Objavljeno u Nacionalu br. 416, 2003-11-05

 

PRIPREMA ZA TELEVIZIJSKU PREVLAST

Ulazak RTL-a trese hrvatsku televizijsku scenu

Iako HRTL još nije ustrojen, već je izazvao velike promjene na medijskom tržištu - HRT očekuje rezultate izbora, Nova TV je blokirana, ali Huljić i Hrvačić krenuli su u akciju

Juraj Hrvačić, vlasnik velike radijske mreže, čini se, načinio je promašaj investiranjem svoje poslovne energije i političkih veza u koncesiju lokalne zagrebačke televizije.Juraj Hrvačić, vlasnik velike radijske mreže, čini se, načinio je promašaj investiranjem svoje poslovne energije i političkih veza u koncesiju lokalne zagrebačke televizije.Premda HRTL nema još definitivno ustrojenu Upravu i Nadzorni odbor, posljedice njegovog postojanja vidljive su nakon manje od dva mjeseca: najveći estradno-medijski mešetari Tonči Huljić i Juraj Hrvačić ubrzano mijenjaju strateške pravce biznisa kojim su se dosada bavili. Pošto je Dobrivoj Keber, domaći reprezent HRTL, neslužbeno razglasio da će se njegova kuća oslanjati uglavnom na otkup privatne televizijske produkcije, Tonči Huljić, skladatelj i glazbeni menadžer, te Juraj Hrvačić, vlasnik Obiteljskog i Narodnog radija, svoj dosadašnji audio-biznis munjevito šire na proizvodnju televizijskih emisija.

Ponude HRT-u HRTL-u Tonči Huljić nudi sapunice u svojoj produkciji, a Juraj Hrvačić pokušava prodati radijski festival u ŠibenikuHuljić planira trgovati glamuroznim talk-showima i beskrajno dugačkim sapunicama, dok je Hrvačić spreman svoj radijski festival u Šibeniku transformirati u televizijsku smotru po HRTL-ovim estetskim standardima i još više, po mjeri HRTL-ovog otkupnog cjenika. Žurba kojom se dvojica glasovitih estradnih biznismena preobražavaju u televizijske producente to je paničnija što, na drugoj strani, propadaju njihovi tradicionalni poslovni projekti. Upravo prošloga tjedna Huljiću je dan ultimativni zahtjev da se za uvijek razdruži sa svojim poslovnim partnerima u diskografskom poduzeću Croatia Records: ili će Huljić svoje dionice prodati ostalim suvlasnicima ? Miroslavu Škori, Đorđu Novkoviću, Miroslavu Liliću – ili će dionice od njih morati otkupiti. U novim medijsko-tržišnim okolnostima, kako je zaključeno, kompozitor i glazbeni menadžer koji preferira samog sebe postao je glavna smetnja diskografskoj ekspanziji novih skladateljskih i izvođačkih zvijezda. Juraj Hrvačić, vlasnik velike radijske mreže, čini se, načinio je promašaj investiranjem svoje poslovne energije i političkih veza u koncesiju lokalne zagrebačke televizije. Koncesija je osvojena uz lobističku potporu gradske organizacije SDP-a čiji su čelnici računali kako će u komplotu s Hrvačićem osvojiti najveći medijsko-politički prostor Hrvatske, što ga zemljopisno i populacijski pokriva hrvatska metropola. Već u prvim koracima realizacije procjene su se pokazale vrlo kratkovidne. Frekvencija Tv Sljemena, kako je nazvana zagrebačka gradska televizija, vrlo je suženog opsega, pokriva širi centar grada, pa time ne donosi velike i unosne oglašivače. Ako je financijski dotok od marketinga slabašan, ne postoji budžetski potencijal kojim bi se kreirao ili kupovao privlačan program. Utoliko nije moguće namamiti ni brojniju gledateljsku publiku i ostvariti masovniji politički utjecaj gradske organizacije SDP-a. Kako se priča u televizijskim kuloarima, Tv Sljeme nije ni počelo emitirati program, a Hrvačić već traži kupca kojem bi prodao i svoje televizijsko poduzeće i koncesionarska prava na televizijsku frekvenciju. Usto, Narodnom radiju znatno je opala slušanost?

Ukratko, HRTL-ova fešta iz rujna ove godine u čast osvojene koncesije nekadašnjeg Trećeg programa HRT-a isprovocirao je najveće komešanje u medijskom prostoru u povijesti samostalne Hrvatske. Koncesija treće televizijske mreže iznajmljena je, podsjećamo, mješovitom konzorciju domaćih i inozemnih poduzeća kojim apsolutno dominira njemački RTL, bogat i međunarodno etabliran. Prema ugovoru, koncesionar je dužan započeti s emitiranjem u ožujku 2004. Budući da suvlasnici HRTL nisu do danas uskladili međusobne financijske obveze i upravljačka prava, a kamo li programske sheme, pretpostavka je da će se nova televizijska kuća naći u velikoj vremenskoj stisci. A onda u proljeće, glasi opći zaključak, otkupit će proizvod kakav god se ponudi. Nova Tv, prva privatna televizija na nacionalnoj razini ni približno nije izazvala tako dramatične promijene na domaćem medijskom tržištu. Osnovana krajem 1999. kao ispostava HDZ-ovog medijskog kartela Grupo ? u koji je i sam Hrvačić bio integriran – uskoro je postala talac žestokih okršaja dvaju suparničkih frakcija, tzv. grupe Vinka Grubišića i tzv. grupe Ivana Čalete. U trenutku dok se estradni industrijalci otimaju za budući prostor na HRTL-u, u Novoj Tv još se ne zna postoji li legalna skupština dioničara i postoji li legitimna uprava. Tonči Huljić, do sada stručnjak za kompiliranje i recikliranje tuđih glazbenih dostignuća, projektirao je, kako se njemu čini, domaću verziju talk-showa Rubby Vax. Dok Rubby Vax, bivšu striptizetu, kamera prati po raskošnim stanovima i spavaćim sobama svjetski poznatih zvijezda, Huljić je zamislio kako se pjevačica Alka Vujica pojavljuje na tv ekranu da bi zavaljena u krevetu i odjevena u negliže vodila intervju s, primjerice, nogometnim menadžerom Zdravkom Mamićem. Nudeći kao dodatak i zamisao domaće sapunice, Huljić je odlučio na velika vrata ući u hrvatsku televizijsku povijest. O domaćoj soap -operi govori se od 1992. kada je Mario Mihaljević, Huljićev obožavatelj, radijski novinar i autor patriotskog hita “Hrvatine”, u dvorcu Mihanović skupljao scenarističku inspiraciju za hrvatsku “Dinastiju”. Nakon svega, primjerno tadašnjem kultu državotvorno-nacionalne izvornosti, od cijelog projekta bio je zgotovljen samo naslov: “Horvatovi”.

Unatoč spektakularnim obećanjima, nitko nikada nije vidio ni jednu epizodu “Horvatovih”, pa je soap-opera s nacionalnim junacima i nacionalnim intrigama ostala trajna fantazija svih koji s televizijom imaju bilo kakvu vezu. Kao mnogo jeftinija i brža alternativa, HRT je počeo uvoziti cijele serije meksičkih i brazilskih sapunica koje su dostojno zamijenile i američku “Dinastiju” i Mihaljevićev nenapisani scenarij. Tako je u sumrak svoje glazbene imperije Tonči Huljić krenuo u osvajanje top-pozicija u novom poslovnom sektoru: u domaćoj industriji televizijske zabave. U to ime osnovao je poduzeće Ava, što je kratica za audio-video agenciju. Kao osnivač poduzeća koje se namjerava baviti primarno video proizvodnjom, prije desetak dana zatekao se u uredima Hypo-banke tražeći kredit koji bi mogao uložiti u televizijske projekte. Navodno će novac zasigurno biti vraćen jer je HRTL već pristao otkupiti 200 zgotovljenih epizoda prve domaće sapunice. Nacionalovi izvori u HRTL-u kažu drukčije: o programu koji će se kupiti i emitirati na bivšem Trećem programu do sada se nije razmišljalo. Raspravlja se isključivo o informativnim emisijama koje, prema planovima, čine fundus vlastite HRTL-ove proizvodnje. Prema Nacionalovim saznanjima, Huljićeva predodžba hrvatske Rubby Vax izvorno je bila namijenjena HRT-u. Snimljena je čak pilot-emisija i dostavljena glavnoj urednici Jasni Ulagi-Valić. Njoj se nimalo nije svidjela, pa je Huljić pronašao put do Vanje Sutlića, privremenog ravnatelja HRT-a. Za razliku od svoje kolegice, Sutlić je pokazao veliki interes, što je Huljić shvatio kao zgotovljenu pogodbu koju valja još samo formalizirati. I doista, uz privatizaciju treće mreže, Sutlićeva televizijska kuća preuzela je obvezu da se dosljedno pridržava zakona koji od HRT također traži barem 10,5 posto tzv. vanjske produkcije. Stvarajući privid da udovoljava zakonskim normativima, u dosadašnjim HRT-ovim izvješćima u vanjsku se produkciju trpalo svašta: od showa Željke Ogreste koji HRT plaća 139.000 kuna po emisiji, do honorarnih scenografa koji prodaju usluge, a ne gotove televizijske proizvode. Pojavom moćne konkurencije u formi konzorcija HRTL-a kojim dirigira njemački kapital, hrvatska javna televizija zasigurno gubi veliki dio marketinških prihoda. Samo jedan primjer: HRT redovito je prenosio utrke Formule 1 koji su donosili izuzetno unosne reklamne minute. Istodobno, njemački RTL imao je ekskluzivna prva na emitiranje Formule 1 u cijeloj Europi. Budući da se njemačka televizijska kuća pojavljuje u Hrvatskoj kao većinski vlasnik HRTL-a, više je no sigurno da će atraktivne automobilske utrke postati dio programskog asortimana nove televizijske kuće. Tome je pridonio i skandal s Goranom Milićem, koji je ucjenjivao suvlasnicu Slavicu Eccelstone, tražeći financijsku odštetu za svoju prijateljicu koja se povrijedila na jahti suvlasnice Formule 1.

Takve selidbe programa prisilit će HRT da napokon smanji broj stalno zaposlenih i da se orijentira na racionalniji tip poslovanja. Europsko iskustvo pokazuje da je otkup potpuno gotovih emisija koje se stvaraju u privatnim producentskim kućama mnogo jeftinije nego stalno održavanje snimateljskih, novinarskih, istraživačkih ili scenografskih pogona koji tek povremeno nešto proizvedu. Dakle, Sutlić se s Huljićem upustio čak u pregovore oko hrvatske Rubby Vax. Ipak, i Huljićeva poslovna ponuda i Sutlićeva konačna odluka pala je u zao čas: uoči izbora, kada su svi čelnici HRT-a, pa i privremeni ravnatelj njegovog televizijskog sektora, mnogo više zabavljeni vlastitom budućnošću nego vlastitom televizijskom kućom. Premda je na to mjesto postavljen kao povjerljiva osoba dosadašnjeg ministra Antuna Vujića, Sutliću se dogodilo da je sam premijer Ivica Račan optužio HRT-a za bojkot SDP-ovskih političkih nastupa. Zato televizijski znalci očekuju da Sutlić ima mnogo veće šanse da zadrži dosadašnju funkciju ukoliko izborna pobjeda pripadne HDZ-u. U tom slučaju, kupoprodajna opcija s Tončijem Huljićem još je za njega nezgodnija. Riječ je ne samo o osobnom prijatelju i poslovnom partneru, već i javnom sljedbeniku Hrvatskog bloka u kojem su se oko Ivića Pašalića okupili najljući neprijatelji HDZ-ovog sadašnjeg predsjednika Ive Sanadera. U tom velikom prestrojavanju scene nakon pojave HRTL-a Juraj Hrvačić, kao predvodnik drugog medijsko-estradnog bloka, izabrao je skromniji, ali čini se efikasniji ulaz u svijet televizijske proizvodnje. U samo nekoliko dana na brzinu je proizveo mini-serijal političkih emisija na temu predstojećih parlamentarnih izbora: unajmio je OTV-dom nedaleko Filozofskog fakulteta, dva-tri kamermana, angažirao voditelja i pozvao goste koji jedva čekaju da ih se ovjekovječi na televizijskim ekranima. Kako je organizacija takvih sučeljavanja odnedavno zabranjena na HRT-u, Hrvačić je svoju političku seriju u hipu distribuirao OTV-u, CCN-u i nizu radijskih postaja. Vlastito Tv Sljeme potpuno je zaboravio. Za razliku od HRTL-a, prve televizije koja je od početka do kraja kreirana kao komercijalni masmedij, Tv Sljeme pripada političkim, zakulisnim projektima kojima, kako se vidi ovih dana, ističe vijek trajanja.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika