Objavljeno u Nacionalu br. 488, 2005-03-22

Autor: Dalibor Šimpraga

DVD/FILM

Poput hrvatske TV-drame

'Lažljivi glass' nemaštovito je režiran i teatralan film koji teško opravdava reputaciju koju su mu dali američki kritičari i recenzenti

LAŽLJIVI GLASS

Iako zanimanje novinara zasigurno ne spada među dosadnije profesije, filmovi o njima najčešće nisu osobito zanimljivi. Ipak, s vremena na vrijeme pokoji zasluži pozornost, poput recimo briljantne “Probuđene savjesti” Michaela Manna, složimo li se da je producent emisije “60 minuta” kojeg je igrao Al Pacino ipak prije svega bio novinar. Za razliku od spomenutog filma koji opisuje kroz koji su pakao prolazili novinar i njegov izvor pokušavajući javnost informirati o istini, drama “Lažljivi Glass” bavi se slučajem novinara kojemu je probleme donijelo inzistiranje na lažima. Teško je, zapravo, govoriti o problemima: prevaranta Stephena Glassa laži su, doduše, stajale otkaza, no danas je on još uvijek prilično uspješan prodavač magle, njegov roman “Fabulist”, primjerice, objavljuje Algoritam, uspješniji od svoga bivšeg urednika Michaela Kellyja koji je poginuo izvještavajući iz Iraka.

Ne tako davno, američku je javnost potresao skandal kada je otkriveno da je mladi i slavni novinar New York Timesa Jayson Blair izmislio desetke priča i razgovora, nakon čega su urednici jednih od najuglednijih američkih novina bili prisiljeni ispričati se čitateljima i dati ostavke. Slučaj “Lažljivi Glass” dogodio se nešto prije, 1998., kada je otkriveno kako je mladi Stephen izmislio 27 od 41 priče objavljene u magazinu The New Republic, jedinom koji se navodno čita u zrakoplovu kojim se vozi američki predsjednik. Film “Lažljivi Glass” bavi se usponom i padom jednog uistinu bizarnog lika. Vrijedni Glass proveo je noći za računalom osmišljavajući pozadinu svojih izmišljenih priča. Pola vremena koje je potrošio na opravdavanje laži bilo bi mu vjerojatno dovoljno da napiše isto toliko istinitih priča, no one ga očito nisu zanimale. Šarm i nevinost kojima je zračio osigurali su mu naklonost urednika Michaela Kellyja i brojnih kolega, no nakon što je Kellyja na šefovskom položaju naslijedio Chuck Lane, Glassova se era primakla kraju. Provalili su ga novinari jednog online magazina uočivši imaginaran lik hakerske konvencije s koje je Glass tobože izvještavao, a nakon toga Kelly ga je razotkrio kao notornog lašca.

“Lažljivi Glass” redateljski je prvijenac Billyja Raya, koscenarista filmova “Boja noći”, “Vulkan” i “Hartov rat”. Rayev film stajao je skromnih 6 milijuna dolara, mnogo manje negoli spomenuti filmovi, ali je i njegova zarada bila ništavna. Ipak, američki kritičari obasuli su ga rijetko viđenim hvalospjevima. Vjerojatno najslavniji srednjostrujaški kritičar Roger Ebert dao mu je tako, primjerice, gotovo maksimalnu ocjenu, a da se uglavnom svidio i publici svjedoči i prosječna ocjena 7,5 kojom su ga počastili posjetitelji IMDb-a. Takve pohvale moguće je opravdati jedino činjenicom da je lažljivi šarm Stephena Glassa metastazirao u glave onih koji su takve sudove formirali. Riječ je o jednom nemaštovito režiranom i teatralnom filmu koji vizualno nalikuje hrvatskim TV-dramama snimljenim prije otprilike 20 godina. Rayevo jezivo kadriranje, očajan rad s glumcima, korištenje offa kao “alibija” za pripovjedački antitalent i nemogućnost da se uzbudljivi događaji garniraju kakvim-takvim ritmom upućuju na to kako bi mu bilo pametnije da se ostavi režije i vrati scenaristici. U cijelom svijetu film je ipak toliko evoluirao da redatelji njegovih (ne)sposobnosti još jedino mogu egzistirati u našoj kinematografiji.

Posebna je priča Rayev prikaz atmosfere u novinskoj redakciji. Teško je zamisliti mrtviju sredinu od redakcije The New Republica u njegovu filmu. Usporedimo li Rayevu redakciju s novinskom redakcijom u remek-djelu Howarda Hawksa “Njegova djevojka Petko” i samo na mjestu pisaćih strojeva zamislimo računala, može se reći kako je Hawksova redakcija suvremenija iako je njegov film snimljen 63 godine prije “Lažljivog Glassa”.

Jedino što u filmu “Lažljivi Glass” zaslužuje pohvalu jest vrlo dobro koncipiran glavni lik balavca koji se okoristio duhom vremena u kojem se laži bolje prodaju od istine. Hayden Christensen (mladi Darth Vader) odigrao je svoju ulogu izvrsno: u njegovoj je interpretaciji Stephen Glass simpatičan momak čija je jedina pogreška zapravo ta što je sveopću novinsku politiku odveo u krajnost. Njegove laži bile su uglavnom bezazlene, kudikamo bezazlenije od huškačkih neistina o iračkom biološkom oružju i sličnih koje u američkom tisku prolaze nesankcionirano, a dripci poput Glassa dobiju po nosu zbog bezazlenih priča o pijanim mladim političarima ili izmišljenim hakerima. DVD izdanje “Lažljivog Glassa” ne sadrži dodatne priloge, a grozni format slike 4:3 samo podcrtava vizualno siromaštvo filma.

DISCOVERY
DVD+VHS
Shattered Glass, am.-kan. drama, 2003.
R: Billy Ray
GL: Hayden Christensen, Peter Sarsgaard, Chloe Sevigny, Rosario Dawson, Hank Azaria
FILM: 1
DVD: 0

IZBAVITELJI
Continental film
DVD+VHS
Junaci “Izbavitelja” spašavaju čovječanstvo od kriminalaca sve dok ljudi ne postanu toliko licemjerni da ih jedan samoubojica, primjerice, tuži zbog spašavanja života. Nakon toga, superheroji postanu smetnja i vlada ih prikriva na sličan način na koji se prikrivaju mafijaški pokajnici. Ipak, priroda ih tjera da se vrate svome poslanju. Zavidim svima onima koji “Izbavitelje” još uvijek nisu gledali: riječ je, jednostavno, o genijalnom crtiću duplo boljem od razvikanog “Shreka”, kombinaciji filmova u superherojima i “Vrtloga života” u kojoj, da biste prevladali užas svakodnevnice, morate biti heroji. Brad Bird je vizionar, a animacija studija Pixar toliko fascinantna da će vam nakon “Izbavitelja” igrani filmovi tjednima djelovati artificijelno.

The Incredibles, am. anim. 2004.
R: Brad Bird
GL: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Jason Lee
FILM: 4
DVD: 4

COLLATERAL
VTI
DVD+VHS
Za razliku od primjerice Clinta Eastwooda kojem su godine donijele zrelost, drugi prvak suvremenog američkog filma Michael Mann je, čini se, s vremenom podjetinjio. Nakon promašenog biografskog filma “Ali” Mann je u potencijalno zanimljivom trileru “Collateral” glavnu ulogu opakog ubojice i lomitelja vratova dodijelio Tomu Cruiseu. Prvih 10-ak minuta u kojima se usamljeni taksist i još usamljenija tužiteljica voze Los Angelesom najavljuju još jedno oporo Mannovo remek-djelo, no nakon što u taksi umjesto Pacina, Russella Crowea, Daniela Day-Lewisa ili nekog drugog Mannova muškarčine sjedne mlađahni i djetinjasti Tom Cruise, fabularnim nelogičnostima pretjerano opterećeni “Collateral” opako počne nalikovati parodiji.

Collateral, am. triler, 2004.
R: Michael Mann
GL: Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg
FILM: 2
DVD: 2

BRIDGET JONES: NA RUBU PAMETI
BLITZ
DVD+VHS

Nema tužnijeg filma od onoga čiji naslov sadrži neku sintagmu s kojom recenzent može započeti negativnu kritiku. Za film “Bridget Jones: Na rubu pameti” može se uistinu napisati da su ga realizirali ljudi na rubu pameti, s tim da je taj rub možda i prekoračen. Četiri scenarista, među kojima i odlični Richard Curtis (“Četiri vjenčanja i sprovod”, “Zapravo ljubav”), i jedna netalentirana redateljica Beeban Kidron pretvorili su nekoć zanimljive likove u karikature, a simpatičnu i debeljuškastu Bridget, curu u koju bi se u originalnom filmu svatko normalan zaljubio, u nezanimljivu bezveznjaču. Firth, Grant i Zellwegerica imaju dovoljno šarma da vas zadrže pred ekranom, ali s njima ili bez njih, riječ je o filmu u rangu sedme “Policijske akademije” ili trećega “Ramba”.

Bridget Jones: The Edge of Reason, brit.-franc.-njem.-irs.-am. hum. ljubić, 2004.
R: Beeban Kidron
GL: Renee Zellweger, Hugh Grant, Colin Firth, Jim Broadbent
FILM: 1
DVD: 2

OSTALI DVD NOVITETI

JUDA – VTI
LEDENO DOBA – CONTINENTAL FILM
MI NISMO ANĐELI – DISCOVERY
MISERY – CONTINENTAL FILM
MISSISSIPPI U PLAMENU – CONTINENTAL FILM
PUČINA STRAHA – BLITZ
RASPJEVANI DETEKTIV – BLITZ
REZERVNI DIJELOVI – VTI
SNAGA DUHA – ISSA
TERMINATOR – CONTINENTAL FILM
THX 1138 – ISSA
ZABORAVLJENI – BLITZ

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika