Objavljeno u Nacionalu br. 328, 2002-02-26

Autor: Zrinka Ferina

Financijska pozadina olimpijskih uspjeha Janice Kostelić

Da je Janica Amerikanka njezine medalje vrijedile bi milijune USD

Janica Kostelić sada je u poziciji u kojoj može potpisati nekoliko ekskluzivnih ugovora koji bi joj donijeli milijune

Janica i Ivica Kostelić na dočeku na zagrebačkom Trgu bana Jelačića po povratku sa Zimskih olimpijskih igaraJanica i Ivica Kostelić na dočeku na zagrebačkom Trgu bana Jelačića po povratku sa Zimskih olimpijskih igara“Teško da će se ikoja skijašica uspjeti približiti Janici Kostelić i postići rezultate koji bi bili blizu fantastičnom uspjehu koji je ona napravila na ovim olimpijskim igrama. Ovo što je Janica napravila na Olimpijadi u Salt Lake Cityju imat će dalekosežan utjecaj na buduće olimpijade”, kazao je Nacionalu Guy Sanan, generalni direktor sportskog “Oscara”, kako se popularno naziva svjetska sportska nagrada “Laureus” koja se svake godine dodjeljuje u Monte Carlu. “Janicu sam upoznao lani na dodjeli “Laureusa” u Monte Carlu kada je bila nominirana za najbolju sportašicu-povratnicu. Upoznao sam ondje i njezinu obitelj i vidio da je riječ o snažnoj obitelji, što je jako važno za njezin uspjeh.

Da bi se od Janice Kostelić stvorila svjetska sportska zvijezda poput Michaela Jordana, Alberta Tombe ili Michaela Schumachera, ona bi iza sebe morala imati snažnu, profesionalnu i iskusnu ekipu menedžera Psihološke predispozicije

Da bi se od Janice Kostelić stvorila svjetska sportska zvijezda poput Michaela Jordana, Alberta Tombe ili Michaela Schumachera, ona bi iza sebe morala imati snažnu, profesionalnu i iskusnu ekipu menedžera

Pogotovo sada dok je još vrlo mlada”, kazao je Guy Sanan i dodao: “Cijela njezina obitelj ima razloga slaviti jer za njezin uspjeh imam samo riječi hvale. Ivica Kostelić također je veliki šampion, on je na žalost ovaj put imao nešto manje sreće od Janice, ali vjerujem kako će osvojiti Svjetski kup u slalomu.” O Janičinoj sportskoj budućnosti, Guy Sanan je kazao: “Iako nije realno očekivati da će ikada više postići baš ovakav uspjeh, s obzirom na njezinu psihološku čvrstinu ne bojim se da bi je ta činjenica mogla frustrirati ili demotivirati u budućnosti. Nju pokreće ljubav prema skijanju a ne prema slavi, tako da se može očekivati kako će Janica i ubuduće postizati velike uspjehe. Ona će se sigurno pojaviti i na ZOI u Torinu, te će se i dalje dokazivati na natjecanjima Svjetskog kupa. Ova Olimpijada je zasigurno njezin najveći uspjeh u karijeri, ali uvjeren sam, ne i posljednji.” Guy Sanan kao generalni direktor “Laureusa” nije smio odgovoriti na pitanje hoće li Janica Kostelić ove godine osvojiti nagradu “Laureus” kao najbolja sportašica svijeta i time se pridružiti velikanima kao što su Cathy Freeman, Tiger Woods, Jennifer Capriatti, koji su je osvojili prošle godine, no kazao je: “Ne smijem se upuštati u takve prognoze jer o tome tko će biti nominiran i tko će pobijediti odlučuje žiri sastavljen od velikog broja najutjecajnijih svjetskih sportskih novinara. Uvjeren sam da je većina njih sada, dok razgovaramo, u Salt Lake Cityju i da pomno prate Janičine uspjehe. Osobno bih veoma volio da Janica i ove godine bude s nama u Monte Carlu i da stane rame uz rame s najvećim sportašima svijeta jer držim da tamo i pripada”, kazao je Guy Sanan. Zatim je zaključio: “Janičine medalje i trenutačna pozicija na samom vrhu ženskog skijanja pružaju joj kroz potpisivanje marketinških ugovora nesagledive poslovne mogućnosti. Usto, valja znati da su uspjesi vaših sportaša, kao što je pobjeda Gorana Ivaniševića na Wimbledonu i ovaj Janičin uspjeh na Olipijadi golema reklama za Hrvatsku. Ne znam jeste li uopće svjesni koliko je ljudi samo u Americi sada saznalo za Hrvatsku.”
Govoreći o poslovnim perspektivama koje se nalaze pred Janicom Kostelić nakon osvojene četiri olimpijske medalje, Ralph Krueger, sportski menedžer i vlasnik agencije GPS iz Laussane, čovjek kojemu su svoje poslovne interese povjerili neki od najvećih skijaša svijeta kazao je: “Da je Janica Kostelić Amerikanka, sada bi pred njom bile goleme poslovne mogućnosti. Njezine bi medalje sada vrijedile milijune dolara, ali bojim se da, koliko god vam to možda zvučalo okrutno, zbog činjenice da je iz Hrvatske, njezin uspjeh neće imati dalekosežnijih financijskih rezultata. Naime, svi mi koji se bavimo sportskim menedžmentom znamo kako stvari u Hrvatskoj funkcioniraju te da se svaki pokušaj kontaktiranja s hrvatskim šampionima zaustavlja pred birokratskim preprekama koje postavljaju nacionalni sportski savezi, a u slučajevima kao što je Janičin, ni obitelj nije sklona pregovarati o poslu sa strancima.” Prema riječima Ralpha Kruegera, Janica Kostelić teoretski je sada u poziciji da potpiše nekoliko ekskluzivnih ugovora koji bi joj donijeli milijune, a ta se pozicija teško može više ikada ponoviti. “Ona je sada veliki sportski heroj i vezivanje uz nju pogodovalo bi imidžu svakog proizvođača sportske opreme. Ili primjerice, nekoj osiguravajućoj tvrtki koja bi, vezivanjem uz Janicu mogla iskoristiti sve njezine dosadašnje povrede i istaknuti kako je, kao njihova osiguranica i nakon svega postala višestruka olimpijska pobjednica.” Međutim, objasnio je Ralph Krueger, da bi se od Janice Kostelić stvorila svjetska sportska zvijezda poput Michaela Jordana, Alberta Tombe, Michaela Schumachera, ona iza sebe mora imati snažnu, profesionalnu i iskusnu ekipu menedžera. “Riječ je o golemoj mašini koja stvara zvijezde i koja njihovom promidžbom u svijetu sportskog marketinga pomaže sportašima u ostvarivanju znatne financijske dobiti.”

HT – osobni sponzor

Janica Kostelić danas ima samo jednog osobnog sponzora, to je Hrvatski telekom, dok su Hypo Alpe-Adria-Bank, Jamnica, Renault i OMV Istrabenz čiji se logotipi uvijek viđaju na njezinoj opremi službeni sponzori Hrvatskog skijaškog saveza

A kako situacija na poslovnom planu Janice Kostelić izgleda danas i kakve su joj perspektive u budućnosti, pokušali smo doznati od njezinih aktualnih sponzora. Zanimljivo je naime da Janica Kostelić danas ima samo jednog osobnog sponzora, i to je Hrvatski telekom, čiji se logotip može vidjeti na Janičinim kapama i trakama za glavu. Naime, zakonom je propisano da se osobni sponzor skijaša reklamira na glavi, dok su tvrtke čije logotipe viđamo na odjeći Janice Kostelić, službeni sponzori Hrvatskoga skijaškog saveza. Bez njih danas ne bi bilo ovako uspješnoga Hrvatskoga skijaškog saveza, a pitanje je bi li Janica Kostelić bez sponzora mogla svih ovih godina trenirati u kvalitetnim uvjetima, bi li se jednako brzo i uspješno oporavljala nakon ozljeda i operacija te bi li dobila priliku da pokaže sve svoje potencijale. Također, zahvaljujući sponzorstvima što ih je Skijaški savez dobio na temelju iznimnih uspjeha Janice Kostelić, s godinama je u njemu stasala iznimno talentirana mlada generacija skijaša. U njoj su Nika Fleiss i Ana Jelušić, koje su postigle odlične rezultate već na ovoj Olimpijadi. Strategiju prema sponzorima počeli su prije pet godina graditi Vedran Pavlek i Srećko Ferenčak, koji su osnovali marketinšku agenciju unutar Hrvatskoga skijaškog saveza. Poučen njihovom strategijom, Hrvatski olimpijski odbor osnovao je vlastitu marketinšku agenciju te pribavio velik broj sponzora koji su omogućili HOO-u da u cijelosti snosi troškove boravka naših sportaša u Salt Lake Cityju. Iako nerado govore o konkretnim svotama, neslužbeno smo uspjeli doznati da je ove sezone godišnji budžet Hrvatskoga skijaškog saveza iznosio otprilike milijun njemačkih maraka. A za iduću sezonu, na osnovi uspjeha Janice Kostelić, u Skijaškom savezu se nadaju da će se budžet povisiti na milijun i pol njemačkih maraka.

Poslovna vrijednost medija

‘Janica je sada veliki sportski heroj i vezivanje uz nju pogodovalo bi svakom proizvođaču sportske opreme ili nekoj osiguravajućoj tvrtki koja bi mogla iskoristiti njezine dosadašnje povrede i istaći kako je, kao njihova osiguranica, nakon svega postala olimpijska pobjednica’

Tvrtke koje su kao službeni sponzori Hrvatskoga skijaškog saveza godinama ulagali u Janicu Kostelić i ostale hrvatske skijaške reprezentativce jesu: HT Cronet, kao generalni sponzor, zatim Hypo Alpe-Adria-Bank, Jamnica, Renault i OMV Istrabenz. U kontaktima sa svima njima pokušali smo proanalizirati sponzorske odnose i dobit koja iz njih proizlazi za obje strane, te doznati kolika je poslovna vrijednost olimpijskih medalja koje je osvojila Janica Kostelić. Zanimljivo je da nitko od sponzora nije želio iznositi točne svote koje su preko sponzorstva dosad uložili u Janicu Kostelić, jer ih smatraju poslovnom tajnom. “O novcu ne bih htio govoriti. Ako Janica odluči govoriti o iznosima, to je njezina stvar. Mogu vam samo reći da smo mi daleko od svjetskih primjera gdje se ulaganja u reklamu i sponzorstva nalaze u omjeru 1:7”, kazao je Marijan Jurleka, direktor marketinga HT-a, osobnog sponzora Janice Kostelić. Međutim, Nacional je iz dobro upućenih izvora neslužbeno doznao da je ovosezonsko sponzorstvo HT Croneta Skijaškom savezu vrijedno pola milijuna njemačkih maraka. Dakle, polovica njihova budžeta. Od Marijana Jurleke doznali smo i da je HT zapravo generalni sponzor Hrvatskoga olimpijskog odbora, preko kojega postaje sponzorom nacionalnih sportskih saveza. Pa je tako 1997. godine HT postao generalnim sponzorom i Hrvatskoga skijaškog saveza. “A kako je u to vrijeme Janica bila Savez, tako smo mi sponzorski zapravo pomagali upravo Janicu, iz čega smo prerasli u Janičina osobnog sponzora.

Financiranje oporavka

‘Jamnica’ je u veljači, za vrijeme održavanja Olimpijskih igara, prodaju mineralne vode povećala za 25 posto, a sokova Juicy za 20 posto, čemu su zasigurno pridonijeli i uspjesi skijaša

Osobna sponzorstva rijetko radimo i utoliko je Janica iznimka.” Osobno sponzorstvo, pojasnio je Marijan Jurleka, podrazumijeva da se preko Skijaškog saveza novac isplaćuje i Janici. “Ako Janica na nekom natjecanju osvoji jedno od prva tri mjesta i ako postiže kontinuirane uspjehe, mi je još dodatno stimuliramo. Moram napomenuti da je to iznimna situacija i da takva sponzorstva nisu karakteristična za našu kompaniju, ali s obzirom na to da je Janica u jednom trenutku zapravo bila Skijaški savez, to je logičan nastavak te suradnje”, dodao je Jurleka i istaknuo: “Mi smo kao kompanija u Janici prepoznali snagu i veliki talent koji će pomoći razvitku hrvatskog skijanja. Tako će se sada, nakon njezinih uspjeha sigurno mnogo više djece početi baviti skijanjem. Naša je želja kao nacionalne kompanije da se kroz njezinu karizmu omasovi skijanje kao sport”, pojašnjava Jurleka razloge zbog kojih su u HT-u krenuli u sponzorstvo Janice Kostelić. Uz izravno financijsko sponzoriranje HT pomaže Hrvatskom skijaškom savezu i Janici Kostelić i kroz ustupanje svojih proizvoda i usluga ili po beneficiranoj cijeni ili preko kompenzacije, također smo doznali od Marijana Jurleke.
“Svojedobno, kada ona nije bila zvijezda, kada je imala onu veliku nesreću i morala ići na operaciju, mi smo joj mimo sponzorskih obaveza pomagali da se brzo oporavi i što brže vrati na staze”, prisjeća se Marijan Jurleka. Na to dodaje: “Isto tako smo pomogli i Ivici Kosteliću za vrijeme operacija i oporavka. Pomagali smo da se što brže vrate na staze uz ostalo i zato što, investirajući kao kompanija u nekoga ili nešto, očekujemo da se ta investicija s vremenom i vrati. Pomažući Janici da se vrati natjecanjima, zapravo smo pomagali sebi da nam se investicija što brže vrati. Jer kad Janica ne skija, jasno je da se naše sponzorstvo ne može kapitalizirati.” Tako se HT na osnovi sponzorstva koristio Janicom Kostelić u svojim reklamnim kampanjama. Usto, Janica Kostelić na svim natjecanjima na odjeći ima logo HT-a te je obaveza Hrvatskoga skijaškog saveza i Janice Kostelić da se, kad god se u novinama pojavljuje njezin intervju, objavi i logo HT Croneta. “Ubuduće ćemo, nadam se, pokrenuti i novu dimenziju u našim odnosima, voljeli bismo ih podići na nešto kvalitetniju razinu. Namjeravamo naime kod nas razviti promidžbu poput one u svijetu. Konkretno bi to značilo da je zvijezda koju sponzoriramo obvezna pojavljivati se na događanjima koja organizira HT, na HT-ovim proslavama i sličnim prigodama.” Marijan Jurleka kazao je i da je jedan od najvažnijih profita koje HT postiže sponzoriranjem Janice Kostelić vezivanje njezina imena, lika i karizme uz ime Hrvatskog telekoma. “Vezivanjem Janice Kostelić uz HT naša kompanija dobiva neke nove vrijednosti, HT kroz Janicu postaje mnogo bliži ljudima, postaje masovan i to uvelike pomaže imidžu tvrtke, vrijednost toga zapravo je nemjerljiva. K tomu”, dodao je Jurleka, “vezivanjem uz Janicu Kostelić i njezine nedvojbene vrijednosti, HT postiže veću prisutnost na tržištu, što rezultira većom potražnjom za njihovim proizvodima i uslugama, iz čega i proizlazi povećanje prihoda tvrtke”. Pitali smo gospodina Jurleku misli li da je u bližoj budućnosti moguće da hrvatski šampioni kao što je Janica Kostelić počnu potpisivati milijunske marketinške ugovore i zarađivati na njima milijune, kao što to primjerice rade Michael Jordan i Nike. “Kod nas je to sve još vrlo rudimentarno. Naše sponzorstvo nad Janicom nije tip sponzorstva poput onog između Nikea i Jordana, gdje postoji najizravnija veza. Vjerojatno će ona sada napraviti i takve ugovore.”
Ovih su dana predstavnici tvrtki – sponzora Hrvatskoga skijaškog saveza bili uz Kosteliće i Skijaški Savez u Salt Lake Cityju. Tamo je bio i Heinz Truskaller, predsjednik uprave Hypo Alpe-Adria-Bank, koja je s Hrvatskim skijaškim savezom ugovor o sponzorstvu sklopila 2000. godine. Zanimljivo je da je poslovna politika čitave Hypo Alpe-Adria grupe sponzoriranje kulturnih a ne sportskih događanja, po čemu je ovo sponzorstvo od samog početka sadržavalo osobnu, emocionalnu notu. To su u banci pojasnili kazavši: “Predsjednik Uprave Hypo Alpe-Adria-Banke, g. Heinz Truskaller, još je u svojoj domovini Koruškoj dolazio u kontakt s hrvatskim skijašima kojima se uvijek divio uvjerivši se i sam nebrojeno puta s koliko su malo sredstava raspolagali, a s koliko su se vjere i ustrajnosti posvetili tom sportu. Uočivši potencijal i talent koji se skrivao u hrvatskim skijašima gospodin Truskaller se i osobno i poslovno zauzeo da se to sponzorstvo realizira. U to vrijeme malo je tko vjerovao u mogućnost pobjede bilo kojega hrvatskog skijaša tako da su fantastični rezultati u Svjetskom kupu, a sada i na Zimskim olimpijskim igrama, postali pravom senzacijom.”
Što se tiče uvjeta sponzorstva, u Hypo Banci kažu: “Prava i obaveze obiju strana precizno su određeni ugovorom o sponzorstvu, a uz uobičajene uvjete željeli bismo istaknuti da Hypo Alpe-Adria-Bank d.d. daje financijsku potporu hrvatskom skijaškom timu i na treninzima u Koruškoj. Konkretne financijske podatke iz ugovora ne možemo iznositi u javnost, a kompenzacijskih udjela sponzorstva nije bilo.” I za Hypo Alpe-Adria-Banku neslužbeno smo uspjeli doznati da je ove sezone sponzorirala Skijaški savez sa 150.000 njemačkih maraka, te da usto hrvatskim skijašima isplaćuje i premije za osvojeno prvo, drugo, ili treće mjesto. Kako kažu u samoj banci, sponzoriranje Hrvatskoga skijaškog saveza svakako je pridonijelo imidžu i prepoznatljivosti Hypo Alpe-Adria-Banke. “Svrha sponzorstva bila je pokazati da je Hypo Alpe-Adria-Bank d.d. spremna podržati sve važne projekte u regiji Alpe-Jadran, a posebno u Hrvatskoj. Pruživši potporu mladim, vrijednim, požrtvovnim i upornim ljudima, Hypo Alpe-Adria-Bank je nagradila kvalitetu koju njeguje i u svojim redovima, a naši su klijenti pokazali da to prepoznaju i znaju cijeniti.” Na pitanje planiraju li sponzorski ugovor sa Hrvatskim skijaškim savezom obnoviti i čak i ako uvjeti nakon ovih uspjeha budu nešto zahtjevniji, u Hypo Banci kažu: “Predsjednik Uprave Hypo Alpe-Adria-Bank d.d. izjavio je da bi što se njega tiče sponzorski ugovor s Hrvatskim skijaškim savezom produžio zauvijek!”
Suradnja “Jamnice” s Ivicom i Janicom Kostelićem te Skijaškim savezom počela je još 1996. godine i, kako kažu u “Agrokoru”, rezultat je promišljene poslovne strategije i izgradnje prepoznatljivog imidža proizvoda i tvrtke. “Upravo je ‘Jamnica’ bila jedan od prvih sponzora Janice Kostelić koji ju je na putu do svjetskog uspjeha kontinuirano pratio uz slogan ‘Jamnica za Janicu’”, istaknula je Violeta Colić iz “Agrokorove” Službe za odnose s javnošću. I kod njih su iznosi sponzorskih ugovora poslovna tajna, ali su istaknuli da su ta sponzorstva gotovo isključivo financijska. “No, naravno da ‘Jamničine’ sportaše, pa tako i skijaški pool, redovito opskrbljujemo našim proizvodima”, kažu u “Jamnici” i dodaju: “Dosadašnja iskustva pokazala su da je takav oblik suradnje sportaša i uspješnih tvrtki višestruko koristan za obje strane. Uspjesi sportaša koje sponzoriramo i čije se ime veže uz našu tvrtku svakako daju dodatnu vrijednost kompaniji, osobito u promociji. ‘Jamnica’ kroz suradnju sa sportašima nastoji popularizirati sport, potaknuti svijest o nužnosti brige za vlastito zdravlje i važnosti zdravog načina prehrane. Uspješni sportaši svojim rezultatima potiču na prihvaćanje takvih životnih stavova, a istodobno pridonose jačanju prepoznatljivosti naših proizvoda i njihovoj popularnosti.” Međutim, sponzorstva rezultiraju i konkretnim povećanjima prodaje “Jamnice”, što Violeta Colić pojašnjava primjerom: “Jamnica je u veljači, za vrijeme održavanja Olimpijskih igara, prodaju mineralne vode povaćala za 25%, a sokova Juicy za 20%, čemu su zasigurno pridonijeli i uspjesi skijaša.”
Renault Hrvatska također je jedan od važnijih sponzora Hrvatskoga skijaškog saveza, a njihova je suradnja počela u svibnju 1999. kada su Janici predali na korištenje Renault Espace. “Od tog datuma surađujemo s Hrvatskim skijaškim savezom tako da im dajemo automobile Renault na korištenje. Danas je u Skijaškom savezu šest automobila Renault, a većinu čine nove Lagune Grandtour – karavanska izvedba Lagune. Uz Lagune skijaši voze i modele Espace i Grand Espace zbog njihove prostranosti. Uz ovih šest automobila Skijaški je savez uz znatno povoljnije uvjete nabavio još šest Renaultovih modela, među kojima i kombije – Mastere, tako da u voznom parku Skijaškog saveza danas ima 12 Renaulta.”
Kako smo doznali od Marijane Kuzmisnki iz Renaulta, oni su od početka do danas iznimno zadovoljni suradnjom sa Skijaškim savezom i Janicom, što su nedavno i javno pokazali kada su verziju jednog svog modela Renault nazvali po Janici. “Renault je 5.1. ove godine lansirao Clio Janica, ekskluzivnu ograničenu seriju u 80 komada. Serija Clio Janica brzo je prodana, a uskoro ćemo odlučiti da li ju ponavljamo. Clio je u 2001. bio najprodavaniji model u Hrvatskoj i zato smo ga povezali s već tada najuspješnijom hrvatskom skijašicom. Tada još nismo znali da će Janica postići najveći uspjeh hrvatskog sporta.” Marijana Kuzminski iz Renaulta Hrvatska potvrdila je i da sponzorstva pozitivno utječu na imidž marke te dodala: “Nakon povijesnog uspjeha koji je postigla Janica, sretni smo i ponosni da marka Renault, koja je u 2001. najprodavanija marka na hrvatskom tržištu sponzorira Janicu koja je postigla najveći uspjeh hrvatskog sporta uopće.”
Ono što nitko od sponzora nije posebno naglasio, a svakako stoji, jest činjenica da su upravo u trenutku dok smo s njima razgovarali, kao rezultat povijesnog uspjeha Janice Kostelić na ZOI u Salt Lake Cityju, i uslijed masovne “janicamanije” koja je danima vladala Hrvatskom, svi oni i nenadano uvelike povećali prihode.

Ministarstvo turizma odbilo sponzorirati Janicu Kostelić

Odgovorni u hrvatskom turizmu smatrali su da Janica Kostelić ne bi bila dovoljno atraktivna promotorica hrvatskog turizma

Teško je i zamisliti kako se danas, nakon što je Janica Kostelić osvojila tri zlatne i jednu srebrnu olimpijsku medalju i time uz Gorana Ivaniševića postala najveća reklama za Hrvatsku, osjećaju odgovorni u Ministarstvu turizma RH i Hrvatskoj turističkoj zajednici. Naime, prije početka ove skijaške sezone Hrvatski skijaški savez obratio se za sponzorstvo upravo Ministarstvu turizma i Hrvatskoj turističkoj zajednici, nudeći im suradnju u kojoj bi Janica Kostelić predstavljala svojevrsnu turističku promotoricu Hrvatske. Međutim, odgovorni u hrvatskom turizmu očito su smatrali kako Janica Kostelić ne bi bila dovoljno atraktivna promotorica hrvatskog turizma, te su odbili predloženu suradnju sa Hrvatskim skijaškim savezom.

Vezane vijesti

Kulterer u Austriji osuđen za zlouporabu položaja

Kulterer u Austriji osuđen za zlouporabu položaja

Bivši predsjednik uprave Hypo-Alpe-Adria banke Wolfgang Kulterer nepravomoćno je osuđen u četvrtak na sudu u Klagenfurtu na tri i pol godine zatvora… Više

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika