Objavljeno u Nacionalu br. 482, 2005-02-08

Autor: Dean Šoša

VIDEO/DVD

Bolji od 'Troje' i 'Aleksandra'

'Kralj Arthur' Antoinea Fuque završetak i sumanuti pripovjedni okvir duguje intervencijama producenta Bruckheimera

Prošle godine puno se pisalo o povijesnim spektaklima “Troji” i “Aleksandru”, a treći, “Kralj Arthur”, ostao je u njihovoj sjeni. Razlozi su brojni: “Troja” i “Aleksandar” kudikamo su skuplji i ambiciozniji filmovi od “Kralja Arthura”, njihove su reklamne kampanje bile snažnije i režirali su ih autori mnogo poznatiji od “Arthurova” Antoinea Fuque: Wolfgang Petersen i Oliver Stone. Kada se o “Arthuru” i pisalo, producent Jerry Bruckheimer mnogo se češće spominjao od redatelja Fuque. Ipak, nakon gledanja produljene verzije “Kralja Arthura”, posve je jasno kako je riječ o boljem i zanimljivijem filmu od spomenutih, razvikanijih ostvarenja čija je glavna mana prisutnost “zloglasnog” Bruckheimera, čovjeka koji je najčešće veći “autor” filmova koje producira negoli njihovi redatelji.

Pitanje autorstva u hollywoodskom filmu staro je koliko i sam Hollywood. Za razliku od europskih kinematografija u kojima je redatelj najčešće i autor filma (iako i tu postoje suprotni primjeri) u Hollywoodu je, ne računamo li “novohollywoodsko” razdoblje krajem 60-ih i 70-ih, situacija oduvijek bila drugačija. Žestoki pritisak očekivanja studijskih moćnika i publike i stroga kontrola redatelja doveli su do toga da su šefovi studija i producenti često bili veći autori od redatelja. Takva situacija rezultirala je gašenjem mnogih potencijalno velikih redateljskih talenata, no imala je i svojih dobrih strana. Redatelji poput Forda, Wildera, Hitchcocka, Hawksa i drugih koji su se u takvim okolnostima ipak uspjeli nametnuti kao neupitni autori svojih filmova morali su jednostavno biti genijalci.

Bruckheimer je jedan od onih moćnika čija je riječ uvijek zadnja, no to ne znači da je loš producent. Redateljima “njegovih” filmova on omogućuje mnogo toga, no kako je današnji Hollywood genijalcima ipak siromašniji od onoga prije 50-ak godina, do sada je samo jedan redatelj, Ridley Scott, uspio nasamariti Bruckheimera i snimiti “svoj” film “Pad Crnog jastreba”. Osim sa Scottom, Bruckheimer je radio s još nekim važnim redateljima – Paulom Schraderom i Dickom Richardsom, no to je bilo u mlađim danima dok još nije bio toliki diktator. Prava karijera sina iz siromašne obitelji židovskih imigranata počela je nakon što je upoznao Dona Simpsona s kojim je producirao neke od većih hitova 80-ih (“Flashdance”, “Top Gun”, “Policajac s Beverly Hillsa”). Nakon Simpsonove smrti, Bruckheimer je izgradio svoj stil i njegovi su filmovi uvijek njegovi bez obzira na to tko sjedi u redateljskom stolicu, Simon West (“Con Air”), Dominic Sena (“Nestali za 60 sekundi”) ili njegov omiljeni redatelj Michael Bay (“Hrid”, “Armageddon”, “Zločesti dečki”, “Pearl Harbor”). Riječ je o skupim filmovima suludog MTV-jevskog montažnog ritma u kojima pirotehnika dominira logikom priče i likova.

Potpisnik vrlo dobrog “Dana obuke” i kriminalnih “Suza Boga sunca” Antoine Fuqua bez sumnje je zaslužan za pozitivan dojam koji “Kralj Arthur” ostavlja. Ipak, promotrimo li nastanak filma i dokumentarce o snimanju, poslušamo li Fuquin audiokomentar alternativnog svršetka, više je nego jasno tko je gazda “Kralja Arthura”. Što god mislili o njemu, Bruckheimerov je rukopis prepoznatljiviji od rukopisa barem 70 posto suvremenih hollywoodskih redatelja, a njegove intervencije u priču i izgled filma presudne. Završetak “Kralja Arthura” kao i sumanuti pripovjedni okvir, rezultat su Bruckheimerove želje za udovoljavanjem publike koja je na pokusnoj projekciji bila nezadovoljna nesretnim završetkom, a Bruckheimer je izbacio iz filma najzanimljivije scene bitki -naknadno uvrštene u DVD verziju, kako bi izbjegao opasni predikat R.

Unatoč manama “Kralj Arthur” svjedoči o novom pozitivnom iskoraku u Bruckheimerovoj poetici, povratku staromodnijoj akcijskoj estetici, zamjetnoj i u odličnim “Piratima s Kariba” koje je pod Bruckheimerovom paskom režirao talentirani Gore Verbinski (“Krug”). Iako je stajao 90 milijuna dolara, “Kralj Arthur” je vrlo dobar B film zanimljive priče i jednostavnih, ali dosljedno profiliranih likova s kojima se nije problem identificirati. Smještanje priče u 5. stoljeće i tumačenje kako je Arthur zapravo bio rimski plaćenik koji je poveo svekoliki britanski puk u borbu za nezavisnost nema, naravno, veze s istinom i razumom, no u filmu je provedeno prilično dosljedno. Za razliku od Stoneovih ili Petersenovih, Fuquine scene imaju glavu i rep a glumci poput iznenađujuće karizmatičnog Clivea Owena nisu zalutali u priču kao Brad Pitt u “Troju” ili Colin Farrell u “Aleksandra”. U najmanju ruku solidni Fuqua nije ništa slabiji redatelj od Petersena, čiji je najbolji američki film “Na vatrenoj liniji” ionako barem napola Eastwoodovo maslo, a producent Bruckheimer kudikamo je pošteniji i konzistentniji autor od, kako ga je davno jedan kolega okarakterizirao, “američkog Zafranovića” Olivera Stonea.

Sve u svemu, “Kralj Arthur” je zanimljiviji, pošteniji i zabavniji film i od “Troje” i od “Aleksandra”. Bruckheimer povijesti uistinu pristupa sramotno, no njegov senzacionalizam barem nije zamaskiran u neku tobože veliku umjetničku viziju, poput one Stoneove, dok zbog pregledne Fuquine režije, Petersenova “Troja” djeluje “bruckheimerovskije” od Bruckheimerova “Arthura”. Mnogo je ugodnije pogledati jedan dobar, staromodni povijesni akcić nego deset pretencioznih diletantski režiranih Stoneovih političko-povijesnih traktata.

CONTINENTAL FILM
DVD+VHS
King Arthur, am.-irski pov. spektakl, 2004.
R: Antoine Fuqua
GL: Clive Owen, Keira Knightley, Ioan Gruffudd, Ray Winstone, Stellan Skarsgard
FILM: 3
DVD: 1

PUT OKO SVIJETA ZA 80 DANA
Blitz
DVD+VHS
Pustolovni spektakl “Put oko svijeta za 80 dana” nagrađen je 1957. Oscarom za najbolji film iako je te godine snimljeno barem 80 boljih filmova. Ipak, herojski pothvat producenta Michaela Todda koji je za potrebe snimanja angažirao primjerice 68.894 statista i 8552 životinje Akademijini su glasači znali honorirati. Pola stoljeća poslije, svoju verziju klasičnog romana Julesa Vernea ponudio je i Frank Coraci (“Luda vjenčanja”). Njegov film još je slabiji od Toddova, no ono što još više boli je cijena koju je Jackie Chan morao platiti da bi se dokopao hollywoodske slave. Čovjek kojeg su hrabriji kritičari nekoć uspoređivali s legendarnim Busterom Keatonom danas je sluga tipovima poput Owena Wilsona, Chrisa Tuckera ili Steva Coogana.

Around the World in 80 Days, am.-njem.-ir.-brit. pust. film, 2004.
R: Frank Coraci
GL: Steve Coogan, Jackie Chan, Jim Broadbent, Cécile De France
FILM: 1
DVD: 1

DJECA REVOLUCIJE
VTI
DVD+VHS
Crnohumorna drama “Djeca revolucije” možda je deseti australski film objavljen na hrvatskom DVD tržištu u posljednjih godinu dana. Riječ je o filmu solidne reputacije i zanimljive priče o fanatičnoj australskoj komunistici koja je toliko opsjednuta Staljinom da tijekom posjeta Moskvi s njim spava, nakon čega diktator umre. Komunistica ostaje trudna, no ne zna je li otac Staljin ili špijun s kojim je spavala neposredno nakon Staljina, a njezin se sin, nakon što odraste, i sam posveti politici! Debitant Peter Duncan režirao je film prilično tromo, nepotrebno opteretivši radnju tobože dokumentarnim snimkama, no zanimljivost priče i prvorazredna glumačka ekipa (Judy Davis, Geoffrey Rush, Sam Neill) dovoljan su razlog za jedno gledanje.

Children of the Revolution, austral. crnohum. drama, 1996.
R: Peter Duncan
GL: Judy Davis, Sam Neill, Geoffrey Rush, Rachel Griffiths, F. Murray Abraham
FILM: 2
DVD: 0

SESTRE MARIJE MAGDALENE
Discovery
DVD+VHS
Potresnu priču o mukama koje su do 1996. prolazile nevine cure u irskim samostanima, rintajući besplatno od jutra do mraka kako bi katolički moćnici mogli lagodno živjeti, zadovoljavajući usput njihove najniže seksualne porive, nemoguće je jednostavno sagledati samo kao film. Glumac i redatelj Peter Mullan, nagrađen na Venecijanskom festivalu Zlatnim lavom, toliko se zanio u želji za ispravljanjem društvenih nepravdi da je zaboravio kako snima igrani film. Njegove “Sestre Marije Magdalene” stoga su odlično svjedočanstvo o tamnim stranama naše drage crkve, no ujedno i prilično tendenciozno djelce jednodimenzionalnih likova i predvidljive radnje koje poruku pretpostavlja priči i likovima.

The Magdalene Sisters, brit.-irska drama, 2002.
R: Peter Mullan
GL: Geraldine McEwan, Anne-Marie Duff, Nora-Jane Noone, Dorothy Duffy, Eileen Walsh
FILM: 2
DVD: 2

OSTALI DVD NOVITETI

BIT ĆU TU (Issa)
BOGOMDAN (Blitz)
.COM AVANTURA (Blitz)
GLAVA U OBLACIMA (UCD)
IME RUŽE (Issa)
NA METI MAFIJE (Blitz)
ŽIVOTNA ODLUKA (UCD)

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika