Objavljeno u Nacionalu br. 464, 2004-10-05

Autor: Vid Jeraj

MAJSTOR ŠOKA U ZAGREBU

Britanski umjetnik sa silikonskim grudima

Britanski umjetnik Genesis P-Orridge prošlog je tjedna gostovao u zagrebačkoj Močvari sa svojim bendom Psychic TV3: za Nacional govori o projektu u kojem on i njegova supruga uz pomoć plastičnih operacijaa pokušavaju nalikovati sve više jedno drugom

Alice Genese: "Potpuni spol" je u vezi s poimanjem obiju strana seksualnosti, yina i yanga, ljubavi i suosjećanja.Alice Genese: "Potpuni spol" je u vezi s poimanjem obiju strana seksualnosti, yina i yanga, ljubavi i suosjećanja.U petak uvečer, 1. listopada, za vrijeme velikog slavlja Njemačkog Telekoma, u Zagrebu su se održavale dvije umjetničko-zabavne manifestacije na kojima su nastupili transseksualci. U Močvari je s PTV3 nastupio kontroverzni 54-godišnji britanski umjetnik Genesis P-Orridge, dok je u OTV domu nastupao/la njujorški house DJ Honey Dijon. PTV3 je treća inkarnacija psihodelične skupine Psychic TV koja postoji već 20 godina, a trenutno je na drugom dijelu europske turneje koja će trajati do polovice studenog. Na plakatu koji je najavljivao koncert bio je crtež bića s muškim i ženskim spolnim oznakama, pribijenog na križ u obliku antene, inače zaštitni znak Psychic TV-a. Kako su pisale dnevne novine, crtež je vrijeđao moralne osjećaje nekih građana pa su plakati bili i trgani s panoa, netom nakon što su bili nalijepljeni.

Umjetničko ime “Genesis”, što znači “postanak”, stekao je već u klasičnoj gimnaziji. Siledžije iz starijih razreda su, naime, “gušterima” nadijevali pogrdne nadimke, služeći se imenima novozavjetnih knjiga. “Ćušpajzom” (engl. porridge) je prozvan po hrani koju je nakon studija najčešće jeo, živeći u teškoj bijedi. Švrljanje medijskom i popularnom kulturom započeo je već 1960.-ih kao član kružoka Britanaca i Amerikanaca koji su odlazili u maroški Tanger, odakle su posjećivali selo Jajouka. Riječ je o glazbeno-duhovnoj tradiciji koja je u Sjeverni Maroko u 8. stoljeću stigla iz Perzije. Selo i njegovi žitelji, glazbenici poznatiji kao Master Musicians of Jajouka, zaslužni su za nastanak termina svjetske glazbe, dok su među posjetiteljima bili pisci beatnici Jack Kerouac, William Burroughs i Brion Gysin i glazbenici Brian Jones, Ornette Coleman i Robert Palmer. Navodno je cijela situacija u postkolonijalnom Maroku pisca-narkomana Burroughsa toliko šarmirala da ga je inspirirala za Interzonu, zemlju u kojoj se odvija njegov roman “Goli ručak”.

Kao body-art umjetnik, P-Orridge je kasnije šokirao javnost purgativnim nastupima koji su uključivali seksualno općenje te gutanje tjelesnih fluida, krvi i fekalija koje su on i njegova partnerica Cosey Fanni Tutti na silu ili spontano izlučivali. Promotivnim happeningom pod nazivom “Prostitucija” iz 1976., kad je njegova utjecajna grupa “Throbbing Gristle”, jedna od utemeljitelja tzv. “industrijske glazbe”, prvi put i nastupila, navukao je na sebe gnjev tadašnjeg engleskog premijera Nicholasa Pairbana. Pairban ga je, zajedno sa suradnicima, nazvao “uništavačem civilizacije”, dok su ga u godinama koje su uslijedile mediji optuživali i da je predvodnik sotonističkog kulta. Od 1981. vodi “Psychic TV”, susreo se i družio s tibetanskim lamama, proučavao šamanske i voodoo kultove, a prošle je godine u londonskoj “Galeriji A22” izložio umjetnička djela nastala u posljednjih 30 godina. Nakon navoda o pedofilskom skandalu, kasnije opovrgnutom kao neosnovanom, 1992. je protjeran iz Velike Britanije. Nastanio se u Kaliforniji gdje je surađivao s harvardskim profesorom i guruom acid-pokreta Timothyjem Learyjem. Na Valentinovo 2002., sa suprugom je započeo umjetnički projekt “Total Gender/Potpuni spol”. Sebi je ugradio plastične umetke ženskih grudi, a u javnosti nosi i mušku i žensku odjeću, ekvilibrirajući između tradicionalnih uloga muškog i ženskog spola. Na web stranici koja nosi njegovo ime, objavio je i eseje o hermafroditizmu u kulturi, kulturnoj diktaturi i tzv. “pozitivnoj androginiji”.
Danas živi u Brooklynu sa 33-godišnjom suprugom Lady Jaye, s kojom je 10 godina u braku, i bubnjarom Eddiejem O’Dowdom koji ga je prije osam mjeseci nagovorio da ponovno okupi grupu. Tijekom druženja uoči nastupa, P-Orridge se isticao tek malo drukčijim shvaćanjima u odijevanju i hirovitijim “cockney” narječjem. Defilirao je backstageom u muškoj i ženskoj odjeći, a prije fotografiranja se otišao našminkati, ne oklijevajući pokazati kako si je dao ugraditi zlatne zube. Psychic TV 3 su insistirali da intervju održe svi zajedno jer je formalni šef benda bubnjar Eddie O’Dowd dok je P-Orridge “frontman/frontwoman”. Najmlađi član grupe je 25-godišnji klavijaturist Markus Fabulous Person, za kojim slijedi 29-godišnji gitarist David Max, 30-i-nešto-godišnjaci O’Dowd i Lady Jaye te 40-godišnja basistica Alice Genese. Kao tri generacije i kombinacija obaju spolova, osim što dobro predstavljaju projekt “Potpunog spola”, očito pretendiraju i na potpunu dob.

NACIONAL: Što podrazumijevate pod pojmom Pandroginizam? – Genesis: To je “pozitivni androginizam”. Oboje, i Lady Jaye i ja, podvrgnuli smo se medicinskim zahvatima kako bismo što više ličili jedno drugom. Polako se približavamo onome što nazivamo treće biće. Zapravo je Lady Jaye napravila više operacija nego ja. – Lady Jaye: Osobno ne želim postati muškarac po sebi niti ispunjavati neku specifično žensku ulogu.

NACIONAL: Prije nekoliko godina Genesis je, ugrađivanjem grudi, započeo umjetnički projekt “Total Gender”(“Potpuni spol”) Kako je u biti riječ o work-in-progress, što drugi članovi grupe misle o tome? – Alice Genese: “Potpuni spol” je u vezi s poimanjem obiju strana seksualnosti, yina i yanga, ljubavi i suosjećanja. Ljudi često znaju biti drski i bezobrazni, a zagrebačka je publika, za razliku od bečke preksinoć, pokazala zavidnu uljuđenost. U Beču su cijelo vrijeme dobacivali Genesis “Pokaži nam sise” i slične usklike koji priliče kamiondžijama. U takvim situacijama osjećam da je moram zaštiti jer joj se zna desiti da joj koncentracija popusti i da se ne zna nositi sa situacijom. Sama imam sina koji je 16-godišnjak, ali kako živimo u New Yorku, bio je prisiljen brzo odrasti. Do svoje je 12. godine vidio drogu, seks, nasilje i zločin tako da je logično da imam i muške ženske osjećaje i u takvoj ću ih situaciji iskoristiti da zaštitim Genesis. Večeras je sve bilo u redu, Genesis je bila u elementu i osmijeh nam cijele večeri nije silazio s lica.

NACIONAL: Također me zanima kako drugi članovi grupe dišu u vezi s tim? – Genesis: Mi smo bend i naša se mišljenja oko toga ne moraju uopće slagati. Ne insistiram na tome.

NACIONAL: Je li “Potpuni spol” nadogradnja bračne zajednice ili ste na umu imali neku vrstu potpune simbioze? – Genesis: Lady Jaye i ja smo u braku već 10 godina i volimo se; bio je to sljedeći korak. Mislim da je i PTV3 drugi aspekt tog istog stava koji glasi: “Različitost je destruktivna”. Nastavljamo se jedno u drugom kako bismo postali jedan veći organizam, nastao suradnjom umjetnika i glazbenika koji ga sačinjavaju. Stvorili smo nešto što je nerazdvojivo, za razliku od svijeta koji se trenutno zasniva na sukobu između različitosti i nasilju koje se koristi da stvori razliku. Tako da je ono što mi predstavljamo jedinstvo i sličnost, bez obzira što mi radili pojedinačno ili zajedno.

NACIONAL: U početku 1990-ih napustili ste Englesku. Imate li danas želju vratiti se? – Genesis: Engleska je vrlo uskogrudna, provincijalna, staromodna zemlja. Želio bih napustiti i SAD, ali gdje da odem? Gdje god pogledam, vidim probleme.

NACIONAL: Kako se nosite s tim problemima? – David Max: Probleme rješavamo našom glazbom koja mijenja svijet i vodi do individualne revolucije koja se večeras može desiti jednoj osobi. I to je sve što možemo učiniti.

NACIONAL: Glazbenici se obično slažu u činjenici da njihova glazba treba dovesti do promjene. Imate li i sami na umu neku “specifičnu” promjenu? – Genesis: Govoreći o promjeni, uzet ću si za pravo da kao pjevač grupe, dakle onaj koji se služi glasom kao svojim instrumentom, odgovorim na to pitanje. Jedna od stvari koje smo uključili u vizualni aspekt našeg nastupa, tekstove, kao i ono što kombiniramo s glazbom, jest stanovište da je poimanje ljudske vrste danas još prilično prethistorijsko. Njegova društvena dinamika danas više ne vrijedi, čak je destruktivna. Zanima je samo osvajanje teritorija, nabavljanje hrane i nametanje svoje volje drugim ljudima. U smislu ljudskog ponašanja, niti jedna se od tih stvari nije promijenila u posljednjih 50.000 godina. Zato mislim da se ta promjena treba izravno ticati promjene u ljudskom ponašanju, a mislim također i promjene u ljudskom biološkom razvoju. Dokle god postoje samo dva osnovna spola, postoje i samo dva osnovna obrasca identiteta, stoga mislim da smo ostali u prethistoriji. Smisao ove grupe jest u pronalaženju raznolikih tehnologija ponašanja za budućnost, čime jedan po jedan možemo doprinijeti promjeni. Mislim da je ovakva vrsta, kao sama sebi dostatna – suvišna.

NACIONAL: Žele li i drugi članovi grupe sudjelovati u projektu ?Potpunog spola?? – Eddie O’Dowd: Mislim da nam je dovoljno zabavno gledati kako to rade Jaye i Genesis. Svi podržavamo projekt i razmišljamo o njemu, ali mislim da ga ne trebamo dosljedno slijediti.

NACIONAL: Kako nazivate glazbu koju svirate? – Eddie O’Dowd: To je psihodelična glazba, što bi značilo da otvara um.

NACIONAL: Posljednji CD grupe Psychic TV3 je soundtrack za “Godstar”, biografski film o Brianu Jonesu, pokojnom gitaristu Rolling Stonesa, koji još nije snimljen. Zašto? – Genesis: Uglavnom zbog toga što je naš bivši menadžer Terry MacLennan bez mojeg znanja otišao kod našeg izdavača, Rough Tradea, i uzeo 250.000 funti koje smo zaradili prodajom soundtracka. Taj je novac trebao bio dovoljan za troškove snimanja nekolicine kadrova, čime bismo potencijalnim producentima filma pokazali kakav film želimo snimiti, a pokrio bi i druge troškove pretprodukcije. Kako je čovjek netragom nestao, nemam ideju kako da ponovno dođem do svojih novaca.

NACIONAL: Jeste li imali na umu niskobudžetni nezavisni film i je li, u tom smislu, bilo ljudi koje je zanimalo sudjelovanje u tom projektu? – Genesis: Bachir Attar, voditelj Master Musicians of Jajouka ove je godine snimao CD u New Yorku. Djevojka vlasnika izdavačke kuće radi na filmskom festivalu Tribeca Instituta, koji su pokrenuli Jane Rosenthal i Robert DeNiro kako bi na Donji Manhattan, koji se dugo godina obnavljao, vratili sjaj filma. Ona je jako zainteresirana za cijeli projekt tako da smo, što se nas tiče, ponovno u sedlu.

NACIONAL: Hoće li PTV3 surađivati s Master Musicians of Jajouka? – Teško, jer se nakon posljednje turneje skupina raspala i Bachiru je ostalo samo šest glazbenika. Nemaju ugovor za izdavanje novog CD-a, i suočeni su sa siromaštvom. Pokušao sam im pomoći da skupe novac za gradnju škole u selu, ali njihova djeca nemaju duh kakav su uspjeli očuvati kroz 12 stoljeća. Nitko više ne želi posvetiti svoj život izučavanju te tradicije, klinci samo žele novi par Nike tenisica.

NACIONAL: Cijela priča oko Briana Jonesa pomogla je projektu i dala mu dobar vjetar u leđa? – Genesis: Htjeli smo izdati CD za kompaniju CBS, ali nismo htjeli igrati po njihovim pravilima niti pristajati na njihove uvjete. Stoga sam osnovao vlastitu izdavačku kuću, Temple Records, u kojoj sam izdao naslovni singl ? “Godstar”. Odjek je bio fantastičan; singl je pokazao da naš projekt nije bio osuđen na neuspjeh, već da Brian Jones i danas može računati na velik broj obožavatelja. Singl je podržao čak i britanski glazbeni časopis NME koji nam nikad nije bio osobito naklonjen, a da ne govorimo o valu oduševljenja u drugim časopisima. U Velikoj Britaniji “Godstar” je proveo 16 tjedana na prvom mjestu ljestvice nezavisnih singlova, dok je na druge dvije državne ljestvice došao do 31. i 29. mjesta. Najbolje je u svemu tome da sam uspio napraviti fantastičnu pop-pjesmicu.

NACIONAL: Zašto ste uopće toliko fascinirani Jonesom? Na soundtracku koji je izišao kao dvostruki CD ove godine objavili ste i djelić intervjua koji je s vama, tijekom boravka u Maroku, vodio beatnik Brion Gysin. Tamo kažete kako je Jones bio samo uobražena rock-zvijezda. – Genesis: Ljudi svejedno rade filmove o junacima i anti-junacima koji mogu imati različite karakterne osobine. Ljudsko je pravo voljeti i ljude koji nisu savršeni.

NACIONAL: U redu, ali zašto vas je toliko zaintrigirao? Želite li gledateljima prenijeti “pravu” biografiju Jonesa, kao što Oliver Stone želi prenijeti “pravu” verziju događaja o Vijetnamu, Kennedyju, odnosno Jimu Morrissonu? – Genesis: Time sam se pozabavio u tekstu koji je objavljen u knjižici od 30 strana, objavljenoj uz soundtrack. Film bi trebao prikazati koncept žrtvenog jarca, služeći se Brianom Jonesom kao temom. Stvar koja me je najviše fascinirala u samom susretu s njim, koji se dogodio šezdesetih godina, bila je njegova androginost. Za mene je on predstavljao i budući razvoj ljudske vrste, kao takve. Ako danas, kao pojedinac, predstavljaš vrstu budućnosti, neminovno je da te društvo na kraju uništi. Za mene Brian Jones nije bio samo glazbenik; mislim da je otkrio, te tako i promovirao, svjetsku glazbu više od ikoga drugoga, podjednako svojim angažmanom i svojim dobrim poznavanjem glazbe. Mnogi glazbenici često glazbi pristupaju zanatski, znaju se izraziti samo kroz jednu vrstu glazbe.

NACIONAL: Bi li to trebao biti dokumentarni film?
Genesis: Uopće me ne zanima snimanje dokumentarnog filma. Želio bih da to bude film s elementima nadrealizma, kao alegorija, parabola i metafora ljudske vrste koja je danas opterećena svojim značajem i da joj pokaže način na koji se može spasiti.

Komentari

Ovaj članak nema komentara.

Nije moguće komentirati članke starije od tri mjeseca.

Najnovije

Izbor urednika