Objavljeno u Nacionalu br. 431, 2004-02-17

Autor: Vladimir Huzjak

NAJBOLJI MOTOKROS MOTORI NA SVIJETU

Trostruki prvaci Pariz - Dakara u austrijskom selu

Austrijski proizvođač motora KTM osvojio je šest prvih mjesta na posljednjem rallyju Pariz - Dakar i tri titule prvaka svijeta u 2003.: Nacionalovi reporteri posjetili su njihovo sjedište s tvornicom i razvojnim centrom u Mattighofenu nedaleko od Salzburga

"Iznimno smo zadovoljni rezultatima koje su naši motori postigli na nedavnom rallyju Pariz-Dakar. Time smo tvrtku postavili u sam vrh svjetske kvalitete motokros motora", rekao je Winfried Kerschhaggl."Iznimno smo zadovoljni rezultatima koje su naši motori postigli na nedavnom rallyju Pariz-Dakar. Time smo tvrtku postavili u sam vrh svjetske kvalitete motokros motora", rekao je Winfried Kerschhaggl.Austrijski KTM je na zadnjem rallyju Pariz-Dakar pobijedio i osvojio prvih šest mjesta. Budući da je ta pobjeda bila treća za redom, tvrtka se lani afirmirala kao najuspješnija u proizvodnji motokros motora na svijetu. “Iznimno smo zadovoljni rezultatima koje su naši motori postigli na nedavnom rallyju Pariz-Dakar. Time smo tvrtku postavili u sam vrh svjetske kvalitete motokros motora”, rekao je Winfried Kerschhaggl, direktor marketinga, u razgovoru s Nacionalovim reporterom. Sjedište KTM-a je u Mattighofenu, malenom gradu u austrijskim Alpama smještenom 30-ak kilometara sjeveroistočno od Salzburga koji uglavnom živi od turizma. Dio stanovništva, koji se ne bavi turizmom ili ugostiteljstvom a gravitira tom području, zaposlen je u KTM-u. U ljeto grad organizira petodnevni festival motora na kojemu se okuplja i do 50.000 poklonika motokrosa te turista i lokalnog stanovništva.

Tvornica u Mattighofenu nalazi se na površini od nekoliko desetaka tisuća četvornih metara i podijeljena je na pet objekata. Pročelje glavne zgrade obojeno je u narančasto-crnu boju koja je simbol tvrtke. Najveći suparnici KTM-a japanski su proizvođači Suzuki, čija je prepoznatljiva boja zelena, zatim Honda, siva, ili talijanski Ducatti, crvena. Ispred glavne zgrade nalazi se pista obložena pleksiglasom, a u njoj su izloženi svi modeli motokros motora koje proizvodi KTM. Osim glavne zgrade, gdje je administracija, postoji skladište, dvije proizvodne zgrade i istraživački centar u koji su lani uložili 24,5 milijuna eura.

Za sportske aktivnosti koje razvija KTM godišnje ulaže oko šest posto prihoda. Rally Pariz-Dakar najvažniji je sportski događaj u off-road natjecanju za KTM, na njemu sudjeluju motori, automobili, kamioni i terenska vozila drugih svjetskih proizvođača poput Renaulta, Jamahe, Toyote, Honde, Nissana i drugih. Na dnevnim rutama rallyja dugim i po 700 kilometara, vozači i proizvođači 14 dana dokazuju svoju kvalitetu i izdržljivost. Osim što tvrtka ulaže u mehaničke novitete, dio uloženog novca odlazi na obuku vozača. “Za natjecanja su najvažniji vozači rally motora. Njih testiramo i odabiremo prema fizičkim i psihičkim sposobnostima te poznavanju mehanike jer u svakog godišnje ulažemo oko 100.000 eura. Osim što su sposobni popraviti manje kvarove vozači poznaju osnove prve pomoći, koriste uređaje za navigaciju i izvježbani su načinima preživljavanja u divljini. Nakon završene dnevne etape vozači spavaju u šatoru ili vreći za spavanje, bilo u pustinji ili šumi. U slučaju rizičnih situacija na pomoći im je uvijek helikopter s liječničkim timom. Koliko je izdržljivost bitna pokazuje i posljednji rally na kojem je KTM-ov vozač motora sa slomljenom rukom došao drugi na cilj”, rekao je Kerschhaggl.

Cijena KTM-ovih motora ovisna je o modelu. Tako u Austriji hit model Adventure 950 košta oko 14.500 eura, a Husaberg oko 8000 eura. Sportski motori Enduro, koji spadaju među najskuplje, imaju početnu cijenu od 15.000 eura i nisu namijenjeni vožnji cestama nego motokros natjecanjima. Klasa Enduro radi se za uži krug ljudi prema narudžbi i ne smije se registrirati ni koristiti na cestama.

“KTM Sportmotorcycles AG dio je KTM grupe GmbH i proizvodi sportske motore. Vozači na motorima KTM-a u motokros kategoriji prvaci su svijeta u klasi od 125 i 650 kubičnih centimetara, a na modelima Enduro osvojili su prvenstvo svijeta u klasi do 500 kubičnih centimetara. Poseban brand je Ready to race, novitet namijenjen isključivo off-road utrkama, a drugi je Husaberg predviđen za off-road utrke i supermoto natjecanja. Supermoto su amaterske utrke na kojima vozači voze i asfaltnim cestama i off-road dionicama za koje im ne trebaju posebni motori. Tu nastojimo što više promovirati svoje modele”, kazao je Kerschhaggl.

U obilazak tvorničke proizvodnje Nacionalove reportere vodio je Peter Perberschllager zadužen za izvozno poslovanje KTM-a. Na pokretnim tvorničkim trakama, gdje se nalaze motori, radnici sklapaju sve dijelove. Nije važno tko radi na kojoj poziciji jer se radnici mogu mijenjati, odnosno ako nekome, primjerice, ne odgovara raditi na kraju trake, prebace ga na početak. Na svakoj traci proizvode se određeni modeli, a kako se narudžbe mijenjaju, tako mijenjaju matrice na traci. Svaki radnik osposobljen je za rad na svim modelima. Svaki radnik u prosjeku svoj dio posla na traci obavi za pet do šest minuta i kako ima oko desetak punktova, za jedan motor potrebno je oko sat vremena. S takvim radom tjedno se proizvede oko 7000 motora. “Mnogo ulažemo u obrazovanje radnika organizirajući tečajeve i radionice te dobro surađujemo s lokalnim školama jer među učenicima strojarskog opredjeljenja uzimamo one koji žele kod nas odraditi praksu. Dakle, nije nam u intersesu da učenici poznaju samo teoriju nego inzistiramo na praktičnom radu”, objasnio je Perberschlager odnos tvrtke prema radnicima.

Svaki model motora koji je završen i skinut s trake provjerava se u tvornici gdje je KTM razvio poseban odjel. Proizvedeni model prvo kontroliraju vizualno, tj. promatraju je li sve dobro pričvršćeno i zategnuto, radi li putno računalo, ima li ogrebotina i sl. Nakon toga test vozači isprobavaju u zatvorenoj kabini start motora, brzine, ovjes, kočenje, elektriku, svjetla i druge karakteristike. Provjereni model šalje se dalje, a u slučaju kvara vraća se na popravak. Nakon provjere kvalitete na motore stavljaju torbu s jamstvenim listom i uputama za upotrebu. Kada je to završeno, motore šalju u drugi dio tvornice na pakiranje u kartonske kutije te ih izvoze do konačnog odredišta. Ako su na kontinentu, šalju ih kamionima, a u SAD npr. šalju ih brodom ili avionom. Mogući problemi u proizvodnji nastaju kad dobavljač ne isporuči dijelove, a u tom slučaju KTM angažira druge kooperante koji dostave potrebnu robu te neometano nastavljaju proizvodnju.

U svjetskom motokros natjecanju konkurencija je velika, a u natjecanja se ulaže golemi novac pa KTM novitetima želi pobijediti suparnike. “Razlika između nas i drugih proizvođača je, osim u dizajnu, u kvaliteti naših agregata, ovjesu i izdržljivosti. Najveći konkurenti su nam japanski proizvođači Jamaha i Honda. Imaju izvrsne cestovne sportske motore i tu im teško možemo konkurirati. No kod motokrosa ipak mislim da smo bolji jer to rezultati pokazuju. Kako razvijamo sportske cestovne modele, nastojimo biti što originalniji i trenutačno radimo na Superbikeu koji bi se na tržištu trebao pojaviti 2006. Futurističkog je izgleda i nastao je u suradnji sa salzburškom tvrtkom “Kiska”, iz koje su naši glavni dizajneri, a bit će narančasto-crne boje koja je naš simbol”, objasnio je Perberschllager.

KTM je u Hrvatskoj otvorio prodajni salon u Varaždinu, a uskoro planira otvoriti jedan i u Zagrebu. “Prije hrvatskog tržišta došli smo na slovensko, a nakon hrvatskog planiramo se proširiti na zemlje bivše Jugoslavije. To je za nas važno i mislim da možemo ostvariti dobre rezultate. Na proljeće ćemo u Zagrebu napraviti događaj na kojem želimo predstaviti svoje najbolje motore i mislim da će odaziv javnosti biti velik”, kazao je Perberschllager.

“U budućnosti KTM želi nastaviti dosadašnje uspjehe na off-road natjecanjima, kao i proširenje proizvodnje cestovnih sportskih motora. Tako ćemo ove godine predstaviti dvocilindarski motor modela 990 Duke namijenjen cestovnoj uporabi. Namjera je KTM-a postati najveći europski proizvođač svih modela sportskih motora jer smo se učvrstili na poziciji vodećeg u proizvodnji off-road modela”, kazao je Perberschllager.

POSLOVNI REZULTATI KTM-a
Prošle godine KTM je prodao rekordnih 70.514 motokros motora što je povećanje od 25 posto u odnosu na 2002. Oko 90 posto proizvoda izvoze, a najveće strano tržište je američko na koje su prošle godine plasirali 20.000 motora. Zatim slijede tržišta Njemačke sa 5000, Francuske, Velike Britanije, Italije, Australije sa 4000 te skandinavske zemlje i druge s manje prodanih modela. Svoje proizvode KTM izvozi u 60 zemalja u svijetu. Prošle godine tvrtka je imala rekordnih 1479 zaposlenih osoba, od kojih je 396 bilo izvan Austrije. Od prodaje KTM je zaradio 375 milijuna eura te se na europskom tržištu motora učvrstio sa 3,6 posto udjela. Od ukupnog broja prodanih motora, 71 posto su off-road, odnosno motokros motori, a 10 posto on-road, tj. sportski cestovni modeli. Ostatak proizvodnje su sportminicycles namijenjeni vožnji na asfaltnim cestama.

NASTANAK TVRTKE KTM
Tvrtku KTM osnovao je 1934. u Mattighofenu Hans Trunkenpolz kao radionicu. Tvrtka je kroz četrdesete i pedesete godine prošlog stoljeća proširila poslovanje do tvorničke proizvodnje. Današnje ime KTM “Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen” dobila je 1953., a 1957. je konstruiran prvi skuter Mirabella i sportski motor. Prvo sudjelovanje na utrkama bilo je 1964., a s modelom 250 Cross&Enduro osvojili su bodove na svjetskom prvenstvu 1973. Tvrtka je 1980. promijenila ime u KTM Motor-Fahrzeugbau KG i novim modelima smanjila težinu, poboljšala ovjes i pojačala motore. KTM je postao prvi proizvođač na tržištu s ponudom modela koji imaju disk kočnice na prednjim i zadnjim kotačima. Tvrtka je 1991. bankrotirala i podijeljena je na nekoliko manjih: proizvodnja radiatora, motora, bicikala i rezervnih dijelova. Godinu dana kasnije formirana je KTM Sportmotorcycle GmbH grupa koja posluje i danas. Prošle godine tvrtka je predstavila svoja dva hit modela, 950 Adventure i 990 Duke na sajmu u Milanu.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika