19.04.2012. / 08:50

Autor: Diana Robaš

Žižek:

Ako ima Boga, sve je dopušteno

Žižek podsjeća na tvrdnju Jacquesa Lacana da u psihoanalitičkoj praksi vrijedi obrnuto: „Ako nema Boga, sve je zabranjeno." Taj je preokret toliko protivan „moralnom zdravom razumu" da ga je jedan „slovenski ljevičarski dnevni list" u recenziji Lacanove knjige ublažio i pretvorio u: „Čak i ako nema Boga, nije sve dopušteno!" - „skromno uvjeravanje da čak i mi, bezbožni ateisti, poštujemo neka etička ograničenja"

Glasoviti slovenski filozof Slavoj Žižek u komentaru za australsku nacionalnu radiotelevizijsku mrežu ABC analizira i preokreće često ponavljanu floskulu „ako nema Boga, sve je dopušteno". Jean-Paul Sartre u „Bitku i ništavilu" pripisuje tu rečenicu Dostojevskom koji ju je navodno napisao u romanu „Braća Karamazovi". To je do danas postalo opće mjesto, no Žižek uočava da se ta rečenica nigdje u „Karamazovima" ne pojavljuje. Najbliže njoj dolazi lik Dmitrija Fjodoroviča koji u raspravi s Rakitinom pita: „Pa što je onda čovjek? Bez Boga i bez zagrobnog života? Dakle, sve je sad dopušteno, sve se smije?"

Pogrešan je citat, međutim, opstao kroz desetljeća jer očito „pogađa u živac našeg ideološkog zdanja". Osobito ga vole ponavljati konzervativci povodom raznih „skandala među ateističko-hedonističkom elitom", od komunističkih logora smrti do istospolnih brakova - to nas čeka prekoračimo li granice koje nam određuje „transcendentalni autoritet". Bez tih granica, ništa nas ne priječi da se međusobno ubijamo, ponižavamo, porobljujemo i iskorištavamo, osim vlastita samoobuzdavanja i proizvoljnih privremenih dogovora koji se u svakom trenutku mogu poništiti.

(Čak i) ako nema Boga

Žižek podsjeća na tvrdnju Jacquesa Lacana da u psihoanalitičkoj praksi vrijedi obrnuto: „Ako nema Boga, sve je zabranjeno." Taj je preokret toliko protivan „moralnom zdravom razumu" da ga je jedan „slovenski ljevičarski dnevni list" u recenziji Lacanove knjige ublažio i pretvorio u: „Čak i ako nema Boga, nije sve dopušteno!" - „skromno uvjeravanje da čak i mi, bezbožni ateisti, poštujemo neka etička ograničenja". Žižek smatra Lacanovu izjavu daleko točnijim opisom ateističko-hedonističkog modela ponašanja: posvećenost užitku bez vanjskog autoriteta koji bi je ograničavao dovodi do stvaranja guste i komplicirane mreže „samonametnutih pravila 'političke korektnosti'" koja su ponekad stroža nego da ih odozgo nameće neki tradicionalni autoritet, a sve u nastojanju da se u potrazi za užicima ni na koji način ne našteti i ne uznemiri druge. Kada se tome pridoda jednako rigidni i složeni skup pravila o „brizi za sebe" koja nalažu stalno održavanje tijela i duha u vrhunskoj formi, nameće se zaključak da „danas ništa nije opresivnije i više regulirano od jednostavnog bivanja hedonistom".

Religijska obustava etičkog

Naprotiv, oni kojima je sve dopušteno upravo su vjerski fundamentalisti, sljedbenici iskrivljene verzije onoga što je Kierkegaard nazvao „religijskom obustavom etičkoga" koji sebe vide kao oružje vršenja Božje volje. Danas svjedočimo sve većoj prisutnosti vjerski i etnički utemeljenog nasilja, čiji uzrok Žižek vidi upravo u „postideološkoj" eri u kojoj živimo, kada prevladavajuća ideologija cijeni samoostvarenje i uživanje u životu te je većini ljudi pomisao o ubijanju drugog ljudskog bića postala nepojmljiva (Žižek to naziva „spontanom moralnošću"). Stoga je potrebno smisliti viši cilj, sveti cilj, nešto što će ljude učiniti neosjetljivima na tuđu patnju i smrt pojedinca smjestiti u perspektivu iz koje će se ona učiniti beznačajnom. „Religija ili etnička pripadnost savršeno se uklapaju u tu ulogu." Iako ideolozi religije uvjeravaju kako ona navodi loše ljude da čine dobre stvari, Žižek više istine pronalazi u riječima američkog fizičara i nobelovca Stevena Weinberga: „dok bi bez religije dobri ljudi radili dobre stvari a loši ljudi loše stvari, samo religija može navesti dobre ljude da rade loše stvari".

Pedofilija & hedonizam

„Takozvane 'ljudske slabosti'" još su jedan primjer teze da je sve dopušteno ako Bog postoji. Religijski ideolozi vole isticati ekstremnije oblike seksualnog ponašanja koje prakticira malen dio ateista-hedonista kao primjere njihove opće iskvarenosti, dok se poznati i dokazani slučajevi svećeničke pedofilije odbacuju kao kleveta, a crkva čini sve kako bi ih zataškala i zaštitila počinitelje. Njezin je prijestup tim gori što nije riječ o nekom liberalnom zagovaratelju hedonizma, već o instituciji koja se predstavlja kao moralna vertikala društva.

Unatoč naoko suprotnom ideološkom predznaku, staljinistički komunisti u svojim su se masovnim ubijanjima služili istom logikom kao i počinitelji vjerskog nasilja. Oni su imali vlastiti „surogat boga", nešto što je „razočarani bivši komunist" Ignazio Silone prozvao „bogom koji je iznevjerio". Suprotno od hedonističkog stava a identično religijskom, staljinisti-komunisti sebe su vidjeli kao „oruđe povijesnog napretka" ka „'višem' stadiju komunizma" - idealu na putu čijeg su ostvarenja sva sredstva dopuštena. Kada su se pojavile prve rupe u ideologiji i nestalo šire povijesno opravdanje za strahote, mnogi se pojedinci unutar sustava nisu s time mogli suočiti. 1956. godine, nakon govora Nikite Hruščova o Staljinovim zločinima, brojni su sovjetski kadrovi počinili samoubojstvo.

Fašizam

Fašizam je, u još većoj mjeri od staljinizma, doradio iskrivljenu logiku nasilja ne samo predstavljanjem sebe kao „oruđa apsoluta", već i „demonizacijom protivnika". Svaka pojava, u bilo kojem području života, bilo čega što su nacisti smatrali nastranim pripisivala se „židovskoj degeneraciji" sa svrhom stalnog opravdavanja nacističkih zločina: neprijatelj je posvuda i nadzire sve, opasnost je sveprisutna i u borbi protiv nje sve je dopušteno.

Činjenicu da mnogi koji sebe nazivaju kršćanima priželjkuju postavljanje izvanjskih granica ljudskog ponašanja Žižek naziva „krajnjom ironijom", a njihove težnje „dubinski nekršćanskim". Kršćanski Bog ne postavlja ograničenja, kršćanski Bog voli i očituje se kroz ljubav. Stoga su neki kršćani prihvatili i izreku „Ako ima Boga, sve je dopušteno!" jer životu u Božjoj ljubavi nisu potrebne zabrane i ograničenja: onaj tko je uistinu prožet Božjom ljubavlju nikada neće poželjeti učiniti zlo. Tu „formulu 'fundamentalističke' religijske obustave etičkoga" prvi je izrekao sveti Augustin kao „Ljubi Boga i čini što hoćeš". Stvar je u tome, upozorava Žižek, što ne možemo uistinu činiti sve što hoćemo, već samo ono što hoće Bog. Prava ljubav prema Bogu jamči da ćemo se držati „najviših etičkih standarda" jer bi sve drugo značilo razočarati Boga i bilo dokaz naše nedovoljne ljubavi. No ne postoji nikakav siguran putokaz, izvan našeg vlastitog vjerovanja, prema onome što Bog od nas želi. Stoga je lako upasti u zamku opravdavanja vlastitih zlodjela ljubavlju prema Bogu i pokoravanjem Njegovoj volji.

Veliki inkvizitor

U Petoj knjizi romana „Braća Karamazovi" Ivan tijekom duge rasprave pripovijeda Aljoši parabolu o Velikom inkvizitoru. Prema Žižekovu tumačenju, u društvu pod vlašću inkvizicije Bog nije izvor slobode već sredstvo njezina ograničavanja te takav sustav „zatire samu Kristovu poruku" o „daru (koji se ispostavlja teškim bremenom) slobode i odgovornosti". U priči se Krist vraća među žive u Sevilli, gdje ga ljudi prepoznaju i štuju, no ubrzo je uhićen i osuđen na smrt na lomači. Veliki inkvizitor saopćava mu da crkvi više nije potreban jer je crkva na sebe preuzela misiju usrećivanja ljudi. Krist, naime, nije shvatio da je njegov dar ljudima - sloboda izbora - većini bio prevelik teret te im je donio samo patnju. Breme slobode mogu ponijeti samo malobrojni, istinski mučenici čiji je cilj spasiti čovječanstvo od muke izbora i omogućiti mu da „sretno živi i umre u neznanju". Krist je nerazborito odbio đavolje iskušenje i nije pretvorio kamenje u kruh jer „čovjek ne živi samo o kruhu", zanemarivši pritom dublju mudrost: „Najprije ih nahrani pa onda traži od njih vrline!" Zato je inkvizicija prigrlila duhovno vodstvo đavla, koji jedini može „okončati patnju ljudi i ujediniti ih pod okriljem crkve".

Nijemi Krist na inkvizitorov govor odgovara poljubivši ga u usta, našto ga ovaj šokiran pušta na slobodu i nalaže mu da se nikada više ne vrati. Isusov primjer slijedi i Aljoša poljubivši Ivana. Parabola je dio rasprave koja započinje Ivanovim citiranjem biblijske Knjige o Jobu kao dokaza o „Božjoj okrutnosti i ravnodušnosti prema ljudskoj patnji". Aljoša odgovara da Ivanovi argumenti služe u korist kršćanstvu jer dokazuju da se pitanje patnje ne može razmatrati uzimajući u obzir samo jednog Boga Oca u kakvog vjeruju Židovi i muslimani. Kršćani imaju i Boga Sina, Krista koji „može sve oprostiti, sve i svima i za sve zato što je i sam dao svoju nevinu krv za sve i za svakoga". Ivanova priča o inkvizitoru odgovor je na Aljošin argument o Kristu pa iako Dostojevski ne daje konačan odgovor, dalo bi se naslutiti da on leži u Duhu Svetom, „radikalno egalitarnoj odgovornosti svakoga za sve i za svakoga".

Radikalna sloboda

Mogući odgovor leži i u sljedećem dijelu knjige, u kojem starac Zosima na samrtnoj postelji priča kako je u mladosti našao vjeru i postao monah. Njegova je pouka da „ljudi moraju oprostiti drugima priznajući vlastite grijehe i krivnju pred drugima: nijedan grijeh nije izoliran te je svatko odgovoran za grijehe svojih bližnjih". To bi, zaključuje Žižek, mogla biti lacanovska teza „ako nema Boga, sve je zabranjeno" u verziji Dostojevskog. Ako je Kristov dar ljudima radikalna sloboda, „onda ta sloboda također donosi i teško breme potpune odgovornosti".

Vezane vijesti

Spasite nas od spasitelja

Spasite nas od spasitelja

Slovenska filozofska superzvijezda Slavoj Žižek u eseju za London Review of Books piše o usponu ksenofobične desnice u Grčkoj i mogućim ishodima… Više

Komentari

registracija
23/12/11

jebokomunjare, 19.04.12. 09:16

a nije spomenuo KOMUNIZAM.....?


registracija
21/4/11

Milankn, 19.04.12. 09:40

Bla, bla, truć. 'Ajde, navedite mi jedan jedini svjetonazorski i vrijednosni sustav prije Krista, koji odriče princip "oko za oko, zub za zub" i kaže: "Okreni drugi obraz!" i "Voli svoje neprijatelje!" Ne možete ga navesti, jer ga nema.


registracija
31/1/10

STTony, 19.04.12. 10:16

Kršćanstvo i druge organizirane religije su prvih otprilike 500 godina imale pozitivan utjecaj na svijet, a otad ga zadnjih 1500 godina samo čine daleko gorim nego što bi mogao biti.


registracija
18/4/12

Olesja22, 19.04.12. 10:25

Ljudi se mogu slagati ili ne slagati s gore napisanim, pitanje je koliko ih je u stanju i razumjeti, ali tako je lijep osjećaj čitati promišljanja autentično pametnog čovjeka.


registracija
7/7/11

gadovi, 19.04.12. 11:18

U obrazovni sustav crkve (sjemeništa) treba obvezno uvesti ovakva razmišljanja i to prvi ili poslednji sat + etika + seksulani odgoj. Imamo puno pravo na to, jer ipak mi financiramo njih a ne oni nas. Pa da čujem argumente za diskriminaciju.


registracija
15/8/09

vergilia, 19.04.12. 12:24

Žižek - divota ljudskog uma - naprosto mu zavidim što može tako jasno artikulirati svaku slobodnu misao!


registracija
11/1/10

fluid, 19.04.12. 12:57

Olesja22@ Osjećaš li poražavajuće okružje kroz ove tekstove komentatora na ovu temu?Mislim da i osjećaš i shvaćaš jer jedino tvoj tekst ,vrlo kratak,ima smisao.Ostalo je obično truć.Inače rijetko filozofski nastrojen tekst kojega je zaista potrebno pročitati više puta.Zaista se,uz duboko promišljanje,može mnogo naučiti iz njega.Čak i oni koji su protiv ovakvog načina razmišljanja.Ovaj tekst može poslužiti kao temelj osobnim filozofijama i onima za i onima protiv.No,malo je osoba koje mogu i imaju snage krenuti od osobnih odgovornosti a sa ciljem donošenja vlastitih zaključaka.Pogotovo pozitivnih.Lakše je sve prebaciti na nekoga drugog;Boga,crkvu,ispovjed i sl.nebuloze.Osobn a odgovornost je stvar osobnog izbora i samo osobna odgovornost određuje neku osobu.Da bi se izbjegla osobna odgovornost,izmišljaju se sve i svašta no to ipak nije bit stvari.Želi li netko nositi svu slavu i teret osobne svjesnosti,taj mora posegnuti za odgovorima upravo na moralnoj razini i kakve će odluke sam donositi.Tako svjesnost nije samo dar,ona je češće kazna.E sad tko šta voli i izabere,tako mu i je.Kao i njegovoj okolini.U svakom slučaju,izbjegavanje vlastite odgovornosti,najviše šteti samoj osobi a potom i cijelom društvu.Nisu svi protkani dobrim namjerama.I to najčešće završava tragedijama čak i cijelog čovječanstva.A tako bismo se voljeli vidjeti u različitosti od životinja.Životinje su tu čak u bitnoj prednosti pred čovjekom.One ne moraju birati.One jesu.Prirodna mjera njihove agresivnosti,je bolja od hinjenja morala.


registracija
17/6/10

jjkeizerin, 19.04.12. 13:17

Kako mislis tako i jeste, za tebe u svakom slucaju. A da li je stvarno tako? Misao koja nije nista drugo nego sva prozivljena iskustva, sto je kako god pogledamo izuzetno ograniceno kod bilo kojeg covjeka, voli ''imati'' osjecaj sigurnosti. Iz toga kao vrhunac proizlazi to nesretno infantilno misljenje da covjek, baveci se idejama o Bogu, na taj nacin ''ima'' pod kontrolom i zna sve o zivotu i smrti. Da li to uopce moze biti tako? Nazalost malo tko, u ova maderna materijalisticka vremena uspijeva, pa makar i za trenutak vidjeti koliko smo skloni samozavaravanju. Jedno je svakako izvjesno; da su organizirane religije ili isto tako organizirane politicke partije ''u stanju'' ponuditi istinske odgovore za kvalitetan i ispunjen zivot covjeka na zemlji, covjecanstvo, vec od davno, bi bilo na jednom sasvim drugom nivou egzistencije, zar ne?


registracija
6/1/12

UnDeR, 19.04.12. 13:22

Jel ovo Jovan Rašković 'vaskrsao'?


registracija
24/1/12

IpakSeOkrece, 19.04.12. 13:25

Htio sam napisati 2 stvari, no vidim da je Gadovi jednu već napisao.

Druga, floskuletina o Njegovom kroz Crkvu tumačenom leadershipu, je ponajveći izvor koncentriranog Zla kroz Povijest.

Weinberga ne trebam citirati u tom smislu jer je u članku naveden. A od primjera bi izdvojio Innocenta III. U doba klanja i zatiranja Katara, rečeni bolesni manijak je svojoj vojsci obećao bianco oprost grijehova za sve što učine u tih 40 dana, s time da smiju zadržati za sebe imovinu svakog zaklanog Katara. Na pitanje kako prepoznati Katare i izdvojiti ih od ostalog stanovištva, Innocent daje glasovitu uputu:
"Sve ih pobijte. Bog će već znati koji su Njegovi"

Ovakva malformacija je i bila moguća samo zato jer je postojala svijest da Bog postoji i nadzire ponašanje tehnikom kako je to Crkva opisivala, a kriterije dobra i zla je definirala ista ta Crkva u okviru svojih kurentnih ciljeva.

Kada bi svatko od nas samostalno postavio jasne granice dobrog i zlog, prihvatljivog i neprihvatljivog, Crkva bi ostala bez velikog dijela svoga trenutnog posla.
A te su granice jasne svakom homo sapiensu bez posebna objašnjenja. Dovoljno je naći izolirano amazonsko pleme, pa se kod njih raspitati što je Dobro a što Zlo. Takvo, vjerama današnjice nezagađeno tumačenje, bi se sasvim uklopilo u danas općeprihvaćenu etiku.

U tom kontekstu treba pogledati na povijest Crkve. Ako je sam čovjek po svojoj prirodi i defaultu benigan, kako se sve to moglo desiti?

Kako je "Njegov najveći dar ljudima" bio puka transmisija zla svoje hijerarhije kroz tolike vijekove, onda je On zlo, ili je cijela ta priča prijevara.


registracija
24/1/12

IpakSeOkrece, 19.04.12. 13:30

Interesantno, apologeta nema danas.

Ne vole ovako nešto jer je teško napadati ovu razinu iznošenja materije onim njihovim prizemnim floskulicama.

A konzumenti njihove magle svakako ne čitaju ovakve članke, tako niti nema potrebe za trud...


registracija
11/1/10

fluid, 19.04.12. 15:25

ipak SeOkreće@ Vrlo dobro opisano i nemoj ni pozivati apologete.Samo zamute i prostor i temu.Veliki pozdrav !Odličan tekst i razmišljanje.


registracija
20/8/10

McCoy, 19.04.12. 16:44

@IpakSeOkrece
Odlican komentar...


registracija
7/7/11

gadovi, 19.04.12. 23:37

ipak se okreće

Čak nema ni svećenika sa nickom laudate da komentira Žižeka a bogami i tebe. Fino si to napisao.


registracija
24/1/12

IpakSeOkrece, 20.04.12. 00:07

Fluid, McCoy, Gadovi,

drago mi je da vam se sviđa...


registracija
11/10/10

agaSovulj, 20.04.12. 00:55

Odličan tekst, kao i komentari poznatih nam dobrih forumaša. Cijenim Žižeka, i njegove tekstove čitam nekoliko puta, ali ne mogu reći da ih razumijem do detalja kako bi želio, makar je ovaj dosta "lakši" od prethodnih.
I sam smatram da je čovjek po svojoj prirodi i defaultu benigan. Malo dijete je, recimo, nesposobno lagati u prvih nekoliko godina svog života. Ali kasnije "nauči." Zašto je tome tako? Zašto je čovjek čovjeku uglavnom vuk? Zašto nekad ljudska bića nisu ljudska? Možda radi toga što je čovjek "kvarna roba." Možda radi toga što društva nisu koncipirana tako da su moralne vrijednosti vodilja i odrednica. Živac našeg ideološkog zdanja postao je novac. To je bog kojem se danas svi klanjaju (a crkva pogotovo). I kojem su se klanjali, i još dugo će se, na žalost, klanjati. A recept da tome ne bude tako je vrlo jednostavan. Opća društvena korist. Kao u onom amazonskom plemenu koje je ipakSeOkreće spomenuo.


registracija
20/8/10

McCoy, 20.04.12. 18:16

@agaSovulj

Na zalost, priroda ljudskog karaktera je takva da ce neko uvek hteti da ima vise, bolje od drugih ili da bude vodja. Ne znam da li je to atavizam u opstoj svesti zaostao iz pradavnih vremena gde se znalo ko je vodja copora i samim tim dobija vise mesa od drugih clanova istog copora. Ako je to na tom nivou, onda sumnjam da ce se ikada ista promeniti, jer isti obrazac ponasanja imamo tokom svih vekova poznate ljudske istorije. Stoga mozemo zakljuciti da odredjeni mentalni razvoj samo delimicno zavisi od drustvenog uredjenja.

Ili sto je George Orwell jos davno napisao u svojoj knjizi "Zivotinjska farma":
"Sve zivotinje su rodjene jednake, ali su neke jednakije od drugih"


registracija
3/3/11

bljesak4, 20.04.12. 20:23

Ako ima Boga, sve je dopušteno!
Boga ima, i reče nam jasno !

1 Kor 10,23
"Sve je slobodno!" Ali - sve ne koristi.
"Sve je dopušteno!" Ali - sve ne saziđuje.

dodajmo tome;
1 Kor 6,12
"Sve mi je dopušteno!" Ali - sve ne koristi.
"Sve mi je dopušteno!" Ali - neću da mnome išta vlada.

i to je dovoljno.
Jer zašto pričati zarobljenicima lažnog uvjerenja
da ''mudri'' jesu.

Svima koji uobražavaju sebo da su mudri,
ide riječ riječ Božja;
1 Kor 3,18
Nitko neka se ne vara.
Ako tko misli da je mudar među vama na ovome svijetu, neka bude lud da bude mudar.

Pozdrav od onog koji zna da ''lud'' jeste !


registracija
7/9/07

Vinogradar, 20.04.12. 21:04

Užitak mi je čitati komentare na ovu temu, posebno mudre riječi fluida,IpakSeOkreće, agaSovulja, gadovi i STTony, jjkeizerin i dr.
Hvala, nemam što vašim riječima dodati


registracija
24/1/12

IpakSeOkrece, 20.04.12. 21:34

bljesak4 , da ti nisi možda pravim imenom vkrstul?


registracija
24/1/12

IpakSeOkrece, 20.04.12. 22:04

Blago tebi vkrstule, kod tebe se stvari ne mijenjaju.

Vidim još uvijek traje križarska vojna na homiće.

Pozdrav i tebi...


registracija
3/3/11

bljesak4, 24.04.12. 23:39

Na homoseksualnost Iso,
nikada na čovjeka homoseksualca !


Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika