Objavljeno u Nacionalu br. 858, 2012-04-24

Autor: Sandra Bartolović

Povijest u školama

Povijesni udžbenici neće se mijenjati još dvije godine

Dok se ne donese novi program nastave povijesti, rasprave o Drugom svjetskom ratu neće prestati i djeca neće saznati pravu istinu, zato se treba strpjeti do jeseni 2014.

Predsjednik Ivo Josipović
polaže vijenac na jasenovačkoj komemoracijiPredsjednik Ivo Josipović polaže vijenac na jasenovačkoj komemoraciji"U našim udžbenicima danas nije napisana puna istina o onome što se događalo u II. svjetskom ratu, a ovdje su ljudi koji to mogu promijeniti", poručio je s jasenovačke komemoracije u nedjelju predsjednik države Ivo Josipović, pri obilježavanju 67. godišnjice proboja posljednjih logoraša iz ustaškog koncentracijskog logora. Nepuna 24 sata kasnije za Nacional je dodatno kratko pojasnio kako pri toj kritici nije na umu imao neki konkretni navod iz aktualnih povijesnih udžbenika, nego da smatra kako općenito "nije dovoljno prikazana bit ustaškog režima, njegova kvislinška narav i količina počinjenih zločina, čime je poslana loša moralna i politička poruka". Josipović je iz Jasenovca poručio da se iz takvih tragičnih događaja često nije ništa naučilo jer se uvijek iznova javljaju pokreti koji bi opet gazili ljudskost, slobodu i demokraciju. Upozorio je i kako u medijima postoje emisije u kojima revizionisti mijenjaju povijest, želeći time promijeniti i našu budućnost. Vjeruje da se naša budućnost neće promijeniti jer imamo dovoljno pametnih ljudi i poštenja, te da u Hrvatskoj nikada više neće proći fašističke, nacističke i ustaške ideje.

PRIGOVORIMA O NEDOVOLJNOM i neadekvatnom tumačenju povijesti u našim školama predsjedniku se pridružio i premijer Zoran Milanović, istaknuvši s govornice pod Kamenim cvijetom kako glavna zadaća takvih skupova nije držanje političkih govora, nego da se "djecu u školskim udžbenicima povijesti podučava što se stvarno dogodilo i da spoznaju istinu". Kad se mladi već formiraju kao osobe, za učenje je kasno i svatko odlazi pod svoju zastavu, upozorio je premijer. Sa stajalištima premijera i predsjednika suglasan je i profesor povijesti na zagrebačkom Filozofskom fakultetu Ivo Goldstein: "Slažem se s predsjednikom i premijerom da djeca u školama ne saznaju pravu istinu o tim temama, ali mnogo toga ovisi o udžbenicima - neki korektno tretiraju tu materiju, ali ima i onih koji je tretiraju na revizionistički, čak proustaški način." Goldstein problem vidi i u tome što je sve udžbenike odobrilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja: "Puno je veći problem napraviti doličan nastavni plan i program, čime će se, nadam se, Ministarstvo uskoro pozabaviti." Ovakva pozicija državnog vrha u ovim pitanjima je ne samo dobra, nego i prijeko potrebna, smatra povjesničar Goldstein, jer naposljetku, nakon desetljeća ideologizacije i politizacije, omogućava da se određene povijesne teme tretiraju drukčije, primjereno današnjem vremenu.


ALI DALEKO OD TOGA da i među renomiranimn povjesničarima postoji konsenzus. Nasuprot Ivi Goldsteinu, profesor povijesti na Sveučilištu Yale Ivo Banac misli da su izjave najviših državnih dužnosnika u Jasenovcu neodgovorne i paušalne: "Izjava predsjednika Josipovića o povijesnim udžbenicima koji ne pokazuju punu istinu o II. svjetskom ratu nema apsolutno nikakva pokrića, jer su udžbenici različiti: neki izrazito dobri, neki malo manje, ali u ovom trenutku, ne govorim o onima od prije 15 godina, nema ni jednog jedinog koji bi se mogao karakterizirati na takav način." "Gospodin Josipović morao bi malo razmisliti o implikacijama svojih izjava, jer je samo stvorio paniku u Ministarstvu znanosti i obrazovanja, u kojem svi sada pokušavaju naći gdje su ti problematični dijelovi, ti prazni, bijeli prostori iz naše povijesti", ističe Banac, poručujući da se tako ne smije govoriti. "To je način na koji se govorilo na mitinzima prije 30 godina i krajnje je vrijeme da to prestane." Kao paralelnu pojavu navodi i najavu iz Sabora o ukidanju pokroviteljstva nad komemoracijom u Bleiburgu, a u obje te pojave vidi "tendenciju da se neke stvari, koje smo uzimali zdravo za gotovo, kao proizvod smirenja tenzija u Hrvatskoj od stjecanja neovisnosti, vrate unatrag." Odustajanje od pokroviteljstva u Bleiburgu korak je u krivom smjeru, smatra Banac koji se nada da će SDP ponovo razmisliti o tome i preispitati svoju odluku, jer "to će im donijeti nula bodova, a da ne kažem da će zbog toga imati niz negativnih posljedica. Ovo uzimam kao još jedan u nizu njihovih probnih balona koje puštaju u javnost i nadam se da nije konačna odluka."

DA ĆE BANČEVO mišljenje ostati manjinsko, barem za ove vlasti, pokazuje i reakcija ministra znanosti, obrazovanja i sporta Željka Jovanovića, koji je i sam bio na komemoraciji u Jasenovcu. On kaže da se slaže s Josipovićem da u našim udžbenicima nije napisana puna istina o II. svjetskom ratu: "Istina, proteklih su godina, u odnosu na udžbenike iz 90-ih, u udžbenicima napravljeni vidljivi pomaci, ali još uvijek ima puno prostora za kvalitetne promjene. Velik je problem to što se svi autori ne postavljaju na isti način prema zaraćenim stranama u tzv. NDH, sve napisano uvelike ovisi o osobnim stavovima izdavača i autora." Za sadašnjeg ministra temelj svih problema je plan i program za nastavu povijesti koji je pisan 90-ih, koji je preopćenit i, iako se kroz godine modificirao, nikad nije promijenjen sadržajni pristup. Jovanović je u razgovoru za Nacional iznio i primjer: "U planu i programu nastave povijesti nigdje jasno ne piše 'zločinački karakter NDH', 'genocid protiv Srba, Židova i Roma' ili 'četnički genocid protiv nesrba'." Ipak priznaje da je "na žalost, Ministarstvo u konkretnom slučaju nemoćno i ne može se ništa napraviti preko noći, jer svi udžbenici koji su dobili odobrenje 2010. vrijede četiri godine, do jeseni 2014." Najavljuje da će se, kad se izradi novi kurikulum, raditi i novi nastavni planovi i programi u kojima će se ta još uvijek otvorena pitanja jasnije definirati, a sukladno tome i novi udžbenici. "Mi krećemo u izradu novog kurikuluma i novih programa jer ne želimo da se bilo što radi na brzinu i preko noći, a radi što bolje pripreme MZOS planira organizirati i širu raspravu na temu što mijenjati u poučavanju povijesti, pozvati stručnjake, novinare, ali i roditelje i studente koji danas studiraju povijest", poručuje ministar Jovanović. "Uz to, svi moramo znati da se povijest ne uči samo iz udžbenika, jer i mediji, opća klima u društvu, obitelj, vršnjaci znatno utječu na stavove mladih, a mjesto gdje vidim dodatnu ulogu MZOS-a jest edukacija nastavnika povijesti, jer nastavnici tumače sadržaj iz udžbenika. Osim udžbenika, bitna je i praktična nastava, pa se u našim školama već nekoliko godina obilježava i Dan sjećanja na holokaust, a Agencija za odgoj i obrazovanje već osam godina tim povodom uvijek organizira i stručni skup."

JOVANOVIĆ SMATRA da na djecu najviše utječe kad ono što uče iz knjiga i vide, pa je posjet Jasenovcu, a posebno Auschwitzu, najbolji način da se ukaže na istinu o II. svjetskom ratu pa ukazuje na obavezu "svih nas da ne dopustimo zaborav i ignoriranje ratnih zločina II. svjetskog rata, jer bismo tako još jedanput ubili nevine žrtve Jasenovca i drugih logora smrti."

Vezane vijesti

Slovenci protiv micanja Tita

Slovenci protiv micanja Tita

Slovenci su u velikoj većini protiv promjena imena ulica i trgova koje su u vrijeme bivše SFRJ dobile ime po Josipu Brozu Titu, pokazala je anketa… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika