Objavljeno u Nacionalu br. 327, 2002-02-19

Autor: Dean Sinovčić

Ekskluzivno iz Berlina

Berlinale 2002.

Filmski festival u Berlinu protekao je u znaku političkih filmova i gafova novog ravnatelja Dietera Kosslicka, a najveće iznenađenje bio je crtani film "Spirited Away", najgledaniji japanski film svih vremena

CATHARINE DENEVUE i ISABELLE HUPPERT samo su dvije od osam glumica iz hvaljenog francuskog filma "Osam žena" redatelja Francoisa Ozona koji je prema kritičarima bio glavni favorit festivala u Berlinu, ali se na kraju morao zadovoljiti nagradom glumicCATHARINE DENEVUE i ISABELLE HUPPERT samo su dvije od osam glumica iz hvaljenog francuskog filma "Osam žena" redatelja Francoisa Ozona koji je prema kritičarima bio glavni favorit festivala u Berlinu, ali se na kraju morao zadovoljiti nagradom glumicDieter Kosslick, novi direktor filmskog festivala u Berlinu što se ove godine održao od 6. do 17. veljače, silno se trudio da prvi Berlinale pod njegovom upravom bude drugačiji. U tome je i uspio: žiri je imao dovoljno hrabrosti da japanski crtani film “Spirited Away” proglasi najboljim filmom, koji je zajedno s britanskim “Bloody Sunday” dobio Zlatnog medvjeda. “Spirited Away” redatelja Hayaoa Miyazakija (u nas poznatog po crtanom filmu “Princeza Mononoke”) bio je potpuni autsajder, i kako su mnogi smatrali da Kosslick samo oponaša festival u Cannesu, gdje je 2001. u konkurenciji prikazan crtani film “Shrek – zeleno čudovište”, osim producenta japanskog filma nitko se drugi nije ni pojavio u Berlinu. “Spirited Away”, najgledaniji film svih vremena u Japanu (ostvario je zaradu od 220 milijuna dolara), gledaniji čak i od “Titanica”, u povijesti Berlinala drugi je crtani film koji je dobio nagradu: 1951. “Pepeljuga” Walta Disneyja osvojila je Medvjeda za najbolju filmsku glazbu. S druge strane, “Bloody Sunday” je film koji je po žanru “morao” osvojiti nagradu jer se Kosslick trudio popuniti program Berlinala filmovima koji imaju kontroverznu političku tematiku. “Bloody Sunday” govori o krvavim događajima prije 30 godina, kada su britanski vojnici u sjevernoirskom gradu Londonderryju ubili 13 katolika koji su mirno prosvjedovali, a o filmu se već izjasnio dio britanskih novinara tvrdeći da film nije baš vjerodostojan.

Zlatni medvjed prvi put crtićuKosslick je zamijenio Moritza de Hadelna koji je na čelu Berlinala bio 21 godinu. Hadelnu su mediji pripisivali svašta, ponajviše to što je njemački film na Berlinalu bio tretiran kao sedma rupa na svirali: Kosslick je to dobro znao, pa je u konkurenciju od 23 filma uvrstio čak četiri njemačka, te su se američke filmske kompanije zabrinule kako će hollywoodski filmovi biti potisnuti u drugi plan. Međutim, Kosslick je dobro izbalansirao program i ostavio prostora za hvaljene američke filmove kao što je “Monster’s Ball”, čija je glavna glumica Halle Berry dobila Srebrnog medvjeda za najbolju žensku ulogu, te solidni “Shipping News” s Kevinom Spaceyjem. U Berlin je doveo i prvu postavu filmova “A Beautiful Mind” s Russellom Croweom, “Gosford Park” s redateljem Robertom Altmanom i “The Royal Tenenbaums” s redateljem Wesom Andersonom, sve odreda hitova koji imaju poneku nominaciju za Oscara.

Zato se nakon otvaranja Berlinala nije pričalo o kvaliteti programa, nego o Kosslickovu gafu na samom otvaranju. Naime, silno želeći na nekonvencionalan način otvoriti festival, predstavljajući članove žirija i ugledne osobe koje su sjedile u prvim redovima poput njemačkog ministra kulture, uglavnom se zafrkavao. No pretjerao je u trenutku kada je predstavio članicu žirija Nicolettu Braschi, poznatu po ulozi u filmu ”Život je lijep” i suprugu Roberta Benignija. Ona je upravo dovršila snimanje Benignijeva filma “Pinocchio”, a veseli Kosslick ju je upitao: “Jeste li možda glumili Pinocchija?”, na što se u dvorani čuo uzdah jer Nicoletta Braschi ima nešto istaknutiji nos. Kosslick se nije dao smesti pa je pokušao popraviti dojam s još nekoliko štosova, ali je Nicoletta Braschi pobjegla od njega ne odgovorivši mu ni na jedno pitanje.

Unatoč svemu, Kosslick je bio velika zvijezda festivala. Od glumaca, najveći je, nema sumnje, bio Russell Crowe. Neobrijan, nepodšišan, s ponekim kilogramom viška koji je dobio glumeći u filmu “A Beautiful Mind”, ponašao se vrlo arogantno. Novinari znaju kako je nemilosrdan prema svakom priglupom pitanju koje mu se postavi, ali to mnoge nije sprečavalo. “Privlače li vas više uloge snagatora kao u filmu ‘Gladijator’ ili intelektualca kao u filmu ‘A Beautiful Mind’?”, pitala je neka novinarka, na što je on odgovorio: “Bolje da vam ne kažem što mislim o vašem pitanju.” Bilo je to na konferenciji za novinare, onog dana kada su objelodanjene nominacije za Oscara, ostali odgovori nisu bili ništa bolji. Sutradan je bio još arogantniji, i iako je od 12 do 15 sati trebao davati televizijske intervjue, Crowe se u hotelu “Adlon Kempinski” pojavio tek nešto prije 15 sati, otkazavši sve tv intervjue. Novinare iz pisanih medija okupio je u jednu prostoriju i objasnio kako je protekle noći previše slavio. Ni tada se nije obrijao, samo je odjenuo još ofucaniju košulju.

Međutim, da su najveći (barem ako ih mjerimo po broju osvojenih Oscara) najčešće i najkomunikativniji i najležerniji, dokazao je Kevin Spacey (dva osvojena Oscara) koji je mirno izjavio kako ga nije briga što film “The Shipping News” nije nominiran za Oscara iako su se tome mnogi nadali, te je dodao da je njegov idol Robert Redford koji zarađeni novac ulaže u mlade filmaše, dok s druge strane prezire one glumce koji od zarađenog novca grade oko svoje kuće bazene. Nije lagao, u Berlinu se Spacey predstavio i kao producent dokumentarnog filma “Uncle Frank” te je katkad bio uzbuđeniji kad je odgovarao na pitanja o tom dokumentarcu nego o ostalim filmovima. I Halle Berry bi se pomalo uzbudila kada je govorila o seksi scenama iz filma “Monster’s Ball”, ali nakon što je nominirana za Oscara za tu ulogu te nakon što je za istu ulogu nagrađena Srebrnim medvjedom u Berlinu, vjerojatno će svi shvatiti kako se radilo o seksu iz umjetničkih pobuda. A Catherine Deneuve, najveća zvijezda filma “Osam žena”, javno je pokazala svoju iznerviranost kada je na konferenciji za novinare jedan od njih pitao redatelja je li mu bilo teško raditi s osam glumica. “Zašto uvijek muškarci moraju postaviti ovakvo pitanje”, odrezala je ona. To što su Catherine Deneuve i ostale glumice iz filma zakasnile 40 minuta na konferenciju nije se valjda ni smjelo spominjati.

Zanemarimo li pojedinačne ispade koji katkad nemaju veze s filmom, najprovokativnija filmska tema bila je projekcija filma “Amen” redatelja Coste Gavrasa, koja je imala predigru s plakatom, koji je mješavina svastike i križa, a čiji je autor talijanski fotograf Oliviero Toscani, poznat po kontroverznim reklamnim plakatima za “Benetton”. Toscani je izjavio kako ne vjeruje da će takav plakat filma nekoga uzbuditi jer je taj spoj viđen i prije te taj plakat nije njegov izum. Kosslick je bio oduševljen posterom te je ujedno dodijelio Gavrasu nagradu Berlinale Kamera za dosadašnji rad. Nagradu je Gavras dobio na 69. rođendan, pa je cijela dvorana ustala i pjevala mu “Happy Birthday to You”. “Amen” prikazuje propali pokušaj nacističkog oficira da dođe do Pape kako bi ga uvjerio da digne glas protiv genocida nad Židovima tijekom Drugog svjetskog rata. Radio Vatikan odmah se oglasio i optužio Gavrasa da je mijenjao povijesne činjenice, a on je odgovorio kako je pročitao dvadesetak knjiga koje dokazuju šutnju Vatikana o nacistima.

Vezane vijesti

Ove godine neće se održati Libertas film festival

Ove godine neće se održati Libertas film festival

Nakon sedam uzastopnih izdanja, Libertas film festival ove se godine neće održati premda je bio planiran za kraj travnja. "Žao nam je što smo morali… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika