Objavljeno u Nacionalu br. 411, 2003-09-30

Autor: Mladen Pleše

EKSKLUZIVNO: SVJETSKI KRALJ LONACA

U Srbiji me napadaju jer sam pomagao Đinđiću

Vlasnik multinacionalne kompanije Zepter, Milan Janković koji je promijenio ime u Filip Zepter, na čelu je poslovnog imperija sa 100 tisuča zaposlenika u 40 zemalja i milijardu dolara godišnjeg prometa: ovih su ga dana srpski mediji lažno optužili za krijumčarenje oružja, pranje novca i terorizam

Nacionalu je u Beogradu više izvora potvrdilo da se Filip Zepter našao na udaru klana braće Karić, ali i nekih drugih miljenika prošloga režimaNacionalu je u Beogradu više izvora potvrdilo da se Filip Zepter našao na udaru klana braće Karić, ali i nekih drugih miljenika prošloga režimaOvih dana nekoliko medija u Srbiji, tjednik Balkan i BK televizija braće Karić, objavili su navodno izvješće jedne međunarodne stručne skupine, koje je konsterniralo srpsku javnost. U njemu se Filip Zepter, kako je novo ime Srbina Milana Jankovića, predsjednik Uprave i vlasnik multinacionalne kompanije Zepter koja zapošljava više od 100 tisuća ljudi u četrdesetak država, a ostvaruje prosječni godišnji promet veći od milijardu dolara godišnje, optužuje da je organizirao ubojstva i otmice, a bogatstvo stekao krijumčarenjem oružja, pranjem novca i financiranjem terorističkih organizacija. Europska komisija odmah je posebnim priopćenjem opovrgla tvrdnje da neka od njenih agencija ima bilo kakvu evidenciju, sumnju ili pak optužbu za bilo koju od navedenih optužbi. Nacionalu je u Beogradu više izvora potvrdilo da se Filip Zepter našao na udaru klana braće Karić, ali i nekih drugih miljenika prošloga režima, koji mu ne mogu oprostiti što je pomogao opoziciji u rušenju Slobodana Miloševića, ali i to što svojim kapitalom, koji se vrednuje u stotinama milijuna dolara, može postati vlasnikom, kako upozoravaju njegovi protivnici, “pola Srbije”.

'Moja pomoć Zoranu Đinđiću nije se svidjela ljudima bliskima bivšem režimu, a sada vlastima u Beogradu, pa mi se blaćenjem osvećuju' O RAZLOZIMA ZA NAPADE 'U Srbiji ljudi pokušavaju doći do poduzeća i korupcijom: ja sam im prepreka jer mogu platiti realnu cijenu' O HRVATIMA U VRHU ZEPTERA 'Na nekoliko veoma važnih pozicija su stručnjaci iz Hrvatske. Neki od njih međunarodni su direktori i vode oslove u više od deset zemalja' O POSLUŠNICIMA STAROG REŽIMA 'Samo jedna moja tvrtka u svijetu jača je od svih njihovih televizija, banaka, novina i sveučilišta koja su stvorena na prijevarama'U četvrtak, 25. rujna, u svojim uredima u predgrađu Milana, Zepter je, kako sam ističe, dao svoj drugi intervju u životu. Prije razgovora proveo je Nacionalovu ekipu kroz dvije tvornice, od kojih svaka ima 24.000 četvornih metara, u kojima se proizvodi najpoznatiji proizvod njegove tvrtke: lonci. Zepter objašnjava da se godišnje u pogonima pokraj Milana proizvede više od 1.000.000 lonaca. Krajem 80-ih i početkom 90-ih u tvornicama u Italiji, Njemačkoj i Francuskoj godišnje se proizvodilo puno više: čak više od dva milijuna lonaca i oko 20 milijuna drugih proizvoda za kućanstva. Zbog toga je Zepter nazvan svjetskim kraljem lonaca. Sada međutim prodaja lonaca ne prelazi 21 posto ukupnog prometa tvrtke godišnje. U sedam tvornica u Italiji, Njemačkoj, Francuskoj i Švicarskoj tvrtka, među ostalim, proizvodi posuđe, pribor za jelo, aparate za kućanstvo, satove, nakit, kozmetiku, posteljinu, usisavače, medicinske aparate, tekstil. Čak 80 posto proizvoda zaštićeni su patenti tvrtke Zepter. Najperspektivniji je proizvod, kaže Zepter, aparat Bioptron, koji ima medicinsku dozvolu za uporabu u Europi, u SAD-u će je dobiti sljedeći mjesec. Taj je aparat u prvom redu namijenjen liječenju i ubrzanju procesa zarastanja rana, opeklina, ulkusa, sportskih ozljeda, a pomaže i u bržoj obnovi tkiva. Bioptron je postigao golem uspjeh na europskom tržištu i sada je jedan od generatora nove ekspanzije Zeptera.

Filip Zepter ponosno je pokazivao Nacionalovim novinarima kako je cijeli proizvodni proces robotiziran, kako dvije goleme preše, izum njegovih stručnjaka, pod pritiskom od 2000 i 1800 tona spajaju dno lonaca, po čemu se razlikuju od ostalih lonaca u svijetu. Sa svojim zaposlenicima, uvjerili smo se u to kasnije i u Monte Carlu, Zepter razgovara na pet jezika: njemačkom, talijanskom, francuskom, engleskom i srpskom. Zepter je prava multinacionalna kompanija: sjedište kompanije je u Švicarskoj, Filip Zepter upravlja tvrtkom iz Monte Carla, proizvodne pogone ima još u Italiji, Njemačkoj, a najviše zaposlenih ima u Rusiji: čak 20 tisuća. U Švicarskoj proizvodi medicinsku opremu, satove i kozmetiku, u Italiji nakit, posteljinu, lonce, kućne potrepštine a u Njemačkoj ima tvornicu za posrebrivanje i pozlaćivanje.

Nakon što smo obišli pogone, Zepter je održao sastanke s poslovnim ljudima iz Engleske, Francuske i Italije. Poslije toga kompanijinim zrakoplovom Citation Exel i helikopterom za manje od 50 minuta stigli smo iz Milana u Monte Carlo.

Nakon sastanaka u uredima u središtu Monte Carla, Zepter je pozvao Nacionalove novinare u vilu koju je krajem 19. stoljeća, po narudžbi engleske lordovske obitelji, projektirao i izgradio arhitekt Georges-Hans Tersling, a koju je on kupio od saudijskog kralja Faruka, poznatog po raskoši i raskalašenom životu. Zepterova je vila u talijanskim i francuskim stručnim arhitektonskim časopisima više puta proglašavana jednom od tri najljepše građevine na Azurnoj obali. Pečat bogatstva vidljiv je na svakom koraku: vila je prepuna vrijednih umjetničkih djela, slika starih majstora, antiknog namještaja, kipova. Krov vile i vrt ukrašavaju skulpture kupljene na aukcijama u Londonu. Kuću i vrt uređuje devet Filipinaca koji stanuju u kući za poslugu koja bi po izgledu i uređenosti mogla krasiti čak i samo središte Monte Carla.

Filip Zepter ušao je u svijet biznisa kao Milan Janković. Početkom 1980., nakon što je diplomirao ekonomiju i dvije godine radio u makedonskoj tvrtki Transkop u Beogradu, Janković je odlučio sa suprugom Madlen, inače rođenom Horvat, otići u Austriju učiti njemački jezik. Nakon što se, kako kaže, uvjerio u sve prednosti slobodnog tržišta i demokracije, odlučio je ostati u inozemstvu. Zaposlio se kao akviziter tvrtke AMC koja se bavila izravnom prodajom lonaca. U Linzu, gdje je živio, nakon samo šest mjeseci postao je jedan od direktora AMC-u. Ubrzo je zaključio da se lonci mogu unaprijediti i modernizirati, pa je taj izum patentirao pod imenom Zepter. Već 1986. osnovao je tvrtku Zepter koja je počela proizvoditi lonce s njegovim imenom i za tri godine dogodilo se pravo poslovno čudo: ostvareni promet premašio je svotu od milijardu DEM. Tada je počela rijetko viđena ekspanzija: Zepter je gradio tvornice posuđa u Italiji i Njemačkoj, širio se na tržišta bivših socijalističkih država, u SAD, Aziju, Južnu Ameriku.

Gotovo jedno desetljeće tvrtka Zepter ostvaruje prosječni godišnji promet od jedne milijarde dolara. Takva zarada pretvorila je cijelu kompaniju i njenog utemeljitelja i vlasnika u iznimno bogatog čovjeka. Tvrtka Zepter ima danas u vlasništvu širom svijeta stotine zgrada, poslovnih prostora i tvornica, a njen vlasnik posjeduje raskošne vile u Monte Carlu, središtu Pariza, u Beogradu na Dedinju te nekoliko luksuznih apartmana širom Europe.

Dok sjedimo na terasi s koje puca pogled na Monte Carlo Filip Zepter objašnjava da se odlučio na razgovor za Nacional kako bi otkrio pozadinu napada nekih beogradskih medija koji su, kako kaže, poveli protiv njega nevjerojatno prljavu kampanju. Zeptera, nenaviklog na balkanski način vrijeđanja, ipak su pogodile te uvrede. Na početku razgovora Zepter je najprije želio objasniti zašto je svojedobno promijenio ime.

“Kada su početkom 1991. počeli oružani sukobi u bivšoj Jugoslaviji, toliko sam se razočarao da iz revolta sedam godina nisam bio ondje. Bio je to moj protest protiv načina na koji je Milošević upravljao Srbijom. No tko god je u svijetu čuo za moje ime, odmah me počeo ispitivati o situaciji u Jugoslaviji, a kada bih odgovarao da potječem iz Srbije, gledali bi me još čudnije. Moje ime nije bila baš preporuka u svijetu biznisa. Nakon što je Zepter postao svjetski priznati brand, prozvali su me gospodinom Zepterom, pa se nisam dugo dvoumio oko imena. Vrlo brzo postao sam Filip Zepter.

NACIONAL: Ponovno ste počeli odlaziti u Jugoslaviju? – Vezan sam uz obitelj i prijatelje, a osim toga zagovarao sam demokratske promjene uvjeren da se jedino tako Srbija može spasiti i oporaviti. Nije me zanimalo tko će pokrenuti te promjene i stajati iza njih, bilo je najvažnije da počnu što prije. Međutim, antidemokratski mentalitet koji je duboko usađen u ljude na tim prostorima prisutan je i danas pa tu leže korijeni napada i negativan odnos prema meni, ali i razlozi zbog kojih se u Srbiji promjene ne odvijaju onim tempom kojim bi morale. Napadaju me iz ekonomskih i političkih razloga. Moja tvrtka ima dovoljno novca da u Srbiji može kupiti sve što me zanima. Do sada međutim ništa nisam kupio. U Srbiji ljudi pokušavaju doći do poduzeća i nekretnina koje imaju perspektivu bez novca ? vezama, korupcijom… Ja sam im prepreka jer za svaku kompaniju za koju sam zainteresiran mogu platiti realnu cijenu. S te strane sam im velika konkurencija i zato me se žele riješiti na apsolutno neosnovanim klevetama. Kod dijela političkih struktura sam nepoželjan jer znaju da ako svojim političkim i financijskim potencijalima stanem iza neke opcije, ona će imati velike šanse da pobijedi. Pokušava me se diskvalificirati na brutalan i beskrupulozan način, pripisuju mi ubojstva, podržavanje terorizma, utaju poreza, krijumčarenje oružja? Mnogima je teško povjerovati da se na loncima može zaraditi milijardu dolara. Zepter je dokaz da je to moguće. Neki zlonamjerno izmišljaju i šire glasine kako zarađujem desetine milijardi dolara, što, naravno, nije istina, ali to automatski pretpostavlja da se bavim nekim prljavim poslovima. Ako tvrtka godinama ostvaruje promet od milijardu dolara, a bilance to potvrđuju, lako je izračunati koliko joj vrijede patenti, ime, tržište. A to nisu desetine milijardi dolara.

NACIONAL: Dakle odbijate svaku pomisao da ste se bavili nedopuštenim poslovima kao što vas optužuju neprijatelji u Srbiji? – Svi znaju da su to obične izmišljotine. Netko možda može u dio tih laži i povjerovati, pogotovu ako mu se to stalno sugerira. Pobjegao sam od primitivizma iz bivše Jugoslavije, dokazao da pripadam svijetu i opredjeljenjem i sposobnostima. Međutim na mom povratku, taj me primitivizam dočekao u svom najtežem obliku. Danas u Srbiji ne možete živjeti od primitivaca koji su “uspjeli”. Samo zato što su bili slijepi i nijemi poslušnici staroga režima i što svojim mentalnim sklopom jednostavno ne mogu povjerovati da uspjeh podrazumijeva mnogo više od velike obitelji, muzikalnosti, bahatosti, kvazihumanosti i sljedbenika iste ili slične provenijencije. Odavno je poznato da se pokvarenjaci uvijek čude kada vide da i pošteni mogu biti uspješni. Takvom patološkom društvu jedino nedostaju bolesni mediji. U Srbiji su ih pronašli i preko njih plasiraju svoje insinuacije. Siguran sam da njima uopće nije važno što je, primjerice, samo jedna moja tvrtka u svijetu jača od svih njihovih televizija, banaka, novina, sveučilišta koja su stvorena na prijevarama i manipulacijama tisućama ljudi.

NACIONAL: Što posjedujete u Srbiji? – Ništa, osim Zepter tvrtki – osiguranje, banka, distribucija, koje prodaju naše proizvode. U privatizaciji u Srbiji nisam kupio ni jedno poduzeće. Dakle, sve te priče da želimo kupiti pola Srbije nisu točne. Srbija je za tvrtku Zepter relativno malo tržište koje nije potentno. Akumulacija je vrlo mala, tako da nemamo većih ambicija. Želimo održavati ono što imamo, eventualno pokušati povećati opseg poslovanja, ali ništa drugo. S velikom ćemo pozornosti odlučivati hoćemo li kupovati kompanije u Srbiji, jer što god učinimo, sigurno ćemo opet biti metom napada i neosnovanih optužbi.

NACIONAL: Što imate u Republici Srpskoj? – U Republici Srpskoj također imamo tvrtku Zepter koja prodaje naše proizvode, skladište, te banku Zepter koja ima predstavništva u Banjoj Luci i Sarajevu. Ta je banka osnovana još u bivšoj Jugoslaviji, prije rata, a danas imamo predstavništva u oba entiteta, što potvrđuje da poštujemo legalne organe BiH, da podržavamo Daytonski sporazum, ideju da taj prostor i s ekonomskog i političkog aspekta ostane jedinstven.

NACIONAL: Mnoge ste neprijatelje stekli time što ste pomogli Zoranu Đinđiću da osvoji vlast, što ste bili njegov intimni prijatelj, a poslije, kada je postao predsjednik vlade, njegov savjetnik za ekonomske odnose s inozemstvom. – To je istina. Osobno sam Đinđiću najviše pomagao savjetima, ali i na druge načine, prije svega tako što sam plaćao tvrtku koja je lobirala za tadašnju opoziciju u SAD-u. Želio sam da se tako u SAD-u predstavi nova Srbija, da Washington u njoj prepozna novu demokratsku alternativu, da pokaže da Srbija nije ono što je Milošević kreirao, nego da je nešto drugo te da u Srbiji ipak postoji kritična masa ljudi koji misle emancipirano i civilizirano. To se međutim nije svidjelo dijelu utjecajnih ljudi u tadašnjem režimu, a sada bliskih vlastima u Beogradu, pa mi se oni sada osvećuju. Od prijateljstva s Đinđićem nisam imao nikakve materijalne koristi, štoviše imao sam financijske troškove i štetilo je mom imidžu jer sam se našao na udaru Đinđićevih neprijatelja. Politika je velika, prljava igra, pogotovo na našim prostorima. Ljudi koji ovdje ulaze u politiku još nisu spremni ni zreli za demokraciju, metalno su ostali isti kao i za komunizma, pa zbog toga treba bježati od politike. Uvjeravam vas, u ovakvim uvjetima neću se baviti politikom, moj posao je vrjedniji od nje, bavljenje politikom zahtijeva cijelog čovjeka i mnogo energije, a ja za to nemam vremena.

NACIONAL: Kako posluje vaša tvrtka u Hrvatskoj? – Hrvatska je primjer kako je uspješan menadžment najzaslužniji za dobro poslovanje tvrtke. Drago mi je što tisuće ljudi u Hrvatskoj žive radeći za Zepter. Najvažnija je međutim naša misija, prehranom do zdravlja, koja je pomogla desecima tisuća pojedinaca da zdravije žive. Siguran sam da su zadovoljni svi oni u Hrvatskoj koji imaju Zepterove proizvode.

NACIONAL: U vašoj tvrtki nema puno zaposlenih s prostora bivše Jugoslavije? – Bilo bi pogrešno reći da je Zepter kompanija s jugoslavenskih prostora, mi imamo zapravo najmanje veze s tim prostorima. Srbija sudjeluje u ukupnom prometu Zeptera s oko 1 posto, Hrvatska nešto malo više, možda sa 1,5 posto. U Rusiji imamo gotovo 20.000 suradnika i promet od 180 milijuna dolara godišnje s tendencijom rasta u idućoj godini za barem 30 posto. Mi smo međunarodna tvrtka u kojoj rade Švicarci, Englezi, Nijemci, Talijani, Francuzi, Amerikanci, Šveđani, Španjolci, Portugalci, Rusi? Najmanje je zapravo ljudi s prostora bivše Jugoslavije. Naravno, ima ih, a na nekoliko veoma važnih pozicija stručnjaci su iz Hrvatske. Neki od njih međunarodni su direktori i vode poslove u više od deset zemalja. Kompanija je danas golemi koncern, razgranat na više od sto tvrtki u sustavu, a ja sam samo predsjednik tvrtke, dok je ona dioničko društvo. Podijeljena je tako da industriju vodi jedan čovjek, trgovinu drugi, razvoj treći, marketing četvrti, financije peti itd. Ja sam na neki način na velikom brodu, stojim za kormilom i pokazujem pravac kojim valja ploviti. Bavim se strategijom kompanije, odabirem i odobravam uporabu novih izuma i proizvoda.

NACIONAL: Mnogi su uvjereni da je tajna Zepterova uspjeha, uz visoku kvalitetu i prihvatljivu cijenu, u izravnoj prodaji. – Kvaliteta je primarna pretpostavka za uspjeh, kao uostalom i inventivnost. Skromno kažemo ako nismo najbolji, bolji ne postoji. Uspjeh Zeptera zaista je zasnovan na izravnoj prodaji. Veliki smo stručnjaci za izravnu prodaju, naša budućnost i planovi pretpostavljaju razvoj izravne prodaje, ali i nove putove, ne alternativne nego komplementarne, koji potiču izravnu prodaju i iz tog sinergijskog efekta sigurno će proizići još bolji rezultati.

NACIONAL: Posvojili ste djevojčicu koja sada ima tri godine? – To je velika radost za suprugu i mene, jedna nova spoznaja nakon koje razumijem koliko je velik pothvat odgojiti dijete. To je isto tako zamašan posao kao osnovati veliku tvrtku. Posljednjih dvadeset godina ni jednu subotu nisam proveo kod kuće jer sam odlazio na posao. U zadnje tri godine otkad je beba s nama ni jednu subotu nisam proveo na poslu, nego kod kuće, zabavljajući se s njom. Supruzi i meni ona mnogo znači i nadam se da ću je odgojiti kao pravog i velikog čovjeka, kao što sam to napravio sa svojom kompanijom.

PUT DO USPJEHA
Od lonaca do medicinske opreme i nakita

Milan Janković rodio se 1950. u Bosanskoj Dubici, gdje je završio gimnaziju nakon koje se upisao na Ekonomski fakultet u Beogradu. Nakon što je diplomirao Milan Janković zaposlio se u makedonskoj tvrtci Transkop, ali je nakon dvije godine, 1980., zajedno sa suprugom Madlene, profesoricom književnosti, krenuo je učiti njemački u Austriji. Odlučio je ostati u Austriji pa se, zajedno sa suprugom, zaposlio u tvrtci AMC kao akviziter koji je prodavao suđe. Poslije nekog vremena zaključio je kako se postojeći lonci mogu unaprijediti ako im doda poklopac s termostatom. Taj je proizvod patentirao pod imenom zepter. Ubrzo je, 1986., osnovao tvrtku Zepter, koja je svoje lonce također prodavala samo u izravnoj prodaji. Već 1989. kompanija Zepter ostvarila je godišnji promet od milijardu DEM. Ubrzo je taj promet udvostručen, pa je kompanija započela ekspanzijom ne samo po zemljama bivšeg socijalističkog lagera, nego i znatno širom ponudom proizvoda, od kozmetičkih preparata i medicinske opreme, do nakita, kućnih aparata i suđa.

SPONZORSTVA
Zepter ulaže 40 milijuna USD godišnje u sportska događanja

Godišnje ulažemo oko 40 milijuna dolara za reklame na velikim svjetskim sportskim događajima. Naš logo može se vidjeti na utrkama formule 1, svjetskim atletskim i košarkaškim prvenstvima, teniskim turnirima. Uz to svako lokalno predstavništvo Zeptera ulaže velika sredstva u reklamu na domaćim tržištima. Naši uspjesi i ime obvezuju na snažne i dojmljive reklamne akcije.

ZEPTER U HRVATSKOJ
Tri milijuna prodanih proizvoda i prisutnost u svakom većem gradu

Zepter International d.o.o. Hrvatska osnovan je 1991. godine sa sjedištem u Zagrebu, kao jedna od prvih zemalja u kojima Zepter posluje. Tako je osnovna misija kompanije Zepter o unapređenju zdravlja i ljepote suvremenog čovjeka prenesena i u našu zemlju.
Tvrtka bilježi niz uspješnih godina poslovanja u Hrvatskoj te se već godinama svrstava u sam vrh najuspješnijih kompanija (za 2002. god. 167. na listi prema ukupnom prihodu).
Zepter International u Hrvatskoj ima 114 stalno zaposlenih i preko 3500 trgovinskih zastupnika koji radom u kompanji ostvaruju svoj jedini ili dopunski prihod. Tvrtka ima 30 otvorenih ureda i prisutna je u gotovo svakom većem gradu u zemlji, s ukupno 8000 m2 vlastitog poslovnog prostora.
Od svog osnutka Zepter je u Hrvatskoj sklopio 1.500.000 ugovora o prodaji, održao
1.800.000 prezentacija u domovima naših sugrađana i isporučio 3.000.000 proizvoda.
Glavni direktor Zepter International d.o.o. Hrvatska gosp. Zoran Radanović s ponosom ističe da je prema broju prodanih proizvoda Zepter danas prisutan u gotovo svakom domaćinstvu u Hrvatskoj. Dobar odnos koji tvrtka gradi sa svojim kupcima dokaz je kako za uspjeh nisu zaslužni samo inovativni i visokokvalitetni proizvodi, nego i usluga trgovinskih zastupnika i zaposlenika, o čijoj edukaciji i treningu kompanija vodi posebnu brigu.
Potvrda uspješnosti ovakva pristupa radu u Zepter International d.o.o. je i činjenica o natprosječnom udjelu kadrova koji dolaze iz Hrvatske u internacionalnom menadžmentu kompanije.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika