Objavljeno u Nacionalu br. 844, 2012-01-17

Autor: Milan Pavlinović

Izložba Petikata

Metafore u izlogu

Dizajner Stanislav Habjan i slikar Danije Žeželj u Kući Lauba s Dućanom metafora predstavit će raznolike i ekskluzivne artefakte, od grafičkih mapa do stripova

Habjan u radionici s vilenjačkom kapom, predmetom iz Dućana, i bocom hvarskog crnog vina s etiketom PetikatHabjan u radionici s vilenjačkom kapom, predmetom iz Dućana, i bocom hvarskog crnog vina s etiketom PetikatNeobičnu instalaciju od bijelog drveta i kovanog željeza protkanu biljem, ambijent ispunjen raznovrsnim predmetima, radovima i darovima, komunikacijsku točku "stvaranja, druženja i razmjene" predstavit će pisac i dizajner Stanislav Habjan i slikar i strip-crtač Danijel Žeželj u Kući Lauba od 27. siječnja do 27. veljače. Instalacija naziva Dućan metafora, koju Habjan naziva i brodom, bit će "usidrena i meko omeđena svjetlima i sjenama, škrinjama i konopima, glazbom i glasovima". To je istodobno izložba i radionica, mješavina fiktivnog i stvarnog, intimnog i javnog, rada i ponašanja, zgusnuti uzorak jedinstvene poetike koju u svom djelovanju njeguju i predstavljaju autori poznati i pod imenom Petikat.

DUĆAN METAFORA predstavlja radove u rasponu od umjetničkih grafika, dizajnerskih proizvoda i upotrebnih predmeta do intimnih fetiša i artefakata kojima je teško odrediti vrstu. Bilježnice s prozorima, crtaći dnevnici, fascikli-grafike, knjige-kutije, eksperimentalne slikovnice za pjesnike i djecu, dnevne poetske crtice iz pisaćeg stroja, pjesnički kalendar, radničke jakne s imenima fiktivnih ili davno ugašenih tvornica, dječje kanotjerice s manifestnim iskazima, vilenjačke i kape žirove, fotografije i plakate koji svjedoče o prošlosti i dokumentiraju budućnost, kartoline i stripovi...


Uz knjige, albume i grafičke mape (Petikat je objavio više od 20 autorskih izdanja), instalacija u Laubi je riznica novijih proizvoda u malim nakladama, ponekad u samo jednom primjerku, s potrebom koja nesumnjivo nadilazi komercijalni interes. "Dućan metafora je ambijent u kojem mogu zadržati intimnu slobodu, raditi svoj posao, osjećati se i ponašati kao kod kuće, bez obzira na to koliko je kontekst javna situacija. Ono što Danijelu kod slikanja uživo znači glazba saksofonistice Jessice Lurie - mogućnost da se bude svoj i u neprirodnoj situaciji - meni znači neposredna okruženost njegovim crtežima, mojim svakodnevnim igrama i radnim neredom, našim proizvodima i priborom. Ono što svim metaforama određuje nazivnik jest literarnost ideja, osebujna (ne)komunikativnost koja strasno računa na odaziv, premda joj ne nedostaje apsurda i ludizma, te činjenica da je međusobnu povezanost svih detalja u ambijentu moguće otkrivati i čitati kao što se čitaju i odgonetavaju sazviježđa na nebu ili romani omiljenih pisaca: s uzbuđenjem koje nas povezuje istovremeno i s djetinjstvom i s možda već zaboravljenom vjerom u budućnost", kaže Habjan koji će 30 dana svakodnevno biti prisutan na svojoj "palubi" u Kući Lauba. U svom "gostujućem domaćinstvu" obnavljat će i dotjerivati asortiman Dućana, razgovarati s posjetiteljima, čitati i pisati. Od toga će nastati dnevnik boravka koji će ujedno biti i tekst kataloga čije će predstavljanje 27. veljače zaokružiti projekt.

DODATNU ZANIMLJIVOST KONCEPTU daje slikovnica Dućan metafora u kojoj Habjan i Žeželj riječima i slikama unaprijed i usporedo predstavljaju svoj motiv za otvaranje takvog dućana, nudeći ujedno i vrlo osobitu inačicu završetka u kojoj, bez obzira na "izmaknuti hepiend", postoji jasan putokaz za dalje. "Još prije sedam godina naletio sam na kratku bilješku iz sjećanja ruskog pisca Jurija Oleše koja mi je zazvonila kao potpuno moj slučaj. Spojio sam u glavi s crtežima iz Danijelovih bilježnica i čudo tog poklapanja rezultiralo je radnom verzijom slikovnice, čiji sam prvi prijelom složio tada s Borisom Greinerom, ali tekst ustvari nije bio dovoljno dobar i knjizi je očito bilo suđeno da se uredi drukčije. Tek sam ljetos na pravi način osjetio dubinsku povezanost između te ideje i moje intimne potrebe da izađem iz svoje garaže i napokon stvorim prostor u kojem ću moći otvoreno i bez opterećenja predstavljati ono što se radi u našoj radionici. Sadašnji tekst slikovnice meni je najdraži tekst koji sam potpisao, pri čemu ne zaboravljam zahvalnost Oleši i Danijelu, koji je dodao posljednju i najvažniju rečenicu. I naslikao cijelu slikovnicu ponovno. Sama instalacija, njena materijalna izvedba i dizajn krasan su rad Hrvoja i Marele Đukez i njihova kućnog studija Drvolab”, rekao je Habjan koji se svojim umjetničkim djelovanjem na spoju književnosti, likovnosti i dizajna javio početkom 80-ih kao autor knjige priča "Nemoguća varijanta" te osnivač i koautor Greiner&Kropilak Mailart Officea.

Upoznavanje i prijateljstvo s Žeželjom početkom 90-ih stvorilo je Slipu konfidencu, umjetničku 1. Rewritable Classics Biblioteka pisaćih blokova 2. Becycled! Zastava, akrilik na platnu D. Žeželja 
3. Umjetnik otpora Knjiga Ane Marije Habjan s Vladom Kristlom 4. Uteg za rukopise Skulptura od
kovanog željeza 5. Be Fair To Dog Emajlirane pločice za vrata 6. Samo slon se brije sam Ogledalo
za brijanje u paru 7. Vješalica za suncobran i sombrero Klasje Habjan 8. Fotografije iz škafetina Borisa Cvjetanovića 9. Plava bilježnica br. 10 plavih korica i listova 10. Spasonosni ogrtač
Polivinilska pelerina 11. Hommage crvenom Peristilu Majica s grafičkim prikazom 
12. Industrijski Strip D. Žeželja1. Rewritable Classics Biblioteka pisaćih blokova 2. Becycled! Zastava, akrilik na platnu D. Žeželja 3. Umjetnik otpora Knjiga Ane Marije Habjan s Vladom Kristlom 4. Uteg za rukopise Skulptura od kovanog željeza 5. Be Fair To Dog Emajlirane pločice za vrata 6. Samo slon se brije sam Ogledalo za brijanje u paru 7. Vješalica za suncobran i sombrero Klasje Habjan 8. Fotografije iz škafetina Borisa Cvjetanovića 9. Plava bilježnica br. 10 plavih korica i listova 10. Spasonosni ogrtač Polivinilska pelerina 11. Hommage crvenom Peristilu Majica s grafičkim prikazom 12. Industrijski Strip D. Žeželjagrupu čiji je opus u kontekstu hrvatske likovne i dizajnerske scene značajan. Nastupanja u mnogim europskim gradovima obilježila je i konstrukcija Human Weight Printera, unikatnog tipa grafičke preše za dvije osobe kojom je ostvaren niz performansa i otisaka grafika uživo. Habjan je poznat i kao dizajner brojnih vizualnih identiteta, oblikovao je materijale za nastupe hrvatskih umjetnika na venecijanskim bijenalima, plakati su mu uvršteni u prestižne međunarodne publikacije, bio je art direktor novina za kulturu Homo volans i glazbenog časopisa Nomad... Žeželj i Habjan oblikovali su ovogodišnji vizualni identitet za pulski festival knjiga Sa(n)jam, gdje su predstavili novi album Industrijski, izveli performans Simetrija kvadrata zajedno sa saksofonisticom Jessicom Lurie i bubnjarom Robertom Kainarom te premijerno izložili Dućan metafora.

"DUĆAN METAFORA NA pulskom festivalu knjiga i autora bio je izlog stilskih figura u koji se moglo ući kao u knjigu, moglo ga se čitati kao knjigu i zavoljeti ili ne, baš kao knjigu. Ako se svidio, iz njega se, za razliku od knjige, moglo ponijeti i nešto opipljivo, dokaz postojanja fikcije. Bio je naslovljen 'Za svaki slučaj'. Naslov je vrijedan čuvanja jer, bez obzira na to što ponudu Dućana čine stvari koje su napravljene iz čiste radosti i što u svakoj ima nekog humora, to je ozbiljna stvar goleme energije, koja je sukus cijelog jednog autorstva i ujedno početak sasvim drukčijeg oblika ponašanja u vezi s tim. U tom smislu naslov 'Za svaki slučaj' upućuje na to da je ponuda darova sveobuhvatna i da pokriva svaku, pa i najapsurdniju priliku", govori Habjan, ističući da je postavljanje Dućana metafora u Kući Lauba epizoda uvelike različita od pulske.

"Dućan metafora je ne samo palubom sličan brodu kojim se uplovi u luku i ostane na vezu neko vrijeme. Ovaj brod voli ranije nešto znati o ljudima koji žive u luci i želi pripremiti nešto upravo za njih. To je prirodno kao kad se prvi put dolazi nekome u kuću. A to onda bude i prvi korak u ono što je smisao, da se nešto jedinstveno dogodi u toj razmjeni i suživotu dok traje. S iskustvom različitih plovidbi nakon 30 godina znam da mi sjećanja najviše čine i određuju ljudi. Od projekata i zamisli malo što drugo ostane. Oblikovanje Dućana metafora kao instalacije rezultat je upravo te spoznaje, potrebe da se nešto uzvrati i odluke da se živi dalje. Dogovor o boravku u Laubi doslovno je smještanje naše radionice u kontekst suvremene hrvatske umjetnosti, čemu nakon dekada brižne dekontekstualizacije, ne nedostaje humora i apsurda. Zato me mjesec dana života u Laubi jako veseli, prilika je da se dogodi nešto sasvim novo i da se to novo odmah uhvati i imenuje, postajući opet radnim materijalom. Paluba je usidrena točno između literature i likovnosti, instalacije i performansa, ateljea i izložbe, koristeći stalno osvijetljen prostor. Čini mi se najpoštenijim potpuno otvoriti stvar i neposredno reagirati na ljudski poticaj. Uopće ne znam otkud mi hrabrosti za toliku izloženost, ali vjerujem da se ništa ne događa slučajno. Luku srećom poznajem i volim, što odgovornost ne čini manjom. A uzdam se i u nevidljivu bruklinsku golubicu čiju lakoću osjećam na kapi", metaforički kaže Habjan, upućujući na to da bi golubica mogla biti Žeželj, koji se, nakon života u Zagrebu, Londonu i talijanskom gradiću Montepulcianu 1995. preselio u Seattle, a potom u Brooklyn, odakle danas surađuje s brojnim izdavačkim kućama i novinama, kao što su DC Comics, Marvel, The New York Times i Harper's Magazine, objavljujući istodobno autorske albume širom svijeta. P

OSLJEDNJIH GODINA SE BAVI i animacijom, njegov je kratki film "A Different Rabbit" prošle godine prikazan na nekoliko festivala, a u koprodukciji Zagreb filma i Petikata priprema se i film "Fibonaccijev kruh". Nedavno je na festivalu Next Wave predstavljen projekt Brooklyn Babilon, Žeželjeva animirana filmska priča uz slikanje uživo, s glazbom koju je napisao Darcy James Argue i uz izvedbu njegova orkestra. Uz svojih sada već više od 20 autorskih strip-albuma, u suradnji s Habjanom i u okviru Petikata redovno ostvaruje i neobična izdanja, grafičke mape i slikovnice kao što su Petikat Exp., Becycled Quotes, Be Fair to Dog!, Lun, Život mimo, 12P. Najavljujući da životu nomadskog projekta Dućan metafora prava iskušenja slijede, Habjan je spomenuo i postavljanje u Galeriji HDD u Zagrebu početkom listopada. "Na prijedlog za izložbu u galeriji dizajnerskog društva potaknula me kći Klasja koja studira dizajn, a učinilo mi se zanimljivim predstaviti cjeloviti dizajnerski posao radionice Petikat kao rezultat vrlo poticajne suradnje s naručiteljem. Projekt je u HDD-u prihvaćen, što nas je razveselilo, tim više što se u međuvremenu sve zamišljeno, pa i više od toga, ostvarilo na takav način da mi se čini zbilja važnim izložiti taj radni proces skupa s rezultatima, osobito zbog mladih dizajnera i njihove situacije koja i nije toliko blistava. Da znaju da je tako nešto moguće, da je profesija lijepa i da vrijedi truda."

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika