Objavljeno u Nacionalu br. 845, 2012-01-24

Autor: Ivan Pandžić

Malverzacije u Croatia Airlinesu

Ukrali milijun dolara goriva za avione

Umjesto da se istraži gdje nestaje gorivo, piloti koji su prijavili krađu sukobili su se s Upravom, a glavni opskrbljivač Ina od svega pere ruke

Dizanje cijene goriva redovito je opravdanje za gubitke te kompanijeDizanje cijene goriva redovito je opravdanje za gubitke te kompanijeJe li moguće da godišnje u tvrtki izgubite oko šest milijuna kuna jer gorivo "nestane", a da za to nema ni jasnog objašnjenja ni odgovornih? Pitate li trolist sastavljen od Uprave naše jedine zrakoplovne kompanije Croatije Airlines, njihove pilote te našu najveću naftnu kompaniju Inu, to je moguće.

U nedavnu sukobu oko načina vođenja kompanije između pilota i Uprave Croatia Airlinesa opaska o krađi goriva činila je manji dio. Tek je ovlaš spomenuta u kontekstu da gorivo nestaje. Prema dokumentima i izračunima koje smo dobili od sindikata, godišnje je riječ o trošku od minimalno milijun dolara, a samo na Airbusevima, koji čine više od pola flote, radi se trošku od 740 tisuća dolara godišnje. Kako nam govori jedan od onih koji je sudjelovao u izradi dokumentacije i koji zna kako stvari funkcioniraju u praksi, ljuti su na upravu CA, predvođenu Srećkom Šimunovićem, jer godinama ne želi riješiti taj problem. S druge strane, kaže, tjeraju pilote da lete sa što manjim rezervama goriva da bi se smanjili troškovi iako bi to moglo ugroziti sigurnost putnika. Naspram godišnje krađe od milijun dolara, na letu s manjim rezervama uštedi se tek 190 tisuća dolara. Od Uprave samo traže da riješi taj problem. Pojednostavljeno, u hrvatskim zračnim lukama postoji razlika između naručene i plaćene naspram stvarno utočene količine goriva.
"Na pet tona goriva razlika je 100 do 150 kilograma. Može se činiti malo, ali uzmete li u obzir da se gorivo nadopunjava i tri puta dnevno po zrakoplovu, dolazite do golemih gubitaka. Uprava je o svemu obaviještena, ali problem nikad nije riješen", kaže nam jedan od pilota iz sindikata. Podaci su poznati redakciji, ali s imenom nije htio istupati jer se boji posljedica.

Objašnjava da u svakoj zračnoj luci u koju putuju postoje razlike između utočenog i plaćenog goriva, ali nigdje kao u Hrvatskoj. Na 25 drugih aerodroma na koje lete te količine variraju od plus do minus 10 kilograma, a jedino su kod nas razlike ovako velike. I samo kod nas zrakoplov pokazuje minus, nikad plus. "Ne znamo zašto se to događa. Ina koja toči gorivo kaže da ima ispravne instrumente, što bi trebalo značiti da su oni u zrakoplovu neispravni. No kako onda isti zrakoplov ne pokazuje takve razlike u inozemstvu?", pita se naš sugovornik. Gorivo je inače jedan od najvećih troškova Croatia Airlinesa i dizanje njegove cijene je redovno opravdanje za gubitke te nacionalne kompanije. Kako su nam odgovorili iz Uprave, trošak goriva je otprilike iznosio 25 posto operativnih troškova, što prema podacima za 2010. iznosi oko 375 milijuna kuna. U 2010. kompanija je imala gubitak s povezanim društvima od 124 milijuna kuna, a sama 109 milijuna kuna. Rezultati za prošlu godinu trebali bi biti bolji jer je gubitak prepolovljen unatoč rastu cijene goriva. Baš zato bi prijave pilota o nestanku goriva trebale biti u središtu pažnje Uprave.

U opširnu odgovoru koji nam je poslao glasnogovornik Croatia Airlinesa Davor Janušić konstatira se i da su upoznati s razlikama između utočenog goriva i isporučenih količina, ali da se one pojavljuju kod svih kompanija i u svim zračnim lukama. Pretpostavka je da se to događa jer zrakoplov bilježi gorivo u kilogramima, a mjerač na točioniku u litrama. Nadalje, možda i zbog različite gustoće između goriva u spremniku i onog koji se dotače, te eventualno upaljena uređaja za hlađenje putničkih kabina koji troši gorivo. Iz Uprave Croatia Airlinesa objašnjavaju da imaju certificirane inspektore koji provjeravaju infrastrukturu dobavljača goriva te da su obavili i kontrole spremnika zrakoplova tipa Dash. Uglavnom, iz tih se odgovora ne vidi da su našli uzrok razlika. I u službenom odgovoru i neslužbeno Uprava za postojanje ovih razlika lopticu prebacuje na pilote.
"Kapetan i kopilot dužni su obaviti nadzor o količinama i o težini goriva. Ako razlika prelazi 50 kilograma, dužni su je zabilježiti na dostavnici prije nego što je potpišu. U 2010. imali smo tek 57 primjedbi od 25.559 letova i one su dostavljene naknadno. Najveća odgovornost za svu moguću štetu za isporuku goriva upravo je na pilotima i zato su paradoksalne optužbe sindikata kojima se odgovornost prebacuje na Upravu tvrtke", odgovaraju iz Croatia Airlinesa.

Prema tom odgovoru, proizlazi da su piloti izašli u javnost s podacima o nestanku goriva iako su oni krivi za to, odnosno ako hoćemo baš pojednostaviti, zato što su oni krali. I to zvuči nevjerojatno. Dakle, ostaje još opcija da varaju Inini radnici koji toče gorivo. Uprava Croatia Airlinesa je inače ljuta i na Inu jer su u Hrvatskoj praktički monopolist za mlazno gorivo i jer su im cijene veće za 18 posto u odnosu na inozemne zračne luke. No nisu Inu spominjali kao krivca za razlike između utočenih količina. U Ini također odbacuju takvu mogućnost. Iz kompanije su detaljno opisali proces točenja te dodali da njihovi uređaji imaju sve ateste koji pokazuju ispravnost, a i pod carinskom su kontrolom. Istakli su da im Uprava Croatia Airlinesa nije dala ni jednu službenu reklamaciju na razlike u gorivu, nego da je tek u siječnju ukazala na mogućnost razlike, što trenutačno provjeravaju. Neslužbeno smo saznali i da je Ini prijavljena razlika samo u Dashovima, a ne u svim zrakoplovima. Iz toga proizlazi da su krivi avioni.

I tako se zatvara krug da nitko nije odgovoran za razliku u gorivu. Ako maknemo fizikalna svojstva koja su ista u svim lukama, ostaje činjenica da su najveće razlike u Hrvatskoj. Ili kradu Inini radnici u suradnji s pilotima ili postoji prešutan dogovor između Ine i Croatia Airlinesa ili su piloti potpuno lažirali svoja izvješća. Jedna od ovih opcija mora biti točna. I za kompaniju poput Croatia Airlinesa, koja gomila gubitke i koristi obilne državne subvencije, ne može se dogoditi da odgovori ostanu visjeti u zraku.

Vezane vijesti

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Udružuju se Croatia Airlines i Adria Airways?

Hrvatski nacionalni prijevoznik Croatia Airlines i slovenski nacionalni prijevoznik Adria Airways mogli bi uskoro početi razgovore o udruživanju,… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika