Objavljeno u Nacionalu br. 370, 2002-12-18

Autor: Željka Godeč

Nacionalov izbor za menedžera godine

Hrvatski top-menedžer 2002. je Darko Marinac

U velikoj Nacionalovoj anketi 16 novinara i urednika specijaliziranih za gospodarstvo i ekonomske teme izabrali su najbolje hrvatske menedžere godine

"TOP menedžeri""TOP menedžeri"Darko Marinac, predsjednik Uprave Podravke, pobjednik je Nacionalova izbora za menedžera godine. Drugo mjesto dijele široj javnost manje poznat Josef Vinatzer, predsjednik Uprave VIPneta, jedan od čelnih ljudi najvećeg austrijskog mobilnog operatora Mobilkoma i ekspert za telekomunikacijsko tržište, te Željko Čović, vodeći čovjek Plive, kojemu su novinari odlučili oprostiti slučaj Baxter. Na listi top menedžera Hrvatske u 2002., čiji je izbor drugu godinu za redom organizirala redakcija Nacionala, treće mjesto, na kojemu je bio i prošle godine, zadržao je privatni poduzetnik Ivica Todorić. Četvrto mjesto osvojio je Karlo Radolović, prvi čovjek Uljanika (prošle godine šesti), koji je uspio postati uspješan i u jednoj besperspektivnoj industriji, u Hrvatskoj navikloj na obilatu pomoć države. Na petom mjestu nalazi se Zdenko Adrović iz Raiffeisen banke, koji se na čelu prve banke u Hrvatskoj osnovane inozemnim kapitalom uspio nametnuti kao opasna konkurencija Zagrebačkoj.

Najbolje hrvatske menedžere izabrao je žiri od šesnaestero novinara i urednika specijaliziranih za ekonomska područja. Pravila izbora bila su ista kao i lani: svaki novinar dobio je listu od 75 kandidata, s koje je trebao izabrati petoricu svojih favorita, rangirati ih po ulozi i rezultatima, te u nekoliko rečenica objasniti svoj izbor. I ove je godine vrijedio isti uvjet glasovanja: da Nacional ne objavi tko je koga nominirao, tko je kako glasovao, pa stoga ni citati članova žirija, vidljivi ispod imena menedžera, ne govore o tome kakvu su ocjenu dobili. S izuzetkom novinara Novog lista, u izboru su sudjelovali gotovo svi relevantni novinari u zemlji i to neovisno jedni o drugima. Na temelju njihovih ocjena Nacional je kandidate bodovao, pri čemu je prvi na listi dobivao pet bodova, a peti jedan, te tako dobio listu top-menedžera 2002. u Hrvatskoj. Vrijedno je spomena da je prilikom glasanja Darko Marinac u konačnom izboru izbio na prvo mjesto, premda mu je malo novinara dalo najviše ocjene, ali ga gotovo niti jedan nije propustio uvrstiti među svojih pet najboljih menedžera. Neki od nominiranih kandidata – poput primjerice Luke Miličića, predsjednika uprave Dalekovoda, Ante Vlahovića iz TDR-a, Juroslava Buljubašića iz SEM-a i Vlade Jerbića, direktora Belišća, nisu uspjeli ući u užu konkurenciju, premda su pojedini novinari prateći njihov rad zaključili da su u ovoj poslovnoj godini napravili značajan iskorak.

Dok je prošlogodišnji izbor bio u znaku bankarstva, jedne od rijetkih djelatnosti koja je lani doživjela ekspanziju – titulu najboljeg menedžera osvojio je Franjo Luković, predsjednik Uprave Zagrebačke banke, a drugo mjesto Zdenko Adrović – ova godina je, ipak, donijela značajan preokret, pokazujući da teškim vremenima usprkos proizvođači mogu isplivati nas površinu.

Lista menedžera koji su po procjenama vodećih ekonomskih novinara obilježili 2002. izgleda ovako: šesti je Dragutin Drk, ključni čovjek Vindije, sedmi Đuro Gavrilović, vlasnik i glavni strateg Gavrilovića. Na osmo mjesto izbio je Selimir Ognjenović, vlasnik Riva Toursa, po mišljenju novinara čovjek koji radikalno mijenja sliku turističke Hrvatske. Emil Tedeschi, vlasnik obiteljske kompanije Atlantic, koji se, s iskustvom vodećeg distributera robe široke potrošnje, nakon kupnje Cedevite orijentirao i na proizvodnju, s prošlogodišnjeg petog mjesta pao je na deveto, a Franjo Luković, prošlogodišnji pobjednik Nacionalovog izbora, ponajviše zato što je uspio zadržati poziciju vodeće banke u zemlji, podijelio je deveto mjesto s jednim od mlađih biznismena u zemlji. Odmah iza Emila Tedeschog iskočio je na listu prvih deset mjesta njegov bivši partner Drago Munjiza, donedavni potpredsjednik Atlantic Grupe i glavni strateg zadužen za prodaju i distribuciju, koji je nakon kadrovskih promjena u Atlanticu dao otkaz i otišao Todoriću.

DARKO MARINAC, Podravka
“Dvije godine nakon imenovanja za predsjednika Uprave Podravke Marinac je napokon postigao rezultat koji obećava – ugovor s Nestleom, akviziciju Lagrisa, kao i vrlo jeftino kratkoročno financiranje na tržištu kapitala.” Željko Ivanković
“Marinac polako izvlači ‘koprivničkog diva’ iz gliba u kojemu je tavorio zadnjih nekoliko godina – razapet između velikih, ali nikada realiziranih potencijala i provincijskog okruženja. Politikom malih koraka Podravka je prerasla u utjecajnog igrača na regionalnoj sceni.” Davor Huić
“Osim što investira u vlastitu proizvodnju, Podravka je ove godine između ostalog preuzela češki Lagris, najvećeg ponuđača hrane na češkom i slovačkom tržištu, potpisala je ugovor s Heinzom kojim Podravka postaje ekskluzivni distributer te tvrtke na mađarskom tržištu, ugovor s Nestleom za prodaju i distribuciju nekih njihovih proizvoda na tržištima Hrvatske, BiH, Srbije, Crne Gore, Kosova i Makedonije.” Edita Vlahović
“Otvorio je kompaniju za javnost i izgradio imidž regionalne kompanije, prošle godine su konačno realizirali svoje prve dvije akvizicije.” Snježana Vujisić

JOSEF VINATZER, predsjednik Uprave VIPneta
“Vinatzer je Hrvatsku proglasio tržištem iz snova. Zna da se to mora iskoristiti sad ili nikad. Ambicije su tolike da je nekoliko puta najavljen ulazak u fiksnu telefoniju, što će svakako, realizira li se, dodatno oživjeti telekomunikacijsko tržište.” Željko Ivanković
“Riječ je o najbrže rastućoj tvrtki u Hrvatskoj.” Edita Vlahović
“Čovjek koji je prije četiri godine odigrao ključnu ulogu u osnivanju VIPneta vratio se u Zagreb da bi završio životno djelo svog bliskog prijatelja Borisa Nemšića – razvio tržište mobilne komunikacije i najavio osvajanje drugih segmenata telekomunikacija. Stranac iz Tirola pokazao je osjećaj za hrvatsko tržište i vratio VIPnet na ispravan put.” Berislav Jelinić
“Otkad je došao na čelo tvrtke, evidentan je dobro osmišljeni i prodorni menedžerski rukopis koji je VIPnetu značajno pojačao tržišni tempo nakon razdoblja svojevrsne stagnacije.” Miomir Štrbac

ŽELJKO ČOVIĆ, Pliva
“Uspješne akvizicije u inozemstvu, osobito u SAD-u, otvaranje Istraživačkog instituta, očekivani rast prihoda u 2002. bio je veći od 20 posto i rast dobiti po dionici oko 25 posto, što je sve verificiralo i svjetsko tržište kapitala rastom cijene dionica.” Ratko Bošković
“Sigurno u Plivi nije sve zasluga prvog čovjeka, ali i ove godine bilo je značajnih uspjeha: akvizicija u SAD-u, otvaranje nove zgrade Instituta, i očito dobra priprema za razdoblje kad će isteći ekskluzivno pravo na sumamed.” Željko Ivanković
“Unatoč krizi zbog afere Baxter, Čović je u istoj godini uspio Plivu prevesti na američko kopno. Kupnjom Sidmaka Pliva je postala jedina hrvatska globalna kompanija.” Snježana Vujisić
“Na društvenom planu angažmana kroz nacionalno vijeće za konkurentnost pokazuje da mu ambicije nisu ograničene samo na Plivu.” Snježana Mlinarević

IVICA TODORIĆ, Agrokor
“Po ukupnom prihodu Agrokor ispred sebe ima samo monopoliste Inu i HEP, Todorić se silno trudi i uspijeva biti socijalno prihvatljiv poslodavac.” Snježana Mlinarević
“Uspješno kormilari i svim članicama u sustavu koncerna Agrokor i ima iznimno dobre odnose sa sindikatom, na čemu mu drugi poslodavci zavide. Odlike dobrog upravljača pokazuje birajući kvalitetne suradnike; gotovo svi manageri u njegovom koncernu visoko kotiraju na rang-listama menedžera, a nitko od njih nije otišao u druge tvrtke.” Darko Buković
”Željko Perić (Lura) ili Ivica Todorić? Zapravo je svejedno jer je u Hrvatskoj hrana još uvijek na prvom mjestu. To, između ostaloga, govori i nešto o standardu hrvatskih građana kojima je ‘nadgradnja’ još uvijek negdje u budućnosti.” Viktor Vresnik
“Kao prvi predsjednik i jedan od osnivača Hrvatske udruge poslodavaca, na vrijeme je shvatio važnost radničke participacije i socijalnog dijaloga sa sindikatima. Samo u ovoj godini otvorio je više od tisuću radnih mjesta.” Hašim Bahtijari

KARLO RADOLOVIĆ, Uljanik
“S iskustvom ‘stare garde’ menedžera dao je pljusku upravama drugih ’škverova’ koji su, uz punu podršku neodlučnih političara svih uvjerenja, naciju istrenirali da šutke plaća organiziranu pljačku zvanu gradnja brodova. Dokazao je kako se i državnom imovinom može upravljati jednako odgovorno kao i privatnom.” Darko Huić
“Kada u istim uvjetima jedna tvrtka bilježi pozitivne poslovne rezultate dok sva ostala brodogradilišta muku muče s golim opstankom, krpajući goleme rupe u poslovnim bilancama stalno novim državnim sanacijskim injekcijama, tada menedžerskom umijeću čovjeka koji vodi Uljanik treba skinuti kapu.” Miomir Štrbac
“Tehnološki zahtjevni projekti uspješno su realizirani.” Franjo Žilić

ZDENKO ADROVIĆ, Raiffeisen bank
“Na čelu Banke koja je osnovana inozemnim kapitalom 1995. kao prva banka u Hrvatskoj, Adrović je uspio iz godine u godinu isključivo organskim rastom, bez ikakva preuzimanja drugih banaka, sa svojim timom postići da ‘žuti konjići’ osvoje razne segmente tržišta.” Damir Buković
“Stvorio je respektabilnu banku koju, više nego ostale, odlikuju vrijednosti banaka od povjerenja. Posjeduje smisao za odabir suradnika koji u pravilu, u svom području, moraju biti veći stručnjaci od njega. To je osobina kojom se ne može pohvaliti većina hrvatskih menedžera.” Hašim Bahtijari
“U prijelomnoj godini (2001.) prelaska na euro i omekšavanja monetarne politike, RBA je imala dovoljno vremena, a menedžment potencijala da se koncentrira na bitno i uzme najveći dio kolača, dok su se glavni suparnici trošili na konsolidacije. Razvija cijelu paletu proizvoda (stambena štednja, mirovinski fondovi, platni promet, leasing itd.) i u svakom segmentu gradi jaku marketinšku poziciju prve alternative Zagrebačkoj banci.” Darko Huić
“Kombinacijom agresivnosti, mudrim marketingom, debirokratiziranim pristupom klijentima, inovativnošću i pouzdanošću, u tržišnoj utakmici doslovno je pregazio mnoga zvučna konkurentska imena.” Miomir Štrbac

DRAGUTIN DRK, Vindija
“Jedan od rijetkih koji je socijalističku tvrtku preobrazio u uspješnu unatoč surovim kapitalističkim uvjetima. Sa suradnicima je stvorio brand, oživio Koku u stečaju, a ovih dana počinje graditi tvornicu hrane.” Đuro Tomljenović
“Postavio tvrtku koja se uspješno nosi s najvećim svjetskim proizvođačima u mliječnoj industriji.” Mladen Pleše

ĐURO GAVRILOVIĆ, Gavrilović
“Uspio je mesnu industriju svojih predaka u tužnom okruženju Banovine pretvoriti u lidera mesne, ali i trgovačke djelatnosti u Hrvatskoj, i vratiti dućane u Srbiji i BiH i regiji.” Đuro Tomljenović
“Očuvao je autentični hrvatski proizvod, te nastavio proizvodnju u Petrinji, čime je omogućio razvitak tog kraja.” Zvjezdana Heina

SELIMIR OGNJENOVIĆ, Riva Tours
“Produljio je kratku hrvatsku turističku sezonu.” Ratko Bošković
“Neumorno je radio i punio hotele sve vrijeme rata, jedan je od najzaslužnijih promotora hrvatskih turističkih mogućnosti.” Hašim Bahtijari
“Čovjek koji je dokazao da vrstan znalac turističkog biznisa može doslovno iz ničega (ako izuzmemo faks, računalo i telefon) za nekoliko godina u stranoj zemlji stvoriti najveću turističku agenciju specijaliziranu za hrvatsko turističko tržište, što Riva Tours u Njemačkoj jest. “Miomir Štrbac
“Za nekoliko godina stvorio je tvrtku koja je ove godine u Hrvatsku dovela 86.000 Nijemaca i Nizozemaca. Najveći promotor hrvatskog turizma u Njemačkoj.” Mladen Pleše

EMIL TEDESCHI, Atlantic
“Snažno šireći poslovanje u početku obiteljskog posla zagrizao je i u kupnju etabliranih marki odnosno brendova. Nakon Cedevite, o njemu se u kuloarima gotovo sa sigurnošću šuška kao novom vlasniku tvrtke Neva, također iz sastava Plive. Ujedno širi posao i na tržište BiH, te Jugoslavije.” Darko Buković
“Uspješne akvizicije i ulazak u nova područja.” Franjo Žilić

FRANO LUKOVIĆ, Zagrebačka banka
“Bez posebnog ulizivanja politici i publici zadržao je čelni položaj Zagrebačke banke na hrvatskom tržištu.”Viktor Vresnik
“Suvereno prebrodio tranzicijske muke ulaska talijanskog kapitala i usto uspio sačuvati identitet Zagrebačke banke.” Berislav Jelinić

DRAGO MUNJIZA, Konzum
“On je, unatoč dugogodišnjoj iritantnoj kuknjavi svojeg vlasnika Ivice Todorića, pokazao da se može uspješno natjecati s velikim međunarodnim lancima.” Viktor Vresnik
“Rast tvrtke prati i izgrađivanje korporacijske kulture i visoki standardi u ponašanju zaposlenih.” Miomir Štrbac

IVAN ERGOVIĆ, Našicecement
“Stilom lego-kockica Ergović slaže veliku hrvatsku građevinsku tvrtku, usput provodi i jednu od najaktivnijih strategija širenja tvrtke na tržištu regije, posljednja akvizicija – sarajevska tvrtka Put.” Snježana Vujisić

ŽELJKO PERIĆ, Lura
“Najsjajnija zvijezda prošlogodišnjeg prijelaznog roka menedžera. Sudjelovao je u najvećoj stranoj akviziciji u povijesti hrvatske ekonomije – Plivinoj kupovini američke kompanije Sidmak. Hrabro je izašao iz sjene Željka Čovića i preuzeo punu odgovornost za vodeću mljekarsku industriju u Hrvatskoj, u trenutku kada se ona usmjerila na širenje u zemlji i regiji. Njegovi prvi potezi u Luri, preuzimanje osječke Slobode ispred nosa Mepasa, pokazuju odlučnost iskusnog menedžera, pa čak i dozu agresivnosti po kojoj ‘fini dečko’ Perić dosad nije poznat.” Davor Huić

BOŽO PRKA, PBZ
“Dosljedno uvodi europske vrijednosti u poslovnoj politici. Na moderan način komunicira s javnošću, pri čemu mu uvelike pomaže njegov urođeni smisao da sve što kaže bude primljeno sa simpatijama.” Hašim Bahtijari

DARKO OSTOJA, ZIF Dom fond
“Upravlja najvećim privatizacijskim fondom u državi, uspješno je izmenedžirao pretvorbu u ZIF i to okrunio uvrštenjem u prvu kotaciju Varaždinske burze. Svoju je menedžersku odvažnost potvrdio i tužeći državu u sporu oko zamjenskih dionica.” Snježana Vujisić

HEINZ TRUSKALLER, Hypo Alpe Adria
“Na čelu je dinamične sveprisutne banke u Hrvatskoj koja je rasla bez domaćih akvizicija. Pretekao je Zagrebačku banku u liderskoj poziciji u BiH. Kao stranac izvrsno se uklopio u socijalni i poslovni milje Hrvatske.” Snježana Mlinarević

ANTE VLAHOVIĆ, TDR
“Godinama se bori sa svjetskim multinacionalnim kompanijama u Hrvatskoj, ali i regiji, a da mu pritom ni javnost, ni vlast nisu dali podršku. Prvi koji je želio dobit TDR-a iskoristiti za okrupnjavanje poslovnih lidera s brandom (Kraš, Podravka, Franck) kako bi se zajedničkim snagama oduprli vanjskim pritiscima velikih.” Đuro Tomljenović

MILAN ARTUKOVIĆ, Franck
“Uspješno provedena tranzicija i restrukturiranje tvrtke, stabilnost proizvodnog programa i poslovanja, organizacija i moderan koncept rukovođenja.” Franjo Žilić

LUKA MILIČIĆ, Dalekovod
“Jedno od rijetko uspješnih ‘starih’ poduzeća, danas u većinskom vlasništvu zaposlenih, u ovoj godini napravilo je goleme pomake u poslovanju: grade cinčaonicu u Dugom Selu, s kojom će smanjiti troškove proizvodnje i povećati konkurentnost. Dobivaju sve više poslova na domaćem tržištu, ali sklapaju i milijunski vrijedne poslove u inozemstvu.” Edita Vlahović

LARS AKE ENELL, Ericsson
“Dok druge hrvatske tvrtke gube poslove u Rusiji i ostalim istočnim zemljama, Ericsson je izabrao Teslu za prodor na čak trideset tržišta iz istočne Europe, Azije i Afrike, čime i hrvatski izvoz postaje sofisticiran.” Željko Ivanković

VLADO JERBIĆ, Belišće
“Belišće je napravilo prodor u Hrvatskoj izdavanjem koorporativnih obveznica, a druga je spektakularna činjenica akvizicija slovenskog Valkartona.” Željko Ivanković

JUROSLAV BULJUBAŠIĆ, SEM
Unatoč monopolu Jadrolinije, koja ga je željela izbaciti iz igre, uspio je sagraditi respektabilno brodarsko poduzeće za putnički promet i povećati flotu brodova.

STANKO BANIĆ, Tankerska plovidba
“Uspješno vođenje tvrtke u nepovoljnim prilikama na svjetskom pomorskom tržištu.” Franjo Žilić

DAMIR FIRŠT, Metro
“Otvorio je drugi prodajni centar u Zagrebu i uložio napor u unapređenje poslovanja malih hrvatskih poduzetnika-trgovaca, restoratera i hotelijera koje ostali trgovački lanci uništavaju.” Ratko Bošković

GORAN RADMAN, Microsoft
“Prednost mu je što je vrlo mlad stekao brojna iskustva na odgovornim mjestima, rukovodeći velikim sustavom kao što je HRT. Mnogi su mu pokušali nametnuti kompleks krivnje zbog ranijeg političkog angažmana, ali mu malo tko može prigovoriti kad je riječ o njegovim poslovnim sposobnostima i umijeću komuniciranja s medijima.” Hašim Bahtijari

DARINKO BAGO, Končar
“Zbog konsolidacije tvrtke koja spada u klasičnu industriju, povratka na stara izvozna tržišta s taylor made poslovima velike složenosti, osvajanja novih ugovora, rasta ukupnog prihoda ove godine od 15 posto i orijentacije na proizvodnju elektronike (prvi laptop).” Ratko Bošković

IVANA ŠOLJAN, HT
“Ivana Šoljan najavljuje hi tech revoluciju za sljedeću godinu. U ovo je društvo stigla na veresiju.” Viktor Vresnik

IVICA SERTIĆ, Jamnica
“Vodi unosan biznis s vodom, ali bez liderske ležernosti. Ove godine izbacio je novi proizvod, izvorsku vodu Jana, koja je postala potencijalni izvozni proizvod, te se uspješno nametnula na zasićenom tržištu sokova i vina. Sertić se bori da se u tu naglo rastuću industriju uvedu standardi i regulacija države.” Snježana Mlinarević

FRANCO PALMA, Riviera holding
“Godinama vodi uspješnu turističku tvrtku u koju još nije ušao strateški partner sa svježim kapitalom. Posluju dobro i samo ulažu u obnovu objekata trudeći se da vlastitim sredstvima održe kvalitetu usluge.” Zvjezdana Heina

PREOSTALI KANDIDIRANI PODUZETNICI ZA MENEDŽERA GODINE

Goran Gazivoda (HVB)
Prebrodio sve muke spajanja i akvizicije od Creditanstalta do HVB-a. S akvizicijom Splitske Banke učvrstio pozicije HVB-a u borbi za treće mjesto.
Gernot Brehm (Allianz)
U nepovoljnim okolnostima uspješno je sanirao tvrtku od tereta iz prošlosti koji su joj usporavali rast.
Georg Eltz (SNF-holding i EPIC invest)
Austrijsko – njemački aristrokrat uložio je veliki napor u pravnom sporu s HFP-om.
Boris Galić, AZ-FOND
Uz inteligentno korištenje logistike Zagrebačke banke, nametnuo se kao jedan od vodećih menedžera financijskog sektora, koji je uspio osigurati golemi udio za AZ-fond. Dobra Lukovićeva akvizicija.
Reinhold Visotschnig, Grawe
Uspješan menedžer jedne od najsolidnijih, ali i najdinamičnijih osiguravateljskih kuća u Hrvatskoj. Veliki potencijal.
Damir Lamza, Raiffeisen fond
Zahvaljujući njegovom financijskom umijeću Raiffeisen fond zauzeo je drugo mjesto na ljestvici mirovinskih fondova, odmah iza AZ fonda.
Petar Radaković, Erste-bank
Transakcije s Riječkom bankom tog bivšeg čelnika male Bjelovarske banke prometnule se u jednog od najspretnijih financijaša.
Anđelko Leko, Sheraton
Minucioznim, tihim radom i velikom poslovnom opreznošću, uspio je kupnjom Hotela Opera stvoriti najjaču hotelsku grupaciju u Hrvatskoj.
Đenio Radić, Plava Laguna
Uspio je sačuvati tržišnu poziciju Plave Lagune i u novim vlansničkim strukturama.
Ivan Šorić, Jadran turist
Predsjednik Udruge hotelijera koji brine za cehovske interese.
Goran Štrok, Excelsior
Hrvat, vlasnik nekoliko hotela u Engleskoj, pokazuje kako bi trebao izgledati elitni turizam na Jadranu.
Vjeko Gucić, Getro
Othrvao se stranim trgovačkim lancima, znatno razvio tržnu poziciju Getroa u Hrvatskoj. Širi se u Srbiju.
Pavo Zubak, Auto-Zubak
Otkad se okanio “ćorava posla” kupovanja medijskih kuća, širi svoje carstvo i učvrstio je lidersku poziciju na hrvatskom tržištu.
Damir Horvat, Billa
Korak po korak Horvat etablira Billu kao jedan od najvažnijih trgovačkih igrača u Hrvatskoj.
Zdravko Pevec, Pevec
Self made man. Pametnom tržišnom orijentacijom dobio je stalnu klijentelu. Širi se samostalno, bez veće pomoći sa strane.
Biserka Fižulić, Magma
Dok je njezin suprug gubio vrijeme u Vladi, uspjela je učvrstiti i proširiti kompaniju. Žena zmaj.
Vladimir Klobučar, Oktalpharma
Bivši generalni direktor Medike uspio je stvoriti snažnu kompanija s više od 100 milijuna eura godišnjeg prometa.
Mladen Kovačić, Medika
Od Medike je uspio napraviti jednog od glavnih igrača u farmaceutskoj branši na domaćem tržištu.
Darko Živković, Euroline
Bivši član uprave Bank Austrije afirmirao se u biznisu uz pomoć Brace Radovanovića, vlasnika Eurolinea – generalnog uvoznika za Chrysler Benz vozila za Hrvatsku i BiH.
Franjo Tomić, BMW
Kao i Radovanović iz Eurolinea, i Tomić je jedan od svjetlijih primjera pravih poslovnih ljudi u Hrvatskoj. Pametnim marketingom još više ojačao poziciju BMW-a u Hrvatskoj.
Željko Kerum, Kerum
Unatoč podmetanjima, stvorio je trgovački imperij ne samo u Dalmaciji, već i u unutrašnjosti zemlje.
Mirko Barišić, Siemens
Tradicionalni menedžer koji je Siemensu omogućio lidersku poziciju u svome segmentu u Hrvatskoj. Još da se ostavi nogometa, gdje bi mu bio kraj.
Tomislav Dragičević, Ina
Bivšeg gubitaša pretvorio je u financijski profitabilnu grupaciju. Uspješno prodao Bijele Noći i pripremio tvrtku za privatizaciju.
Martin Kral, OMV
Nastavio je sustavno razvijati kvalitetnu mrežu OMV-a u Hrvatskoj. Velika su iskušenja pred njim i njegovom tvrtkom.
Bruno Filipi, Coca Cola
Iako je Coca Cola stroj koji sam ide, trebalo je znati s njime kormilariti u ovoj teškoj godini.
Mislav Galić, Ledo
Ponovio je lanjske dobre rezultate. Ledo sladoled je sve bolji i bolji.
Dragutin Biondić, Heruc
Razgranao je posao koji je naslijedio od oca Jose. Velika pažnja posvećuje se marketingu i štednji. Po mnogima najštedljiviji Ličanin.
Alex Tudor, Karlovačka pivovara
Popravio je krupne greške bivšeg menedžmenta i vratio je Karlovačku pivovaru na uspješan put.
Boris Lalić, Zagrebačka pivovara
Velikim iskustvom i radom etablirao je Zagrebačku pivovaru kao uvjerljivi broj jedan na domaćem terenu.
Igor Openhaim, INGRA
Vratio je Ingri velike poslove i pozicionirao je kao jednu od vodećih kompanija te vrste ne samo u Hrvatskoj, već i regiji.
Mirko Grbešić, Saponia Osijek
Inteligentnim ulaganjima stekao je veliki kapital. Postao je veliki igrač u regiji.
Ivan Čermak, Tifon
Nakon što je prodao Crodux, kupio je i preuredio skladišta u Zaboku i osnovao novu tvrtku Tifon. U godinu dana izbio je ne treće mjesto na tržištu naftnih derivata. Dobio je koncesiju za gradnju benzinskih pumpi na autoputu Zagreb – Split. Velika ekspanzija.
Jack Hume, Bechtel
Na putu da uspješno režira projekt stoljeća u Dalmaciji. Sve drži pod kontrolom. Rokovi se poštuju.
Ivica Mudrinić, HT
Ostvario standardno dobre rezultate među najboljima u cijelom sustavu Deutsche Telekoma. Menedžer sa čvrstom pozicijom iza koje stoje izvrsni rezultati u teškim vremenima za telekomunikacijsku industriju.
Žarko Kraljević, Diners
Konstantno i uspješno razvija mrežu Diners Club Internationala koji je ove godine imao promet od 700 milijuna dolara. Tržišni lider u cijeloj regiji.
Javier Alberto Hurtado Cicarelli, Lukšić grupa
Nakon problema s bivšom upravom, uspio je stabilizirati poslovanje koncerna u Hrvatskoj.
Ivo Čović, HEP
Uspio je zadržati poziciju u teškim vremenima unatoč tome što mu je Vlada u presudnom trenutku okrenula leđa oka formiranja cijena struje.
Nina Oberiter-Gluhak, American Express
Zadržala i čak osnažila poziciju svoga branda na tržištu.
Vladimir Smolec, Digitel
Etablirao Digitel kao najjaču marketinšku kuću u Hrvatskoj i regiji. Veliki planovi u elektronskim medijima.
Ivica Vidović, McCann&Erickson
Unatoč recesiji koja vlada u industriji oglašavanja na globalnoj razini, te sve većoj konkurenciji u zemlji, Vidović je učvrstio poziciju svoje tvrtke.
Slaven Fischer, BBDO
Jedan od najvažnijih igrača u marketingu u Hrvatskoj. Mnogostruko uvećao vrijednost tvrtke.
Ivan Granić, Distri-press
Osvojio od Tiska značajan tržišni udjel u prodaji novina u Hrvatskoj. Od 1. siječnja preuzima od Tiska i opskrbu Duhana.

Prije nego što je postao predsjednik Uprave Podravke, Darko Marinac (52) svoju karijeru izgradio je u Plivi, gdje je radio najprije kao direktor tvornice penicilina, potom direktor divizije Veterina, a desetak godina bio je zadužen za istraživanja i razvoj, glavni strateg osnivanja Plive u Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj…

Kemičar po struci, Marinac je završio Školu za menedžere, specijalizaciju za vanjsku trgovinu, sudjelovao u radu europskih seminara s područja menedžmenta, marketinga i prodaje, istraživanja i razvoja, financija. Autor je jednog patenta, više tehničko-tehnoloških poboljšanja, dobitnik nagrade INOVA,te nekoliko nagrada za uspjehe u menedžmentu i poduzetništvu.

NACIONAL: Dosad su vas za nagrade birali kolege, sada novinari. Što mislite; čime ste zaslužili da budete prvi na listi novinara i što vam to znači? – Samo sam radio svoj posao, a novinari su procijenili da sam ove godine to radio nešto bolje nego inače. Sigurno je na njihov izbor utjecala činjenica da su se u Podravci zbili važni događaji; bili smo najbolja dionica u zemlji, dobili smo tri nagrade za dizajn u Engleskoj, Nizozemskoj i Australiji, za najbolje odnose s javnošću, imamo pristojne rezultate, rastemo.

NACIONAL: Koga bi Vi izabrali za menedžera godine?
Da su mene pitali, glasalo bih za Artukovića; dugo godina je u vrhu, vodi tvrtku koja je lider na domaćem tržištu u svom segmentu, ima savršen brand, prati razvoj tržišta, potrebe potrošača. Za njegova mandata glavni moto su postali rad i uspjeh, tamo se ne događaju stvari koje nemaju veze s poslom, pa ih novinari ne mogu staviti ni na jednu drugu stranicu osim gospodarstva.

NACIONAL: Kakve su osobine dobrog menedžera?
Dobar menedžer na ovakvoj poziciji na kakvoj sam ja mora biti lider i mora u uvjetima gospodarstva kakvi vladaju danas imati viziju napretka i znati je prenijeti svojim suradnicima. Da bi to mogao, mora imati sposobnost da utječe na druge.

NACIONAL: Je li Vam bilo teško napustiti poznati milje u Plivi? – U Plivi sam radio u pet zemalja, tri divizije, četiri funkcije, radio sam na različitim poslovima od istraživanja i razvoja do marketinga i prodaje, bio sam i član Uprave i inženjer u pogonu. Probao sam puno različitih stvari, pa mi nije bio problem ta iskustva primijeniti i na jednom novom području. Nekome tko je puno toga iskušao u velikim i nerazvijenim zemljama, velikim i malim gradovima, nije preteško prihvatiti takvu tvrtku kao što je Podravka. Naravno da nisam mogao sustav koji postoji desetljećima prilagođavati sebi, nego sam morao shvatiti kako stvari funkcioniraju i voditi je dalje.

NACIONAL: Kako se politička smjena odrazila na položaj gospodarstvenika? – Ne volim komentirati politiku, pa neću ni sada. Mi svi od politike očekujemo uvijek više nego što dobijemo. Međutim, s pozicija na kojima sam bio u Plivi, a i sada u Podravci, čak se i politika doima malo drugačije, nego što zacijelo izgleda iz nekih drugih, manjih tvrtki. To su dovoljno velike i jake tvrtke da sebi osiguraju svoj vlastiti prostor, pogled na život i razvoj, što onda s druge strane reflektira i drugačiji odnos političara prema takvim tvrtkama. Te tvrtke su naprosto uspješne i razvijene, s dobrim brandom, pa u njima politika nema što raditi: osim ako ne želi nešto uništavati. A to dosad nije bio slučaj ni u Plivi, ni u Podravci. Dapače, kad nam je god trebalo dobivali smo vrlo efikasnu pomoć. Pritom mislim isključivo na pomoć u inozemstvu, jer nam u Hrvatskoj ne treba pomoć politike. Jedina politika koju podržavam je ona u kojoj postoje jasna pravila igre i traju duže od mandata jedne vlade.

NACIONAL: Čime ste Vi osobno zadovoljni kao predsjednik Uprave Podravke? – Svojom dobrom osobinom smatram sposobnost da komuniciram sa svima: svojim najbližim timom, zaposlenicima, partnerima, novinarima. Uspjeli smo stvoriti neke nove službe, a to su uglavnom kompetencije koje se bave dugoročnim strateškim planiranjem. To smo sve stvorili sami, unutar tvrtke na jednom solidnom nivou i popratili odgovarajućim tipom komunikacije, i unutar tvrtke i izvan nje. Imamo bazu koja Podravci jamči u narednih pet godina stabilan rast i razvoj, trasirani su putovi, stvoreni su temelji. Jednostavno, mirno spavam kad znam da u Podravci postoji grupa mlađih menedžera koji su tu pronašli svoje mjesto i mogućnost da se izraze. Oni su pobjednici i to me najviše veseli.

Ponosan sam i na to što je Uprava počela funkcionirati kao tim. Ja sam samo jedan od pet. Po našim zakonima Uprava u potpunosti odgovara za poslovanje tvrtke, tako da svaka nagrada koja dođe bilo kojemu od nas, znak je da mi kao tim dobro funkcioniramo.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika