Objavljeno u Nacionalu br. 448, 2004-06-15

Autor: Dean Šoša

DVD/VIDEO

Briljantni prikaz lova na ubojicu

Redateljska verzija 'Lovca na ljude', prvog u nizu od četiri remek-djela kojima se Michael Mann nametnuo kao jedan od vodećih suvremenih hollywoodskih filmaša

Redateljska verzija kultnoga filma “Lovac na ljude” objavljena je u Americi sredinom prošle godine, tako da na hrvatsko DVD tržište dolazi s velikim zakašnjenjem. No što je, tu je. Iako je distributeru bilo pametnije izdati film nakon što se u kinima odvrtio njegov remake “Crveni zmaj”, za prisjećanje na to koliki je majstor Michael Mann nikad nije kasno.
Dotad najpoznatiji po TV serijalima “Kriminalističke priče” i “Poroci Miamija”, Mann je ekranizacijom Harrisova romana “Crveni zmaj” -”Lovcem na ljude” – započeo serijal filmova koji će ga svrstati u najuži krug vodećih hollywoodskih filmaša.
“Lovac na ljude” posjeduje sve karakteristike Mannova autorskog svijeta. Glavni je lik detektiv, glumi ga izvrsni William Petersen, lovac na serijske ubojice, toliko opsjednut poslom da je nakon prethodnog zadatka završio u ludnici. Tip kojega lovi je luđak koji masakrira čitave obitelji, toliko pedantan u svome bezumlju da ga se može usporediti s detektivom. Mannovi su likovi, čak i kada imaju obitelji, osamljenici, a društvo u kojemu se odvija njihova borba otuđena i pesimistična zajednica u kojoj je granica između kriminala i zakona nejasno podvučena. Dodajmo tomu da se, kao i u “Vrućini” i “Probuđenoj savjesti”, glavni lik dvoumi između predanosti obitelji i “zadatku”.
Mannova poetika preuzeta je iz francuskog pesimističnog krimića, osobito filmova genijalnoga Jean-Pierrea Melvillea, no kako je Melville i sam “posuđivao” iz klasične hollywoodske tradicije, može se reći da Mann samo vraća stvari tamo odakle su i krenule. Portretirajući likove veće od života kojima neprijatelj nisu toliko oni koje love koliko zajednica u kojoj se njihov sukob događa, Mann je nastavio spajati utjecaje klasičnoga hollywooda i francuskog žanrovskog filma u trenutku kada je autor slične profilacije, Walter Hill, posustao. Kako su “Posljednji Mohikanac”, “Vrućina” i “Probuđena savjest” samo dokazali Mannovu snagu, možemo se nadati da je “Ali” tek jedan mali eksces u njegovoj karijeri. Ne treba, naravno, ni dodati kako je Mannov “Lovac na ljude” puno bolji film od “Crvenog zmaja” Bretta Ratnera, snimljenog prema istom romanu Thomasa Harrisa.
S obzirom na to da je riječ o DVD izdanju “redateljske verzije” Mannova filma, ne treba se previše uzbuđivati. Dulja samo tri minute od kinoverzije, ova je verzija samo jedna od mnogih koje su, zbog čudnih okolnosti vezanih uz snimanje i distribuciju ovoga filma, kolale proteklih 15 godina. Osim toga, dodane tri minute tehnički su debelo ispod razine ostalog materijala.
Jedini dodatak DVD izdanju “Lovca na ljude” je Mannov audiokomentar u kojemu je veliki redatelj sličan svojim likovima – šutljiv, suzdržan i predan cilju.

DISTRIBUTER: UCD

DVD
Manhunter, am. krim. drama, 1986.
R: Michael Mann; GL: William L. Petersen, Kim Greist, Joan Allen, Brian Cox, Dennis Farina, Tom Noonan

FILM: 3
DVD: 1

DJEVOJKE S DUPLERICE
CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
Redatelj Nigel Cole zaigrao je na kartu neobičnih engleskih junakinja srednje dobi već u svome filmu “Saving Grace”, o kućanici koja počne saditi “travu”, no veliki su mu uspjeh donijele tek “Cure s duplerice”. Priča zasnovana na istinitom slučaju engleskih starijih gospođa koje su se slikale polugole za kalendar kako bi namaknule novac potreban mjesnoj bolnici nije nezanimljiva, no Cole je slab redatelj, u čijoj izvedbi istina djeluje lažnije od najbezočnije izmišljotine. Film donekle spašavaju vrlo dobre glumice među kojima se ističe Helen Mirren.
Jedini dodaci skromnom DVD izdanju filma su izbačene scene i dva “featurettea”. U jednome od njih pojavljuju se prave cure s duplerice.

Calendar Girls, brit. hum. drama, 2003.
R: Nigel Cole
GL: Helen Mirren, Julie Walters, John Alderton, Linda Bassett, Annette Crosbie
FILM: 1
DVD: 1

DOBRODOŠLI U DŽUNGLU
BLITZ
DVD+VHS
Pustolovna akcijska komedija “Dobrodošli u džunglu” predstavlja itekako dobrodošao odmak od estetike Michaela Baya i Jerryja Bruckheimera, dominantne u golemoj većini visokobudžetnih akcića posljednjih godina. Priča o utjerivaču dugova kojega šef pošalje na zadatak u Amazoniju nije neka najpametnija koju smo vidjeli, međutim bivši kečer The Rock, odnosno Dwayne Douglas Johnson (“Kralj škorpiona”), sasvim je simpatičan tip, a i redatelj Peter Berg ne pokazuje da je odrastao na spotovima. The Rocku sekundiraju rutiner Christopher Walken, Stifler iz “Američke pite” Sean William Scott i Rosario Dawson, junakinja remek-djela Spikea Leeja “25. sat”.
Najzanimljiviji dodatak vrlo dobrom DVD izdanju filma je Bergov i Rockov audiokomentar.
The Rundown, am. pust. akcić, 2003.
R: Peter Berg
GL: The Rock, Seann William Scott, Rosario Dawson, Christopher Walken, Ewen Bremmer
FILM: 2
DVD: 2

DR. JEKYLL I MR. HYDE
ISSA
DVD
DVD izdanje “Dr. Jekylla i Mr. Hydea” nudi dvije ekranizacije Stevensonova romana. Iako su obje prvorazredne filmske poslastice, starija verzija koju je 1931. režirao briljantni Rouben Mamoulian puno je slojevitija, subverzivnija i bolja. Osim toga, iako je Victor Fleming, redatelj filmova “Zameo ih vjetar” i “Čarobnjak iz Oza”, 1941. na raspolaganju imao Spencera Tracyja, Lanu Turner i Ingrid Bergman, sve ih nadmašuje fantastični Mamoulianov Fredric March, zasluženo nagrađen Oscarom.
Dodaci ovome vrlo vrijednom DVD izdanju su prilično skromni – tek jedan audiokomentar filmskoga povjesničara Grega Manka i Warnerov crtić, u kojem traume Doktora Jekylla proživljava Zekoslav Mrkva.

Dr. Jekyll And Mr. Hyde, am. drama, 1931., 1941.
R: Rouben Mamoulian (1931.), Victor Fleming (1941.)
GL: Fredric March, Miriam Hopkins (1931.), Spencer Tracy, Lana Turner, Ingrid Bergman (1941.)
FILMOVI: 3
DVD: 1

EMMETOVA META
DISCOVERY
DVD+VHS
Debitant Keith Snyder pozabavio se u “Emmetovoj meti” mutnom pričom o policajcu koji, nakon što otkrije da je neizlječivo bolestan, naruči vlastito umorstvo. Osnovna situacija nalikuje onoj iz izvrsne Kaurismakijeve crne komedije “Unajmio sam plaćenog ubojicu”. Ipak, kako je Snyder siže kudikamo primjereniji parodiji tretirao smrtno ozbiljno, njegov je psihološki krimić pretenciozna davež, otužna jer svjedoči kako se Gabriel Byrne i Tim Roth sve više pretvaraju u rutinere.
Glavni dodatak DVD izdanju filma je redateljev audiokomentar.

Emmett’s Mark, am. krim. drama, 2002.
R: Keith Snyder
GL: Scott Wolf, Gabriel Byrne, Tim Roth
FILM: 1
DVD: 1

MALI PRINC
VTI
DVD
Jedan od posljednjih živućih hollywoodskih klasika Stanley Donen (“Pjevajmo na kiši”) ekranizirao je glasovitu Saint-Exuperyjevu pričicu 1974., nakon što su već odavno prošli njegovi zvjezdani trenuci, pa ne čudi što je jedini adut filma atraktivni soundtrack Alana Jaya Lernera i Frederica Loewea, nagrađen Zlatnim globusom. No i raskošna glazba slab je nadomjestak za blijede interpretacije Kileyja i Warnera i tromu Donenovu režiju.
DVD izdanje “Maloga princa” ne sadrži dodatne priloge.
The Little Prince, am.-brit. mjuzikl, 1974.
R: Stanley Donen
GL: Richard Kiley, Steven Warner
FILM: 1
DVD: 0

U ISKUŠENJU
VTI
DVD+VHS
Nakon što je za sporednu ulogu u “Jerryju Maguireu” nagrađen Oscarom, Cuba Gooding Jr. još uvijek nije pokazao kako je u stanju igrati glavne role. O tome svjedoči i njegova dosadna “gospel komedija” “U iskušenju”, u kojoj je Goodingova partnerica pjevačica Beyonce Knowles. Priča o umišljenom prevarantu koji upravljajući crkvenim zborom doživi iskupljenje zanimljiva je jedino u glazbenim sekvencama, kao uostalom i nastup netalentirane Beyonce.
DVD izdanje filma sadrži rutinske dodatne priloge: glazbene brojeve i nekoliko izbačenih scena.

The Fighting Temptations, am. glazb. komedija, 2003.
R: Jonathan Lynn
GL: Cuba Gooding Jr., Beyonce Knowles

FILM: 1
DVD: 1

BITKA ZA ŠKOLU
UCD
DVD+VHS
“Bitka za školu” je drugi film nastao kao rezultat natječaja koji su Ben Affleck, Matt Damon i Miramax osmislili kako bi mladim talentima pružili šansu da snime film. Poput prvoga pobjednika, skromnog filma “Ukradeno ljeto”, ni drugi, “Bitka za školu”, ne pokazuje kako se natječaj za sada isplatio. Šteta je što umjesto slabašne tinejdžerske drame distributer nije izdao hvaljeni dokumentarni serijal HBO-a “Project Greenlight” o mukama koje su Efram Potelle i Kyle Rankin morali proći da bi snimili svoj film.

The Battle of Shaker Heights, am. drama, 2003.
R: Efram Potelle, Kyle Rankin
GL: Shia LaBeouf, Amy Smart, Elden Henson