Objavljeno u Nacionalu br. 427, 2004-01-20

Autor: Željko Rogošić

PREOKRET NA TRŽIŠTU PAKETA

Francuski La Post postaje konkurencija Hrvatskim poštama

Najveća europska poštanska kompanija La Post Group i austrijska špediterska tvrtka Lagermax, koja u Hrvatskoj već ima dvije kompanije, osnovale su DPD Croatia koja će Zagreb učiniti središtem brze direktne paketne distribucije za cijelu jugoistočnu Europu

Lagermax AED Croatia, tvrtka kći ugledne austrijske kompanije koja se bavi špedicijom, međunarodnim transportom, te ekspresnom i paketnom distribucijom, i francuski La Post Group, najjača pošta na tržištu Europske unije, u Zagrebu su nedavno osnovaLagermax AED Croatia, tvrtka kći ugledne austrijske kompanije koja se bavi špedicijom, međunarodnim transportom, te ekspresnom i paketnom distribucijom, i francuski La Post Group, najjača pošta na tržištu Europske unije, u Zagrebu su nedavno osnovaLagermax AED Croatia, tvrtka kći ugledne austrijske kompanije koja se bavi špedicijom, međunarodnim transportom, te ekspresnom i paketnom distribucijom, i francuski La Post Group, najjača pošta na tržištu Europske unije, u Zagrebu su nedavno osnovali tvrtku DPD Croatia, koja će Zagreb učiniti središtem brze direktne paketne distribucije za cijelu jugoistočnu Europu. Ugovor o joint venture u DPD Croatia, u koju je Lagermax ušao 70-postotnim udjelom, a francuske pošte preko svoje tvrtke kćeri Geo Post sa 30 posto, potpisali su predsjednik Uprave Lagermax AED Croatia Dino Mišar i predsjednik Geo Posta Cloude Begle. Ulazak Hrvatske u sustav DPD (direct parcel distribution) s tako moćnim europskim partnerom na području direktne paketne distribucije te ukupno austrijsko-francusko ulaganje u hrvatsku tvrtku od oko tri milijuna eura znači početak posla na visoko cijenjenoj složenoj specijalizaciji u brzom otpremanju paketa teških do 31,5 kilograma, te standardizaciju svih otpremničkih usluga u skladu s kriterijima koji vrijede na području EU. “Naš ulazak u sustav DPD učinit će velike promjene u brzini i kvaliteti usluga na hrvatskom otpremničkom tržištu paketa, jer će se daljnji razvoj međunarodne mreže i sustav DPD, sa 1,3 milijuna cestovnim prijevozom dostavljenih paketa dnevno, iz Hrvatske širiti na Sloveniju, Srbiju, BiH, Makedoniju i Bugarsku”, istaknuo je Mišar, koji je ujedno i predsjednik Uprave DPD Croatia.

DPD sustavom svakodnevno se u Europi dostavlja 1,3 milijuna paketa najveće mase 31,5 kilogramaDPD, ili do prije nekoliko godina Deutscher packet dienst, bio je njemačka tvrtka i od 1976. po ostvarenim rezultatima u distribuciji paketa bio je druga tvrtka po snazi na cijelom europskom tržištu, specijalizirana za dostavu cestovnim prometom. Prije nekoliko godina više od 85 posto udjela njemačkog paketnog diva otkupila je francuska La Post Group i osnovala Geo Post, koji s partnerima u pojedinim državama počinje zajedničke poslove šireći tako paketnu otpremničku mrežu. ”Širenje poslova Geo Posta i razvoj DPD mreže u Hrvatskoj nastavak je istočnoeuropskog projekta koji smo u rujnu 2003. postavili u Mađarskoj”, kazao je Begle, predsjednik Nadzornog odbora DPD-a. “Hrvatska je sa svojim potencijalom važan korak u našem strateškom razvoju na ovom području Europe. Stoga smo vrlo ponosni na partnerstvo s Lagermaxom AED Croatia, koji je u ovoj regiji prepoznatljiv po kvaliteti usluge i konkurentnosti.” Optimizam pojačava činjenica da DPD sa svojih 400 depoa dnevno u Europi preveze milijune paketa svih vrsta, uz sva sigurnosna jamstva čak i pakete sa zapaljivim tvarima. U Njemačkoj je njihov najbolji klijent Metro, za koji DPD preveze čak 50.000 paketa dnevno. I u Hrvatskoj će DPD Croatia jamčiti standardnu svakodnevnu uslugu otpremanja paketa u sljedećem danu, ali i DPD ekspresne usluge “u 10” i “u 12”. Dakle, ako isporuka paketa zajamčena sutradan u 10 sati zakasni pet minuta, DPD vraća novac za učinjenu uslugu. Lagermax Croatia jamči siguran cestovni prijevoz, a DPD Croatia istu takvu distribuciju i na svaki jadranski otok. Prekooceanske ekspresne usluge odvijat će se preko Cronopostove mreže u vlasništvu Geo Posta, vodećeg europskog operatera u ekspresnom otpremanju paketa. “U 2004. DPD Croatia planira na hrvatskom tržištu prevesti 160.000 paketa. Za dvije godine tu ćemo količinu gotovo utrostručiti i prevesti 460.000 paketa”, najavio je Mišar. Sustav DPD traži vrlo strog, gotovo vojnički režim organizacije i poslovanja, stoga ako produktivnost padne ispod 96 posto, to je alarm kojim se traži odgovornost uprave i menadžmenta pojedine tvrtke u sustavu.

DPD Croatia, kao vlasnik franšize za distribuciju paketa na području Hrvatske, treća je tvrtka koju je austrijski Lagermax osnovao u Hrvatskoj od početka 2000., kada se pojavio na hrvatskom tržištu. Prvo je s radom u zagrebačkom Jankomiru započela Lagermax AED Croatia koja se bavi poslovima otpremništva, prijevoza, carinjenje i skladištenja robe. “Osnovna djelatnost Lagermax AED-a je brza dostava rezervnih autodijelova na području Hrvatske. Veliku pozornost pridajemo našem regionalnom razvoju, pa smo otpremništva i regionalne centre otvorili u Osijeku, Splitu, Rijeci i Zadru. Ali ubrzo je, uz ekspresnu dostavu autodijelova, Lagermax AED proširio usluge na dostavu pošiljki i svih vrsta roba. U takvu daljnju specijalizaciju spada i ulazak u sustav DPD-a i otpremanje paketa do 31,5 kilogram težine”, ističe Mišar, objašnjavajući zašto je 31,5 kg određeno kao gornja granica težine paketa. Naime, toliko bez većih problema može podići vozač vozila kojim se paket dostavlja.

Austrijski Lagermax Group, obiteljska kompanija osnovana 1926., koja ima oko 1700 zaposlenih, i sa 30 podružnica u devet europskih država bavi se otpremništvom, međunarodnim transportom, ekspresnom i paketnom distribucijom, nije htio stati samo na ulaganju u jednu tvrtku u Hrvatskoj. Većinski vlasnik Lagermax Groupa Alexander Friesz i dioničari, te direktor špedicije Lagermaxa Alfred Grasser odlučili su na području srednje i istočne Europe, od Češke i Slovačke, preko Slovenije, Hrvatske i Srbije, do Rumunjske i Bugarske, izgraditi najjaču mrežu dostave i logističkih usluga. “Naglasak je na uslugama transporta novih automobila, ali i popravaka i promjene opreme na novim automobilima. Za središte toga posla i poveznicu za cijelu središnju i istočnu Europu, vlasnici i čelni ljudi Lagermax Groupa odabrali su Hrvatsku”, kaže Mišar, čelni čovjek Lagermaxa u Hrvatskoj i mladi top menadžer koji će, s dugogodišnjim iskustvom zamjenika direktora zagrebačke Inter Europe, ovaj posao sigurno uspješno razviti na cijelom jugoistoku Europe, posebno u državama bivše Jugoslavije. Vođeni takvom poslovnom logikom u Lagermax Groupu su odlučili u Zagrebu stvoriti novi brand. Osnovana je sestrinska tvrtka Lagermax auto-transport koja za Hrvatsku i države istočne Europe organizira prijevoz novih automobila proizvedenih pretežito u njemačkoj automobilskoj industriji. Lagermax auto-transport, kojem je predsjednik Uprave Goran Latin, osim prijevozom, bavi se i dekonzervacijom, popravcima te promjenom opreme automobila. Stoga je u mjestu Luka, pokraj Zaboka, na 100.000 hektara zemljišta, Lagermax stvorio najveće skladište automobila u Hrvatskoj i susjednim državama. Svakodnevno se u njemu nalazi od 8000 do 10.000 automobila koji čekaju svoju distribuciju. “U Luci osiguravamo svu potrebnu logistiku za nove automobile koji se odatle otpremaju kupcu. Utoliko Lagermax auto-transport drži 45 posto tržišta novim automobilima u Hrvatskoj”, ističe Mišar. U skladištu pokraj Zaboka najvećim dijelom su zastupljeni programi VW-a, Audija, Mercedesa, Jaguara, Forda, potom Mazde, Škode, Nissana i Hundaija koji se odatle otpremaju u države istočne Europe. Posebno valja napomenuti da ovakvim programom Hrvatska postaje regionalno središte za sve države bivše Jugoslavije. Nije nevažno da će se upravo iz Hrvatske Lagermaxove dostave novih automobila, rezervnih dijelova, različite robe, ali i paketa u sustavu DPD-a, proširiti na Sloveniju.

Poslovna filozofija kojom se vode Lagermax i njegove tri tvrtke u Hrvatskoj mogla bi biti putokaz svim hrvatskim tvrtkama koje se bave otpremništvom. Lagermax AED Croatia, Lagermax auto-transport i DPD Croatia ispunjavaju sve uvjete ulaska na tržište EU i svojevrstan su model kako se tvrtke koje se bave ovakvom djelatnosti moraju ponašati na europskom tržištu. Pogotovo ako žele na njemu i opstati. Vodeće hrvatske tvrtke u špediciji, poput Zagreb špeda, Inter Europe ili Trans-Adrije, čak 90 posto svojih prihoda ostvaruju od posredovanja u carinskom postupku. Kada Hrvatska uđe u EU, više neće biti carina, pa niti potrebe za posredovanjem u carinskom postupku. To praktički znači da će većina hrvatskih otpremničkih kuća, ako ustraju na takvom načinu poslovanja, moći staviti ključ u bravu. Za razliku od drugih, hrvatski Lagermax čak 90 posto prihoda ostvaruje od prijevoza, skladištenja, organizacije proizvodnih, distribucijskih i ekspresnih usluga, a samo 10 posto od posredovanja u carinskom postupku. Zato to poduzeće može biti uzor hrvatskim tvrtkama koje će morati poslovati po standardima europskog tržišta. Ako se zna da su Lagermax AED i Lagermax auto-transport na svoju djelatnost vezali još 150 privatnih hrvatskih autoprijevoznika, koji imaju vlastiti obrt, a od toga čak njih 70 radi samo za potrebe Lagermaxovih tvrtki, onda se model na kojemu u Hrvatskoj u otpremničkoj branši inzistira Mišar čini još izazovnijim.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika