Objavljeno u Nacionalu br. 485, 2005-03-01

Autor: Dean Šoša

VIDEO

Daleko od Hollywooda i od 'arta'

'Bez izlaza' je minuciozno režirana psihološka drama Andrea Techinea koju krase umjereni francuski pesimizam i fatalizam

Posljednjih mjeseci domaći su distributeri neke svoje najzanimljivije filmove prikazivali toliko kratko da su ih stigli vidjeti samo najzadrtiji kinofili. Takav je bio slučaj s odličnim francuskim filmom “Crveno svjetlo”, a sličnu je sudbinu doživjelo još jedno iznimno francusko djelce, ratna drama “Bez izlaza”.

Režirao ju je André Téchiné, hvaljeni no u nas ne osobito poznat francuski redatelj, iako je riječ o jednom od vodećih postnovovalnih filmaša čija ostvarenja, primjerice, jedan Andrew Sarris često uvrštava na svoje godišnje liste najboljih filmova. Poput Chabrola, Godarda, Truffauta ili Rohmera i Téchiné je filmsku karijeru počeo pišući kritike u glasovitom časopisu Cahiers du Cinema. Nešto mlađi od spomenutih novovalnih velikana, Téchiné je “novinario” u doba kada su oni već naveliko režirali, a prijelomni svjetski filmski magazin doživio zaokret od “politke autora” prema političkom filmu i politikanstvu, izgubivši značenje koje je imao. Téchiné je počeo režirati 1970. i proteklih 30-ak godina njegovi su filmovi gotovo redovito uvrštavani u službene programe vodećih filmskih festivala, posebice onoga u Cannesu. Iako nikada nije bio smatran nekim prijelomnim autorom, u njegovim je, primjerice, “Sestrama Brontë” glumio ni manje ni više nego Roland Barthes, vjerojatno vodeći francuski mislilac 60-ih i 70-ih godina. Prema mnogima, najuspjeliji Téchinéov film je “Divlje trske”, priča o odrastanju četvero mladih u Francuskoj u doba rata u Alžiru.

Većinu Téchinéovih filmova prikazala je Hrvatska televizija, a ne tako davno i “Divlje trske”. Među brojnim stvarima koje krase taj film jedna od dojmljivijih je i Téchinéovo suptilno miješanje osobne priče i političkog konteksta u kojem se ona odvija, bez upadanja u zamku društvene angažiranosti. Ono što Techinea zanima jesu ljudi, a stvarnost, iako bravurozno rekonstruirana, samo je okvir u kojem se ocrtavaju njihovi karakteri i drame. Ratna drama “Bez izlaza”, snimljena prema romanu “Sivooki dječak” Gillesa Perraulta iz 1983., slijedi sličan koncept: u prvom planu je osobna priča, a političke i društvene okolnosti njezin su nenametljivi, ali neodvojivi čimbenik. Riječ je o psihološkoj drami čija se radnja odvija 1940. Nakon što njemačke trupe upadnu u Francusku, pariška učiteljica i svježa udovica (sjajna Emmanuelle Béart) bježi sa 13 godina starim sinom i sedmogodišnjom kćeri u provinciju. Kolona u kojoj se nalazi njihov automobil ubrzo je bombardirana, a njima upomoć priskače tajanstveni mladić koji se predstavlja kao Yvan. Na njegov nagovor, obitelj se sklanja u obližnju izoliranu kućerinu u kojoj provedu nekoliko dana. Usamljenost i prijeteća atmosfera užasa koji ih okružuje upućuju ih jedno na drugo: dječak u Yvanu vidi nadomjestak za oca, a mladi i nepismeni “divljak” zanimljiv je i majci, obrazovanoj ženi koja se zatekne usred situacije u kojoj vrednote na koje se oslanja više ne predstavljaju ništa.

Prva riječ koja pada na pamet nakon gledanja filma “Bez izlaza” je minimalizam. Jedna kratka ratna scena dovoljna je, tako, da nam se rat ogadi više nego da smo sat i pol gledali masakriranje u rovovima. Upravo je nevjerojatno koliko je Téchinéov film suptilan i naizgled jednostavan, no zapravo iznimno slojevit. Čitatelji koji, sasvim opravdano, ne vole kada im kritičari otkrivaju sadržaj filma, neka se ne ljute: o Téchinéovu filmu jednostavno je nemoguće pisati a da se ne spomene njegov završetak. To je jedan od onih filmova u kojima kraj apsolutno svemu do tada viđenom daje posve novi smisao. Kada joj priopće da je Yvan bjegunac iz popravnog doma i da je, nakon što su ga uhitili, počinio samoubojstvo, učiteljica shvaća zbog čega ju je, u ključnom prizoru filma, analno obljubio, govoreći kako jedino tako zna. Kultivirana buržujka nakon toga uspije sačuvati pribranost no nikada više neće biti ista, baš kao ni nepismeni mladić. Poznanstvo s Yvanom donosi joj trajnu nesigurnost, a njemu otvara vrata civilizacije, što rezultira njegovom nemogućnošću da se vrati na staro i samoubojstvom. Idilična sredina u kojoj se radnja odvija, vino koje piju i pejzaži u kojima se kreću stvaraju preduvjet da njihova drama na kraju bude još jezivija. Minuciozno režiranu psihološku dramu “Bez izlaza” krase umjereni francuski pesimizam i fatalizam i Chabrolovska suzdržanost prema mogućnosti prožimanja različitih društvenih klasa, sjajno demonstrirana u “Izvršenju”, jednom od najboljih filmova 90-ih. Poput tog filma, i “Bez izlaza” je miljama udaljen i od Hollywooda i od onoga što kritičari vole prigrliti kao “art”, umjetničko djelo neovisno o ukusima publike i kritičarskim, festivalskim i inim trendovima.

DISTRIBUTER: UCD
DVD+VHS
Les Égarés, franc.-brit. drama, 2003. R: André Téchiné, GL: Emmanuelle Béart, Gaspar Ulliel, Grégoire Leprince-Ringuet, Clémence Meyer
FILM: 4
DVD: 1

“Kletva”

Japanski redatelj Takashi Shimizu snimio je u domovini u proteklih pet godina toliko raznih “Kletvi” da je teško ustvrditi koja je čiji remake, a koja nastavak. Bilo kako bilo, Shimizu je prošle godine u produkciji nekadašnjeg horor majstora Sama Raimija režirao i američku verziju filma koja je stajala 10 milijuna dolara, a zaradila više od 110! Ova “Kletva” njezin je neposredni japanski prethodnik. Riječ je o gledljivom djelcu čiji su pojedini prizori uistinu vrlo uzbudlj8ivi, no ujedno i odveć repetitivnom i kaotičnom filmu. Raimi je izjavio da je riječ o jednom od najstrašnijih horora koje je gledao, no takva izjava više svjedoči o želji za promocijom Shimizua, nego samog filma. DVD izdanje “Kletve” ne sadržava ddatne priloge.

DISTRIBUTER: VTI
VHS+DVD
Yu-on: The Grudge, jap. horor, 2003. R: Takashi Shimizu, GL: Megumi Okina, Misaki Ito, Misa Uehara, Yui Ichikawa
FILM: 2
DVD: 1

“Kockar”

Priča “Kockara”, trilera kultnog talijanskog filmaša Darija Argenta, vrti se oko masovnog ubojice koji s policajcima igra cyber poker u kojem su ulog otete žene, njegove potencijalne žrtve. Argentov film ima ozbiljnih problema sa zapletom i raspletom: imalo pažljiviji gledatelji već u prvim minutama mogu naslutiti tko je ubojica. Uz to, film karakterizira i začudno površan tretman pokera. Ipak, kad i nije najraspoloženiji, talijanski majstor strave je superioran i Japncima i većini hollywoodskih kolega. Zaboravimo li slabu detekciju, ostaje nam bezbroj napetih, virtuozno režiranih prizora u kojima “staromodni” Argento, na sreću, još uvijek nije pokleknuo pred specijalnim efektima. DVD izdanje ne sadržava dodatne priloge.

DISTRIBUTER: UCD
VHS+DVD
Il Cartalo, tal. triler, 2004. R: Dario Argento, GL: Stefania Rocca, Liam Cunningham, Claudio Santamaria, Silvio Muccino
FILM: 3
DVD: 1

“Hellboy”

“Hellboy” je neke američke kritičare toliko oduševio da su ga proglasili boljim i od “Supermana” i od “Batmana”. Talentirani meksički redatelj Guillermo del Torro, koji se očito ne namjerava vratiti u domovinu, solidno je prenio na film strip Mikea Mignole, no usporedbe s Donnerovim i Lesterovim filmovima o Supermanu i osobito s Burtonovim “Batmanima” posve su neumjesne. “Hellboy” nije loš film, no uglavnom ne prelazi razinu gledljive zabave i jedino što je u njemu nezaboravno i iznad prosjeka jest odličan nastup Rona Perlmana. DVD izdanje sadržava iscrpne audiokomentare i nekoliko zanimljivih dodataka, no šteta je što zbog brojnih fanova film kod nas, kao u ostatku svijeta, nije objavljeno raskošno dvostruko izdanje.

DISTRIBUTER: BLITZ
VHS+DVD
Hellboy, am. fant. pust. akcić, 2004. R: Guillermo del Terro, GL: Ron Perlman, John Hurt, Selma Blair, Rupert Evans
FILM: 2
DVD: 2

NOVI NASLOVI U VIDEOTEKAMA

BOURNEOVA NADMOĆ (Blitz)
DRUGA ODANOST (UCD)
GOLA DŽUNGLA (VTI)
POSLJEDNJI VLAK IZ GUN HILLA (VTI)
POTAMNJELI SJAJ (VTI)
SPARTAK (Blitz)
PRESUDA (Blitz)
UMRI MUŠKI (Continental)
UMRI MUŠKI 2 (Continental)
ZASELAK (Continental)

Vezane vijesti

Hrpa zvijezda ne garantira i dobar film

Hrpa zvijezda ne garantira i dobar film

Petak je, vrijeme kada se raspravlja o tome koji filmovi će osvojiti nagrade na festivalu u Cannesu, što će biti objavljeno u nedjelju iza 19 sati.… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika