Objavljeno u Nacionalu br. 333, 2002-04-02

Autor: Zrinka Ferina

Nina Er. Gott otvorila nam je vrata svog novog doma

Sav sam namještaj pronašla na newyorškim buvljacima

Nina Er. Gott, zagrebačka slikarica nakon devet godina života u New Yorku, nedavno se preselila u Zagreb

"Kad sam ga kupila, stan nije imao dovoljno svjetla, stoga sam odmah odlučila srušiti zidove između kuhinje i blagovaonice, maknuti sva vrata i otvoriti terasu koja je tada nalikovala na stakleni kiosk""Kad sam ga kupila, stan nije imao dovoljno svjetla, stoga sam odmah odlučila srušiti zidove između kuhinje i blagovaonice, maknuti sva vrata i otvoriti terasu koja je tada nalikovala na stakleni kiosk"Za prvi broj magazina Extra! vrata svog novog doma otvorila je zagrebačka akademska kiparica i slikarica Nina Er.Gott. Kad se, prije osam mjeseci, nakon očeve smrti odlučila iz New Yorka gdje je živjela i radila devet godina, preseliti u Zagreb, Nina Er.Gott., kako se nakon razvoda od redatelja Jakova Sedlara, preziva, kupila je stan od stotinjak kvadrata na zagrebačkom Ksaveru koji je sama sasvim preuredila i namjestila elegantnim komadima antiknog namještaja što ga je dopremila iz New Yorka. “To je već 19. stan koji sam uredila”, rekla je Nina Er. Gott. dok smo se stubištem iz predvorja spuštali u dnevni boravak spojen s kuhinjom i blagovaonicom, odakle se pruža pogled na terasu i zimski vrt. “Kad sam ga kupila, stan nije imao dovoljno svjetla, stoga sam odmah odlučila srušiti zidove između kuhinje i blagovaonice, maknuti sva vrata i otvoriti terasu koja je tada nalikovala na stakleni kiosk”, objasnila je Nina Er.Gott. dodajući kako joj je najvažnije da sve prostorije u njezinu domu komuniciraju jedna s drugom i da prostor bude svijetao. “Nakon tih građevinskih zahvata dobila sam još dvije terase na katu i prostor koji je pun prirodnog svjetla, s prekrasnim pogledom na Mirogoj”, priča, dok na antikni stolić poslužuje ledeni čaj. Iz udobne bijele sofe, koja s naslonjačima dominira dnevnim boravkom, Nina Er. Gott. dodaje: “Taj sam komplet kupila u Zagrebu, bijele je boje na inzistiranje moje majke, jer da je po mom, bio bi crn kao one sofe tamo”, pokazuje prema zimskom vrtu koji je sav u antiknim komadima. “Sve sam to kupila na buvljacima u New Yorku i Chicagu gdje su cijene smiješno niske. Nije mi važno je li neki komad namještaja original, je li zaista veoma star ili je kopija, važno je jedino da mi se svidi”, priča dok joj se uz nogu sklupčao pas Jura. “On je šest puta preletio Atlantik, star je 12 godina i nevjerojatno dobroćudan.”
“Važno mi je da prostorije budu i stilski usklađene, ali ne robujem stilovima ni trendovima. Ponajmanje ovim najmodernijim koji zagovaraju bjelinu, hladne plohe i kontraste.” Blagovaonicom dominira veliki ovalni stol sa stolcima visokih naslona. “To su mi najdraži stolci u stanu”, pokazuje tri stolca s visokim naslonima oko keramičkog stola. Taj stol, mozaike na njemu i cijelu kuhinju Nina Er. Gott. sama je osmislila i projektirala. Kako bi njezini omiljeni stolci stari 300 godina, koje naziva “stolci s čudnim glavama” jer na naslonima imaju reljefe glava, odgovarali visini stola, dala ih je povisiti produživši im noge.
Ono što unatoč različitosti stilova u jedinstvenu cjelinu povezuje zimski vrt, blagovaonicu, kuhinju i dnevni boravak, u prvom su redu slike, kipovi i reljefi te kiparice. “Najdraža mi je ‘Posljednja večera’”, kaže, pokazujući reljef na zidu u dnevnom boravku. “A ovo su moja djeca, Marija i Dominik”, dodaje, pokazujući dvije velike brončane glave na komodi ispod reljefa.
Penjemo se stubama, presvučenim u tamno drvo i obrubljenim jednostavnim željeznim rukohvatima, na prvi kat stana gdje su smještene tri spavaće sobe, radna soba i kupaonica. “Kupaonicu sam uredila kao i dnevni boravak, važno mi je da se u njoj osjećam ugodno, da nije hladnija od ostatka stana. Osim prostrane ovalne kade važno mjesto u kupaonici zauzima komoda na kojoj su kutijice sa zbirkom prstenja i satova na navijanje. “Sve to kupljeno je po buvljacima”, kaže dok rukom zaranja u kutijicu s prstenjem i pokazuje najdraže, one s kamenom oniksa. “A satove na navijanje skupljam jer ih neizmjerno cijenim. Ne volim i nemam ni jedan sat na baterije. Volim navijati satove jer me to podsjeti na prolaznost vremena”, dodaje vadeći iz druge kutijice cijelu zbirku elegantnih urica, nastalu nakon mnogih posjeta uličnim sajmovima.
Jedina dvoja vrata u stanu ona su na spavaćim sobama Ninine djece. Na jednima je pločica s natpisom Marija, na drugima piše Emily, vrata su otvorena i u sobi se s Pokemonima igra 9-godišnja Emily, najmlađe od troje djece Nine i Jakova Sedlara. Devetnaestogodišnja Marija živi i studira u New Yorku, no u Zagrebu je uvijek čeka njezina soba, a 22-godišnji Dominik, koji podjednako boravi u New Yorku i Zagrebu, živi sa zaručnicom. “Iako ima svoju sobu, Emily uvijek spava sa mnom u krevetu”, kaže Nina Er. Gott. dok ulazimo u njezinu spavaću sobu. Njome dominira veliki krevet, ormar ispunjen kolekcijom starih šešira i antiknih torbica, stolić s antiknom svjetiljkom, starinskim strojem za pisanje te zbirkom starinskih upaljača. Na vitrini pokraj kreveta nekoliko je starih torbica i par starih crvenih cipela od krokodilske kože. “Kad nisam imala slika ni drugih umjetnina za ukrašavanje stanova, prostor sam razveseljavala torbicama i cipelama”, kaže ona, a na upitni pogled na sliku iznad kreveta koja prikazuje ženu prikliještenu drvenom gredom i probodenu kolcem, dodaje:”To je moj autoportret.” Velika staklena stijena u spavaćoj sobi gleda na kupole Mirogoja, a njezina i Emilyna soba imaju terase.
Jedino je kiparičina radna soba gotovo asketski prazna. U njoj je veliki starinski slikarski stalak na kojemu je upravo započeta najnovija slika.
Dok se spuštajmo natrag u predvorje, prije nego što ćemo napustiti stan, pažnju privlači još jedna brončana glava, na komodici na vrhu stubišta. “Da, to je Jakov dok je bio mlad”, kaže Nina Er.Gott. Sjedamo obje na stube odakle na zidovima gledamo reljefe i slike velikih formata, te na komodi brončanu glavu “tete Marije”, najdražeg Ninina modela s Akademije. Sve su to radovi koje je Nina Er.Gott. s velikim uspjehom izlagala u prestižnim galerijama u New Yorku i Chicagu. Dio radova nedostaje jer je upravo izložen na njezinoj zagrebačkoj izložbi u galeriji “Amadeo”, a dio je u crkvama, samostanima, privatnim kolekcijama, među ostalim, i onima svjetskih zvijezda poput Roberta De Nira, Al Pacina (koji je bio Ninin susjed u New Yorku i kojemu je napravila portret), Martina Sheena, Emilia Esteveza. O njima, zvijezdama s kojima se druži i surađuje u Americi, Nina Er.Gott. ne želi govoriti jer smatra da je to nepristojno.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika