Objavljeno u Nacionalu br. 453, 2004-07-20

Autor: Ilko Čulić

GLAZBA

Ultimativni poziv ljubiteljima roots-reggaea za 2. Seasplash

Na 'Soldier of Jah Army' 16 pjesama povezuje u cjelinu rastafarijanski svjetonazor Earla Sixteena

Ilko ČulićIlko ČulićEarl Sixteen – ‘Soldier Of Jah Army’ (Patate Records)

Potkraj 80-ih jamajkansku top-listu preplavili su seksistički raggamuffin hitovi Shabba Ranksa i Chaka Demusa, pa su klasični roots-reggae pjevači gotovo preko noći ostajali bez stalnih poslova u Kingstonu. Veterani iz Marleyjeve generacije nekako su se mogli održati na staroj slavi, ali njihovi nasljednici radije su tražili priliku za novi početak na europskoj reggae sceni manje izloženoj invaziji raggamuffina. Earl “Sixteen” Daley pojavio se u Londonu 1988. s reggae verzijom hita sastava Simply Red “Holding Back The Years”, potom je u produkciji Mad Professora snimio roots album “Babylon Walls”, ali njegov glas ušao je u radijski eter tek nakon neponovljive kombinacije s Leftfield na singlu “Release The Pressure”. Leftfield su najprije razmišljali o angažiranju poznatijeg Horacea Andyja, no u tome su ih pretekli Massive Attack. Na listi njihovih želja drugi je bio Earl Sixteen i ubrzo se pokazalo da nisu pogriješili u procjeni.
Prvo izdanje ploče “Release The Pressure” iz 1992. rasprodano je u nekoliko tjedana, pjesma se uskoro prometnula u himnu londonskih progressive-house partyja, a tri godine poslije napravljena je nova verzija za briljantno otvaranje albuma “Leftism”. Earl Sixteen je u međuvremenu odigrao još jednu vrlo zapaženu ulogu kao frontman trance-dub inovatora Dreadzone na top-20 singlu “Little Britain” i na albumu “Second Light”, pa je od sredine 90-ih bio veća faca među poklonicima engleske “dubby” elektronike nego u tradicionalnom reggae auditoriju. Međutim, headliner drugog “Seasplash Reggae Festivala”, što će se od 22. do 24. srpnja održati u Štinjanu pokraj Pule, nosi sjajne preporuke još iz početne jamajkanske faze svoje karijere koju precizno opisuje nova kompilacija “Soldier Of Jah Army” objavljena u Francuskoj.
Od 1975. kad je kao tinejdžer ušao u studio Joea Gibbsa i snimio debitantski singl “Malcolm X” do 1985. kad je dovršio ponajbolji solo-album “Showcase” s legendarnim, nažalost nedavno preminulim “Studio One” producentom Coxonom Doddom, u njegovoj diskografiji neprestano se pojavljuju imena reggae velikana, poput Leeja Scratch Perryja i Mikeya Dreada, koji su u to doba radili za The Clash. U 70 minuta CD-a “Soldier Of Jah Army” prikupljeno je mnoštvo dokaza njihove superiorne produkcije, ali sve što ovih 16 pjesama povezuje u skladnu cjelinu pripada Earlu Sixteenu. Njegov prepoznatljivi falset i rastafarijanski svjetonazor prelijevaju se iz “Soldier Of Jah Army” i “Set The Captives Free” kroz “Song For A Reason”, “Going To Africa” i “Holy Mount Zion” do završne “Dread A General”. Sve skupa zvuči kao ultimativni poziv ljubiteljima autentičnog roots-reggae zvuka da u subotu budu na “Seasplashu”. Earla Sixteena dopratit će francuski band No More Babylon, a u prve dvije festivalske večeri nastupit će jaka “UK dub” selekcija: Vibronics, Zion Train i Jah Free.

Radikal Dub Kolektiv – ‘RDK’ (Zvuk močvare)

S više od 100 koncerata iza sebe i učestalim pozivima za svirke u Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, Radikal Dub Kolektiv definitivno se nametnuo kao respektabilna live atrakcija, a značajan potencijal prvog hrvatskog dub banda potvrđuje i debitantski album. Dok se na recentnim koncertnim nastupima RDK sve više usmjerava prema fuziji klasičnih dub-reggae ritmova i post-trance elektronike, studijske snimke napravljene u ljeto prošle godine još uvijek mjestimično otkrivaju punkerske korijene. Na CD-u se nalazi devet instrumentala i tri pjesme s Vanjinim vokalom, a osmočlana postava uključuje bas, bubnjeve, klavijature, ritam gitaru, melodiku i dva saksofona. Povrh svega tu je cijeli arsenal zvučnih efekata i nijedno pojavljivanje na televiziji.

Thievery Corporation – ‘The Outernational Sound’ (ESL)

Eric Hilton i Rob Garza nastavljaju tamo gdje su stali s prvim DJ albumom objavljenim prije pet godina u ediciji “DJ Kicks”. Eklektični miks sa 20 pjesama zbijenih u 62 minute besprijekorno povezuje vrlo različite preferencije washingtonskog dvojca: jazz, brazilianu, reggae, sitar-funk i downtempo-breakbeat. Najznačajnija otkrića predstavljaju Breakestra s “Cramp Your Style” i Antonio Carlos Jocafi sa “Simbarere”, a Thievery su usput napravili i jako zanimljiv izbor vlastitog materijala: raritetni singl “Lagos Comunique”, njihov remiks za Boozoo Bajou prvijenac “Under Mi Sensi” i izvrsni remiks lanjskog singla “The Richest Man In Babylon” s karakterističnim potpisom Groove Corporation.

Toots & The Maytals – ‘True Love’ (V2 / Dallas)

Na jednom davnom splitskom festivalu Đorđi Peruzović pjevao je u duetu s Tootsom Hibbertom. Poslije se pokazalo da je Peruzovićev gost bio jedan od najutjecajnijih jamajkanskih muzičara, autor klasika poput “Funky Kingston”, “54-46 (Was My Number)” i “Monkey Man”. U rijetko ambiciozan pokušaj come backa s albumom “True Love” upleteni su Keith Richards, Eric Clapton, Bootsy Collins, The Roots, Jeff Back, Ryan Adams, Shaggy, Bonnie Raitt i No Doubt, ali Tootsov producent Richard Feldman nije se uopće snašao u tako gustoj koncentraciji velikih imena. Sve reinterpretacije Maytals evergreena zvuče neusporedivo slabije od originala, pa se najzanimljiviji momenti nalaze u duetima s Williejem Nelsonom na “Still Is Still Moving To Me” i Manu Chaom na “Merry Blues”.

Zvjezdice:

Earl Sixteen – 4
Radikal Dub Kolektiv – 3
Thievery Corporation – 4
Toots & The Maytals – 2

Top lista:
1. !!! – ‘Louden Up Now’
2. Edo Maajka – ‘No Sikiriki’
3. Beastie Boys – ‘5 To The Borougs’
4. Earl Sixteen – ‘Soldier Of Jah Army’
5. The Roots – ‘The Tipping Point’

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika