Objavljeno u Nacionalu br. 442, 2004-05-04

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

'Gust of' dokazuje da su Gustafi lokalni bend svjetske klase

Jedan gostioničar sa Sovinjaka jedini je shvatio: Gustafi su spomenik kulture

Ilko ČulićIlko ČulićGustafi – ‘Gust Of’ (Dancing Bear)

Nedaleko od Motovuna, na brdu Sovinjak, nalazi se mala gostionica uvučena u debelu hladovinu. S platoa na najstrmijoj padini brda pruža se prekrasan pogled na Buzeštinu, ali dio vidikovca zatvara sklepana natkrivena pozornica na prvi pogled suvišna u selu sa svega desetak stalnih stanovnika. Gosti iz Zagreba koji tamo provode ljetni odmor godinama nagovaraju vlasnika na rušenje već derutnog objekta, a on uporno odbija njihove prijedloge jer su na tom mjestu jednom svirali Gustafi. Gostioničar sa Sovinjaka vjerojatno je prvi shvatio nešto što možda nikad neće biti ni spomenuto u županijskim i nacionalnim kulturnim institucijama. Gustafe bi doista trebalo tretirati kao spomenik kulture.
U prvoj inkarnaciji iz 80-ih, pod imenom Gustaph y njegovi dobri duhovi, to je bio post new wave band na tragu Talking Headsa koji je 1985. zaokružio vrlo zanimljiv debitantski album “V” u produkciji pokojnog Milana Mladenovića. Ploča je na papiru imala dva izdavača, zagrebački “Jugoton” i privatni slovenski label “Dokumentarnu”, no njihova suradnja je ubrzo zapela na birokratskim zavrzlamama u kojima se na kraju istopio početni entuzijazam Gustafa. Nakon duge pauze nekadašnji beskompromisni alternativci vratili su se kao općenarodna koncertna atrakcija s godišnjim prosjekom od najmanje 100 nastupa po Istri, što će nakon prelaska preko Učke biti čvrsta podloga za održavanje reputacije najbolje usviranog domaćeg banda. U njihovu repertoaru savršeno prilagođenom alkoholiziranom ambijentu ”štale” dominirale su jednostavne poskočice “Brkica” i ”Žminjka”, ali već je na albumima “Tutofato” i “Zarad tebe” bilo dovoljno materijala za dokazivanje kako brojna kumpanija Edija Maružina zapravo gradi dvostruki identitet u kojem uvijek ima prostora za punokrvan rock sastav.
Druga strana Gustafa potpuno je razotkrivena na CD-u “Gust Of” koncipiranom tako da se odmah može prihvatiti Edijeva napomena da to nije nikakva kompilacija nego novo djelo sa starim stvarima. Nakon nove pjesme “Naša san je” i jednominutne minijature ”Žrtve plesa” koja podsjeća na izgubljeni album “V”, redaju se zvučne ilustracije paralelne povijesti Gustafa, po prvi put odvojene od starih hitova i provjerenih koncertnih favorita. Postavljene u drukčiji kontekst – “Minja” s albuma “Tutofato”, naslovna pjesma s albuma “Zarad tebe”, “Trolio” sa “Sentimiento muto”, “Ma san koma” izvučena iz “Vraćamo se odmah” ili sjajni “Romeo” skinut s posljednjeg LP-ja “Na minimumu” – navode na isti zaključak, za Gustafe možda važniji od svih “Porina” koje nisu dobili u posljednjih deset godina. Na albumu “Gust Of” gotovo sve snimke iz 90-ih zvuče kao da su napravljene prije samo nekoliko mjeseci, što je uglavnom nedostižno za domaće rockere koji obično ostaju zbunjeni već na prvom skretanju sa sigurnog puta popločenog hitovima. Nakon 45 minuta vožnje alternativnom rutom najzadovoljnija će ipak biti Edijeva “publika iz četvrtog reda” jer “Gust Of”, više od bilo kojeg prethodnog izdanja Gustafa, upotpunjuje sliku lokalnog banda svjetske klase.

Natalie Merchant – ‘The House Carpenter’s Daughter’ (Myth America / Dancing Bear)

Nakon izvrsnog albuma “Motherland” iz 2001., obilježenog proročanskom porukom “This house is on fire”, Natalie Merchant je privremeno zapostavila autorske radove i posvetila se obradama folk tradicionala i novijih stvari koje bi možda jednog dana mogle upasti u tu kategoriju. Premda je u pedantnom etnomuzikološkom istraživanju otrgnula od zaborava nekoliko drevnih američkih pučkih pjesama, svoje će europske simpatizere vjerojatno lakše pridobiti efektnom interpretacijom Fairport Convention standarda “Crazy Man Michael” ili uvodnom kompozicijom “Sally Ann”, preuzetom od kultnog i nažalost odavno rasformiranog banda The Horsflies, zajedno s violinom virtuozne Judy Human i bendžom Richieja Stearnsa.

State Of Bengal Vs Paban Das Baul – ‘Tana Tani’ (Real World / Dallas)

Brit-azijski producent i DJ Sam Zeman afirmirao se pod pseudonimom State Of Bengal kao bliski suradnik Talvina Singha u klubu “Anokha”, radio je remixe za Bjork i Massive Attack, a onda je prešao u “Real World” da bi u tandemu s indijskim sitaristom Anandom Shankarom predstavio prilično originalnu indo-breakbeat fuziju na albumu “Walking On”. “Tana Tani” je po svemu još ambiciozniji projekt realiziran u suradnji s bengalskim pjevačem Pabanom Dasom Baulom, potencijalnim nasljednikom velikog Nusrata Fateha Ali Khana. Nakon trogodišnjeg studijskog sessiona Zemanova etno-elektronika gotovo je besprijekorno spojena s tradicionalnim “Baul” napjevima u kojima se prožimaju utjecaji hinduizma, budizma i sufijskog islama.

Usher – ‘Confessions’ (Arista / Menart)

Ako nekome želite dokazati da je moderna pop glazba u dosta lošem stanju zbog višegodišnje dominacije R&B ljigavaca, najjače argumente dobit ćete na petom albumu Ushera Raymonda koji je već poharao svjetske top liste šireći se brže od epidemije SARS-a. Nekadašnji R&B wunderkind Usher je s jedva 14 godina prošao na audiciji kod razvikanog producenta Antonia “L.A.” Reida, pa nije nikakvo iznenađenje što je nakon desetljeća uspješne karijere razvio i zavidne kantautorske sposobnosti. Sad ga se već može promatrati kao globalni fenomen jer je naprosto nemoguće pronaći drugog pjevača koji bi za 60 minuta uspio 212 puta ponoviti “baby” i još 47 puta zazvati “sexy lady”. To bi možda mogao izvesti još samo Tony Cetinski, ali da je barem malo mlađi.

Zvjezdice:
Gustafi – 4
Natalie Merchant – 3
State Of Bengal – 4
Usher – 1

Top lista:
1. Edo Maajka – ‘No Sikiriki’
2. Cypress Hill – ‘Till Death Do Us Part’
3. Gustafi – ‘Gust Of’
4. Franz Ferdinand – ‘Franz Ferdinand’
5. Prince – ‘Musicology’

Vezane vijesti

Edo Maajka u Aquariusu

Edo Maajka u Aquariusu

Glazbenik Edo Maajka u pratnji Frenkieja i DJ Soula ovog će petka (11. svibnja) u klubu Aquarius održati prvi zagrebački koncert nakon izlaska… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika