odrekne pet posto potraživanja. U ovoj piramidi, osim činjenice da Konstruktor prodaje dugove za neizvjesne radove, u oči upada činjenica i da su faktoring kuće spremne preuzeti prilično rizične dugove.

U građevinskim krugovima postoje spekulacije o povezanosti osoba u HAC-u s onima koji otkupljuju potraživanja kako bi prije došli na red naplate, pogotovo zato što je HAC već u 2009. godini odlučio zabraniti cesije kako bi mogao kontrolirati strukturu vjerovnika. Ali istinitost takvih spekulacija bi trebali istražiti ljudi novog ministra prometa Zlatka Komadine koji još nije imenovao novu upravu i nadzorni odbor u HAC-u. Hrvatske autoceste, najveća državna tvrtka-investitor koja je uložila u cestogradnju 36 milijardi kuna, i Konstruktor kao najveći izvođač, u milimetar djele dobro i zlo. Dok se gradilo, Konstruktor Željka Žderića je dobivao poslove, a onda su počele pucati afere i cestogradnja je stala zbog krize. HAC više ne može vraćati svoje dugove koji su došli do 23 milijarde, a Konstruktor je počeo rasprodavati svu imovinu. Unatoč tome, za Žderićevu tvrtku, zadnje revizorsko izvješće iz 2010. bilježi da su nelikvidni, a prihodi su pali sa 2,1 na 1,7 milijardi kuna. Za upravo završenu godinu, mogu se očekivati još gori podaci, a HAC prodaju (koncesije) tek čekaju.

Vezane vijesti

Tri hrvatske tvrtke na natječaju za autocestu u BiH

Tri hrvatske tvrtke na natječaju za autocestu u BiH

Tri hrvatske građevinske tvrtke, Viadukt, Konstruktor i Ingra inženjering, prijavile su se odvojeno na međunarodni natječaj za izgradnju 37… Više

Komentari

registracija
13/7/11

kosmo, 10.01.12. 04:00

Ne plaća samo nepostojećim građevinskim radovima. Konstruktor je u Kataru platio dobavljačima i kooperantima čekovima bez pokrića, po nalogu direktora. Istog dana nakon njihovog izdavanja, direktor je napustio Katar. Policija je imala posla. Konstruktor ovaj mjesec zatvara svoje kancelarije i napušta Katar. Pitam se zbog čega? A i dobro je utabao put ostalim firmama iz Hrvatske.


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika